Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4641 ggr
Wezza
7

Min grupp, mina regler!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var medlem i en grupp på FB (Schäfer) men idag lämnade jag den då jag å Smiley inte var välkomna där, bara för att hon har lite Husky i sig…😕 

Su nu för en liten stund sedan startade jag en egen Schäfer grupp där ALLA Schäfrar av alla de slag är välkomna, så om det är nån här inne som har en Schäfer (eller flera såklart), bli gärna medlem i min grupp :)

https://www.facebook.com/groups/488010041271228/

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

LinaK
5

Lycka till med gruppen :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Belimas
54

Inte för att vara sådan men på sätt och vis kan jag förstå de andra också då din faktiskt inte är en schäfer utan en blandras även om schäfer råkar vara en av raserna dock var det väl lite väl hårt att "slänga ut" dig för den skull. Jag önskar dock lycka till med din egna grupp.

Lantz91
9

Förstår din frustration! Blir så arg på människor som anser att blandraser är mindre värda. Hoppas ni blir en trevlig och välkomnande grupp :)

Nikkis
40

Ingen har slängt ut någon, alla är välkomna i FB schäfergrupp. DOCK-får Inga bilder längre läggas ut på icke registrerade rashundar.
Detta är något som varit ett stort problem på forumet, massa bilder på ej registrerade Schäfrar. Reglerna har då skärpts till och då har folk valt att lämna eftersom de inte längre kan bildbomba forumet med sina hundar.

Men alla är liksom välkomna att vara med och diskutera, men vi vill inte ha bilder på en massa blandraser, det är som du säger endast ett forum för Tysk Schäferhund och ingenting annat.

[typellisch]
20

#4 Förstår er. Är det en sida för renrasiga schäfrar så är det, dvs registrerade schäfrar.
Är med i olika grupper för min ras där dom enbart vill ha registrerade Nakenhundar.

Finns inget fel med det.

Det är däremot bra av dig TS att skapa en sida för alla slags schäfrar :)

linda88
22

Kul att du startade en ny grupp men som många här säger ( o säkert i FB gruppen också ) så var det ju ett forum för renrasiga tyska schäferhundar så självklart är det den rasen som skall diskuteras och bilder utav den rasen läggas upp. 

Jag har en renrasig burmakatt som finns tillgänglig som avelshane och har blivit kontaktad utav en del honkattsägare via en en FB grupp för burmaägare som är intresserade av att para sin katt med han. Vid mer personlig kontakt har de visat sig att många av dessa katter inte har stamtavla och visar sig vara blandkatter. Jag stödjer inte blandrasavel och i en grupp för burmakatter hoppas jag ju kunna slippa få sådana förslag. Det är även kul att se bilder på andra burmor ifrån helt andra linjer men när de läggs upp blandraskatter som helt saknar den där speciella "burmalooken" och man inte har en aning om vart den härstammar ifrån är det inte kul.

Det handlar inte om att blandraser är mindre värda men de människor som skapat dessa grupper vill ju diskutera just om det. Du vill inte köpa en chokladkaka och upptäcka att de inuti egentligen är lakrits ;)

[amysmatte]
26

Jag ser inte problemet i det hela?

Är det en grupp för renrasiga registrerade schäfrar så vad gör blandraser där? Jag förstår varför de inte vill ha bilder på blandraser eftersom de är insatta på just schäfer :)

Jättebra att du gjorde en grupp för de med blandraser också!

Belimas
0

Jag använde det ordet bara i brist på annat men jag förstår helt och fullt att ingen "slängdes" ut.

vallhund
21

#3 Vem har påstått att blandisar är mindre värda?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

brukshundar
37

Det är ingen som har slängt ut någon ur gruppen. Jag förstår ärligt talat inte problemet i det hela och varför det ska bli ett jävla ståhej. Det borde liksom vara SJÄLVKLART att man inte lägger ut bilder på uppenbara blandraser på en schäfersida. Och när då folk ifrågasätter detta så vrider ni och vänder på det och får det till att vi menar att era hundar är mindre värda och att vi klankar ner på dem. Trots att ingen skrivit eller påstått det!

Det känns som att många utnyttjar situationen på den där sidan nu och för tillfället är där så himla mycket barnsligt tjat om detta; folk lägger upp bilder och skämtar om papper och icke-papper och det är ärligt talat inte ens roligt. Likaså folk som skriver: "Nu går jag ur gruppen". Ja HEJDÅ det är bara att trycka på den lilla knappen i högra hörnet, ni behöver inte ens förklara er.

