djurskyddsinspektör på besök
hej. Min vän har en 9 årig hund som jag själv tycker det är synd om. Hon får inte den tid hon förtjänar och hennes ägare är borta varenda helg och lämnar hunden till massa olika personer, sedan när hon väl är hemma jobbar hon hela tiden och rastar knappt hunden, ger den inte bra mat eller bryr sig om den.
jag har länge velat anmäla anonymt men har varit orolig att hon ändå kan få reda på att det är jag, jag har självklart sagt min åsikt och tycker att hon ej skall ha kvar hunden utan omplacera men hon säger att hon inte har hjärta till det. Hon har även haft en stor hund innan som uppfödaren KRÄVDE tillbaka efter att ha sett bilder på hur smal och vanvårdad hunden blvit, sen har hon haft en katt som rymt, och en som dött och en katt som jag fått hitta hem åt.
Hon är snäll mot hunden men jag tycker otroligt synd om den, igår så var jag där och gick ut med henne och jag märkte att hon inte varit ute på hela dagen för hon var fanatisk!
Iallafall min vän berättade igår att djurinspektör kom till henne i veckan då hennes föredetta anmält henne dit. hennes föredetta var ju anonym men djurinspektören hade sagt att det är en mycket nära till dig som har varit hundens extramatte(så då listade hon ut det) Hon berättade att djurinspektören frågat om alla hennes djur hon haft innan varför hon ej hade kvar dom osv, sedan även att hon hört att hon är borta varje helg osv. så sa min vän jag slår ju inte hunden direkt den satt i mitt knä hela tiden och det hade hon inte ens gjort om jag slog henne. Men sen fikc jag inte veta mer vad som hände för hon bytte ämne. Men hon nämnde att hon skall försöka övertala sin mamma som redan har en hund ta hand om henne lite då hon är borta varje helg.
så mina frågor är. Måste djurinspektören ha något bevis för att ens besöka ett hem sådär eller krävs de bara att man ringer upp och meddelar sitt ärende? Hur noga är dom på att kolla upp? Vad brukar hända efter ett hembesök?
Du kan säkert hitta samma info hos "din" länsstyrelse.
Resultatet av en kontroll kan bli: ingenting, ett föreläggande (något som måste åtgärdas tills nästa besök) eller att djuret blir omhändertaget.
≧◔◡◔≦
Länsstyrelsen är också skyldig att kontrollera varje anmälan, anonym eller inte.