Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1252 ggr
bjorsa
0

Åren går

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett samtal häromdan från en som köpte en valp av mig för över 12 år sedan inte för att hunden var död utan för att dom ville nu se om de gick att få en liknande hund och om vi avlade men de slutade vi med för 11 år sedan men hur som helst så började jag att titta i fotoalbum men har inte köpte någon ny scanner och min handscanner är värdelös så jag fotade av papperskopiorna.

Så här är en kull valpar från 1992 mamman är Lassie hon är en äkta blandras :-) huskie med lite kryddor i :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en bild till å då med en av valparna vi sparade då nämligen Ronja

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till på di båda

bjorsa
0

å en till

bjorsa
0

en till

bjorsa
0

Och här en bild på min dotter Karin och Ronja de var nämligen så att Ronja föddes på Karins födelsdag så Karin fick Ronja i present en mkt uppskattad present :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å så här ser dom ut idag eller rättare sagt för ett tag sedan då jag fotade dom först lassie nu en dam på över 15 år

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här Ronja som blir 14 år i maj

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Oh, vilka mysiga kort. Måste säga att det inte märks att du fotat av fotografierna. Bra gjort.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Här ett på Karin å ronja idag snart 14 år senare

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#8 tror du inte bilderna skulle blivit bättre med scanner ?har en gammal handscanner men den blir de bara skräpbilder av och att stå å fota av alla bilder man har blir ett himmla jobb men såklart varför skall man fota av allt :-)) men jag tror nog att en scanner som tar både papperskopier och diabilder vore himmla bra att ha gäller ju bara att bestämma sig för vilken man skall ha vill ju ha en en som inte kostar så mkt kanske finns de någon beg

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Klart en scanner är aldrig fel. Har du tänkt på de kombinerade skrivare/scanner/kopiator. Jag har en sådan och är supernöjd med den.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

jo har sett en del sådana till bra pris dvs under tusenlappen ,vad har du för någon modell och kan du scanna diabilder?vad kostar den? bara massa frågor :-))

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Ja men frågar man inte kan man inte få något svar. ;-)

hp psc 950 heter min.
Den klarar det mesta faktiskt. Dessutom så kan jag sätta in minneskorten direkt i maskinen vilket är bra.
Nackdelen med hp är att patronerna kostar lite.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Kör med hp skrivare idag å köper patroner från inkclub men visst dom drar ju iväg när man printar ut fotokvalite bilder .

Usch de e så mkt man tycker man behöver men tror jag testar att försöka få tag på en beg som bara scannar å då oxå dia

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Ja fast jag skulle nog sattsa på en ny, då livslängden på en scanner inte verkar vara så lång. Jag har hunnit avverka en hel del scannrar här hemma.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Ok kanske ändå är bäst med ny å garanti .

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Ja, det tycker jag verkligen. Men det är bara min erfarenhet. ;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

wow vilka härlig bilder bjorsa! o fina vovvar sen!

bjorsa
0

#18 Tack

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här några till bilder jag fotograferat av ,den här är på Pluto ifrån samma kull som ovan den med ronja från 92 ,Pluto sparade vi oxå å han blev en kul å trevlig hund tyvärr så dog han för ett år sedan han blev nästan 13 år han fick cancer i magen .

men här ett foto på han

mvh/bjoprsa

bjorsa
0

en till på honom som valp

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här ett på honom från hans sista sommar 12 år gammal

mvh/bjorsa

Faxlin
0

De är riktigt snygga hundar ni födde upp. Synd att den linjen försvann. Gamla verkar de bli också.
Måste vara lite extra roligt att ha både mamma och dotter som båda ser så frächa ut. Kan tänka mig att många inte tror på deras höga ålder om de ser dem.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Jo dom verkar att bli gamla men å andra sidan så kommer ju tumörer å sånt med åldern så dom har opererats några gånger bägge två för tumörer men dom kom vid 12 års åldern å ronja är den som sist opererades i nov 05 .

Undra hur gamal en hund i deras storlek egentligen kan bli (20-32 kg)60-65 cm) finns de något rekord typ för schäfer huskie eller likn ?

