strypkoppel
hej. vad anser ni om strypkoppell vs halvstryp? Gör det ont på hunden när man rycker till?
En bekant till mig berättade att hon har strypkoppel till sin hund för han drar så mycket jag sa då till henne att jag föredrar att hon hellre köper en sele för strypkoppel anser jag kan göra lite ont på hunden och det är väldigt onödigt att utsätta den för det. Hon skulle slänga sitt strypkoppel och köpa sele nu istället.
MOtivera gärna varför ni använder det till era hundar och varför ni inte gör det!
När jag köper valp lär jag använda halvstryp och sele fram tills det att den lärt sig gå fint och då börja använda retrieverkoppel istället, mycket smidigare.
Att använda stryp för att lära en dragande hund gå fint i koppel låter helt korkat men hon kan ha en vettig anledning till det, vad vet jag.
-
1# mer okunskap faktiskt därför jag avrådde henne till att inte använda det mer och istället satsa på sele. hon skulle kolla upp vilket sele dom var bäst till en hund som drar för det visste jag tyvärr inte.
Strypvariant är smidigt och lätt att snabbt ta på, så använder man det rätt är det ju inget fel.
Att använda ett stryp för att hunden skall sluta dra är inte särskilt smart, vill man lära hunden något skall det inte ske genom smärta, ett stryp gör ofta även att hunden börjar dra ännu mer, när det stryps åt vill hunden bort och börjar dra sig framåt.
Använder halvstryp i tyg till min, men har gjort dem så stora så de blir normalstorlek när åker fast, alltså inte stryper alls.
3# hur använder man de rätt då? känns som många som har stryp inte har en susning om hur man använder det…
#4 Genom att använda det för att det är enkelt att ta på och av, på en hund som kan gå bra i koppel, inte som ett "träningsredskap".
5# ok borde sprida det bland min bekanskapskrets då flertal använder stryp pga av att hunden drar…
#6 Du kan ju visa dem studier som gjorts på hundar som levt med stryphalsband. Googla lite så hittar du säkert en hel del, en studie jag kommer ihåg visade t.ex. att 48 av 50 hundar hade skador på hals och nacke.
Det här är vad jag tycker om strypkoppel:
Att fästa ett koppel i ett halsband som sitter runt hundens hals kan orsaka fysisk skada på hunden om den någon gång skulle sträcka eller dra i kopplet. Detta för att hundens hals är full av ömtålig och viktigt fysik som håller din hund frisk. Sköldkörteln t.ex. sitter på framsidan av halsen under struphuvudet. Bara en händelse där hunden drar i halsbandet kan orsaka allvarligt skada på din hunds hälsa, precis som en skada på din hals kan orsaka bestående hälsoproblem för dig. Varför skulle du ta risken? Den enda fördelen med att låta hunden bära halsband istället för sele är att det går snabbare och enklare för den som hanterar hunden att sätta på det vid promenad.
Faror med att använda halsband:
Nackskador – Endast ett enstaka tillfälle av drag eller ryck i kopplet skulle kunna orsaka allvarliga nackskador. Nackskador inkluderar blåmärken, whiplash, huvudvärk, krossad luftstrupe, skadat struphuvud och brutna ryggkotor. En nack- eller ryggradsskada kan orsaka förlamning eller neurologiska problem.
I en studie av Anders Hallgren, publicerad i nyhetsbrevet ”Animal Behaviour Consultants Newsletter” 1992, framkom att ”drag och ryck i kopplet” framförallt påverkade hundens hals och nacke. Studien omfattade 400 hundar och den visade att det inte fanns något samband mellan koppelhantering och bröstkorgsdefekter. Däremot visade studien att ett av det tydligaste sambandet fanns mellan nackskador och drag/ryck i kopplet. 91 % av hundarna, som hade nackskador, hade också blivit utsatta för ryck i kopplet av ägaren eller tillåtits att dra i kopplet under längre perioder.