Men grattis. Ni har lyckats dra på er offerkoftan. Fast den klär er inte.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Empisen]
27

Men du kan ju inte säga att din hund är en Schäfer om den inte är det? 🤔

Eller, visst kan du det. Men vad är grejen med det undrar jag då.
Förstår inte heller vad problemet är egentligen.. Är det en grupp för renrasiga schäfrar så är det det 🙂
Behöver inte betyda att dem är anti blandraser.. Eller vill vara elaka på något sätt.

Mischa
15

Har full förståelse för att man vill diskutera och se bilder på schäferhundar när man är medlem i en grupp avsedd för rasen och inte schäferblandisar.

≧◔◡◔≦

Wezza
7

Fast på den sidan, den heter bara ''Schäfer'' och beskrivningen är ''hund''. Så det står inte någonstans att det bara är till för renrasiga, är det inte det, kan dom väl åtminstone lägga en minut av livet på att skriva det. Hade det stått t.ex ''Renrasig Schäfer'' hade jag ju aldrig gått med där.

[amysmatte]
26

#13 Men står det Schäfer så handlar förmodligen gruppen om schäfrar. Man ska ju inte behöva skriva att den handlar renrasiga schäfrar? För folk tar ju för givet att en grupp som heter schäfer är för schäfrar. Annars hade det ju säkert stått något annat!

Blev nog lite rörigt där haha.. Fråga om ni inte förstår vad jag vill komma fram till :p

[Teddies matte]
14

#13 Fast står det Schäfer så handlar ju gruppen just om Schäfrar och inte blandraser. Har även jag full förståelse för att folk inte vill ha en massa bilder på blandraser i en grupp tänkt för Schäfrar.

Mischa
13

En schäfer har ingen annan ras inblandad, tycker därför är det inte missvisande att det handlar om rashundar.

≧◔◡◔≦

[typellisch]
10

#13 En schäfer är en schäfer. Alltså renrasig schäfer. Du har ingen schäfer, du har en schäfer-blandning.
Som sagt.. ser inget fel i de regler dom har.

Wezza
2

#14 Men Smiley är ju en Schäfer, å gruppen heter ju Schäfer. Visst, Smiley är inte renrasig (90% Schäfer) men det gör henne inte till en helt annan ras, så tycker allt dom åtminstonde kan skriva ''renrasig'' :)

[typellisch]
34

#18 Smiley är en schäfer-blandning och inte en schäfer. Det är stor skillnad.

[Teddies matte]
23

#18 Nej, din hund är inte renrasig hur mycket du än vill försöka få den till det. Vill du ha en Schäfer, skaffa dig en Schäfer.

Heter gruppen Schäfer tycker jag det är väldigt klart att gruppen är till för just Schäferägare.

Mischa
15

Jag förstår hur du tänker, samtidigt tror jag inte så många delar din tolkning.

Din "schäfer" har huskyinblandning, hur många procent är kanske mindre relevant eftersom vilka egenskaper som nedärvs och hur hunden är och blir inte avgörs av procent hit och dit.

En hund med 50% schäfer kan nedärva mindre rasegenskaper än en hund med 25% schäfer helt beroende på slumpen och genetiken bakom, därför hamnar alla oreggade lite i samma fack, precis som att alla rashundar hamnar i samma fack trots att det kan skilja stort mellan utställning och rena bruks/tjänstlinjer.

≧◔◡◔≦

Wezza
1

#20 Jag har aldrig påstått att jag har en rensasig Schäfer.

[Teddies matte]
16

#22 "Men Smiley är ju en Schäfer".

Wezza
0

#23 Precis, skrev aldrig ''Men Smiley är en renrasig Schäfer''

[Teddies matte]
25

#24 Schäfer är en ras, vilket din inte är, din är en Schäfer/husky-blandning, alltså är det inte konstigt att folk inte vill ha massa inblandning med blandraser i en grupp tänkt för rashundar.

Wezza
5

#25 Då har jag tydligen en alien 😉

[typellisch]
8

TS, jag förstår inte din frustration över deras regler? Du är inte administratör för sidan så du har ingen talan om saken direkt. Renras- och blandrashundar är väldigt känsligt ämne och det märker du nog också. Man får ta och acceptera hur dom vill ha det och dra sig ur om det inte passar, om man inte har bra argument om att dom behandlat dig respektlöst och kränkt dig eller vad som. Men nu vill dom ha renrasiga och registrerade schäfrar, då får man acceptera det helt enkelt. 

Det är bra att du startade egen grupp dock.

Mischa
31

Du har en så kallad blandras.

Inget att skämmas för, jag antar att du var medveten om det när du skaffade den.

≧◔◡◔≦

vallhund
26

Varför måste man skriva renrasig när man har en renrasig hund? Det torde räcka med rasnamnet.

Skäms du för din hund eftersom du presenterar honom som schäfer?

Förra hunden var en schä/terv blandis, varför skulle jag presentera honom som något han inte var?