Hade oxå en new foundland men hon blev bara nio nästan tio och min barndomshund en boxer hon blev 14 år men hon såg man att hon var gamal på slutet dom sista åren

De enda man ser på ronja att hon är gamal är att hon blivit vithårig på öronen och att hon ibland när homn är trött ser ut som en sån där skämt teckning på en gamal mager ko med svank :-)men säger man bara ska vi gå ut då blixtrar de till i henne :-)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Vet faktiskt inte vad rekordet ligger på. Men att ha dem kvar i den åldern är inte så vanligt i alla fall.
Jag har ju min gamla herre här hemma. Han blir 14 år nu i sommar.
Fast jag försöker faktiskt övertala familjen att han ska få somna in nu. Han har problem med magen och inget att göra åt liksom. Så då tycker jag det vore humanare för både honom och mig att han fick somna. Men vi är 7 i familjen och än så länge är det bara jag som tycker så. Jag försöker prata med dem varje dag om att det är nu det är dags att vara stark och göra det som är rätt för honom. Ge han ett värdigt slut. Fast de säger att han är ju sååå pigg och inte syns åldern på honom heller. Mer än ja att han ser emlig ut när han ska lägga sig ner.
Svårt när man vill vara human men är ensam om det.

Usch, det här vart en hel novell nästan. Hoppas du orkar läsa allt mitt svammel.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Joda inget svammel,

Usch nu har jag raderat å skrivit om flera ggr man vill ju inte komma på kant med folk å de e så himmla svårt att med text tala om vad man tycker tycker jag men,

Jag är av den uppfattningen att man skall låta livet ha sin gång och att man i slutskedet kan hjälpa djuret till att dö men att de skall vara sista utvägen men de e min uppfattning och som alla uppfattningar kan den ändras med tiden/omständigheterna

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Då det gäller mig behöver du aldrig vara orolig för att komma på kant med i alla fall. Jag anser att alla har rätt till en egen åsikt, även om den inte alltid stämmer med min. Ibland kan det ju till och med hända att jag ändrar uppfattning. Flört

Det som är probelemt med min herre är att han har magrat av till skinn och ben nästan. Han får inte behålla maten, den åker rätt egenom honom liksom.
När han ligger ner kommer det bajs och det stinker kan jag lova.
Jag försöker få fram att det inte är humant att låta honom avsluta dagarna så. Men har någon annan något annat förslag att komma med så är jag öppen för förslag. Han har ju liksom hört till familjen i nästan 14 år, så inte är det ett lätt beslut inte. Fast jag ser ingen utväg.
Hjälp!!

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Oj låter ju inte bra ,Om du inte kan få med dom övriga i familjen på ditt förslag så kanske de bästa är att ta honom till vetrinären å att vetrinären säger att de e oåterkalligt om de nu är de men de låter ju som om han har stora problem med mage å tarm .

Våran pluto (ronjas bror) fick magsäckscancer men de tog tid innan vetrinärerna kom fram till det men till slut var de en vet som använde ultraljud å såg då cancern han hade då varit på en massa undersökningar fått olika mediciner men vad hjälpte de .

Han symptom började nog flera år tidigare skulle jag tro för han kunde ibland ha perioder då han spydde typ 1-2 ggr i veckan ibland men man tänkte han har ätit något olämpligt men sen sista halvåret blev de oftare å sen sista 10 dagarna åt han inget å de var då han var hos flera vetrinärer innan en kom fram till att de var magsäckscancer .

mvh/bjorsa

KerstinP
0

bjorsa Hemkt va mycket fina bilder på urgulliga valpar.

På tal om scanner så har jag en lexmark x2250 allt i ett scanner. Fungerar rätt så bra men den tar ej negativ och patronerna är svindyra.

Faxlin
0

bjorsa, det som är så kruxigt är att veterinären inte hittar någon förklaring till att han är som han är. Och då kan han heller inte säga att han inte blir bra igen.

*suckar* känns lite som om jag går i konstant uppförsbacke liksom.
Jag älskar min bumbjörn, men lider med honom. Och börjar bli så less på att passa bajshögar, och barn som kliver i det. Blir minst två maskiner per dag och torkar golv gör jag konstant. Snart växer moppen fast i handen på mig. Ändå luktar det konstant hundskit i huset och på gården, då man akut släpper ut honom för att minska det man kan inne.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#29 Många bilder blir de Glad

Varför finns de så himmla många scanners man blir ju tokig har försökt att titta igenom en hel massa olika idag men blir bara mer förvirrad :-)å en del skriver ju inte ens om den kan ta dia eller inte eller negativ eller inte utan man lämnar de bara ,grejjen är ju att jag har väl en sisådär 1000 diabilder man skulle vilja ha på datorn inte alla men en del .

fortsätter sökandet efter den optimala scannern för en liten plånbok

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Du får skriva till företagen och fråga dem om vad de har som klarar dina krav men som passar för den mindre plånboken. Nästan bäst då de inte skriver ut allt om alla maskiner.

