Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3154 ggr
FaileD
0

Negativ släkt

Jag har ingen i min släkt som är hundmänniska. Jag har alltid älskat hundar och fick tjata i massa år på en hund. Jag fick en äntligen när jag fyllde 14. Jag vill aldrig vara utan hund. Skulle inte klara ett liv utan en hund. Dock är min hund är lite förstörd av mina föräldrar mest av mamma. Då hon låter henne göra vad hon vill i princip och min hund lyssnar inte när mamma säger till henne, Så hon är inte riktigt som jag vill att en hund ska vara. Men hon är världens goaste hund och så härlig när jag är själv med henne. Men hon är helt annan när mina föräldrar är hemma.

Dem tycker att jag är för hård mot henne, jag slår henne absolut inte och berömmer massor när hon gör rätt. Hon brukar gå ifrån när jag säger till att hon ska gå och lägga sig någonstans och stanna och då går jag dit hon skulle vara igen och vara extra tydlig. Och då tycker dem att jag är för hård mot henne.

Jag ska och vill skaffa en till hund och då säger typ alla "nä skaffa inte någon till hund". De blir som ett slag i ansiktet och skull kunna jämnföras med att någon vill skaffa barn men alla säger "nä skaffa inte några barn". Eller något sånt. Jag blir riktigt riktigt ledsen av de. Min syster tycker absolut inte att jag ska skaffa hund när jag ska bo i en etta. Men de är ju inte inne man aktiverar hunden mest. Den har ju inte ont av liten inomhusyta.  Heller har jag fel?

JAG LEVER FÖR HUNDAR! Det är bara så. 

Det känns nästan som att jag vill säga upp mig från min släkt för de. Men självklart ska jag inte göra de i första taget. Men jag förstår inte varför dem inte vet att hundar är mitt liv. Jag skulle inte leva om inte hundar fanns.

Sugar Mist
6

Som jag sagt otaliga gånger nu- din hund ditt beslut. Ingen annan har någon som helst rätt att tvinga dig att inte skaffa hund.

-

Viccan92
0

Jag har samma sak med min släkt. Är väldigt jobbigt och irriterande.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

FaileD
0

Ja :(  Styrkekramar till dig niccan92

Tack Sugar mist

Luminous
2

Jag har en Grand Danois och en större blandras i en etta. Det går hur bra som helst. De aktiveras ute och det är strängt lekförbud inomhus, medans de får röja runt som galningar ute! :) Har lite samma problem, de flesta runt omkring mig är ganska negativa till mina hundar. Men jag bryr mig inte vad de säger. Många har tjatat på mig att jag inte kommer klara av båda hundarna. Men detta får mig bara att vela kämpa vidare! :)

FaileD
0

Lyx att ha den egenskapen att inte lyssna/bry sig :)

Viccan92
2

Ja himla lyxigt. Vi skulle här hemma vilja ha en hund till eller ev en kanin. Men vi får bara höra att "Nej ni har nog med dem ni redan har" och ja massa. Det är otroligt sårande att höra sånt.

Sugar Mist
2

#6 Det behöver inte vara sårande, utan helt enkelt verkligheten. Det är lätt att ta vatten över huvudet och det är inte alltid man ser det själv och gesten kan bara vara vänlig. Däremot behöver det absolut inte alltid stämma- det gjorde det inte för min del, men det är oftast en vänlig tanke bakom det.

-

Viccan92
1

#7 Tidigare hade vi tre kaniner, en katt och en hund. Det var lite småtrångt. Nu har vi en hund och två kaniner. Det är väldigt tomt nu istället. Min fästman vill ha något han kan ha och träna med eller ställa ut. Men ja vi får se.