Nöj dig med din grupp o sluta härja här, din hund blir inte mer schäfer för det.

Wezza
6

#28 Jag skäms inte, jag är stolt över Smiley :)

#29 Somsagt så skämms jag verkligen inte över henne, varför skulle jag? 

''Nöj dig med din grupp o sluta härja här, din hund blir inte mer schäfer för det.''

Jag skapade en tråd här, varför skulle jag inte få göra det? Vill inte att hon ska bli mer Schäfer, hon är redan Schäfer nog.

myra82
33

Förstår mig inte på folk som envisas med att kalla sin blandras för något den inte är. Vill man nu inte ha en blandras så skaffa en reggad rashund från början så blir det inget tjafs eller missförstånd - då kan man säga att man tex har en schäfer.

Lathundarna
23

En schäfer är en schäfer och igen blandras, en soffa är en soffa och inte en stol, en sol är en sol och inte nån lampa - svårare matte är det inte.

[Forest]
11

Jag säger lycka till med sidan :)

Sen kan jag förstå att deras rasida inte vill ha en massa blandrasbilder utan hålla sig till renras.

Belimas
12

Varför kallar du då henne för något hon inte är ? om du nu är så stolt över henne menar jag…

Wezza
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#34 Jag kallar henne inte för något hon inte är.

Lämnar denna diskussionen nu då jag tycker den spårat ut lite. Hoppas ingen är arg, upprörd osv, ville inte göra någon upprörd elr liknande.

Jag tycker Smiley är en Schäfer, då hon e en orenrasig Schäfer, ni tycker att hon inte e Schäfer på något vis, så vi kan väl fortsätta att tycka olika och strunta i detta nu? 🙂

sunnys
3

Tycker det var ett bra initiativ av dig att starta en sådan grupp. Lycka till med den!

Belimas
25

Jo det gör du eftersom du säger att hon är en schäfer. Hon är inte en schäfer och kommer aldrig bli det vad du än tror. Det finns inget som heter orenrasig schäfer utan antingen är det en renrasig eller så är det en blandras.

Man kan bara kalla en hund för en viss ras om man har bevis på att den är just den rasen, med andra ord har en stamtavla utfärdad av SKK eller annan FCI ansluten klubb och det har du inte alltså har du en blandras.

Eskimonica
12

Håller med #37, du kallar ju henne schäfer, jag kan ju tycka att min Jack Russell är en rottis och kalla honom de,  men han kommer ju fortfarande aldrig vara eller bli en rottis, lika lite som din hund blir en schäfer. Jag tror inte rottis-ägarna skulle uppskatta bilder på honom på sin fb-sida heller. Jag uppskattar inte bilder på blandraser eller andra raser på vår jrt-sida på fb….

www.myrvangs.se

Misarn
12

Är med i diverse Leonbergersidor på Fc och jag kan förstå varför dom inte vill ha bilder på blandraser lika lite som att vi vill ha det på våra LB sidor. Dom grupperna är ju ämnade för renrasiga skk/FCI registrerade raser och inte blandraser. Det är svart och vitt och antingen har man en renrasig eller en blandras :-)

Frida B
8

Suck, dessa blandrasdisskusioner… Tycker ni är alldeles för hårda mot TS, nästan så att jag blir lite rädd.

TS lycka till med sidan, och renrasmänniskor finns överallt. Håller med dig, och tycker det är bra att du tog tag i att skapa en egen grupp. Och det med att hon är Schäfer, man kan tolka det som att TS menar att hon har en renrasig Schäfer om man vill.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Princesseen
12

#37 jag kan anse att har man en renrasig schäfer hund utan stamtavla så kan man fortfarande säga att det är en schäfer, för det är den. Har den 100% schäfer i sig så är det en schäfer med eller utan stamtavla. Sen förstår jag inte varför man skulle para renrasiga hundar utan att skaffa stamtavla men det är en annan sak. Men säger jag att jag har en pomeranian så har jag ju det. En pomeranian, inte en pomeranian med ens 1% av någon annan. Isåfall är det ju inte en pomme. Då är det ju tekniskt sett en blandning. Om du beställer mjölk, och dom häller i lite oboj så skulle man ju reagera för det är ju inte mjölk man får. Även om det mesta är mjölk kan man ju inte säga att det är mjölk man fick. Då är det mjölk med lite oboj i hur mycket man än bråkar om det.

Eskimonica
7

#40 fast diskussionen var ju inte ang renras kontra blandras utan om huruvida grupper om raser på fb! Här är ju inte problemet att TS har en blandras utan att man har ett behov av att kalla det för något det inte är. Att folk reagerar på en rassida att folk lägger upp bilder på blandraser är väl inte det minsta konstigt?

www.myrvangs.se

Frida B
5

#42 fast jag sa inte renras vs blandras, utan jag sa blandrasdiskussioner. Och hon kalla henne inte för någonting hon inte är, eftersom hon är mestadels Schäfer och TS säger att hunden är Schäfer. Men hon har aldrig sagt att hon har en renrasig, utan säger att det är lite husky i. Som sagt, ännu en tolkningsfråga.
Och nej, men man skulle kunna skriva "den här gruppen är för renrasiga Schäfrar".