Ögonproblem – I en studie av Pauli AM, Bentley, E Diehl, KA, Miller, PE ”Effects of the application of neck pressure by a collar or harness on intraocular pressure in dogs”, framkom det att tryck på ögonen “ökade betydligt när kraft/våld användes mot halsen genom ett koppel eller ett halsband, men inte genom en sele, på hundarna i denna studie”. Den här typen av intraokulärt tryck kan orsaka allvarlig skada på hundens redan mycket tunna hornhinna, orsaka glaukom (grön starr), eller andra ögonskador.
Öronproblem – Dr Peter Dobias, DVM, säger i en artikel att ”Hundhalsband kan orsaka sjukdom och eventuellt leda till cancer” och att öron- och ögonproblem ofta är relaterade till drag i koppel. När hunden drar i kopplet, förhindrar halsbandet genomströmningen av blod och flödet från lymfkörteln till och från huvudet”.
Underfunktion av sköldkörteln – Halsbandet ligger över det område där sköldkörteln sitter. Dr Peter Dobias säger i sin artikel, ”den här körteln blir allvarligt traumatiserad när en hund drar i kopplet, den blir inflammerade och slutligen ’förstörd’ av kroppens eget immunsystem när den försöker ta bort de inflammerade sköldkörtelcellerna. Skadorna på sköldkörteln kan leda till underproduktion av sköldkörtelhormonet, vilket inte är bra eftersom sköldkörteln kontrollerar ämnesomsättningen i varje cell. Symptomen kan vara låg energi, ökad vikt, hudproblem, håravfall och tendens för öroninfektioner och organkollaps”.
Fel på nervsystemet i frambenen – En annan hälsofara som Dr Peter Dobias pekar på i sin artikel är eventuella fel i frambenens nervsystem. Han skriver ”Överdrivet slickande på tassar och frambensförlamning kan också relateras till din hunds halsband. Drag i koppel klämmer nerverna som går ner i benen. Detta kan leda till en onaturlig känsla i tassarna och hunden kan börja slicka på tassarna. Dessa hundar är ofta feldiagnostiserade som allergiska, när allt som behövs göras är att ta bort halsbandet och behandla nackskadan”.
Beteendeproblem – Den vanliga utgångspunkten är att bland alla djur med en hjärna, är beteende kopplat till hälsa. I Anders Hallgrens studie, som publicerats i ”Animal Behaviour Consultants Newsletter” 1992, fann han ett samband mellan skada och beteende. Anders Hallgren skriver ”Att hundar är så lika människor kommer som en överraskning för många”. ”En vanlig orsak till beteendeproblem hos hundar är sjukdom och smärta. Enligt dem som jobbar med problemhundar är den mest vanliga orsaken för smärta och sjukdom skada på muskler och skelett”. Anders Hallgrens studie fokuserade på ryggskador. I en grupp på 400 hundar hade 79 % av de aggressiva hundarna ryggproblem, medan 21 % inte hade ryggproblem. Av de reserverade och skygga hundarna hade 69 % ryggproblem, medan 31 % inte hade det. Den här studien visar att det finns ett samband mellan hälsa och beteendeproblem.
_Från www.dogmantics.com_
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Ja, det kan göra ont eller skapa obehag när man rycker till i ett strypkoppel. Jag väljer att använda det av flera anledningar:
- Hunden kan inte rymma ur sitt halsband
- Jag blir tillräckligt stark för att kontrollera en rejält stor hund om en strulig situation skulle uppstå
- Jag kan gå in och korrigera min hund om det skulle behövas.
#8 Jag antar att du menar att det är din åsikt om halsband generellt, eftersom det är vad artiklarna tar upp?
