Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4688 ggr
Mumsing
0

mataggressiv?

Min tik har börjat löpa för andra gången och är inne i andra veckan nu. Är det normal att de blir mer vaktande när det gäller maten? Hon morrade åt min katt när hon skulle äta (de har varsin skål bredvid varandra, har funkat utmärkt!). 
Vad hade ni gjort i sådan situation om det utvecklas? för jag säger bara "gå härifrån!" och pillrar lite med maten, sen får hon komma tillbaka. Mot mig har hon inte gjort något ännu iallafall, men mot min mormor var hon lite vaktande när hon tänkte busa och ta ifrån henne sitt märgben. 

Kan tillägga att hunden har mat hela tiden och går och äter när hon känner för det.

[Forest]
3

1 flytta så dom har varsin matplats

2 ha inte maten framme hela tiden

Mumsing
0

Ska köra på det, tack! 🙂

LinaK
3

Håller med #1!

Tycker det är viktigt att dom får ha en egen matplats där dom får äta i lugn och ro, där dom slipper försvara sin mat.

Ska man ta ifrån en hund något tycker jag att byteshandel är den bästa metoden, vill man ta ett märgben ifrån hunden så kan man locka med något annan godbit (typ korvbit/köttbulle eller nått annat som man vet att hunden älskar) Då blir det inte så "dramatiserat" att man tar något från hunden 🙂Så det kan du ju säga till din mormor om hon behöver plocka bort något ben eller liknande så är det bra att byte mot något.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[FridaGenborg]
1

När såna matbeteenden uppstår är det jätteviktigt att få fort dom, innan det blir värre för det brukar det tyvärr oftast bli. Min schäfervalp vaktade sin mat så fort någon kom i närheten. Det enda jag visade henne var att maten inte "tillhörde" henne, att jag bestämmer när hon får äta av den och att jag ska kunna komma och ta bort den när jag vill. Det är svårt att förklara på internet hur man kan göra, men jag brukar "huka mig över" eller ställa mig över hennes matskål och visa liksom att så länge jag vill ha maten så ska hon inte röra den. Sen fick hon gå fram och äta lite, sen gick jag dit igen och då ska hunden gå därifrån och ge mig utrymmet istället för att börja morra, börjar dom morra så visar dom inte respekt och respekt är viktigt. Efter några övningar försvann morrandet och nu är det inga problem att gå i närheten av hennes mat. 

Det får nu inte missuppfattas, jag menar inte att man fysiskt ska butta bort hunden eller något liknande, man behöver inte alls röra hunden utan allt detta är psykologiskt. Sen menar jag heller inte att man ska störa hunden varje gång den äter utan man ska veta att hunden visar mig respekt och gör den det så visar den andra människor/djur respekt också.

[jenny-]1
9

Att "ta över" hundens mat/ben för att få dom att vakta mindre brukar i de flesta fall ge motsatsen - alltså en hund som får starkare vakt i matsituationer. Blir dumt att rekommendera en sådan sak utan att ha träffat hunden. Har man otur har man en hund som svarar i det läget som "du tar ifrån hundens mat" och du blir biten. Många hundar blir osäkra och kastar i sig mat och ben för att hinna innan någon tar det - resulterar i hundar som sätter ben i halsen.
Man får jobba på sin relation till hunden i övrigt istället, inte i en matsituation då hunden är "stark" av att ha något att vakta. Bättre att köra med byteshandel om hunden har något den inte får äta, eller att ha tränat in "loss" för sig :)
En vuxen hund skulle aldrig ta mat/ben från en valp ens…

