Om hunden vägrar komma fram
Vad skulle ni göra om ni hade eran hund lös, den höll bra koll på er men vägrade komma ända fram så att ni kunde koppla den?
Luna blir på sådant humör ibland. Ber man henne att stanna och istället går till henne flyger hon bara iväg när man närmar sig.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Så gör min boxer när hon vill leka.. irriterande ibland men det enda som funkar med henne är att spela med och typ springa åt andra hållet och sen ta henne när hon kommer mot en.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag erbjuder då godis och går mot ett motsatt håll. När jag får tag på byrackan får denne inte gå lös fler gånger förrän hunden lärt sig hyfs (genom ytterligare träning på inkallning). Det är det värsta jag vet, när de jävlas så med en, och det är svårt att inte vara arg när man väl kopplar dem.
Men den biten är viktig. Att man berömmer.

HANDTARGET! Tränar det mkt med Aska. Så när hon är lös öppnar jag handen när hon kommer mot mig (både när hon kommer frivilligt och när jag ropat) och då duttar hon jämt nosen där (och jag klickar och ger en korvbit/leker) :)
Så träna handtarget så får du förhoppningsvis en hund som kommer ända fram:) Sen har jag spårlina på aska nästan jämt, så det är lätt att få fast henne om jag ser att hon är på "galet"humör:P
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Känner igen det där, kan vara riktigt störande, det ända som hjälper är att jag lockar henne med godis tills hon kommer ända fram så jag kan ta tag i halsbandet och koppla henne. Klappar och berömmer henne innan jag kopplar såklart.
Elvis brukar ibland slå dövörat till men då säger jag STANNA med dov och allvarlig röst då brukar han stanna och fjäska lite för att matte inte ska vara arg ;) Och så berömmer jag såklart massor när han stannar kvar :)
Instämmer på handtarget, man måste lära hunden att komma fram betyder inte att leken är slut. Ett alternativ är att träna koppellekar inomhus där du kallar in, kopplar, busar, kopplar lös och blir tråkig. Så då matte vill koppla = vi ska ha kul ihop!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för alla tips! Ska testa handtarget!
Jag brukar bara stanna helt. Mitt kräk vill ha igång mig, och om jag stannar eller börjar stilla, tråkigt lunka åt ett annat håll är det inte lika kul. Då brukar han komma närmare ganska snabbt.
Annars brukar det vara effektivt om jag sätter mig på huk och gömmer ansiktet. Då blir han nyfiken och vill komma fram.
Är det nödläge, tex att en annan hund är på ingång eller han riskerar göra illa sig då är jag bara väldigt tydlig med att detta ej är lek - och du ska komma hit, nu. Det fattar han, men jag undviker gärna den elaka rösten då det går.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#8 Har testat allt de där och det biter inte på henne. Stannar jag upp stannar hon också. Hon kan tom lägga sig ner men så fort jag rör på mig sticker hon.
Det spelar ingen roll vilken röst jag använder eller hur jag beter mig. Hon tror allt är lek. Fast en gång när jag blev arg och röt till blev hon rädd och stack iväg. Jag fick ringa en vän som kom ut med sin hund och lyckades locka till henne till sig.
Det som räddade mig idag var att jag låtsades gömma godis på en trädstam i skogen, då kom hon springandes och jag lyckades fånga henne.
Då du lockar henne till dig kopplar du alltid henne då eller bjuder du på lek, godis och roliga saker?
Hon tänker troligen att då du ropar på henne så måste hon gå kopplad och de roliga är slut, försök locka dig till henne och då hon kommer så beröm klappa och busa och fortsätt sedan promenaden. Gör så ganska ofta så betyder din inkallning inte bara tråkiga saker utan en stor chans till riktigt roliga saker
#10 Jag har haft henne lös gättemkt utan problem. Har gått bra att leka med henne lös och hon kommer till mig. Kopplar henne inte alls så mkt att jag tycker hon ska tro att leken är slut när hon kommer. Men blir hon riktigt busig tror hon väl säkert det ändå.
Blir hon sådär envis kopplar jag henne när jag får fatt i henne. Jag är så rädd annars att jag inte ska få tag i henne.
En gång blev jag så trött på henne att jag gick hem och hon fick följa efter mig lös. Inte alls optimalt där jag bor men jag gav upp.
Penny är sådan, helt värdelöst. Bara att koppla på ett ordentligt flexi/långlina och börja träna igen, Pudlar är för smarta, inget trick hjälper på Penny.
-
#11 Jag vet hur det där med att tröttna känns! Inte direkt samma sak men det hände mig på en lydnads tävling ( Den första tror jag att det var ) och då vägrade hon komma till mig på inkallningen, hon ville bara springa runt, runt, runt, runt,, runt.. runt… runt ja du fattar :P
Slutade med att domare och övrig "personal" bad mig ställa mig bakom väggen efter ca 10 försök på inkallning och där blev jag stående och kämpade mot gråten av frustration :P
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Att träna koppelträning till ett trick kanske skulle hjälpa förresten? http://www.youtube.com/watch?v=YmFXm4lQXNg
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag brukar "hitta" godis på marken med väldigt tydligt kroppsspråk. Låssas att jag inte bryr mig om hunden kommer eller inte, jag vill ju ha godiset för mig själv! Är förmodligen genomskådad för längesen, men gottegrisarna bara måste kolla vad jag har hittat ^^
Tips är att träna handtaget i långlina! Det är det smidigaste sättet, särskilt om hunden får för sig saker. Då får inte hunden belöningen av sitt beteende.
Lärde min hund kommandot "Koppel". Om man är ute och går och vill koppla hunden, ropar man bara koppel och så kommer den till dig ch blir kopplad. Skitkäckt!
Jag började med att varje gång jag skulle koppla min hund, tex när jag skulle gå ut på promenad, så matade jag på med godis när jag kopplade honom samtidigt som jag upprepade "Koppel". Sen när man kört detta ett par gånger (man kan ju träna inomhus även när man inte ska gå ut) så tar man det på ett säkert ställe. Man kan sätta sig på huk, visa godis och ropa "Koppel!" när hunden är i närheten. Så fort hunden kommer är det kalas, man sätter på kopplet, lite kalas till och sedan går man. Bara för att man sätter på kopplet, så betyder det inte att det roliga är slut, men det har din hund fått för sig. Därför flyr hon när hon vet att hon ska bli kopplad. Hon vill ju inte att det roliga ska ta slut 😉