Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2628 ggr
[Daniela1983]
0

Vissa hundmöten

Är det bara dumma jag som ska envisas att gå med min 10-kilos hund förbi stora hundar som rottweiler, amstaff, mfl stora muskulösa? Ikväll gick det en jättestor vargliknande (tror jag, kollade inte så noga) hund på samma väg som oss? Ägaren kunde dock hålla emot den men jag ångrade på en gång sedan att jag tog en risk och inte svängde av på en annan väg? Den var läskig pga storleken tycker jag, jag hade inte ens kunnat försvara min lille om den kommit mot oss.

Men ni andra med liten hund, tar en annan väg eller vid sådana möten? Tycker jag har läst det förut. Grejen är att jag vill nog inte dels visa att vi är rädda för deras hund, eller at de ska ta illa upp om vi ändrar väg, eller att behöva ta en omväg.

Molosser
0

Vad menar du med ''hålla emot''?

[Forest]
2

Jag brukar försöka att gå över vägen om vi möter vissa hundar. Låter kanske dumt men här vet jag vilka hundar som inte är dom roligaste att möta, men ser det lite som bra träning för dom att man möter dom med lite avstånd.

WildaE.R
0

Tyvärr har min tjej blivit påhoppad av (tyvärr en gång till ) stora hundar typ 7 gånger sen vi fick henne och det alltså på ungefär 1år och 4 mån, hon har undr dessa gångerna brutit två klor och fått en stor rädsla för hundar som bara är en storlek sötare än henne och mer, så ja. Jag kan ibland välja att ta en annan väg när jag möter hundar pga att min hund tycker att det är obehagligt, bor dessutom i en liten by och då lär man sig vilka hundar som man kan möta och vissa man inte kan.

WildaE.R
0

*större ska det stå, inte sötare ;)

russin
1

Skulle jag byta väg så fort jag möter en hund, så skulle jag inte komma någonstans - här är oerhört hundtätt😉 Skulle folk inte hålla in sin hund så lär dom få höra det från mig…

Dock så svänger jag ut lite åt sidan vid vissa möte, då min ena hund inte gillar hundmöten med främlingar på för nära håll - men jag märker vissa jag ska hålla lite större avstånd till.

Möten med hundar som är i koppel stör mig inte - jag får väl lita på att andra håller i kopplen precis som jag gör🙂

Hiro
0

Ser jag att ägaren inte kan hantera hunden så byter jag sida helt enkelt eller går en annan väg, allt beror på ägaren. Jag har stoppat flertalet hundar som var på väg mot norrbottenspetsen (lösa) och hade jag inte gjort det hade det troligtvis slutat med en hundfight.

[Justie]
4

En av min familjs hundar beter sig inte bra längre vid hundmöten så jag blir glad när mötande hundar/hundägare går åt sidan istället för att prompt går förbi med sin hund lös som dessutom stannar och provocerar min galning (näääää, har absolut inte hänt jättemånga gånger…) 😛

Fiigge
2

Min förra hund var modell större, och jag är modell mindre och var då tonåring och ännu mindre. Han var fin vid de flesta möten men med andra hanhundar var han gräslig, oavsett storlek. Jag valde därför alltid själv att gå undan vid möten med hundar jag märkte att han började reagera på. Känns ju fel att den mötande hunden utan problem ska behöva flytta för att jag inte kan kontrollera min hund tycker jag.

[Daniela1983]
1

# 8 Låter bra tycker jag. Fler borde nog tänka som dig.

# 1 ja alltså, hålla kvar i kopplet när den drog mot oss.

Molosser
2

#9 Har själv en stor hund som gör utfall. Vi jobbar på det, men inte tänker jag gå undan för att hen gör utfall, då kommer problemet aldrig att lösa sig. Sen om andra hundägare väljer att vara ohjälpsamma och ta en annan väg är såklart lite trist för oss, för då tar träningen bara längre tid ju mindre hundar vi möter. Sen finns det hjälpsamma personer som går förbi oss och börjar prata lite istället - så tillslut lugnar min hund ner sig och inser att det inte är något speciellt med hundmöten.

Men självklart kan jag förstå att man blir rädd när en helt främmande hund hoppar/skuttar och drar. Men tänk om det var ni med eran hund och ni försöker att träna bort beteendet. Inte skulle det lösas genom att vända om och gå en annan väg.  