Lycka till i scanner letandet. Berätta gärna när du funnit någon.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Nu har jag hittat en scanner de blev en från siba en canon canonscan 4200f

så här kommer en valp från 94

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å här en vit valp oxå från 94 en från ronja

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här är den på besök några år senare han blev stor ,Ronja till höger i bild å han längst bak i bilden är Ronjas bror Pluto (dog 05)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Vad skoj att du hittade en scanner du tyckte om till slut.
Fina bilder har du ju att dela med dig av också, så vi här inne är sååå tacksamma för att du köpte den. ;-)

Den vita valpen ser nästan ut som en liten isbjörn.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Den fungerar däremot dåligt då den tappar kontakt med datorn endera är de usb kabeln eller något i scannern eller möjligen mitt usb2 kort fast dom andra grejjerna fungerar på de kortet men som vanligt alltid nåt som djävlas med en :-)men de löser sig nog allways look on the bright side of life

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Synd att det strular men det blev fina bilder på dina gulliga hundar. Den lille schäfervalpisen bar ju bara så go.

bjorsa
0

Tror jag hittat felet å de ligger i min burk jag har bara usb 1.1 i den men har satt in ett pci kort med usb 2.0 men de är inte ett godkänt usb 2.0 kort de nog därför den krånglar för kör jag den på usb 1.1 då funkar den hela tiden men tar ju längre tid vid överföring då så de blir nog att köpa ett av dom rekomenderat usb 2.0 kort .

Den lilla schäfern är en blandis :-)men den ser ut som en schäfer å de e hälften schäfer i den de e lite så där att man sitter å blir sugen på valp men de e bara å tänka tillbaks så försvinner den tanken :-)) fast de blir nog en ny sen när dom 2 har vandrat vidare

Här en till på samma valp

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade en bild på en minigris som kom förbi här 92 tror jag de var å hundarna gillade den dom bidde kompisar han stannad ett dygn sedan kom de en å hämtade honom då han rymt :-))

Kolla på hans ben dom ligger i kors precis som pennys(new foundlandshunden) å lassie är på väg att korslägga å jag har för mig de skall finnas ett foto där dom alla har korslagda ben men att hitta den :-)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Gud så sött, men att ni vågade ta in minigrisen, de brukar ju förstöra så dant hemma har jag hört.

Ja, visst kan man bli lite sugen på valpisar, eller jag blir jätte sugen faktiskt. Här kommer det garanterat att bli en ny när de mina gått till regnbågsbron.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Kul att de kom så bra överens.:)

bjorsa
0

#42 tror han var van vid hundar för han sprang inte iväg utan de var liksom han som sökte kontakt vad jag minns men de var ju ett tag sedan :-)

Appropå han valpen tellus så är han med på denna bilden oxå där han får sig en uppläxning av pluto ronjas bror .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Men pluto kunde oxå vara en go kille :-)man kan tänka sig att han körde med "Farsan pluto skall lära dig allt han kan " Nu kunde han ju inte bli farsa då han var kastrerad men jag tror han ändå trodde de var hans valpar :-)

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Va gulligt han leker med dem.

bjorsa
0

Jo ibland släppte han på tyglarna men han kunde vara en riktig morris men de var mest en fasad han hade men vad skulle han göra då han hade 3 st tiker å hålla reda på :-)Fast nu så lufsar han väl runt där på andra sidan eller så är han reborn vem vet ?kul var han i alla fall.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här lite mer bilder på honom (pluto)när han är på sitt morris humör .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

men lite lek går ju oxå :-)

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Jag gillar närheten i dina fina hundbilder och att du är på deras nivå. snyggt jobbat.

bjorsa
0

Tack Kerstin,

Kanske blir de lite för mkt av bara foto nu men kommer just nu inte på något bra hundrelaterat annat än bilder men funderar :-)

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Det är helt okej. Jag älskar bilder. Riktig fotonörd.Skrattande

bjorsa
0

Glad

Faxlin
0

Jag tycker otroligt mycket om dina fotografier. Så jag tittar gärna på fler av dem.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#53 asch da Generad ,de var snällt sagt.

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Inte snällt, ärligt bjorsa. Stor skillnad på det. Räcka ut tungan

Audiatur et altera pars