[FridaGenborg]
4

Håller med om att jag inte kan ge tips på hur en annan person kan göra med sin hund utan att jag träffat den, jag berättade hur jag gjorde sen får alla göra på sitt eget sätt med sin hund :) Men tyvärr kan jag inte hålla med dig i argumentet att det skulle bli värre? Det du beskriver, att det finns risk att bli biten är ju det som inte ska kunna hända om man visar hunden från början att den ska visa mig respekt? Det är självklart att jag ska kunna ta ett ben från hunden, att jag ska kunna ta en leksak från honom/henne. Självklart är det ingen "bestraffning" genom att jag går fram till min hund och tar i hans leksaker eller mat, så det ska inte finnas någon anledning till att hunden ska behöva kasta i sig mat. Om jag ska låta min hund ha allt ifred kommer jag aldrig kunna ha ett barn i närheten av den, utifall den biter. Det låter inte så logiskt för mig, jag ska kunna lita på min hund och han ska kunna lita på mig. Är jag en bra flockledare och hunden vet att jag bestämmer så får jag respekt, och hunden får respekt tillbaka. 

Man ska dessutom självklart agera olika med hundar beroende på om dom är dominant eller osäkra. Det är helt olika fall.

Mumsing
0

Hon kan loss utmärkt, behöver bara viska det så släpper hon allt, haha. Byteshandel låter lite som en "rolig" träning, kan träna in det. 🙂

MittHundliv
2

Resursförsvar är helt naturligt.. morrar hunden vid mat så betyder de förmodligen att hunden inte litar på den individ som är på väg fram och morrar då för att säga till att den ska gå därifrån.. så enkelt är det och jag tycker inte att du ska visa att du äger mateb som #4 skrev då detta förmodligen bara blir värre. Du kommet alltså få en hund som inte litar på dig och kommer att försvara sin mat och ev sina ben/leksaker ännu mer.. låt hunden ha fasta mattider och låt hunden äta i lugn och ro och gå ut från rummet helst.. en hund ska aldrig behöva känna sig stressad över att äta upp så fort som möjligt för att ngn ska komma och ta den.. #6 så du menar att om du visar att du äger maten och tar den från hunden så kommer du få en hund som litar på dig? Om jag går och tar din mobil, kommer du lita på mig sen då? Sen vill jag bara tillägga att en hund vet inte vad dominans är! Det är ngt vi människor har hittat på för att de ska låta bra.. hunden har heller ingen anledning att vara högre i rang än en människa då vi är två helt olika arter.. och att vara en ledare innebär inte att du ska bestämma över en hund, det innebär att hunden ska lita på dig så den vill göra det du ber den om!

MittHundliv
0

Nu lät de som att jag menade att hunden morra åt dig men menar ju katten, eller snarare mer allmänt :P

[FridaGenborg]
5

Jag tänker nu inte "försvara" mig mer för denna diskussion, det leder inte till någonting vettigt.. Jag kan se att ni har mycket andra åsikter än mig, och det säger jag ingenting om. Jag berättade om mina erfarenheter av hundbeteenden och det jag gjort med mina hundar har gett bra resultat. Jag menar såklart inte att jag ska ta maten från hunden och inte ge tillbaka den? Det är ju precis samma sak om min hund sitter i soffan och morrar om jag kommer i närheten? Ska jag gå därifrån då eller ska jag visa att jag inte accepterar sånt beteende? Då anser hunden att det är hans soffa och jag ser det som dominans? :)

Zofia89
4

Håller med FridaGenborg! 

Hunden ska alltid veta att det är jag som bestämmer.. Men man måste ju såklart som hundägare också förtjäna hundens respekt och man måste visa den respekt tillbaka. Om man tänker på en hundflock som har en enda hög med mat och någon av hundarna i lägre rang är framme först, vad tror ni då händer om hunden i högsta rang kommer fram och den andra står och morrar?? Nej, det blir inge vidare… Alla i familjen, inklusive djur måste ha klart för sig hur rangordningen ser ut =)

[FridaGenborg]
3

Bra förklarat, precis det där jag menar :)

MittHundliv
1

Ni kanske ska läsa på lite om hundens etologi så kan vi diskutera sen efter de ;)