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
8

#43 Vart drar man då gränsen för vad som kallas schäfer? Är det procent som gäller? Är det utseende? Är det ägarens tycke?

≧◔◡◔≦

Frida B
2

#44 man kan inte prata procent, då man aldrig vet hur mycket som slår in. En schäfer/husky kan bli renrasig Schäfer, men det får vi aldrig veta om vi inte gentestar dom. Eller en papillon/chihuahua kan bli 50/50, 25/75 eller renras, men det får man aldrig riktigt veta. Om när en hund kan kallas schäfer är egentligen inte relevant, då TS förmodligen menade att hennes hund är mestadels Schäfer, vilket vi alla kan se.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Belimas
10

Men hur vet man om den verkligen har 100% ex. schäfer i sig då när man inte har bevis på det ? I officiella sammanhang så kommer dessa ändå klassas som blandraser hur renrasiga de än må vara, har de inget härstamningsbevis så går det inte att bevisa något.

Att kalla sin hund för en specifik ras när den uppenbarligen är en blandras är däremot i mina ögon helt befängt.

Frida B
0

#46 men hon gjorde inte det. Hon sa att Smiley var Schäfer, och direkt efter sa hon att hon inte var renrasig. Detta börjar bli ganska löjligt faktiskt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[amysmatte]
19

Men hon har ju ingen schäfer och då kan hon inte kalla sin hund schäfer. Och även om hennes föräldrar skulle vara renrasiga så räknas hon som en blandras om hon inte är registrerad eller har stamtavla!

Jag tycker inte det är löjligt att påpeka vad som är rätt och fel.

Frida B
0

#48 jo, för hon har en hund som är schäfer. men det betyder inte att vi säger renrasig, utan bara att hon är schäfer.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[amysmatte]
18

#49 Hon har ingen schäfer! Hon har en schäferblandning. Är den inte renrasig så är det ingen schäfer.

Frida B
1

#50 nej hon har ingen schäfer, men hunden är ändå schäfer. sen att hunden har en till ras i sig, men hon är ändå schäfer. Vad är det annars då, en mops?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
17

#51 Man kan inte kalla en hund för något den inte är, en Schäfer, Mops, Beagle ja vad som helst är hundar utav en viss ras, inte blandraser, så ts hund är varken Mops eller Schäfer utan en blandning.

[amysmatte]
22

#51 Hunden är inte schäfer. Punkt slut. Hunden har schäfer i sig men är ingen schäfer.

Frida B
0

Hunden är schäfer, men ingen har sagt hur mycket eller om den är renrasig. kan ni visa mig var TS skrev att hunden är renrasig?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[amysmatte]
22

Hunden är en Schäferblandning.

Frida B
0

#55 jag vet?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
16

#54 Nej, man kan inte kalla något för något det inte är, lika lite som jag kan påstå att mina äpplen jag har i kylskåpet plötsligt skulle vara bananer är en blandning plötsligt en rashund. Schäfer, Mops, Fransk Bulldog o.s.v är rasbenämningar, inte benämningar på blandraser. Har man en blandras så säger man blandras, Schäfer-blandning/Husky-blandning eller vad det nu är för blandning, om någon påstår att de har en Schäfer så tror mottagaren automatiskt alltså att det är en Schäfer, renrasig hund och därför vill ju heller inte dessa FB-grupper ha med någon som påstår något annat.

[amysmatte]
14

Säg inte att det är schäfer då.

Frida B
1

#57 har du sett någonstans TS sagt att hon inte har en blandras?

#58 men det är det ju. schäfer, med lite husky inblandat.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
21

#59 Nu orkar jag inte dra det fler gånger, säger man en rasbenämning så har man en renrasig hund, har man inte en renrasig hund så använder man inte en rasbenämning, Schäfer=rasbenämning.

Vill man så gärna använda en rasbenämning på en hund som inte uppfyller kriterierna för en så skaffar man sig en renrasig hund istället.