FaileD
1

Okej :) Egentligen är de ju erat val om ni ska skaffa något. Men förstår ju att de är väldigt sårande att höra de. Som att inte hundar är värda något. Dem betyder allt och hela meningen med att leva :)

Viccan92
0

#9 Bra sagt. Vissa har själv hundar men känns inte som om dem bryr sig jättemycket. Visst dem får gå ut och får mycket gos och behöver sällan vara ensamma hemma men ändå. Känns inte som om dem vill ha mer än hundar att gosa med. Hade dem sluppit gå ut med hundarna så hade dem varit överlyckliga. Dem kissar och bajsar redan inne en massa ändå.

FaileD
0

Okej. Så länge man kan erbjuda ett bra liv för hunden men vissa ska ju ha åsikter fast dem inte så mycket om hundar

Snurpan79
5

Känner också igen det där. Delar av min släkt tycker också att jag är för hård mot min valp då han är just valp. Den delen av släkten har till och med anklagat mig för vanvård av mina katter då jag ger dem torrfoder istället för tonfisk som de anser vara den ypperliga kattmaten. Det tog hårt för mina djur är mitt liv. Försöker att inte ta åt mig, men det är lättare sagt än gjort. Förstår inte varför alla ska lägga sig i hur man sköter sina djur eller hur många djur man har så länge djuren mår bra.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

FaileD
0

12# Ja exakt. Så länge de får mat som är tillverkat till djurslaget och liknande och inte blir misshandlade. En hund måste ju ändå bli uppfostrad och då måste man vara så hård så att hunden förstår. Hundar är ju ganska smarta att om man inte blir konsekvent tillsagt så testar de väldigt mycket gränser. En lydig hund har ett bra liv och är också inte stressad, iaf mindre stressad.

Sugar Mist
1

#13 Det finns hundar som blir slagna till att bli lydiga. De är lydiga, men blir slagna till det. Lever de ett bra, stressfritt liv tycker du?

-

FaileD
0

Nä de är klart att dem inte är. Mitt fel att missa dem :(

IngridSvensson
0

#14 "12# Ja exakt. Så länge de får mat som är tillverkat till djurslaget och liknande och inte blir misshandlade." Så skrev ts, så jag tror inte att ts förespråkar för djurmisshandel.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Sugar Mist
0

#16 Påpekade fortfarande att lydiga hundar inte tvunget måste ha ett bra liv. "En lydig hund har ett bra liv och är också inte stressad, iaf mindre stressad."

-

IngridSvensson
0

Nu läste jag lite för snabbt, förlåt! #14

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
4

Vänta med hund 2 tills du bor helt själv så du får egna regler på hunden och slipper känna den där tvisten att dom inte vill ha dina regler på din hund. Det är mitt råd. :) 

När du bor ensam, om du känner att du har tid och råd, strunta i vad dom säger, ditt liv, dina pengar, ditt val. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[lolitakiller]
2

Att skaffa en hund är bara DITT val och ingen annans! <3 jag vet hur det känns när alla är emot det… min familj älskar hundar,nästan alla syskonen i familjen har haft en "egen" hund och så har vi haft 2 familjehundar som var amstaff, som sagt så älskar vi i min familj hundar men när vi bodde i Malmö så bodde vi nära ett muskee och där vi bodde var det VÄÄÄLDIGT mycket muslimer och enligt islamen så är det "haram" att ha en hund, så man fick väldigt många kommentarer och blickar… jag och min mor tänker ju skaffa en hund men det är under sommarlovet :) så vi var ju jätte glada så när vi var hos min mors vännina och hennes barn och berätta så fick man "UUUSSCCH, HUNDAR ÄR ÄCKLIGA" "HUNDAR ÄR FULA" "JO, ALLA HUNDAR ÄR FULA" 

men jag lät verkligen inte såna idiotiska kommentarer ta ner mig! ditt val! tycker att du borde snacka med din familj och försöka att snacka med dom om hur du känner och be dom att stötta dig istället för att va så negativa för det får dig att inte må bra :)?

och du är verkligen inte för hård mot din hund, hundar behöver regler och en bra ledare och ingen hundägare som ger dom inga regler och låter hunden göra exakt vad den vill :/…

http://www.swedenconfidential.info/2012/01/31/muslimsk-politiker-vill-forbjuda-hundar-de-kranker-islam/

http://www.islamguiden.com/hund.shtml

här får ni veta lite mer om detta bs om varför muslimer är emot hundar… var inte så trevligt att få elaka kommentarer om hunden eller massa med blickar när man gick runt med sin amstaff x)….

