äldre hund och valp
Vi har nu haft vår lilla valp (cavalier 13 veckor) hemma i snart tre veckor. Vi har fått jobba stenhårt med vår äldre hund en 7 årig blandras lahasa och shi-tzu som har vart ordentligt på sin vakt och verkligen velat ha sin space. Det har gått bättre och bättre, de har lekt som tokar och lillan har hängt och klängt på grabben och han har tolererat och vart med på det. Men de sista dagarna så har han korrigerat henne utan någon direkt anledning dock inte några bett men hon har blivit rädd och skrikigt samt pinkat ner sig. Jag märker att han måste ha koll på var hon är samt så går han och smågruffar. Skulle hon låta olycklig eller göra sig illa så kommer han rusande som fabror blå för att kolla så hon är ok. Jag märker på lilltösa att hon har rejäl respekt för honom och går inte gärna fram till honom. Jag känner att jag inte kan tolka grabbens signaler riktig. Någon som råkat ut för nått liknande.
Och inga pekpinnar alla är inte hundexperter.
Nu har jag bara en hund, en äldre på sju år men han har ju träffat en del valpar och HUgo muttrar och morrar åt dom för att visa att han är äldre samt för att uppfostra dom men ju oftare han träffade valpar desto mer "lugn" blev han men jag tror att din äldre hund alltid kommer ha "uppfostran" mot den lilla hunden, och bara den lilla känner respekt och känner av om hon går för nära honom och han inte vill borde de inte bli några problem.
När jag skaffade min valp för ca 6 veckor sedan tyckte jag det var så jobbigt med allt passande då vi har två vuxna hundar. Den äldsta 12 år morrade så fort den lilla bara visade sig och den mellersta 8 år ville göra allt för att undvika valpen så mycket som möjligt och låg mest i soffan hela dagarna där valpen inte kunde komma åt henne. Det blev tur nog bättre och bättre och de började acceptera henne mer och mer. Nu när hon bott hos oss i 6 veckor bryr de vuxna hundarna sig knappt. valpen hoppar på dem och biter mm och de orkar inte bry sig, händer i bland när det blir för mkt att de säger ifrån men det hjälps sällan då den lilla inte har någon direkt stor respekt för dem då hon redan har blivit högre och väger mer än dem :) Nu är det valpen jag får säga till istället att hon inte ska vara så hårdhänt mot dom gamla damerna :)
Jag hade också svårt att tolka signalerna från tiken som är 8 år då hon inte var som den andra att hon morrade innan valpen hade hunnit kommit fram till henne utan hon stod bara stilla och när valpen närmade sig och hoppade på henne så gjorde hon utfall mot valpen bet henne aldrig utan nafsade bara i luften. tyckte det var läskigt då för jag visste inte hur mycket den vuxna kunde säga ifrån mot valpen. Men har lärt mig nu att hon kan göra lite utfall om valpen blir för jobbig men biter henne aldrig eller ger sig på henne. Nu skäller hon bara till när hon säger i från.
i början var jag faktiskt rädd att de vuxna hundarna skulle gå ihop och ge sig på valpen men de har de aldrig gjort, de har aldrig varit elaka emot henne utan bara sagt ifrån. Men det tar tid innan de vuxna vänjer sig att det bor en valp i huset.
Det ordnar sig ska du se:)
Skönt att höra att det är andra som har haft liknande problem.
Tack för svaren :)