[jenny-]1
3

Jag har aldrig tagit saker från min hund för att "visa vem som bestämmer". Däremot skulle jag kunna ta vad som helst ifrån honom för att jag i andra situationer visat att jag har sista ordet - och det gör jag om jag behöver (typ när han tuggar på jobbarkompisens hunds tuggben). Det kryper kusinbarn nästan i hans matskål ibland och han visar inte ens en tendens till att vilja vakta.
Visst kan jag som ägare markera att det är "inte okej att vakta mot katten/mormor/barnen osv" men att ta ifrån hunden grejer "bara för att den ska lära sig" tycker inte jag är rätt. Har det gått så långt att hunden vaktar maten/ben/soffa mot sin ägare så är förtroendet och "ledarskapet" galet i sig, det handlar inte bara om matsituationen. 🙂

Sen beror det på vad för typ av hund man har, är det en som testar att vakta lite och se vad som händer (självklart kan man markera i situationen) eller en som har bestämt sig för att vakta och att, om det så krävs, bita om personen inte backar (kanske dags att ta hjälp av någon rejält hundkunnig person eftersom man inte själv har kunskapen att få det rätt och säkert blandar in sina egna känslor och behöver objektiva ögon).

"Men tyvärr kan jag inte hålla med dig i argumentet att det skulle bli värre? Det du beskriver, att det finns risk att bli biten är ju det som inte ska kunna hända om man visar hunden från början att den ska visa mig respekt? Det är självklart att jag ska kunna ta ett ben från hunden, att jag ska kunna ta en leksak från honom/henne. Självklart är det ingen "bestraffning" genom att jag går fram till min hund och tar i hans leksaker eller mat, så det ska inte finnas någon anledning till att hunden ska behöva kasta i sig mat."
**Jag tycker att om hunden morrar ens från första början så visar ju det på avsaknaden av respekt och du vet inte om din hund nöjer sig med att morra :) Hade jag varit en hund och jag tuggar på ett jättegott ben och någon tar det ifrån mig = självklart skulle jag ta det som ett minus. Kanske inte som en bestraffning, men iaf ett minus. Jag blev ju av med något jättegott! Har man en superglupsk hund så är risken stor att den sväljer hela benet innan du som ägare hinner fram för att den vet att du ska ta det goda ifrån den. Ser detta ofta på valpkurser, ser valpar som hinkar i sig småstenar - för att ägaren varit där och tagit stenarna ifrån den, det måste ju vara något jättegott eftersom matte vill ha det så mycket! Tvärtemot de ägarna som inte ens sett att valparna smakat på småsten, där har valpen själv kommit fram till att det var äckligt. 

**Jag har *inte* sagt att man inte ska kunna ta mat/ben/sätta sig i soffan, men jag säger att i många fall blir det fel att ta det i situationen om man inte vet vad man gör. Man ska jobba på helheten. Jättebra att din grej fungerade för dig i alla fall! :) Du behöver inte försvara dig och jag går inte till något angrepp eller tycker att du har fel - det funkade ju för dig, jag vill bara att TS ska se alla olika synvinklar och det är ju ändå ett diskussionsforum där man ska kunna tala utifrån sina erfarenheter? :)

[jenny-]1
0

Just det, citatet i kursiv text kom från inlägg nr #6 🙂

Mumsing
1

Kan säga redan nu att det är stor skillnad hur hon är. Byteshandel fungerar utmärkt eller så busar vi så får jag ta märgbenet senare. 🙂

MittHundliv
0

#16 kanon :) löp kan sätta lite käppar i hjulet hos vissa så beter dom sig lite annorlunda just då så får man försöka ha lite tålamod och vänta ut löpet :P

Princesseen
1

#10 och #11 en hundflock fungerar inte på samma sätt som en vargflock. Hundar har inte den flockkänslan. Släpper du ut massor av hundar kommer dom inte att bilda flockar som vargar skulle göra. Det finns ingen rangordning på det sättet där. Hundarna kommer och går mellan alla olika delar av "reviren". Hundar har ett annat flockbeteende än vargar. Så även fast det skulle kunna finnas rangordning mellan olika arter så skulle inte hundar förstå sig på den slags rangordning som många tror att hundar har. Svårt att förklara.