Karmatarerskanise
3

20 det heter en moske! Och det är inte så att alla muslimer ser något fel på hundar. Så snälla, dra inte alla över en kamm!

Denna kommentar har tagits bort.
[lolitakiller]
2

Vart drar jag alla muslimer över en kamm? är själv arab men är atheist så känner många araber med och väldigt många troende, 

det är ju ett smutsigt och orent djur enligt koranen och har inte skrivit att alla troende är så :) det är mest dom mer gammel modiga muslimer som tycker så här

hur hade du tagit det om någon sa att din hund var smutsig om du nu har en? eller att hundar är orena?

Karmatarerskanise
3

26 hade fullständigt struntat i om någon hade tyckt min hund var smutsig. Du skriver "muslimer tycker". Då blir det alla.

Michaela-N
9

OT; men…
Nu är det ju faktiskt så att hundar är orena djur enligt islam. Man får säga både bu och bä till det om man vill, men man ska ha det i minnet att det majoriteten av alla väldigt troende muslimer faktiskt inte är förtjusta i hundar av den anledningen. Det handlar inte om att skära alla över samma kam. Utefter deras tro så får muslimer får inte äga hundar, punkt. Undantaget är om de behövs för att göra nytta, typ jaga eller valla.

[lolitakiller]
1

Exakt!

Karmatarerskanise
1

En del muslimer anser att hunden är snutsig, en del anser att det bara är saliven och endel anser inte alls att den är smutsig. Islam ser olika it beroende påvem som tolkar det. Precis, de får äga.

[lolitakiller]
4

Drar inte alla över en kamm och menar verkligen inte alla heller! men majoriteten av dom som är mer gammel modiga och väldigt troende hade inte blivit så glada om t.ex om en av deras barn klappade en hund osv

[Forest]
0

Har har min släkt gett upp med klanka o klaga dom vet mycket väl att jag gör ändå som jag vill. Det är våra djur=våra ansvar så länge vi tillför det dom behöver i allt så sak väl folk ta och strunta i vad andra gör.

[poppy91]
4

Sidan du länkade till är något så vidrigt rasistisk att ångrar att jag klickade och gav trafik. Otroligt upprörande, och jag måste säga ifrån ang det.

Muslimer gillar inte hundar och fäller elaka kommentarer, jaså är det så säger du? Iomed detta så drar du alla muslimer över en kam, tillskriver alla muslimer vissa åsikter (gillar ej hundar, fäller elaka kommentarer). Detta är själva definitionen av rasism. Det är odemokratiskt och hör inte hemma någonstans i mitt tycke.

Har du aldrig utsatts för rasism själv? Men du är helt lugn med att rikta samma skit mot andra utsatta grupper? Eller är det kanske så att du inte förstod att det är det du gjorde? 

Ang koranen måste jag säga något annat. Sverige är ett kristet land, men vi tvingas inte stå till svars för vad som står i bibeln (precis lika mkt fucked up skit i den som i koranen…Så ÄR det nämligen med svingamla religioner). I koranen står det alltså att hundar är orena djur. OK. I bibeln står det typ att kvinnor är orena och att man ska dödas om man planterar några olika sädesslag på samma fält. Men jag hör ingen anklaga(/utgå ifrån att) alla vita svenskar för att tycka att kvinnor är orena el dylikt.

Det finns kulturer som inte håller hunden som husdjur lika högt som vi gör i sverige. Väldigt, väldigt många. Det i sig är ingen anledning att sprida nazistlänkar omkring sig på ett hundforum. Whats next? "Asiater äter minsann hundar och se till att ingen guling snor din hund för att äta upp den?". Tycker inte det hör hemma här.

