Hej alla!
Jag har en Sankt Bernhard som är 1 år nu! Jag har hundvana sen tidigare, haft 2 st Golden Retriver samt 2 st Schäfrar under åren. Jag trivs mkt bra med Bilbo men han har lite problem med att lyda. Med de andra som jag hade ville de hemskt gärna lyda och göra allt som jag sa men Bilbo lyder bara när han själv vill el efter 5 min. Jag har provat det mesta men jag har kommit fram till att han är en mkt speciell hund på många olika sätt. Det går lite bättre nu än tidigare men har någon lite tips och råd till mig?
Han går långa promenader i skogen med mig, jag bor i ett stort hus på landet där han får vara ute med mig på vår tomt som är ca 3300 kvm…men där kommer vi till att han klarar ej av att vara lös för då springer han upp på vägen. Det gör att jag inte kan ha honom lös i den mån jag vill. Kommer detta beteende att växa bort? Han är snäll mot andra hundar och andra människor som går förbi på vägen men jag vill ha honom kvar hos mig vid huset. Numer jobbar jag inte längre och jag är hemma hos honom stor del av min tid. Som jag förstår så saknar han inte ngt. Han får all den kärlek han behöver både av mig, min man samt barnen. // Helena
Åh härligt med en till som har sankt bernhard!
Vi har en tik som fyller 6 år nu i november 🙂
Våran tik springer med ut på skogsvägen om någon går förbi, då slår hon lock för öronen, gäller att vi är snabbare än henne, då stannar hon kvar. Så vi har koll ifall det kommer någon, som tur är, så brukar det inte vara jätteofta, alltså till fots eller så.
Vi bor som ni, ute på landet, skog bakom huset.
Testat skvallerträning? http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning
Här är bild på våran tös! 🙂 (ursäkta OT)
Har du bild på eran vovve?🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har två taxar och känner igen fenomenet. Man får som ägare till mer självständiga raser jobba mer själv och se till att man har något som lockar mer än det dom tycker är roligt + vara förutseende och undvika vissa situationer där man vet att de inte kommer lyssna.
Vi tränar inte våra hundar i närheten där det finns gäss eller fåglar vid vattenbrynet. Då har dom fullt sjå att hålla koll på fåglarna istället för att träna med oss.
För mig har det funka att bli så överdrivet glad att jag nästan spricker så fort dom gör rätt - då ser man att dom tycker det var roligt och försöker lite mer. Det gäller att träna i korta pass. Jag piper tjoar klappar om dom och är sååååå nöjd när dom gör rätt. Mina älskar nämligen gos och mys så det belönar jättemycket. Andra kanske kan säga "bra" åt sina hundar och så är det bra men vi måste verkligen överdriva.
Jag kan inte ha mina lös pga jaktinstinkten så det undviker vi. Dom får vara lösa i stugan eller inhägnat område eller med långlina på.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hundar föds inte lydiga, du får träna mer och se till att hunden finner någon mening i att lyda. Får hunden tillräckligt bra belöning (enligt den själv)?
Jag rekommenderar också skvallerträning! Det har varit effektivt på vår Zero. Ingen sankt Bernard men en flatcoated retriever.
(älskar din vovva Frida!😍 )
#4 Hihi roligt att höra 😉❤️
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.