Zofia89
1

#18, Jag håller inte med dig där ;) Men alla har vi ju olika synpunkter, åsikter och tankar om saker och ting så tänker inte börja krångla =) Jag skrev hur jag tänker och vet att hundar har stark rangordning och jag står för det jag skrev…

Princesseen
1

#19 okej jag skrev bara utifrån massat forskning som gjorts av etologer m.m runt om i världen. Men självklart får alla tycka som dom vill.

Zofia89
1

#20 Det finns många forskningar med olika resultat =)

BettySue
0

Min hund morrar åt min katt om han kommer och vill äta hennes mat. Han förstår henne väldigt bra, och hon får morra åt honom både om han går till hennes mat eller om han gör något annat hon tycker är jobbigt. Det är bara så de komunicerar. Men självklart underlättar ja situationen för både katten och hunden genom att mata på olika ställen. Hon morrar dock bara, och han kan, om han verkligen vill, även sticka ner huvudet i hennes mat. Då morrar hon endast högre ch visar lite fler tänder men går endast så långt att knuffa till hans huvud lite lätt. De är fantastiska kompisar och leker gärna med varandra :) det har varit viltigt för mig att min kattförstår hundspråk, så att set inte skapar problem när andra hundar är på besök.

Roxie
0

Jag har fått lära mig att hunden tar efter ägaren. Om en hund snor något från din tallrik, tigger eller kommer för nära när du äter, vad gör du då? Jo man blir troligen arg och säger nej (eller markerar på annat vis). Då är det ju inte så konstigt att hunden i sin tur säger ifrån om vi kommer för nära, eller tar bort, hundens mat. Bara en liten tankeställare. Menar såklart inte att man ska tillåta hunden att sno från någons tallrik, men man kanske får förhandla på något sätt?

// Sofia

MittHundliv
0

#21 du får gärna länka till vetenskapliga artiklar om där hundar har rang och där hundar lever i flock med andra arter. Kan vara spännande och se….. :) dom kan leva i symbios, men inte i flock.. två helt skilda saker..

Zofia89
0

Leva i flock med andra arter? nu förstår jag inte… jag har inte pratat om flockar bestående av olika arter, jag har pratat om hundflockar där alla individer är av samma art… Hmm

Princesseen
1

#21 då vill jag se den forskningen för den har jag inte hört talas om. Skulle vara intressant att se forskning på att hundar skapar flockar m.m. Om du tänker utomlands där hundarna lever på gatorna så skapar dom inte flockar. Men eftersom du säger att det finns forskning med annat resultat så skulle jag vilja läsa den tack.

Zofia89
1

Om du vill läsa finska så kan jag utan vidare länka den ;)

Linnea
0

Man måste ju inte nödvändigtvis ta. Man kan ta och ge tillbaka, vilket gör att du sen kan ta något som hunden absolut inte får ha för den är van vid att du tar men den vet att den inte blir lottlös för det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Princesseen
0

#27 inga problem. Länka forskningen på hundar som lever i flockar om dom själva får välja.

[Teddies matte]
3

#30 Tja, det där är ju inte direkt någon riktig källa, verkligen inte någon vetenskaplig artikel, det är ju inte skrivet av någon forskare i hundars och djurs beteenden precis och den enda som tas upp är en väldigt gammal etolog, som var verksam på den tid när man inte studerade djuren på rätt sätt, så att säga, i dagens läge och dagens etologer har ju de rätta uppgifterna och rätt forskningssätt. Det kryper in en del felaktigheter i texten som inte är enligt med den etologi, forskning och kunskap som finns i dagens läge.

