Hundar iFokus

Hundar

Etikett: uppfödning-och-valpning
Läst 1748 ggr
Mysisa
0

Vill ni hjälpa mig?

Nån gång i framtiden ska jag starta en kennel och föda upp världens bästa hundras. Jag har nu startat en hemsida, som definiera händer så mycket på men den finns iaf. Skulle vilja ha lite feed back från er om hemsidan. För när jag startar upp kenneln vill jag att sidan är helt klar. Sidan kommer att ha en .com eller .se adress när jag har kennel det här är bara en "arbetsida" för att visa att jag finns. Vad behövs mer för flikar? Ska Amor vara på fliken "våra hanar" eller är det bara avelshanar som ska vara där? Ska jag vara mer tydlig med mina avelsmål? Eller är räcker den infon som står för att fånga intresse så får eventuella valpspekulanter fråga om dom vill veta mer? All kritik är välkommen, både positiv och negativ http://chokladfabriken.webs.com/

minavitas.wix.com/kennel

Ronja&Ila
5

Spontant när jag läser , skulle jag vilja ha mer innehåll med ditt mål med aveln. Friska sunda hundar, ja, men hur ska du nå dit ? Vad tittar du efter, vad är en "sund & frisk" hund för dig ?

Förstår du vad jag är ute efter?:)

Mysisa
1

Ja jag förstår. Risken är att jag snurrar till det när jag ska skriva ner allt bara. Tänker att det kan bli rörigt och för mycket info. Funderar på att ha en genetik flik som beskriver lite hur jag tänker att genetiken ska se ut bakom min avel.

minavitas.wix.com/kennel

[Teddies matte]
3

Jag skulle nog ha en skild flik för avel och målet med aveln och då också mer utförligt, känns lite ytligt så som det är nu. Kanske också kolla över flikordningen. Lite fler flikar sedan, ex. valpar, planer, kullar.

Var noga med stavningen, känns inte så seriöst med felstavningar på en hemsida.

Gällande Amor skulle nog inte jag ha med honom under era hanar, där skulle jag bara ha hundar som används i avel.

Överlag kanske lite mer information om allt, personliga erfarenheter om rasen, mer info om dig själv och vad du gör med hundarna. Mer information om hundarna, regnummer o.s.v. Sedan tycker iallafall jag själv det är trevligt med en hemsida med mycket bilder, på hundarna, när ni gör något tillsammans, ex. tävlar o.s.v.

Annars fin och bra design, blir bara jobbigt om det är en allt för rörig design!

nlinds
0

Håller med #1 .

Sen kan du ju ha en flik med "våra hanar" och sen en flik som heter "avelshanar" samma sak med tikar. Samt ålder på hundarna och deras personlighet skulle vara roligt att veta 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Mysisa
0

Tack för alla tips. Försökte göra fler flikar, men tydligen har jag använt alla flikar man kan i gratis versionen :( Så vissa av era tips kan jag inte ordna innan jag fixar en riktig hemsida jag betalar för, det ska ordnas när mitt super hemliga kennel namn är klart :P Men mer information om hundar och mig själv o aveln o rasen osv ska jag ta mig tid att ordna

minavitas.wix.com/kennel

Vizzla
0

Fin och enkel hemsida. Behåll den enkel. Det tar evigheter att ladda en sida som har för stora bilder/headers, fallande hundtassar osv. 

En kort men informativ beskrivning om kennel, vad ni har för mål, varför du väljer att föda upp just den rasen, lite om er själva och era hunderfarenheter kanske? Bilder är ju alltid bra men håll dom små.

Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Mixie
0

Fin! Den sidan bilmärket jag!! Men Brown and Tan heter väl inte choklad hos prazskyn? Vet att chihuahuastorlek kallar den choklad men inte hört det hos prazskyn :p

//Mickan

Mysisa
1

Tack Apropå bilder, jag älskar att knäppa kort på mina hundar och skulle kunna fylla hela sidan med bara bilder… Inbillar mig att det ändå bara är jag som tittar på bilderna i slutändan? För nån som är intresserad av att köpa hund räcker det kanske med en till två bilder per hund?

minavitas.wix.com/kennel

Mixie
0

Såg att du försökt mönstra in en kille, vet du om det kommer fler mönstringar? :)

//Mickan

Mysisa
0

#7 Det officiella namnet för färgen är Brown and tan, men finns många smeknamn, choklad, pepparkakor, brunisar. Men det kanske bara är jag och mina bekanta som smeknamnar färgen?

