Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6570 ggr
Frasses matte
2

Hund som backar

Hej! Vår hund började gå baklänges och backade när han ville gå framåt i går morse. Det upprepades även i morse. Är det någon som vet vad det kan vara för fel på honom eller har haft liknande problem? I går morse så gick han ut med husse på morgonrundan men efter ca 50 meter så började han backa och gå bakåt. Han verkade inte kunna kontrollera att han gick bakåt för han ville så gärna gå framåt, han fortsatte gå bakåt även då han bajsade. Det var precis som han ryggade för något framför sig, som att han blev rädd. Vi gav han en tablett Ramidyl (värk- och inflammationshämmande för ryggen) och efter drygt en timme så var beteendet borta och han gick som vanligt. Vi blev förstås väldigt skärrade så vi åkte in akut till veterinären och där var han nästan som vanligt igen men det kan förstås ha varit tabletten som påverkade honom. Veterinären hittade ingenting på honom så vi åkte hem och var jätteglada. Tyvärr så upprepades samma händelse i morse igen så därför vänder jag mig hit nu då jag inte hittar någonstans på internet om detta beteende. Han är inte 100 % sig själv just nu men han går framåt, äter, dricker (kanske lite för mycket), kissar, bajsar, går ner för trappor men inte uppför. Jag kan förstå att det kanske har med ryggen att göra då veterinären har sagt att han har begynnande till diskbråck men då borde han inte gå bakåt tycker jag…? Vår hund är 11 1/2 år och en dvärgschnauzer.

Hiro
1

Det kanske är något med nerverna? Att brocket trycker på så han inte kan kontrollera sig…
Något som är värt att testa ifall ni inte hittar något är Glyco Flex. Det smörjer hundens leder :)

Frasses matte
0

Tack Hiro! Vi har också tänkt på det där med nerverna och får vi behålla honom i livet så skall jag tänka på Glyco Flex. Just nu är vi så förtvivlade då det verkar som att ingen vet vad det kan vara…

[Forest]
0

Ring veterinär imorgon för att ta en titt på hunden.

Frida B
0

#3 dom hade ju gjort det men ingenting hittades.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Aristarcos
0

Håller med, till veterinären igen eller annan, helst också när hunden uppvisar sitt symptom om det är möjligt, för något är ju helt klart fel.

Om ni misstänker något fel på ryggen, ska ni heller inte låta hunden hoppa eller gå i trappor överhuvudtaget..

[Forest]
1

4 Jag tror mer att man får uppsöka annan veterinär för en hund som backar och sen inte verkar kontrollera det hela är för mig inte något lurt med. Ta blodprov så man kan utesluta kanske att det är fästingsjukdom eller annat.

Em_
1

Fast om han fick en värktablett så kan det ha dolt symptomen för veterinären, behöver inte betyda att hen är dålig. Om diskbråcket gör ont när han lyfter benen och vill fram kanske han blir osäker och försöker backa undan från det som gör ont? Hunden vet ju inte vad som gör ont och första reaktionen blir att backa.

[Forest]
0

hur har det gått?