Ni med vavvor, upplockning?
Här är en spontan undran. Ni med chihuahor, de bajsar litet antar jag, tar ni upp efter era hundar? Kände en med papillioner som inte tar upp för hon tycker de bajsar så små korvar att det kan ligga kvar.
🙂
Spelar ingen roll om man har liten eller stor hund i mina ögon, ska plockas upp oavsett, inte roligt om man t.ex råkar trampa i det.
Låter som bortförklaring och lathet från hennes sida med papillonerna. (dömer inte henne, men är den uppfattningen jag får av det du beskriver).
Jag har stor hund, kommer skaffa en liten hund, kommer ta upp där det behövs ta upp, tar mitt ansvar som hundägare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
"När jag hade min leonberger plockade jag inte upp för det var så tungt att bära".
Det skulle låta va?😃 Idioter skyller på allt möjligt, det betyder inte att det blir rätt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Haha klockren 😉👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 2 Äger du en vavva? Nej, då så. Jag vill höra hur de ägarna gör.
Jag har en powder puff , i väldigt liten modell, inte mycket större än en Chihuahua, hos mig rätt ofta. Och jag tar alltid upp. Om vi inte går skogspromenad. För mig, som har trampat i hundbajs förut, så tycker jag det är lika äckligt att ha hundbajs i skårorna under skorna oavsett hur stor hundbajsen är.
Så man borde ta upp =) Och lagen om att man ska ta upp gäller knappast bara de med stor hund.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#4 Hur vet du det?
Ja, jag har stor erfarenhet av chihuahuor och ja, jag plockade alltid upp.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har en havanais och kan erkänna att jag inte alltid tar upp bajset. Bajsar hon mitt på en trottoar eller gångväg, eller på någons gård så tar jag såklart upp, men är det i ett dike eller liknande så slösar jag inte bajspåsar på att ta upp det. Hon får barf och hennes bajs förmultnar på typ en vecka.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Här har jag tre små hundar och en bajspåse kan jag plocka upp allas bajs med om det är så. Att inte plocka upp anser jag ren lathet. Sen beror det väl på hur man bor och var dom skiter, högt gräs där inte folk går eller under tät buske får skiten ligga kvar. Men i regel så skiter våra inte i det höga gräset eller under buske=jag plockar upp även den lilla plutten :) Raser toypudel,dvärgpudel och en york

Jag plockar alltid upp om det ligger någon annanstans än i en buske eller diket (en hund skiter bara på det viset) de andra brukar jag antingen ta -alla i samma påse eller så tar jag det med något löv och slänger i ett dike eller liknande… Känner mig som en miljöförrädare om jag slösar påsar på en enda liten skit! Har inte en Chihuahua men en blandis med vavva i och två praszky! Ungefär samma storlek :)
//Mickan
Kan hålla med om att det är svårt att plocka upp efter en vavva, även om man ''håller koll'' på bajset så hinner det ''försvinna'' medans man fumlar med bajjapåse. Så står man där och glor och hittar det ingenstans, speciellt inte nu bland alla löver heller för den delen haha.
Nej har inte vavva själv men har rastat 1.5kgs hund som man då inte hittade bajset efter för det var så smått haha 😛
10# Men om man inte hittar det så kan man inte göra så mycket åt saken =) Värre om man struntar i det.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
jag har en papillon och jag plockar alltid upp om jag ser det, haha. ibland skiter han så litet i tex massa löv att jag ej ser det, kan stå där i några minuter och bara stirra ner utan att se det, ser nog roligt ut;)
sedan bajsar han långt inne i skogen där ingen går tar jag inte alltid upp det, men i regel alltid!
OT men jag med större hund än vavva får också leta pluttar när de smälter in så fint i löven. :) En liten bajsskit ser nog bra lustig ut i en stor bajspåse. Haha har själv varit med om det. Ägaren i första inlägget använder plastpåsar när hon väl plockar upp och lägger i fickan och sedan glömmer av dem. Alla har vi våra metoder.. Hehe # 6 okej. För det enda jag läste var ett hån, ett skämt, vad det nu var. Alla vet redan att alla tycker andra ska plocka upp efter sig.
OT - Man behöver två påsar för min hunds skitar^^, mysigt att mosa ner skon i det va?;)
Det värsta är när hon är lite krasslig i kistan och det blir som en koblaja. Rent av OMÖJLIGT att få upp allt. >_<
Jag har en Chihuahua och hans bajs är också bajs, som kan dyka upp under snön på våren. om det ej plockats bort. Svårare att se än en stor bajshög och alltså lättare att trampa i. Plockas alltså upp.
Helt ärligt, så tycker jag det känns helt onödigt att ta upp en liten plutt på 2 cm som ändå förmultnar på ingen tid alls (min vavva får färskfoder). Hade de gjort mindre poopiebags i miljövänligt material hade jag jämt plockat upp, men att offra en 20 cm lång plastpåse för 2 cm avföring, känns inte så himla jätte bra för miljön. Men självklart plockar jag upp om det är mitt på trottoaren, någons gård (händer aldrig att dom får gå på någon annans gård!), lekplatser, lägenhetsområdens uteplats. Men jag tar inte upp i skogen, eller där folk aldrig/sällan går. Jag tar däremot upp efter mina stora hundar var jag än går (förutom djupt inne i skogen).