Sen när det gäller utfallen. Tänk om det vore lika enkelt som att häva en sladd med bilen mitt i rondellen. Men de är det inte, tyvärr..

Sugar Mist
3

Jag går åt sidan medvetet i hundmöten för mitt monster kan få för sig att få rabiesanfall(Kastar sig, tuggar fradga och låter som ett monster) och det vill inte jag utsätta andra för.

-

Fiigge
4

#10 självklart krävs att man jobbar med problemet för att få bort det, är problemet möten så krävs givetvis möten. Men att oförberett utsätta någon ovetandes om vad detta möte kan innebära känns ju lite tokigt kan jag tycka. Den mötande hunden kanske själv jobbar med en stor rädsla för andra hundar och, vad som kan bli,  ett okontrollerat möte kan ju då bli riktigt galet. Bättre då att kasnke öva riggade möten där alla är med på vad som ska ske. Eller ta kontakt med den mötande hussen/matten på avstånd och kort förklara läget. Jag brukade alltid hojta "tik?!" om jag var osäker och det var en snäv väg och förklara att min hund inte var så bra med hanar om jag inte kunde fly, så var den mötande beredd på kommande morrningar och skall och koppeldrag och vara medveten om att släppa fram sin hund för nosnign kanske inte var läge…

Skulle jag möta någon som hojtade att dennes hund inte var så bra med möten men att den gärna ville passera i övning så kan man ju då hjälpa till genom att ha sin hund på andra sidan, korta dennes räckvidd osv för att det inte ska bli direktkontakt t.ex. och kanske tillochmed passera varandra några gånger.

Molosser
5

#12 Det kan jag också hålla med om. Brukar säga / ropa åt mötande att ''min hund kommer göra ett utfall''. Så vet ägaren på hur min hund kommer att reagera och får då ta beslutet att gå förbi eller gå en annan väg. Brukar själv gå bort med henne fast hon kan se hunden som kommer, dock aldrig gå en annan väg.
Gick för ett tag sedan förbi en tjej med sin hund och gå-vägen var väldigt smal, ropade: min hund kommer nog att göra utfall, kan vi snabbt gå förbi?
Så vi gick förbi, men hon gjorde inget mer än att ''muffa'' till lite, drog en aning, men sedan fortsatte promenaden som om ingenting hade ''hänt'' *blev överlycklig* kan jag säga. 🤐

Fiigge
0

#13 det förstår jag! :) skulle själv behöva lite hundmöten nu, men träffar få och många är "artiga" och gå till andra sidan för att inte skrämma min fegis valp. skulle ju dock behöva "utsätta" honom för lite saker nu medan han är liten och hanterbar, så jag kan förstå din frustration med folk som försvinner iväg :)

Molosser
0

#14 Samma här, brukar inte möta så många hundar. Det som är det negativa, tar ju längre tid att ''få bort'' beteendet :/ 
Haha jo, blir som sagt lite frustrerad. Ungefär som: ''Åh, äntligen ett hundmöte att öva på'' (tittar på min hund) - (tittar upp) - ''jaha, nähe de blev inget hundmöte, undra vart dom tog vägen!?'' 🤔 haha

[Daniela1983]
0

Jag får bättra mig och ta det säkra före det osäkra för min hunds skull. Han blir dessutom rädd för stora hundar som gör utfall och skäller som tokar.

Molosser
0

#16 Om han är rädd så är det ju en självklarhet att du väljer en annan väg. Menar på att de som inte har rädda hundar när det gäller sådant, gärna kan gå förbi för att hjälpa oss med hundar som gör utfall att öva på hundmöten 🙂

och haha min hund skäller inte, hen låter snarare som en gris x)

Fiigge
0

#16 ja klart du ska gå en annan väg. jag tror inte någon tar illa upp, snarare tänker man väl att du har en problemhund som väljer att gå bort :) och att du tycker det är jobbigt att gå förbi samtidigt som din hund också tycker det kan ju aldrig bli en bra kombo. kommer ju sluta med en jätte rädd hund som kanske inte kan göra möten alls tillslut? så tänk på dig och din hund först, inte vad mötande ägare ska tänka, tycker jag! :)

Mischa
2

Känner du att ekipaget är osäkert så är det bara dumdristigt att envisas gå förbi bara för att visa att du inte är rädd.

Skit i var de tror/tycker/tänker, din hunds säkerhet/välmående kommer före.