Princesseen
2

#51 "hon har ingen schäfer, men hunden är ändå schäfer" ? Hon har en schäfer blandning. Ingen schäfer och ingen mops. #41 om du har båda föräldrarna med stamtavla och tar valpar. Då vet du att det är 100% schäfer. Även om du inte skulle ta stamtavla. (Jag förstår inte varför man inte skulle göra det, men det finns folk som gör så) Då är det en schäfer, även om det inte kommer räknas som det i officiella sammanhang så är det fortfarande en schäfer. Det är ingen blandning då, om föräldrarna har stamtavla. Även om det inte går att bevisa och kommer räknas som en blandras så är det tekniskt sett inte en blandning. Va ska man säga att det är annars. Ni säger att det är en blandras. En blandning mellan vad. Två renrasiga schäfrar med stamtavla. Jag vet att det kommer räknas som en blandras men dt betyder inte att det är en blandras. En människa som är jätte smart och kan allt men svarar med flit fel på massor av frågor på massor av prov, kommer inte räknas som supersmart men det betyder inte att han inte är det. Det betyder bara att det inte finna några bevis på att han är det. Det finns inte på papper. Precis som rn hund kan vara renrasig utan papper. Man kan vara någonting även fast man räknas dom nått annat. Och det är det jag menar med renrasiga schäfrar utan stamtavla. Dom är fortfarande schäfrar även om dom räknar som blandraser, hur mycket folk än bråkat om det. Men det är OT eftersom det är inte är det det handlar om här. TS hund är inte en schäfer utan stamtavla. Utan en blandras.

Frida B
1

Äh, orkar inte med detta mer. Uppenbarligen vill ni inte förstå vad vi menar, så egentligen ingen ide att disskutera saken då det uppenbarligen är väldigt viktigt att tala om för TS vad HENNES hund är för någonting.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
6

Hörrni, kan ni inte bara vara överens om EN sak iallafall? Ni är inte överens i era åsikter om vad en schäfer är.

Tycker det börjar gå lite långt här, alla har olika åsikter och verkar inte vilja "ge vika" varför då inte bara lämna det? Trådskaparen har ju skapat en annan grupp där hon kan vara, hon envisar ju inte med att vara kvar på den andra gruppen på facebook.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[dynamitella]
23

Detta blev lite som bruden i Helsingborg med "schäfervalpen" som inte alls var renrasig.

Synd att alla blir så hetsiga :) Vill ts. påstå att hennes hund är schäfer så låt gå. De flesta av oss tycker att en hund utan stamtavla bör kallas blandras. 

Det är inget fel alls i att säga "Min hund är en blandras. Hon/han är hälften Tax och hälften pudel". 

Vad är problemet? Jag säger alltid, alltid, alla mina hundars raser. Är jag riktigt lat säger jag "mastiffkorsning, amstaffkorsning, huskyblandning" etc. 

En av mina daghundar är Berner sennen med en gnutta schäfer. Inte kallar jag honom berner sennen för det :) Nej, han är en byracka i mina ögon. En fin och älskvärd sådan.

Frida B
4

#64 det var det konstigaste jag någonsin hört. Man kallar inte en hund utan stamtavla för blandras, bara för man inte har papper.

Nej, nu lämnar jag den här tråden. Blir bara förbannad.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
10

Tycker det är en dålig jämförelse att man skulle kalla ex. en stol för ett äpple. Stolen har inte 90% äpple i sig och har ingenting med något äpple att göra. Hunden har 90% Schäfer i sig så låt TS kalla hennes hund för schäfer. Tycker det är en onödig sak att haka upp sig på.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[amysmatte]
13

#65 Jo för man kan inte bevisa att den är renrasig.

En hund utan stamtavla räknas som blandras oavsett om den har renrasiga föräldrar.

Princesseen
10

#67 då vill jag bara fråga. Om jag har två renrasiga schäferhundar med stamtavla och tar valpar på den. Behåller valpen mn skaffar inte stamtavla. Och möter en person: Personen: är det en schäfer Jag: nej det är en blandras(tycker du jag ska svara för den inte har stamtavla) Personen: jaha , den ser verkligen ut som en schäfer. Vd är det för raser i den? Jag: båda föräldrarna är renrasiga schäfrar med stamtavla. Personen: men då är den ju renrasig? Jag: nej för det finns inte papper på den. Även fast jag har båda föräldatna hemma md stamtavla så är deras valp en blandras. Låter detta logiskt? Jag vet att det kommer RÄKNAS som en blandras på tävlingar m.m. Men betyder det att det är en blandras. Isåfall svara mig på frågan: Vad är det en blandras mellan? Vad ska jag svara när folk frågar vad det är för raser i? (Detta är påhittat. Jag har en pomme men undrar bara)

[dynamitella]
3

Det finns undantag till alla regler :) Ditt är ett fett undantag. I mina ögon är det en hund som får lov att kallas schäfer. Självklart.

Men köper man en hund från blocket, vilket folk i gott och väl 80% av fallen med dessa bråk om raser gör, så kan man omöjligen känna till föräldrardjuren :) Ingen stamtavla = inget bevis på vilka föräldrarna är.