MittHundliv
0

#30, nej du pratar inte direkt om flock men du pratar om rangordning mellan dig och hunden vilket får det å låta som i mina öron att du ska vara bossen i huset och "dominera" din hund.. Din hund ska inte få morra åt dig öht, inte ens om din hund är rädd för dig ska hunden få morra.. vilket resulterar i att den hugger istället (då har den ju faktiskt inte morrat)… Nu var det kanske inte så du menar innerst inne men de låter som de.. 

Och de där va ingen vetenskaplig artikel.. Leta efter färska artiklar på PubMed.

MittHundliv
1

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

Detta är inte heller en VETENSKAPLIG artikel men så less på Pubmed för stunden då jag redan suttit där ett bra tag ikväll så körde på denna enkla, svenska istället.. Den är åtminstone modern och med en toppen etolog..

Zofia89
2

I min länk har ni tydligen bara läst första stycket eftersom de berättar om flera olika forskningar och nämner åtminstone 3 stycken men nåväl… Jag tänker inte mer försvara vad jag skrivit, jag står för vad jag tycker och vad jag lärt mig… Att komma och påstå att det är fel att hundar skulle vara ett flockdjur är ju löjligt… De är lika mycket flockdjur som vi människor. Punkt slut! Skriver inget mer, tråden är redan förstörd av era påhopp och påståenden kors och tvärs…

Tack och hej!

MittHundliv
2

Hundar lever i familjer.. precis som vi människor. Alltså mamma, pappa och barn.. dom har dock inget behov av att vara den typ av familj med en annan art, alltså vi människor.. man kan aldrig lära sig tillräckligt om hund och jag tycker att de är väldigt respeklös mot hunden att inte vilja lära sig ny vetenskaplig fakta för hundens bästa. Människor som tror att dom kan allt är oftast dom som kan minst!

Zofia89
1

Tyvärr måste jag göra dig besviken med att meddela att jag inte kan allt och tror inte heller så ;)

Jag bryr mig blanka f*n i vetenskaplig fakta, jag läser av hunden som individ och hanterar den som individen kräver… Tyvärr kan man inte dra alla hundar över en och samma kam! Tänk vad lätt det skulle vara? Vi har ingen lätt ras (wachtel) och jag anser att de kräver lite "strängare" skolning… Andra hundar lär sig genom lek… så är det bara =)

Det jag mest irriterar mig på är folk som tror att hunden är en människa… Hunden är en hund och ägaren ska vara den som bestämmer… Det är min åsikt, fortfarande! Har någon nåt att klaga på ännu kan ni skicka pm eftersom jag inte tänker bidra mer till att tråden spårar ur tack vare era kommentarer om vetenskap, se på djuret som individ, kolla hur de beter sig och glöm allt som heter forskning, tänk själva med egen hjärna! ;)

Princesseen
1

#36 om man studerar hundarna utomlands så lever dom inte i familjer. Därför dör ca 70% av valparna om jag inte minns fel för det är varje hund för sig själv. Iallafall enligt per Jensens bok hundens beteende.

MittHundliv
0

#37 de är bra med egna åsikter, annars hade diskussionerna varit väldigt tråkiga om alla tycker lika och tänker lika.. ;) Dom som tror att hunden är en människa borde kanske tänka till lite! En hund är en hund och en människa är en människa.. två väääldigt olika individer.. :) #36 menar du boken djurens beteende av per jensen? Finns ingen som heter hundens beteende? :/

Driva
5

Jag har övat med min hund genom att hålla i matskålen när hon äter och håller tills hon ätit färdigt. på så sätt lär hon sig att det är inte automatiskt skålen försvinner bara för att matte kommer. 
Dessutom så har jag ibland tagit skålen och lagt i mer gott och gett tillabaka den. Samma med ben och liknande, jag har tagit och "gottat" till de. På så sätt blir det positivt när jag tar sakerna för hon vet att det blir ÄNNU bättre.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Princesseen
1

#39 hundens språk och tankar av per Jensen menar jag. Skriver alltid fel :P

vallhund
0

#35 Länka till begripligt språk så skall jag läsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Zofia89
0

#42, läs #27 ;)