Använder man ett helstryp rätt så ser jag inget fel med det. Sele funkar på små hundar (då ägarna kan flytta hela hunden och inte bara ta lite i kopplet och be hunden komma närmare), men det funkar oftast inte på större hundar då de får en massa kraft från hela kroppen och inte bara halsen, vilket gör att hunden lätt kan släpa iväg med ägaren hängandes i kopplet om ett problem skulle uppstå. Helstryp/dressyrlänk använder jag då min hund reagerar skarpt när det låter. Nu menar jag inte att han kopplar detta till att jacka strypa honom eller liknande, men när man rycker lite i kopplet så det rasslar till lite i kedjan så vet han att han ska ge uppmärksamhet till mig och gå fint. Dessutom fungerar en korrigering dubbelt så mycket bättre så det låter och från att hunden kanske knappt märker att det hänger ett halsband så känner den att någonting finns på halsen :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Självklart gör det ont om man drar/rycker till, det är iga robotar vi håller. Jag är helt emot allt som har med stryp att göra (förutom vid väldigt speciella tillfällen), då jag inte vill strypa min vän. Jag anser att det är ett rent tortyrredskap, och kommer aldrig någonsin att använda detta sk hjälpmedel någongång i mitt liv (förutom vid speciella tillfällen, som sagt).
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jag hade helstryp på min grabb innan han va kastrerad, vi bodde mitt i samhället då och det fanns många trevliga tikar.. Men ett lite ryck i kedjan så de rassla la han uppmärksamheten på mig så jag kunde korrigera honom och dämpa han iver på ett bra sätt. Skall tilläggas att han var tränad och drillat till att gå fint i koppel innan han fick helstryp på sig! Hade halvstryp från de han var 4-5månader tills han blev könsmogen och skulle sätta på allt som fanns.. Nu har han ett hurtta halvstryp och det funkar perfekt! Sele åker endast på vid eftersök och eftersöksträning. Aldrig testat men har svårt att föreställa mig hur man skulle kunna kontrollera en stor hund som drar och dylikt bättre om du ger hunden dubblakraft genom att sätta på en sele? Risken är väl snarare större att du åker som en liten vanten efter..? Med detta menar jag inte att man ska rycka och slita i hunden bäst man vill om man har helstryp.
#13 Skall man träna en hund att gå fint i koppel ska man göra just det, träna, att sätta på stryp och strypa åt när hunden drar är till ingen nytta.
Finns ju ex. grimma att använda i nödfall om man måste gå ut med en stor hund man inte klarar av.
Japp jag har i stort sett bara sele på mina hundar. PÅ vissa kurser har vi bara fått ha halsband och då har jag det men annars är det sele.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

14# Menade inte att man ska sätta på ett stryp på en hund som drar mycket för det löser inte problemet, det gör bara saken värre enligt mig. Ska man ha stryp på en hund ska den kunna gå fint i koppel sedan innan, stryphalsbandet ska bara vara som en extra lite hjälper utan att du ska behöva rycka hårt. Funderade bara på det med sele för att jag aldrig använt mig utav det själv men en kvinna vi ofta mötte på våra promenader när vi bodde i samhället hade sele på sin dobberman det var inte skoj hon kämpade för kung och fosterland för att hålla honom och när han väl stod på bakbenen kunde hon lägga armarna runt honom och ha en chans så att en annan kunde slinka förbi om det inte fanns en annan väg att gå så man undvek möte. Kan inte uttala mig hur vidare hon hade bra pli på hunden eller inte men just att hon hade sele på fick mig att fundera då de inte verkade funka så bra.. Ingen hund jag haft har varit svår att lära att inte dra utan har gått fint med enkla korrigeringar utan stryp.
Strypkoppel är perfekt, enkelt att ta på o av. För en hund som drar har det motsatt effekt, dvs den drar mer.
Hundar skall uppfostras utan redskap.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
vi använder det bara på prov med vår golden bara för att det ska vara lite mer 'retrieverlikt' och ser lite snyggare ut om man har ett retrieverkoppel när det är 'retriever tävling'.
säger sedan som de andra att det förstör nacken om man använder det på fel sätt och att hunden kommer dra mer…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Använder det inte för att:
Hunden kan rymma ur det
Vill inte strypa min vän
Jag använder halvstryp ibland, lätt att ta av och på, samt stryper inte (har ingen direkt "strypeffekt")
Helstryp använder jag inte, kommer aldrig att göra igen (inte på egen hund), för finner det inte nödvändigt för min del.
Många som väljer helstryp borde lära sig hur man använder det, tyvärr allt för många som missbrukar det och använder det fel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.