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

Skickar pm till dig mixie

minavitas.wix.com/kennel

Mixie
0

# 10 kära barn har många namn! Fina är dom i alla fall ;) pma gärna

//Mickan

[Teddies matte]
4

#8 Jag kollar hellre på en hemsida med en del bilder än med en med knappt några alls, gärna flera bilder på hundarna, olika vinklar och när de gör olika saker. Bilder på när de är uppställda och när de är igång och arbetar t.ex.

[Teddies matte]
3

#10 Benämn med rätta namnet när det gäller en hemsida som skall anses seriös.

Hiro
1

Jag tror att det vore bra ifall det stod rasnamnet under "chokladfabriken" i liten text så att man enkelt utan att behöva läsa såg vad det vad för ras. Jag tycker att Amour skulle ha en egen fil tex under "övriga hundar/djur" eller helt enkelt "Amour" för att om man börjar läsa och det står att han ej blev godkänd då kanske man slutar läsa och därför tappar intresset då man tror han används inom aveln. Jag tror att den kullar/valpar sida skulle vara uppskattat så man enkelt kan se när nästa kull är planerad, aktuella valpar, tidigare kullar där man kan se om de har några meriter och hälsostatus :)

Mysisa
1

Ok..mer bilder,inte kalla färgen för choklad och få in rasnamnet på fler ställen :) #15 Det finns en flik för kommande valpar, men den är lite gömd, kommer att vara mer synlig när det finns avelsplaner. En flik men våra tikar, en med våra hanar och så en med övriga hundar/djur hur låter det? Jag vill ju ändå ha med min guldklimp på sidan eftersom det är han som gjort att jag älskar rasen och vill göra vad jag kan för att bygga upp den igen. När vi skaffade honom så skaffade vi bara en hund, jag skett att han var ostammad. Men han var så rätt och så underbar att han blev en ambassadör för rasen som jag nu brinner för. Så han måstevara med på hemsidan

minavitas.wix.com/kennel

Hiro
0

#16 Du kan annars ha typ "Avelshundar" och "Övriga hundar", fler bilder från olika vinklar hade självklart varit bra speciellt om du arbetar med dem (eller ställer ut) och självklar ska du ha med grundaren för ditt rasintresse trots att han ej används inom aveln :)

Mysisa
0

Ja det är ju han som är "chokladfabriken" Ska det vara fler bilder utspridda på sidan eller ett fotoalbum?

minavitas.wix.com/kennel

[Teddies matte]
1

#18 Jag skulle nog ha fler bilder på de enskilda sidorna istället för ett fotoalbum, om du inte vill ha både och förstås, men inte bilder hullerombuller utspritt på sidorna utan relevanta bilder på rätta ställen, bilder på hundarna på deras sidor, bilder på dig och hundarna på din sida o.s.v.

Majken!
2

Ta bort säskrivningen, Choklad Fabriken är inte två ord. Sedan tycker jag alltid det är intressant med en "om mig"-flik, där man kan beskriva sina kunskaper och erfarenheter kring hundar rent generellt, hundsport och rasen i synnerhet.

Mysisa
0

Bilder på mig lät ju jobbigt :P

minavitas.wix.com/kennel

[Teddies matte]
0

#21 Folk vill ju veta vem du är, ta någon fin bild på dig tillsammans med hundarna, eller när ni gör något tillsammans.

Mysisa
0

Jag ska nog försöka få med en utställningsbild där jag syns.. Men jag hatar verligen att vara med på bild

minavitas.wix.com/kennel

[Teddies matte]
0

Kom att tänka på, färgen som hunden du har på framsidan, den var väl inte godkänd? Eller har jag fel? Isåfall kanske mer lämpligt med en bild på en hund som är mer rastypisk.

Mysisa
0

Färgen är godkänd, men inte hunden

minavitas.wix.com/kennel

htt
2

Utöver det de övriga skrivit så efterlyser jag regnummer på hundarna samt även vart i landet ni finns. Lite irriterande är det när man går in på en uppfödares hemsida som inte har någon synlig adress, man vill ju gärna veta vart denne bor då det är ganska relevant i de flesta fallen :) 

Och ang Amor- varför inte ha med honom under fliken hanar bara du gör det tydligt att han inte är tillgänglig för avel?

