Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1910 ggr
htt
0

Stockholms hundmässa

Hej! 
Jag bor i Norrbotten och funderar mycket på att åka till Stockholms hundmässa i år. Biljetterna är billiga (jag är ungdom) och min ras är en av maskotraserna. Jag har aldrig varit dit men drömmen har alltid varit att något år besöka mässan. Är det värt det? :) Alltså lika kul och mycket grejer som det sägs? 

Problemet är bara att jag mest troligt måste åka ensam, då ingen av mina vänner har råd att följa och någon måste ju stanna hemma med hundarna (min pojkvän). Ligger det väldigt o-centralt? 
Jag har världens sämsta lokalsinne och har nästan aldrig varit i stockholm, iallafall inte sen jag var liten, och eftersom jag mest troligt ska vara helt ensam så kan jag inte bara åka iväg och hoppas att jag kommer rätt, haha!

Ellenor123
1

Du kanske kan hänga med någon som ska dit från forumet? :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

htt
0

Ja det hade ju också varit kul! :) 
Men jag vill ju inte heller vara till besvär…. 😇

Flubben
0

Jag bor också i Norrbotten (Öjebyn, Piteå) och ska dit :D Jag tycker det är sjukt kul och klart är värt det! Jag kommer från Stockholm så jag har ganska bra koll tror det blir fjärde(eller femte?) året i rad jag ska dit. Hunden följer med ner till Stockholm men får stanna hos föräldrarna när jag ska titta på alla andra hundar ;)

linda88
2

Ta med alla hundar och pojkvän annars och ta en weekend i Stockholm. Gå på hundmässan ena dagen och gör något annat kul de andra :)

Det går bra med kollektivtrafik till mässan ifrån hela Stockholm.

russin
1

Man måste anmäla hundar i förväg om dom ska kunna få följa med in på mässan (och det kostar) - och jag skulle inte ta hund med mig dit utan rejäl orsak. Alltså antingen att den ska ställas ut eller att man vill småträna lite i just den miljön inför kommande tävlingar där.

Väldigt jobbig miljö för både folk och fä, då det är trångt, hög ljudnivå osv. Men det är jäkligt kul att åka dit🙂

htt
0

#3- Vad kul! :) Jag bor i Luleå. Hur åker du dit? :) 

#4- Det var ungefär det jag ville undvika, vi har en valp och det känns onödigt att dra med hundarna till stockholm när jag inte ska ställa ut eller ens känner ett behov av att ta med dem in på mässan med tanke på att jag själv nästan får klaustrofobi vid stora folksamlingar ;) 
Men nästa år kommer nog valpen få följa för då ska vi ställa ut honom också!

linda88
0

#6 Då skulle jag faktiskt vänta och åka ner nästa år istället. Mässan kommer ju inte försvinna ;)

htt
0

#7- Jo, jag har funderat på det också! Men vill gärna åka i år när DSG är "Maskotras" men samtidigt- det kanske inte betyder någonting speciellt?

Cazzos
0

Jag skulle råda dig att du stannar i Sthlm i 2-3 dagar. Då kan du köpa t.ex. 72-timmarsbiljett och om du bor på hotell inne i stan så kan du åka pendeltåg, sen så kan du också göra annat kul medan du är här. 🙂 

Hundmässan är i Älvsjö, det är den stationen du åker till oavsett om du tar buss eller pendeltåg 😃

linda88
0

Jag har faktiskt aldrig tänkt på vilken ras som är maskothund så så mycket har jag lagt märke till det :P

russin
0

Brukar det vara maskotraser 🤔 tänk att jag missat det alla gånger jag varit där😃

htt
0

#11- Haha ja 😃
Fast det hade nog inte jag heller vetat om det inte vore så att jag läste om det igår! Maskotrasen har ofta något att göra med själva temat, i år är temat Cirkus och Dsg's uppträdde ofta på cirkus i danmark förr :)

Flubben
0

#6 Se man på då är vi ju i princip grannar ;) Jag åker tåg från antingen Älvsbyn eller Lule, det är enklast eftersom hunden ska med :)

Viccan92
0

Jag ska dit iaf men jag bor ju rätt nära. Tredje gången jag åker och lika roligt varje gång.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ronja&Ila
1

Jag bor i västerbotten och har varit ned flera gånger, superkul! Och jag tycker det är värt det !

Thaisilk
1

Pendeltåget (inte T-banan!) till Mässan går från Sthlm Central och det tar inte många minuter att ta sig dit. Alla södergående pendeltåg passerar Älvsjö station, det är tydligt skyltat och det går många tåg per timme. Mässan ligger precis till vänster om stationen i tågets färdriktning. You can't miss it!

Jag råder dig absolut att åka dit utan hund så du sen vet hur det är där. Det är absolut ingen utställning man tar med otränade hundar till, varken för att ställa ut eller för att socialträna! Periodvis går det knappast att ta sig fram i gångarna för allt folk och alla prylar och hundar som utställarna släpar med sig.

Men - "Stora Stockholm" är en helt underbar utställning att besöka, där finns det mesta och mer till. Tyvärr långa köer till matställena - och svindyrt! Ta gärna med egen mat, det går bra att köpa t.ex goda mackor, frukt och dricka på Centralen, inte helt billigt där heller men billigare. Och kortare köer.

Det  finns bankomat (med lååång kö) på Mässan så det är bra att ha med kontanter, alla säljare tar inte kort även om de flesta gör det numera. Det finns många centrala toaletter (med kö) men också flera lite vid sidan av där det både är fräschare och går snabbare att göra det mans ska.

Det är ju god tid kvar innan utställningen så ni kan hinna bli några stycken härifrån som träffas där. Det verkar vara vanligt att folk från olika forum som aldrig har sett varandra bestämmer träff vid någon ring eller i på något särskilt ställe i någon hall. Många märker ut sig på något sätt för att lättare se varandra, ex en klarblå scarf eller en röd knapp på axeln.