Hjälp med spår!
Vad kan man använda för något om man inte kan få tag på blod/rådjursben? Helst något han får äta i slutet. Motivationen är grym om han vet att han får käka något i slutet.
Jag använder kycklingvingar ibland
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Han har aldrig fått BARF förut och om jag skulle använda mig utav rått kött så måste det vara något mycket större än kycklingvingar. de skulle han bara svälja utan att tugga.. Kan jag använda kycklingklubba, ca 1 gång i veckan, utan att han mår dåligt eller så?
#2 Om han aldrig ätit rått förr så skulle jag börja med att ge honom det lite då och då, kycklingvingar till exempel, dem är små och en bra start. Är han inte van så är risken stor att magen strejkar.
Lite kattmat i en skål i spårslutet kanske? Inte mycket som slår mjuk kattmat!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Vad som helst som hunden tycker är extra gott, använder själv korvbitar i slutet av spåret.
#3 Ja kattmat kan funka! men vilket ska jag köpa? kan inget om katter.. Eller om det ens är bra att ge till hundar kom jag på nu.
#4 spårar han korv då?
Jag tänker ju att han ska spåra det han ska äta. Eller hur gör du? jag har aldrig spårat förut, så mina frågor är säkert jätte dumma.
#5 När jag lärde in spårandet använde jag korv i fotstegen, för att senare bara använda i vartannat fotspår, sen bara i enstaka och nu lägger jag enbart korv i slutet.
#6 lämnade du en korvbit vartannat fotspår eller bara lämnade lite lukt av korven?
#7 Riktigt i början av inlärning använde jag korvbit i varje fotsteg, senare vartannat, senare i enstaka och numera bara i burken i slutet.
Kanske gå en spårkurs?
Vart bor du? Skulle säkert gå att skicka älgklöv om du Vill ha?
#5 När jag inte orkar ta upp mat(BARF) får Opsis MJAU's burkmat. Kort innehållsförteckning, bara kött ;)
-

Jag kör med korv. Går personspår. Dvs det är mina fotspår hon spårar. :)
Kör man viltspår drar man klöven och droppar blod i spåret och sen har klöven på slutet. I personspår behöver man bara ha belöning på slutet. Men när man lär in det kan det vara bra att ha godis i spåret också som belöning. Börja med att lägga ett rakt kort spår. Tänk på att du inte bör gå tillbaka i ditt eget spår när du lagt det, gå i en båge på sidan.
Spåra är superkul. Gå gärna en kurs. Det gjorde jag :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Som #11 skrev så är de din lukt som hunden ska spåra och inte vittring av godis, så lägg gärna godiset i små täta burkar så hunden värkligen sätter ner nosen och jobbar.. annars blir det sök du håller på med ;) Jag använder korv på kanske två-tre ställen och ett vid slutapporten. Men de beror på hur svårt spåret är :) Lycka till med spårningen, det är skit kul :D gjorde en enkel teckning till en kompis om hur man lägger spår, du kan få se den om du vill? :)
Och just ja, ska du hålla på med vilt spår (alltså använda dig av blod och klövar) så se till och prata med markägare innan. Väldigt viktigt då du inte får lägga blod vart som helst :)
#9 Nej tack jag klarar mig! :)
#10 Tack för tipset det ska jag kolla upp
#11 Jag vet hur viltspår funkar, läst massor om spår och sök. Kurs låter bara som slöseri på pengar om man nu vet vad man ska göra och inte behöver hjälp med det.
#14 håller med om att kurs kan vara onödigt.. super enkelt att lära sig :) så kör på själv :) iaf personspår.
Tack för hjälpen! Ska åka iväg och köpa spårlina sen är vi good to go
Nu är det ju säsong för att få tag på klövar om något.
Du kan även använda blodpulver (torkat gris/nötblod) som man får lägga ut utan tillstånd.
≧◔◡◔≦
#17 smart! det finns att beställa på animail såg jag :)