[TeamGolden]
2

I mina ögon skriver TS ett konstaterande i sitt första stycke, det är ingenting hon ber någon peta i eller ens lägga tid på att kommentera, det denna tråden handlade om var ju att hon skapat en schäfergrupp på fb, vad hon sen skriver i kommentarerna har jag ingen aning om så det försvarar jag inte, men dock förstår jag hennes försvarsställning då det börjar regna kottar här på forumet mot henne att det är så självklart att hon inte får lägga upp bilder, och efter ett par svar tror jag det är nog? Tror inte TS behöver en läxa i raser bara för att hon vill kalla sin hund schäfer, jag menar, min hund är ena dagen amerikansk cockerspaniel/papillon men är jag stressad på stan eller allmänt lat blir han cockerblandis, kort och gott.

Princesseen
0

#69 absolut. Det håller jag med om. Köpet man hund utan stamtavla kan man inte vara säger på att den är renrasig, vad än uppfödaren säger. Men tycker det är larvigt när folk säger att renrasiga hundar är blandraser bara för dom inte har stamtavla när man vet vilka föräldrarna är. (Vilket är sällan, men det finns fall) När man köper på blocket eller nått kan man ju inte veta. Men ville bara veta vad folk tyckte om det skulle vara så som i fallet jag beskrev i #68. Skulle man ändå behöva kalla den blandras. Och isåfall blandras mellan vad. Det va det jag ville få fram. Eftersom #67 skrev att "en hund utan stamtavla räknas som blandras oavsett om den har renrasiga föräldrar" Vet man med 100% säkerhet (för man tillexempel har parat dom själv) att föräldrarna är renrasiga tycker jag det är konstigt om man inte får kalla den renrasig.

[amysmatte]
4

#71 Visst kan man själv säga att det är en renrasig men man kan aldrig bevisa det för någon annan. Och har hunden renrasiga föräldrar med stamtavla så förstår jag inte varför man inte reggar valparna..

Loveradio
10

#70 Ja men då borde hon säga att hon har en Schäferblandning och inte en Schäfer.

"jag menar, min hund är ena dagen amerikansk cockerspaniel/papillon men är jag stressad på stan eller allmänt lat blir han cockerblandis, kort och gott"

Precis, du kallar din hund för cockerblandning. Du säger ju inte att det är en Cocker Spaniel du har? Det är där skillnaden ligger.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Princesseen
0

#72 klart du inte kan bevisa det. Och jag förstår inte heller varför man inte skulle regga valparna då. men det finns folk som inte gör det. Men det är ju fortfarande en renrasig schäfer. Jag frågar återigen. Vad tycker du man ska säga om folk frågar vad det är för ras då? Svarar man att det är en blandras. Vd ska man få svara om dom frågar vilka raser det är i? Det är 50% schäfer och 50% schäfer låter ju larvigt. Föräldrarna är schäfer men han är en blandning mellan dom så han är ingen schäfer utan en blandning mellan två schäfrar. Hur låter det då? Hur ofta behöver du bevisa att din hund är renrasig när det inte gäller avel eller tävling. Hur ofta har du med dig stamtavlan på promenader, för att om någon skulle fråga vad det är för ras, måste man ju bevisa det annars kan man ju inte säga att det är en speciell ras. Även om man har dom renrasiga föräldrarna eller stamtavlan hemma. Så vad ska man svara om man möter någon som ställer den frågan?

Princesseen
0

#72 en blandras är en blandning mellan raser så tekniskt sett kan man ju inte kalla honom det heller. Eftersom det inte är en blandning. Är han ingenting då eller? Bara intressant att höra hur du skulle klassa en sån hund utanför tävling och avel.

CelsiusT
22

Visst är det schäfer i Smiley, ingen snack om saken och ingen har påstått något annat.

MEN nu råkar det vara så att när man använder ett rasnamn så har det en viss betydelse, den här betydelsen är befäst och bestämd och går inte att ändra på. Säger man 'schäfer' så innebär inte det 'en hund som bär på schäfergener' utan det innebär 'en hund som är registrerad som rasen schäfer med papper utfärdade av SKK/FCI'. 

Det är ungefär som att hovmästaren på restaurang säger: "Till rostbiffen idag är det kokt potatis". Men egentligen menar hen potatissallad. Visst det innehåller ju kokt potatis (säkert 90%), men säger man bara kokt potatis och sedan serverar potatissallad så blir nog kunden rätt irriterad.

Namnet är redan befäst som något annat och det finns förväntningar på vad man menar när man använder det namnet. Det finns redan ett namn på det man egentligen pratar om - så varför inte använda det så folk förstår?

Ibland måste man acceptera språket och dess användning, det går inte alltid bara att hävda att man inte har fel bara för att det var nästan rätt, eller kunde varit rätt om det inte redan funnits ett annat användningsområde för namnet/ordet. 