[lolitakiller]
3

Har du inte läst vad jag har skrivit? JAG drar verkligen inte alla muslimer över en kamm!! jag är INTE en rasist! JAG är själv arab men ikke troende! jag HAR inga, noll, nada problem med folk som är troende så länge dom inte ger mig kommentarer som "du kommer att dö i helvetet" 

jag själv tycker inte att själva artiklen i länkarna jag skickade var stöttande utan kommentarerna och finner dom rasistiska men det är INTE kommentarerna jag vill att folk ska läsa! 

" men när vi bodde i Malmö så bodde vi nära ett muskee och där vi bodde var det VÄÄÄLDIGT mycket muslimer och enligt islamen så är det "haram" att ha en hund,"

detta skrev jag i mitt inlägg, vart fan drog jag alla muslimer över en kamm? 😕

[poppy91]
4

Ledsen om du känner dig påhoppad, först och främst. Nazistsidor lockar fram starka känslor från mig.

Som någon annan redan påpekat för dig en gång så gjorde du visst det. Vad är det du försöker förneka, ditt inlägg står ju kvar. Du skrev tex "muslimer är emot hundar" (direkt kopierat ur ditt inlägg). Det ÄR att dra alla över en kam, det du gjorde var att du uttalade dig om vad muslimer tycker. Vilket i sig är ett rasistiskt sätt att uttrycka sig på. Jag har inte kallat dig rasist, mig veterligen, jag har sagt att du uttryckte dig rasistiskt. Det har jag säkert också gjort någon gång i livet - utan att förstå det. Im only here to educate.

Ditt andra stycke text förstår jag inte alls, jag vet inte vad du försöker säga där. Men sidan du länkade till ÄR högerextremistisk. Din åsikt om det är ovidkommande, det är fakta.

Din etnicitet betyder absolut ingenting och har ingenting med detta att göra. Att du är arab innebär inte att du inte kan uttrycka dig rasistiskt, det kan alla göra.

Jag har sagt allt jag vill säga men vill du fortsätta diskussionen kan du PM:a mig istället, av respekt för ts då detta inte alls har med tråden att göra, mer OT får man leta efter…

Mvh

Anna

[lolitakiller]
2

Kommer faktiskt inte ihåg att jag skrev "muslimer är emot hundar" såfall har jag nog skrivit saker på fel sätt utan att tänka mig för som "muslimer är emot hundar" menade såfall att majoriteten av dom som är gammel modiga och väldigt, väldigt religösa kan tycka att hundar är smutsiga.

vad jag menade med när jag skrev att jag är själv arab och att jag har nära och kära som är troende det är för att folk inte ska tro att jag hatar muslimer och araber och att jag är rasist, finns många som "snabbläser"  och kan ha för sig saker tack vare dom arga kommentarerna 

jag blev faktiskt väldigt, väldigt ledsen när jag läste kommentarerna på länkarna jag skickade och kan förstå om det kom fram ledsna eller arga känslor! men det är inte kommentarerna jag menade utan artiklen

t.ex detta stycket

"Lokalbefolkningen som tar sina hundar på promenader säger att de har trakasserats av muslimska invandrare som är emot att se djuren på allmän plats. Muslimer har också lanserat ett antal antihundkampanjer på islamiska hemsidor och bloggar i Spanien."

jag vill inte att folk ska hoppa på mig bara för att jag öppnade upp mig och för att jag har skrivit saker på fel sätt och utan att tänka på hur det låter :S

[poppy91]
2

Nu copy pastear du saker från en nazistsida. VARFÖR tror du på något som publicerats på en nazistsida, var är din källkritik människa?!

Jag finner inte längre ord. PMar dig.

