Får inte hunden rumsren
Är det någon som har tips och råd vad jag ska göra med min hund? Han är cirka 8 månader, men jag har bara haft honom sen han va drygt 5 månader. Hans tidigare ägare/uppfödare var sjuk och hade inte riktigt tid att lära honom bli rumsren. Men nu har jag försökt och försökt, jag är ute och rastar honom med jämna mellanrum, efter sömn och mat och andra gånger däremellan. Testade även med belöningar när han gjorde ifrån sig ute, men ändå ingen skillnad.
Men ändå gör han ifrån sig inne, och han säger inte ett ljud.
Hur kan jag få honom att säga något, eller krafsa på dörren… Eller något?!
Har du provat att störa honom när han gör inne typ utbrista "OJ" eller peta till honom eller lyfta upp honom? Då måste han ju knipa och avbryta och då tar du ut honom så han får göra klart ute. Tänker att han kanske inte fysiskt lärt sig knipa ihop, så det bara rinner omedvetet vilket gör att han inte säger till heller för han känner inte av innan.
Går han alltid till samma ställe i hemmet så kanske du kan ha uppsikt när han rör sig dit så du hinner agera innan det sker. Han kanske inte säger till genom att gny och krafsa på dörren, kanske har han subtilare signaler som du måste lära dig att känna igen? :)
Ja de gånger som jag sett honom brukar jag "skrika till", då har han slutat med det han påbörjat, och jag har oftast inga problem under dagen. Däremot de gånger jag själv är på toaletten kan det ibland finnas en pöl utanför dörren när jag kommer ut. Och så på morgonen, så han gör det när jag sover, vilket är svårt att kolla hans beteende just då ;) Och då luftar jag honom alltid precis innan vi går och lägger oss.
Du får nog tyvärr fortsätta att ta ut honom i tid och otid. Vi hade en tik som inte blev rumsren för ens hon var ett år. Vissa raser sägs med vara svårare att få rumsrena.
Min syster har en Lhasa apso som hon köpte från uppfödaren när den var ca 1,5 år gammal. Hon var inte rumsrenhetstränad någonting utan var vad vid att bajsa och kissa inomhus. Min syster fick hem denna tik i början av sommaren och jobbar fortfarande stenhårt med att träna. Och det händer olyckor inne ett par gånger i veckan. Så det tar tid. Så fortsätt att kämpa på =)
Har du tagit ut honom precis efter det då så han kan slutföra utomhus?
Kanske är för att han blir orolig när du försvinner och kissar ner sig då? Sover ni i samma rum? Annars kanske det är samma sak där, att han vaknar, blir orolig, kissar?
Haha ja det förstår jag, svårt att sova med öppna ögon :)
Känns bra att höra att det inte bara är jag som har problem. Känner mig så frustrerad när man kommer upp tidigt på morgonen och ska iväg till jobbet, och måste börja torka bajs här och där (han går nämligen när han gör ifrån sig :P )
Men då kämpar vi vidare :)
Någon som har erfarenhet av sån där spray, som man tar på där dom brukar kissa? Han brukar kissa på samma ställe, så tänkte om det kan hjälpa?
Haha och jag blir mest nervös för jag vill inte torka kiss i 5 månader till! :D
Jag sprayar med vanlig citrondoftande ajax variant och han kissar inte på samma ställe, vet dock inte om det är en fördel. Lättare att hålla koll om man vet att det alltid är i köket det sker t.ex.
Du kan prova sånt där strätt skydd till hanhund. Är som en trosa man sätter på hanhundar som gärna markerar inomhus. Då vill dom inte kissa inne. Min syster märkte att när hennes tik började löpa och fick ha tikskydd på sig inne, hände inga olyckor =) så hon får ha på sig det ibland när hon blir lämnad ensam någon timme och då händer det ingenting
Han sover ihop med mig, så han är aldrig ensam. Han är en sån mammegris att det skulle aldrig gå ;)
Han får alltid gå ut när jag sett att han ska till att göra inne, eller har börjat göra ifrån sig. Och han gör då färdigt ute. Ibland verkar det nästa som att han inte tänker på det, utan mitt i steget kommer han på att han är nödig och sätter sig :p
Haha Fiigge, jag har aldrig haft dessa problem med tidigare hundar, så förhoppningsvis slipper du också ;)
Vad gäller att säga till är det långt ifrån alla hundar som gör det - man får lära sig att läsa av dom små tecken dom gör.
Mina kan ställa sig vid dörren och det ser jag inte från t ex vardagsrummet, men jag förstår ändå efterdom som inte är där jag är vilket dom nästan alltid är🙂
Försök att ha ordnade tider när ni går ut, för vissa hundar behöver klara rutiner om det går - det brukar underlätta.
Mina hundar säger aldrig till, just för att de aldrig Behöver säga till. De gör ifrån sig när jag tar ut dem. Säger inte det för att skryta, utan för att många har för sig att man tar ut hunden när HUNDEN vill ut. Det går alldeles utmärkt att lära hunden att kissa och bajsa när man tar ut dem, då det passar en själv. Fortsätt jobba på och ta ut hunden "i tid och otid" och lär dig läsa hundens signaler. När den börjar tassa runt el. dyl. DÅ är det läge att ta ut den. Lycka till!
http://www.youtube.com/watch?v=0ARHGo6hunw kolla in denna där ser man lite om detta och annat med. Jag tror du helt enkelt får backa i rumsrenhetsträningen, ut oftare helt enkelt. Här har vi med en som jag får gå ut oftare med så inte olyckor sker inne.
