ÄNNU ett beteende problem!
Förlåt, men nu kommer jag med ännu ett problem om ecko
Iof är de inte alls hans fel! De var iaf en dum jäkla unge som kasta nått emot honom när han var mindre och nu är han rädd för barn.
De visade sig väldigt väl nu när vi var ute.
De var en liten tjej som ville hälsa på honom, skulle jag sagt nej för hans rädsla ist?
Iaf så lät jag henne hällsa och hon sträckte fram handen väldigt försiktigt. Ecko ryggade undan och fick ett ecko ryck (springer runt som en idiot och viftar på svansen) Alltså var han ju glad men våga inte.. hon försökte typ fem gånger men varje gång rygga han undan och sprang runt. Han lyckades slicka lite på hennes hand, men sen rygga han igen.
Hur tusan löser man en sån sak? Ska man undvika barn alls eller kan man låta honom hällsa på ett BRA sätt?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag skulle testa att låta han hälsa på barn men att barnet ska sätta sig på huk, sträcka fram handen med en godis i och titta antingen i backen eller nån annanstan än direkt på han så kanske han kommer över det tillslut
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man kan börja med att lägga godis framför barnet så att han får gå fram till henne fast utan tvång till kontakt, sedan kan man försöka låta barnet ge en godis.

Eller helt enkelt be barnet på avstånd lugnt kasta fram lite korvbitar till Ecko. Räcker bra att börja så.
Håller med tidigare inlägg, sedan så låter jag aldrig några barn hälsa på mina hundar faktiskt, eftersom att barn *oftast* inte vet hur de ska hälsa på dem, *tar t. ex handen fort och börjar klappa dem på huvudet*
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

det är därför jag alltid talar om för barnen hur dom ska göra
_**/Mvh Anne

Ingen av mina hundar behöver hälsa på främmande människor ute! Verkligen inte om de är rädda & osäkra!
Leta reda på några barn du känner & som gärna har hundvana & träna honom sakta med dessa. Att de bara sitter & ignorerar honom, ev slänger mumsigt godis. Går han fram ska de fortfarande inte bry sig om honom. Ju tryggare han blir desstu mer aktiva kan barnen bli. När han är trygg med dem, leta reda på nya ungar :P Men låt det ta tid! Dagar, veckor om det behövs.
hum..börjar undra vad de är med ecko nu! Snart kreverar jag..
Tror han kommer in i en spökålder varje månad.. han morra på en barnvagn och en tant med rullator nu igen. Fast han har luktat på en barnvag och hällsat på en tant med rullator förut utan problem.. dumma hund! Och igår ville en yngre kille hälsa och ecko rygga undan då me.. han är rädd för ALLT!
En unge med en fotboll och ecko hoppa lite efter fotbollen, ungen springer MOT ecko fast runt en buske för att han var rädd och skrämde halvt ihjäl ecko.. ecko hoppa nog 3meter i luften och börja storm skälla varav killen vart ännu räddare.
För de första känner jag inga barn, för de andra känner jag verkligen inga barn med hundkunskap. I mitt område är faktist dom flesta ungar rädda för hundar. Och är dom inte rädda är dom dumma! Så vet i tusan hur jag ska öva in något med en unga när de inte finns någon som vet hur man ska handskas..
puuutt

Kan du inte bara be något barn som vill klappa han att dom ska ge han lite godis? :)
Jo, men som jag sa är dom flesta rädda här.. och jag har nog ingen lust att gå och fråga runt:P de där är den enda ungen som velat hälsa sen han var liten skit.
Men de är ju dock många barn här,så jag borde få rättsida på det här så man kan gå normalt utan att han ska vara rädd-
Finns det inget ställe typ lekplatser där du kan gå på behörigt avstånd och sedan minska avståndet efter hand…låt det ta den tid det tar, veckor, månader =)
jo jag tänkte de me.. men alla dagis har ju stacket runt.. de ligger tom ett precis utanför mig.. men är ju också lov antar jag, för de är extremt tomt.
Tänkte börja sätta mig mitt i stan med, där alla klaffsar runt. Men man går ju aldrig dit och de är ju en bit.. så när de är så här jäkla varmt blir de för mycket. Men ska jag bara sitta stilla i stan då eller ska jag gå runt?

Jag gjorde som så då jag var och tränade Velvet i stan att jag vandrade runt lite, satt en stund, tränade nått litet trick osv
_**/Mvh Anne

det är nog viktigt att inte låta barnen sträcka sig fram mot hunden, utan att hunden ska gå fram till barnen. så att det är helt på hundens villkor.
att det är staket är väl bara bra då? då kommer de inte nära honom.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
hugo är med rädd för allting.. han morrar åt det msta… skärkislt svartklädda folk och rullator!

Har han kommit in i spökåldern? Hur gammal är han? Vid ungefär två års ålder kan de bete sig på det mest underliga sätt. Bli rädd för sådant de aldrig varit rädda för tidigare. Jag kan trösta dig med att det brukar gå över om man inte gör för stor affär av det och ömkar hunden. Gå själv fram och hälsa på personen eller ta på det som hunden tycker verkar farligt, stå sedan där passiv så hunden själv får bestämma om den vill kolla läget oftst gör de det. Ignorera hunden när den utför sitt godkännande av person eller sak. Lycka till.
Nja, ecko är 11 månader.. så de verkar inte vara spökålder. Han har redan vart inne i de två ggr. Jag vågar faktist inte gå fram till någon om han skäller på tex en barnvag. En rädd hund är en farlig hund så att säga. Man vet ändå aldrig hur han reagerar.. iof tror jag inget ont om honom eftersom han älskar alla när han väl inte är rädd. Men de är just de, när han inte är rädd.