[lolitakiller]
1

*facepalm*😕

kanske för att jag har gått igenom detta -> "Lokalbefolkningen som tar sina hundar på promenader säger att de har trakasserats av muslimska invandrare som är emot att se djuren på allmän plats."

kanske för att jag är SJUKT trött på att få såna kommentarer av både nära och kära och folk man knappt känner?

[poppy91]
2

Ok, och jag vet två personer som blivit våldtagna av människor med arabisk härkomst. Så enligt din logik skulle jag kunna länka till nazistsidor som talar om hur "araber våldtar mest" osv, och säga att "detta är sant". Och du skulle reagera med "hm well hon har ju upplevt det så nassesidor är uppenbarligen trovärdiga källor till information".

Eller? För det är den logiken du applicerar på detta, och det håller bara inte. Det är hemskt, odemokratiskt, och det håller inte.

Dina upplevelser är inte bra, men det ger dig inte rätten att ge dig på en halv miljon svenskar! (för så många finns det i Sverige med musliska rötter)

Jag har skickat PM. Vill så gärna släppa den här tråden, som jag redan sagt, pga OT. Men tänker aldrig låta bli att säga emot om sånt här.

[lolitakiller]
0

Har skickar ett pm till dig! och NEEEJJJ det är verkligen inte så jag tycker! finns muslimer som inte tycker att dom är smutsiga och finns dom som tycker att dom är smutsiga! men jag tycker att det är sjukt tråkigt att folk kan tycka att hundar är smutsiga och andra saker som är falskt som att "denna rasen är farlig" som t.ex pitbulls när dom är världens underbaraste med en bra ägare :)

[poppy91]
2

"pitbulls är en farlig ras" - Fördom.

"Muslimer tycker hundar är orena" - Fördom.

Sådär, då var den saken utredd via PM!

Får be TS om ursäkt för trådkapning eller vad det nu kallas när en tråd går off topic…

russin
4

Tycker denna tråd gått för långt - tror inte något är relevant för TS med prat om nazister, muslimers hundtänkande eller liknande. Tycker den ska stoppas innan den går käpprätt åt h*****….

LinaK
2

Ja nu får det vara slut på denna diskussion, återgå till trådens ämne annars får jag låsa tråden. Alla inlägg som inte har med trådens ämne kommer fortsättningsvis tas bort. / Sajtvärd

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Toxics
0

Varför togs bara mitt inlägg bort? 

Svara i PM om du int tänker svara här. tack

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[lolitakiller]
0

Jag och poppy91 skriver till varandra via pm

om någon annan vill kommentera något om det jag har skrivit så skriv ett pm till mig istället, tycker att det är jobbigt när folk missuppfattade mig, men ja! skicka ett pm 

sen om ni vill låsa tråden eller radera inlägg så är det upp till er

[_annaH]
0

Min släkt bryr sig inte om att vi har så många djur då dom bor utomlands allihopa och där är hundar djur som ska vara fastkedjade utomhus vid en stolpe eller ett hus och får rester 1 gång om dagen. 

De har väldigt många djur (de föder upp egna grisar m.m. till mat). 

Så de har aldrig klagat men min mormor te.x vill inte ha djur inomhus så när vi va där med vår tik så fick hon helt enkelt vara ute. Eller uppe hos min morbror då han tycker det är okej att ha hund inne. 

Men mina föräldrars vänner samt grannar "klagar" på att vi har många djur och att det är rena zoo:t här. Så när jag skulle skaffa Dexter så fick vi höra det ena och de andra om varför vi inte ska skaffa en till hund. 
Jag bryr mig inte. Det är mitt liv och mitt val och vill jag ha 10 hundar så är det mitt problem och inget någon annan ska lägga sig i. 

Så strunta i vad dom säger. Du kan verkligen ha en hund i en etta, det är ju inte så att du kommer ha värsta apportleken eller så inomhus 😉

[Moa-]
3

Jag sekunderar fullt ut poppy91s inlägg, text och tro är två skilda saker. Nyanser i språket är fundamentalt vid diskussioner, något alla inblandade i diskussioner bör tänka på.