Så det är bara att acceptera:
*Om du har en stamtavla utfärdad av SKK/FCI så har du en schäfer.
*Om du INTE har en stamtavla utfärdad av SKK/FCI så spelar det ingen roll om det är 5% schäfer, 95% schäfer eller 100% schäfer - det är då inte en schäfer utan en schäferbladning eller 'ej registrerad schäfer' (om det är 100% schäfer men inte med SKK-stamtavla) - men då ska det nämnas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Princesseen
0

#76 Jag kan helt hålla med att om det är en valp med föräldrar som har stamtavla med inte valpen så är valpen en "ej registrerad schäfer" men jag kan inte acceptera att det då är en blandras för det är det inte bara för den inte är registrerad. Sen tyckt jag som dom flesta att man då ska ta stamtavla på valparna. Men jag skulle inte nämna det om jag träffar nån på promenad. Då skulle jag helt enkelt säga att det är en schäfer. Men alla är olika.

CelsiusT
4

#77 Om vi tittar på hur det fungerar i sverige så räknas dom som blandras, så det är fullt korrekt att säga det. Men jag förstår om man inte vill säga det om man har en icke registrerad hund som ändå är efter renrasiga föräldrar. Men då måste man säga att det är något annat, tex oregistrerad schäfer eller liknande. Men det är fortfarande inte en schäfer. Du kommer att bli "halshuggen" på diverse olika ställen om du kallar din hund för schäfer om den inte uppfyller kriterierna för rasen.

Inte alltid man kan fixa stamtavla. Om man inte har vad som krävs så kan du inte få stamtavla. Tex brukar det krävas lägst ett andrapris i bedömning och någon viss hälsoundersökning, i vissa fall ett arbetsprov, om man då missat det så får inte valparna stamtavla. Och det för att valparna faktiskt kanske inte uppfyller kriterierna för att vara schäfer. Man kan tycka att sådana valpkullar inte ska tas, javisst. Men vissa tar valpar i tron att dom ska fixa det där sedan, och gör dom det så får även tidigare avkommor stamtavla (iaf inom dom flesta raser). Men man måste visa att föräldrarna är okej innan man kan få ut en stamtavla på avkommorna, och det är ju för att en schäfer ska fortsätta vara en schäfer.

Princesseen
0

#78 okej, då vet jag hur du tänker iallafall.

felzena
12

Det verkar vara många här som är expert på vad man ska/kan/bör kalla sin hund för. Låt TS säga Schäfer om sin hund, jag förstår inte riktigt varför det blir en hel redovisning från vissa användare om vad som man SKA kalla sin hund om den är reggad eller oreggad. Jag har en hund som är 100% gråhund, hans föräldrar han stamtavla men inte han. När någon frågar vad de är för ras/raser säger jag självklart gråhund. Även fast han kanske räknas som blandras i andras ögon.

Frida B
2

#80 +👍

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Princesseen
2

#80 eftersom han har 100% gråhund så är han i mina ögon lika mycket gråhund som dom med stamtavla. En stamtavla är ju bara ett kvitto på att det är en gråhund. Den har ju lika mycket gråhund i sig utan stamtavla som dom med stamtavla om båda föräldrarna är 100% gråhund. Förstår inte hur det skulle kunna vara en blandning, bara att man inte har kvitto på det. Vad skulle det då vara en blandning av liksom. Eftersom det bara är gråhund i.

Metteoz
8

Har följt denna tråd och kikat in nu som då, men jag förstår inte varför det måste bli en massa tjafs över det hela ? Alla personer tycker olika låt henne tycka att hennes hund är en schäfer, hon ville ju bara berätta att hon har lagat en grupp och att hon gick ur den förra. Om hennes hund har några procent husky i sig vad spelar det för roll ? Låt henne kalla den vad hon vill. Jag vet att det inte är en helt renrasig schäfer men om hon vill kalla den det så låt henne göra det. Ska vi gå och säga till en mörkhyad mamma och en ljushyad pappa att deras barn kommer bli en blandras, knappast. Eller en kristen och en jehovas vittne att deras barn blir blandras för att de tillhör olika religioner ?

Det kan vara dåliga exempel men som i människornas sak är det nästan så då om man ska jämföra.

Det är hennes sak om hon vill kalla den schäfer, inte er. Så om hon tycker det är en schäfer får det väl vara en schäfer i hennes ögon. Som jag påpekade tidigare vet jag nog själv att det inte är en helt renrasig schäfer men hon får tycka som hon vill jag tänker inte lägga mig i.