≧◔◡◔≦

ChristineF
1

Har en vavva på 2,5kg, vi skvallertränar ofta och går då i båge så mötet inte blir rakt på. Men jag går inte undan eller väljer annan väg (om jag inte ser att hunden har dålig energi eller ägaren inte har kontroll på läget).
Skulle jag undvika alla stora hundar så skulle vi inte komma nånstans och jag skulle bekräfta hennes lilla osäkerhet och göra det värre.

Tregly
0

Min lilla kaxiga och trotsiga unghund gör utfall mot andra hundar. Problemet är att hon är så social och bara vill fram och hälsa till varje pris. Håller jag i kopplet tycker hon det är frustrerande och hon morrar, ruffar och skäller mot vissa. Andra hundar kan vi möta och hon bara viftar på svansen. 

Jag undviker gärna att komma för nära vid ett hundmöte, utan håller mig på ett avstånd där min hund ser den mötande hunden men där jag fortfarande kan få kontakt med min hund och göra mig intressantare. Det kan göra att jag vänder in på en annan gata, men jag gömmer mig inte för den mötande hunden utan bara håller mig på lite avstånd. Beror helt på hur bred gatan är! :P 

Vet att det är en som tycker min hund är lite obehaglig, tror h*n fått för sig att hon är aggressiv pga hon låter så mycket. Så jag försöker undvika att komma för nära h*n och hunden. Sen har vi grannen jämte med en hund i samma storlek som min. De har träffats och lekt med varann, och ägaren vet att min hund bara låter och är lite översocial. Så dem kan jag möta på gatan utan att oroa mig.

Sen finns det dagar då min hund inte är mottaglig för träning (kottar i öronen) eller så har jag ingen bra dag och ingen bra mental inställning för att träna. Då kan jag gå en annan väg om jag möter en hund som jag vet min vovve kmr göra "utfall" mot bara för att undvika själva konflikten. Men för det mesta tar vi oss igenom hundmötena och försöker göra det bästa av det :)

Nu blev det långt inlägg 🤔

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

MaaariaS
0

Jag går inte en annan väg för att det kommer hundar.Men om det kommer en hund jag vet inte gillar andra hundar, så flyttar jag min hund till andra sidan om mej, så jag hamnar i mitten mellan min hund och den andra.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Misarn
0

En till fråga bara, vilken sida har ni hunden på när ni går? Möter många som går med sin/a hundar så att dom möter mina på samma sida, jag brukar ha våra på vänstersida.

WildaE.R
4

Oftast går hon vid mitt vänsterben, men har övat på handtargets så jag kan flyta henne genom att vissa handen på ena sidan och då går hon och snuddar handen, smidigt o bra. Så när det kommer en hund som skulle mött min på samma sida, förflyttar jag henne med handtargets till andra sidan ;)

Misarn
0

#24 det lät smart :-)

[Justie]
0

#21 precis så är vår unghund också! Bara det att han stänger av så fort han får syn på en hund. Eller ja han slutar helt att lyssna, som om det är tomt i skallen 😛

---------------

Dock började han med detta efter att han blivit anfallen av lösgående schäfrar (3 ggr tror jag vi är uppe i nu) som då skadat så blodet har sprutat och efter ett epilepsi anfall så vi har haft väldigt svårt med träningen, det går inte framåt - det står bara stilla.

Tregly
0

#26 Frustrerande! Dock så kan jag få kontakt med min hund om vi är på lagom avstånd, jag har något tillräckligt gott i handen och om dagsformen är bra. Idag hade vi ett lyckat hundmöte! :D Men tror hon gör det för att hävda sig, hon känner inte hunden och då är det bäst att hävda sig! Sen drar hon mycket och far runt av ren lycka över att möta en annan hund. Men låter gör hon nog för att hävda sig.

Usch, min har aldrig blivit attackerad än i alla fall. Dock så har 3 olika lösa hundar sprungit fram till oss inom loppet av en vecka nu det senaste. Obehagligt när man inte känner hunden! 2 av gångerna var det stora hundar som kom från ingenstans ur skogen. Snälla allihopa men man vet ju aldrig. Har man en liten hund känner man sig mer hjälplös. 

Tvivlar dock inte på att gå förbi stora hundar för att jag är rädd för dem, det handlar mer om att jag funderar över hur min hund ska bete sig :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!