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
17# Det finns små bajspåsar.
#18 tro mig, jag har kollat. Så små bajspåsar som jag behöver existerar inte.
#17, en liten pluttpå två cm kan också kladda till någons skor , om den ligger på ett olämpligt ställe och där man missar att se den.
#17 Vill du vara miljövänlig så ska du inte använda någon plastpåse alls. Och då menar jag inte på att låta det ligga kvar, utan att man använder flergångsmaterial som man återanvänder.
När Dexter var liten så bajsa han verkligen jättesmå pluttar och skrattade gott varje gång jag plockade upp då det var så litet att det kändes onödigt att plocka upp. Men jag tog upp ändå då även en liten plutt kan kladda ner skorna om någon trampar i det.
Jag tar alltid upp, hur stort/litet det är. Har de dock gått ner i ett dike så tar jag inte upp, eller upp mot skogen.
Just nu undviker vi att gå vissa vägar då man ser bajs överallt, verkligen överallt. Skit äckligt och vill inte att hundarna ska trampa i det.
Det får vara slöseri med påsar om man tar upp en plutt på 2 cm, det gör mig inget då jag inte tycker påsar är dyra.
Jag tror nästan att vi barfare är värre än vavvägarna. Här om dagen sparkade jag en bajs in i en buske istället för att plocka upp, men där finns ju heller ingen risk att någon kliver i den.
Barfbajs är ju generellt hårdare, luktar mindre och helt enkelt mindre obehagligt. Jag lämnar aldrig bajs där folk säkert går, tex på trotoaren, men är vi i natur eller "halvnatur" (tex diket, en skogsglänta, eller liknande) lämnar jag ibland. De är torra och faller samma inom några dagar.
Ibland när jag glömt bajspåse har jag plockat bajs med skräp eller löv. Miljövänligt och bra!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Självklart, jag skulle inte vilja trampa i en minikorv. 😛 Ger min vavva färskfoder så det blir inte mycket, men tar upp det ändå. I skogen och ställen där folk inte går låter jag det vara. Men man ska tänka innan, för jag räknar inte diken/högre gräs nära vägen som ställen där man inte går. Minns själv hur jag och andra barn plockade blommor i dikeskanten som liten. Vet även att jag varit nära att trampa i stora högar när jag ska plocka upp efter min hund som gärna gör sitt en bit från vägen. Om man vill vara miljövänlig kan man ta ett stort löv och kasta in korven i en buske. 😛
Dessutom kan kvarlämnt bajs vara en fara för andrahundar att "lukta" på alltför närgånget, då det kan innehålla smitta.
Jag har inte sagt att jag _inte_ plockar upp det ? Det gör jag faktiskt, men inte mitt i skogen eller där folk aldrig går , typ i en buske ? 🤔
#26 Vem har skrivit det?
Jag gjorde alltid det när min chihuaha levde, spelar ingen roll om det är en stor hund som bajsar eller en liten, man ska fan plocka upp efter sig! sen så är det inte så mysigt för andra att en dag råka trampa på bajs 😂
Tror #20 syftade på att någon skulle trampa i min vavvas bajs exempelvis. Men ville bara klargöra att jag faktiskt plockar upp där människor befinner sig 😛
Har inte Chihuahua eller någon annan hund för den delen just nu, men en side note: på Rustas citrondoftande bajspåsar står det att dom är miljövänliga. Borde vara lite bättre åtminstone! :)
Men sen har jag en fråga: Varför lämnar vissa fyllda bajspåsar på vägen? Förstår verkligen inte detta. 🤔
Aut viam inveniam aut faciam
😂 citrondoftande bajspåse 😂😂
#30 Jag brukar lämna bajspåsar minst 2 gånger/dag. Hundarna brukar bajsa när vi är på väg bort från papperskorg/hemmet. Så brukar lämna dem där och plocka med mig dom på tillbakavägen. 👍
# 31 🤔Lämnar och plockar upp dem sedan? Min hund brukar kissa på sådana påsar. hehe Fast de vi ser ligga fortsätter ligga i all evighet hmm.
P.S. citrondoftande påsar har jag provat, men de luktade inte så mycket.
#32 Det va ju inte så snällt 😕
Tur att man har bra handhygien och att lite skit rensar magen 😃
Glömde faktiskt 1 en gång. Fick ligga över natten… va för lat för att gå tbx 🤐

#2 haha den var bra! (Y) Kan nämna att jag inte blev glad när Alice gick i bajs och vi blev tvungna att bära! In en 45kilos Leonberger för att hon inte skulle gå in i lägenheten med bajs på tassarna. Jag kan förstå om man inte plockar upp i skog/grönområde där det inte stör någon, men på gå cykel/gångvägar och där människor allmänt går ofta, då ska man fasiken plocka upp oavsett hur litet det är! Så enkelt är det!
Jag känner mig kriminell om jag inte tar upp bajset xD. Ibland händer det att man har glömt bajspåsar eller inte tagit med tillräckligt många. Känner mig riktigt ond då!
Klart man ska plocka upp efter hunden! Det hör till ett ansvar att plocka upp!
Även om det "bara" är en Chihuahua.
Kan man skaffa hund så kan man plocka upp efter den också!
«Halleluja, it's a Akira .»