Cahira
0

Jag hade haft "Hanar" "Tikar" och ha huvudrubrik Våra Avelshanar och sedan göra en sidobrytning ( < hr > fast utan mellanslag mellan taggarna) och skriva Övriga Hanar och lägga in Amor där och i framtiden eventuella pensionerade hanar som du ev väljer att behålla som sällskap. Vem vet, du kanske skaffar en sällskapshund av annan ras en vacker dag? Då passar den in i samma kategori där. Samma med tikarna, göra huvudrubrik (större text) som säger Våra Avelstikar och antingen lämna det så eller göra ny radbrytning och skriva Övriga Tikar och göra en liten text som säger "Vi har inga pensionerade tikar för tillfället" eller liknande. 

Jag skulle flytta Om Rasen till innan kontakt, kanske även innan hundpresentationerna så man kan läsa om rasen innan man kollar era hundar om man går i ordning efter flikarna. Du får gärna även göra tom rad mellan de olika kategorierna och kanske även feta de kategorier som är om hunden. (Historik, hälsa, m.m.) så det inte bara är en tjock fet text. Den blir mer lättöverskådlig och lättläst om den är uppdelad. 

Nyheter vet jag inte om jag hade haft sist eller ej. Smaksak. 

Länkar brukar många ha på sina sidor men det är ju valfritt såklart. 

Under "Om Mig" så ska dvärgpinscher vara ett ord och russkiy toy är felstavat. Tips är att googla om du är osäker. :) 

Under "Om Rasen" hade jag gärna sett dina egna ord om rasen, vad för typ av person som passar rasen och lite sånt som kan locka till sig rätt typ av köpare så de kanske sållas innan de tvärringer och vill ha en supersöt valp. 

När du har valpar får du gärna ha en valpflik med som har förgångna kullar, planerade/väntade kullar samt nuvarande kull. Och på den sidan får du vara rätt noga med att lägga ut info som du vill valpköpare ska veta så de även där självsållas innan massa fel folk ringer bara för att valparna är toksöta. 

Och skriv även varför du gjort den kombination du gjort eller varför du planerar att para just den tiken med den hanen. Vad du förväntar dig och hoppas med just den kombinationen. 

Skriv gärna en flik om just hälsa och vad för hälsokoller som ska göras inom rasen och vad du kollar osv. 

Tror det var allt jag kunde komma på sådär tvärt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[fantasi]1
2

"Fabrik" för mig är ett väldigt laddat ord, du funderar inte på något annat namn? Har du registerat hos fci? Hemsidan är fin! Jag tycker man kan ha många bilder och beskrivningar på "hemsidan/första sidan", så man slipper klicka sig vidare för sådant, och även kontaktuppgifter/ adress! Som någon innan här skrev så bör du vara mer tydlig med dina avelsmål!

MittHundliv
0

fin sida :) 

Men under "om rasen" så vore det skönt för ögonen om du fyllde i alla under rubriker med fet stil eller något, blev jobbigt å läsa.. :P men annars en jätte fin sida :)

Cahira
2

#28 det står i infon att chokladfabriken är bara tillfälligt domännamn tills hon har sitt kennelnamn så kennelnamnet hålls hemligt tills det är spikat. Då hennes ena hund heter kalle i tavlan blev det kalle och chokladfabriken. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
0

Super tack för alla tips, nu har jag lite att göra :)

minavitas.wix.com/kennel

[[Boris Sager]]
1

"Mycket genetisk variation" tycker inte jag låter så värst seriöst. De flesta uppfödare vill ju ha en "look", så andra kan se att hunden kommer från just den kenneln.

Med uttrycket tycker jag det låter som outcrossing.

I övrigt har jag inget att invända på det här stadiet.

Fabrik får mig att tänka på de hemska puppy mills, där hundar produceras "en masse".

Mysisa
2

#32 Rasen har idag väldigt smal avelsbas och kan med nöd och näppe krysta fram 2/3 separata tiklinjer (väldigt lite, fci kräver minst 5 separata linjer) Så ett av mina huvudmål just nu är faktiskt att bredda avelsbasen. Låg inavelsgrad och gärna få fram ännu en separat linje för att få rasen godkänd i fci. Det krävs samarbete från fler uppfödare för att lyckas. Jag kan idag inte gå efter en "look". Om det ska finnas nån ras kvar om 20 år är det den genetiska variationen som är a och o att arbeta på just nu.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
1

Bilder och bra info om hundarna gärna lite vardagsbilder så man ser lite mer personligheter sånt gillar jag se på hemsidor. Det säger mig att man har hundarna som familjehundar och inte bara avel och utställning utan att de faktiskt är hundar där i mellan med ;)