Kram. MetteOz

LindaBlue
4

Jag kan ju tycka att huvudsaken är inte vad man kallar sin hund, utan har den schäfer i sig kanske det är intressant för TS att vara med på ett forum/ grupp och diskutera rastypiska beteenden mm, för det går ju ändå inte att förneka att den har en del schäfer i sig, även om de/ den andra raserna också slår igenom. Det går kanske inte att göra i en grupp för blandraser på samma sätt, eftersom de naturligtvis är väldigt olika. Kan därför tänka mig att det är därför TS vill vara med i en schäfergrupp, om hunden har stor del schäfer i sig.

[typellisch]
12

Det är som att jag säger att jag är finsk… fast jag bara är 50% finsk. Eller att jag är svensk… fast jag bara är 50% svensk. Jag är en blandras, hahaha.

Hade jag en hund med olika korsningar hade jag presenterat hunden som en blandras.. eller schäfer-blandning, för det är just TS hund är. En blandning.
Jag passade en hund med 4 olika raser i sig. Jag rabblade glatt upp alla raser för alla som frågade, och det var ofta så det vart uttjatat men jag vägrade presenterar hunden för nåt den inte var.

Visst får hon säga vad hon vill om sin hund. Vill hon presentera sin hund som en katt så gör det.
Men för mig är det rätt viktigt att en människa presenterar sin hund rätt. Det är inte svårt att inse sanningen och säga schäfer-blandning, det tar inte på krafterna direkt och gör en inte utmattad så man svimmar.

CelsiusT
10

#80 För att TS la ut bilder på sin s.k. schäfer (som ju inte är en schäfer utan en blandras med schäfer i) på ett forum som är till för schäfrar (per definition betyder det en renrasig schäfer och inte en schäfer med x antal % husky), och sedan verkar bli förvånad över att dom bilderna inte var välkomna där. 

En sak är väl om TS säger att hon har en schäfer, men inser att hon har en blandras och att andra inte skulle kalla hunden för en schäfer. Men TS verkar ju inte förstå det och då blir det diskussioner.

felzena
3

#86 Jag skrev ingenstans om att jag tyckte det var OK att lägga upp schäferblandningar på en sida som endast är till för renrasiga schäfrar. Utan det jag ville få fram var att jag tycker det är en onödig diskussion om vad man SKA kalla sin hund. Om TS vill säga att sin hund är en schäfer så låt hon/han göra det.

Portie
12

Förstår egentligen inte varför man envisas med att säga att man har en schäfer fast att man har en schäferkorsning, hade jag haft en blandras så hade jag sagt att jag hade haft det med. Men visst, folk får ju självklart säga vad dom vill.

felzena
4

#88 Det är mycket man inte förstår här i världen. 😉

vallhund
2

Varför en sån här lång tråd om grupper på FB?

[daytona]
1

vilken j***a sandlåda!!!

Frida B
4

#90 varför inte?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

exitingsvillemo
12

Hittade denna tråd av en slump, kände att jag måste komentera lite =)

Jag har en schäfer/terveuren mix, jag kan säga att hon är schäferkorsning men en schäfer är hon INTE och kommer aldrig att bli, det finns liksom en ras för mycket i henne för att kalla henne för bara en av de raserna ;)

Jag kan hålla med om att en valp vars föräldrar är två registrerade schäfrar, fortfarande är en schäfer och jag tycker således att valpen ska kunna kallas schäfer, trots att den själv inte är reggad.

Men i TS fall är ju hunden inte en avkomma efter två renrasiga schäfrar och kan därför heller inte kallas för schäfer. TS hund har ju 2 raser i sig och är alltså en blandis/schäfermix/huskeymix…

En schäfer är en schäfer, utan ngn annan ras inblandad och inget annat!

Cahira
4

Lycka till med gruppen. :) 

Jag är med i några amerikanska corgigrupper med min corgimix och kollade om det var okej att han inte var renras och han var så välkommen så! Så jag förstår helt känslan. :) 

Är så skönt med grupper där ens blandis är välkommen lika mycket som en renras. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

exitingsvillemo
4

Om jag förstod det hela rätt så är TS visst välkommen att skriva inne i gruppen, fast hon har en blandis. Det som inte var ok var att lägga upp bilder på sin schäfer-mix

Cahira
4

#95 Som ägare känns det då som att man är välkommen som person men hunden är inte välkommen/accepterad. "Du får beundra våra hundar men vi vill inte se din bastard." känns det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

exitingsvillemo
4

#96 Så uppfattar inte jag det hela, trots att jag då själv har en schäfer-mix.

Hade jag skapat en grupp om svanar så hade jag inte velat ha en massa bilder på falkar där inne…

Förstår inte vad det är att reta upp sig på riktigt, acceptera gruppens regler eller kliv ur.

Det jag mest reagerade på i denna tråd var huruvida TS hund är en schäfer eller inte, vilket den inte är, utan en schäfer-mix

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.