Skvallerträning - hur?
Det har säkert skrivits en del inlägg om skvallerträning tidigare, men jag undrar hur ni lär in? Känns som om jag inte riktigt fått grepp om detdär…
Nu är det så att min underbara finska lapphundshane tycker det är så otroligt roligt med andra hundar. Han är väldigt klumpig och en rejäl liten rackare på ca 1,5 år. När vi är ute på promenad glor han nått så in i bomben när han ser andra hundar. Han är inte dominant på så sätt att han vill äga alla - han är en fegis innerst inne och lägger sig så fort han blir tillsagd på skarpen av en annan hund. Han vill bara leka med alla fyrbenta.
Nu tänkte jag såhär att skvallerträning är ett gryyyymt bra sätt att jobba upp en fin kontakt även med hundar omkring och det lär ju knappast skada. Tänkte att jag kunde klicka när han vänder på huvudet och tittar på mig, istället för att klicka när han tittar på hunden.
Vad tror ni att det blir av allt detta?Bra eller inte skvallerträning alls, utan något helt annat?
Tack på förhand!
Problemet som jag ser med det är väl att han kanske inte kommer att erbjuda beteendet (titta på dig) tillräckligt ofta för att träningen ska ge resultat.
Först får man nog lära in "Wow där kommer en hund"=godis från matte så att han ser dig som ännu roligare än hunden som kommer ochnästa steg blir att "Wow det kommer en hund"- "hmm det kom ingen godis den här gången , matte måste ha glömt det"- tittar på matte=godis.
Hoppas du förstår vad jag menar, är lite trött :P
#1 förstår vad du menar! haha, får väl försöka göra det på det "traditionella" viset då ;)
Evas artikel är ju bra;
#3 Ska absolut läsa den och plugga på, tackar!
Att du ska klicka när han tittar på dig är ju typ steg 2-3 i klickerträning. Ser ingen anledning till att hoppa fram i träningen, kommer inte gynna hunden:) när hunden vet att den kommer få ett klick för att det kommer en hund, så kommer den att söka kontakt med dig när klickerträning uteblir.
Mvh Jenna
#5 men när ska jag och när ska jag inte klicka? Förstår att jag ska klicka när han ser en hund, men ska jag fortsätta mata på med godis så att han håller fokus på det och mig eller ska jag ge en godis och klicka när han vänder uppmärksamheten mot hunden igen?
Läste någonstans att "klickern låter som en kulspruta", dvs att dom klickade hela tiden, jag förstår bara inte om jag ska klicka när han får godiset eller när han vänder uppmärksamheten mot hunden igen? :o
http://www.youtube.com/watch?v=1gtr-F2zxAU
http://www.youtube.com/watch?v=FbjOqUfgmOw
Finns jättemånga videos på youtube om skvallerträning :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#7 Tack! 👍
Så lite så :) Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Håller med nr #5 det finns inge genvägar till att lära sin hund något, du måste börja med steg ett och sedan utveckla. Jag gick ut med wilda på ställen där jag visste att det fanns störningsmoment. Började på långt avstånd i lina och så fort hon tittade på störningen så klickade jag och belönade med godis som man kastar snett bakom sig. Detta får man upprepa tills hunden fattat galoppen. Sedan när hunden lärt sig att tittar jag får jag belöning hos matte, då kan du utöka övningen genom att vänta tills hunden tittar på dig. Är det ett väldigt jobbigt störningsmoment kan hunden behöva lite hjälp på traven ex sätta en fot framför hunden för att markera och så fort den tittar på dig så klickar du ( nu ska du alltså inte klicka när den tittar på störningen) och sen ger du belöningen snett bakom dig, kasta gärna belöningen på marken så att hunden får nosa upp den = lugnande. Sedan får du utöka träningen genom att gå närmre ha henne/han i längre koppel osv.
#10 Jag tackar så mycket! Men känns som om jag inte fått svar på min andra fråga… den om att klicka igen om min hund återupptar fokuset på den andra hunden? Eller ska jag fortsätta med godiset så att min hund håller fokuset på det istället? 🤔
#11 Har du läst Evas artikel? Hon tar upp det mesta om metoden.
#12 Yes! "Klickern låter som en kulspruta" ekar fortfarande i huvudet. Hur gjorde du?
I början klickade jag igen när hunden kollade, men till slut ska den ju lära sig att det räcker med en gång o sen hittar vi på något annat. Annars kan ju hunden spendera hur lång tid som helst med att bara stå o titta på andra hundar;)