Vissa är sena…och det kan ta tid om de inte är riktigt tränade sen valpålder. Min nu 1-åriga tik blev inte rumsren förrän hon var 8 månader. Det fanns verkligen perioder då jag trodde att hon aldrig skulle bli det, hon sade aldrig till när hon behövde göra ifrån sig :/ Men till slut så blev det gradvis bättre till att hon blev helt rumsren! Så håll ut!
När hunden gör ute blir du jätteglad då så den förstår? För så fick vi göra med våran hane, varje kiss/bajs ute var jätte-mega-super-bra :P Han fattade ganska snabbt att det var roligare att göra ute ;) Vi gick dessutom alltid till samma fläck så det blev som rutin "jaha nu vill matte att jag ska gå på toa så kan vi busa sen!" :)
#10 - precis lite min tanke. När det gäller mina handlar det om nattkissen i trädgården när dom ställer sig vid dörren. Det händer nästan aldrig dagtid🙂
Tack så mycket för alla tips och råd. Vi kommer jobba vidare på att hålla tätt, speciellt nattetid då matte sover och inte märker att han smiter iväg ;)
Men jag ger mycket smicker när han gör ute, och får även ofta en godis (om jag har rätt jacka på mig)
Det är just hans nattliga behov, det är lite svårt att veta då jag sover. Och vi är ju som sagt ute det sista vi gör.
Men vi jobbar vidare. Och än en gång tack allihop!
Blev medlem igår och får så många svar direkt :) Vilket roligt forum :)
#15 I början så satte vi klockan och gick ut en sväng mitt i natten så att han skulle få göra i från sig. Det kan vara ett tips för dig att göra så; ställ klockan och gå ut och kissa med honom och så in igen. Viktigt att vara stillsam och lugn här, bara ut, kissa och in igen.
Har hunden redan hunnit kissa inne då så får du gå upp lite tidigare tills du hinner ut innan hunden hinner kissa.
Det Är jobbigt och drygt att gå upp mitt i natten men ju fler gånger man förekommer att hunden hinner kissa inne desto fortare går det att få den rumsren :)
Vår lille kille vågar jag säga är helt rumsren nu och han är 6 månader. Första månaderna råkade vi bara ut för ett fåtal olyckor och bara då vi människor glömde bort tiden. Sen runt 4,5 råkade han bli magsjuk och då hade vi en del kisseolyckor inne när han skulle dricka extra mycket vätska. Då lärde han sig också att säga till när han behövde ut, något som är mycket skönt.
Men vår kille fattade fort och har varit lätttränad. Men som sagt, upp mitt i natten är inte kul, men lönar sig i längden :) Vi kunde skära ner på antalet gånger efter några veckor. Tog ungefär 2 veckor innan vi slutade gå ut mitt i natten. Och det var precis nyligen vi slutade gå ut en kiss-sväng vid 6-7. Nu sover han i regel mellan 23-09.
Jag har aldrig satt klockan för gå ut på natten, det har hänt att man fått gått ut OM någon vart akut dålig i magen men annars så har jag inte gått ut med dom nattetid.
TS sover du med stängd dörr? är det bara nattetid olyckor sker? När for han sitt sista mål mat och hur länge går ni sista lite mer rasta av dig promenaden?
Våran fd hund var en nattbajsare men detta hjälpte oss få bukt på det hela.
1 skärma av/stänga sovrumsdörren
2 Gav kvällsmaten tidigare men sen prova jag sent innan vi skulle sova, och det hjälpte båda två men hon var mätt o belåten natten.
3 Tog en mer promenad vid 20 då 30-40 minuter så hann hon bajsa och kissa av sig
sista nattkisset var bara i trädgården.
Kanske står någonstans som jag missat men vad är de för ras? Vet att vissa raser kan ha mycket svårare för att bli rumsrena. Sen tänkte jag på en annan sak, är de bara kiss inne eller är de bajs också?
Jag har en Jack Russell. Vi har inga särskilda mattider, han är med mig på jobbet, där står maten framme hela tiden. Sen är det typ lika hemma, om jag varit slarvig och inte kollat så säger han ifrån om han är hungrig.
Tyvärr har våra promenader i det sista blivit ganska korta, då min nya jättebra ficklampa beslutade sig för att sluta funka och jag bor mitt ute i skogen så jag ser inget. Så från att det blir mörkt är det mest turer runt huset tills jag sett att han gjort ifrån sig.
Oftast är det bajs på nattetid, kisset är inte så ofta och i så fall på morgonen. Men jag har de senaste dagarna haft sovrumsdörren stängd och vi har nu inte haft några olyckor under natten.
Har en fråga till, då han är extrem att märka revir så fort vi är hemma hos någon, blir detta bättre om man kastrerar dom?
Låter som du antingen får gå upp tidigare eller en gång mitt i natten eftersom han gör inne då.