Våld vid uppfostran.
Var med en tjej och hennes 3 hundar och tog kort då dom tränade agility.. bredvid var det massa folk och utställning..
Precis då jag klivit ur bilen kommer det en medelålders kvinna med en tollare…
Ju minsta hundstackarn gick lite före henne så tog hon i med all sin kraft och drog hunden mot sig ( Den hade stryphalsband )
Hunden skrek. Varenda gång hunden gick lite före så gjorde hon så om och om igen. Man såg att hunden var stressad och förvirrad! Det knepiga var att den gick bra fot.
Hade en sån lust att sätta på henne ett stryp-halsband och dra det hårdaste jag kan!!
Varför måste man använda våld ? :(
Ingen sa någonting häller!
Vad tycker ni om detta! att använda våld då det kommer till uppfostran?
Kan dock tycka det är fel att gå ut och göra angrepp om det på internet. Vem vet om ägaren kanske har iFokus och då kan det ju bli lite knepigt.
Vill du göra skillnad ska du säga till eller börja få kontakt med ägaren så du på ett sätt som inte är påträngande eller störigt hjälpa henne till att visa att det hon gjorde inte var helt rätt.
Våld hör inte hemma i träning och uppfostran.
Jag kan däremot förstå lite hårdhänt hantering om det krävs vid speciella tillfällen. tex. hundar som gör utfall eller liknande och ägaren måste "dominera" för att återfå hundens fokus. Eller en hund som leker våldsamt och nafsar och man nyper till för att visa missnöje.
Men absolut inte våld, extrem kraft eller överdrivet obehag.
Skulle jag ha varit närvarande vid en händelse så som du beskrev skulle jag ha konfronterat ägaren och frågat varför den använder så hård metod.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Fel, fel, fel… Så fruktansvärt fel att behandla levande varelser på det viset.
Du tänker precis som alla andra "Varför säger ingen något?" Var då istället DU den som säger till att det inte är okej. Stå inte bara och se på när du ser någon behandlas illa, vare sig det handlar om en annan människa eller ett djur.
1:a gången jag gick på valplydnad med min yorlvalp var jag tvungen att använda halvstryp för att över huvud taget få gå kursen. Reagerade väldigt på det. Var ju på den tiden enbart jag, sm hade en liten hund.
(När de skulle hoppa fick brukshundklubben fixa ett special hinder åt min york).
Tiderna förändras lyckligtvis. Nu finns massor av småhundar på kurserna.
Jag tycker det är så fel! Jag har sett flerasom har halvstryp eller fast som går tysta och om hunden börjar dra så dras hunden tillbaka och hålls med kort koppel, drar hunden så dras den tillbaka av ägaren. Dessutom så tröttnar ägaren på att träna efter en stund så då får hunden dra helt plötsligt! Inget kommando, signal eller liknande! Snacka om att hunden är förvirrad! Lika så har jag sett hundar som ska sitta fint vid matte/husse och om hunden böjer ned huvudet för att lukta så drar ägaren upp huvudet på hunden och håller så kort så att frambenen inte tar i marken. Jag har även mött ägare som hissar upp kopplet i luften då de mött mig och min hund så att dennes hund måste gå på bakbenen för att inte strypas. Tragiskt.
Att rycka så att hunden skriker är ren misshandel. Som åskådare ska man ta upp mobilen och filma, ta reda på vem personen är (inte så svårt om man är på en hundklubb) och sedan gå till polisen. Om man inte gör någonting själv för att hjälpa utsatta djur ska man heller inte klaga på andra.
Själva rycket talar inte om för hunden vad som är fel och ev vad den då ska göra istället. Tycker det är sjukt fel att gå å slita i hundens nacke hela tiden.
Ena gången betyder rycket att hunden går för långt framför, andra gånger att den skäller, nästa gång att den inte följer med osv. Man måste vara konsekvent som ägare och inte bestraffa/rycka hela tiden, hunden har inte en chans att förstå vad det betyder.
Kan för mitt liv inte förstå varför folk tycker att ryckandet är ok?
Läste en norsk studie för några år sen som visade att ca 70 % av ALLA hundar som sökte veterinärvård (oavsett varför) även hade nackskador, troligtvis på grund av ryck i koppel.
En människa rycker med sin kraft mycket hårdare än vad den lilla hundnacken är gjord att klara av.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Fel! När jag gick med min schäfer använde jag aldrig kopplet till att rycka och dra i. Jag var noga med att min hund inte gick framför mig, men istället för att rycka i kopplet om han gick framför mig stannade jag upp och använde mig av ljudet "schht" som han lärde sig väldigt fort och så fort detta hände visste han att han hade gått över gränsen och backade omedelbart tillbaka.
Kopplet ska inte kopplas ihop med smärta för hunden, hur ska dom då kunna känna sig bekväm i kopplet då…
Jag kan tillägga att jag aldrig dragit i kopplet på min hund som nu är 11 månader och hon går som en ängel i kopplet, jag använder mig av min egna "360 metod" som går ut på att göra en 360 graders sväng åt höger för att få hunden att gå rätt ^^
Sen måste jag bara få fråga, är du säker på att det inte var tollarskrik? När tollare blir taggade osv kan de ibland börja skrika, ibland för minsta lilla tillrättavisande eller allmänt på allting som rör sig eller liknande. Tänkte om det var en tävling.
Dock kunde du sagt till henne att hon jobbar på ett old-school sätt, att rycka i kopplet var något man lärde ut för 40-50 år sedan på brukshunds klubbarna, idag jobbar man på ett helt annat sätt där man inte använder kopplet till att rycka och dra :)
edit la nu märket till att jag blandade ihop orden träning och tävling i texten, trodde det var tävling :) men anyway kan ibland tollare slå över och bli för taggade när de t ex kommer till bkn och börjar…skrika som små barn och ibland om man inte ser hunden låter det som hunden håller på dö…
Å andra sidan spelar det ingen roll om man har en hund som skriker av smärta eller tyst tar emot smärtan, om någon har ryckt i kopplet så har hunden fått ont oavsett om den visar det eller inte.
10 så det är helt okej att hunden skrek till menar du om det var tollarskrik? Anser inte man sliter o rycker i någon hund fattar inte alls vad det ska vara bra för
#12 vart får du det ifrån? Menar att många som ibland inte är vana vid tollarskrik kan tro att de blir misshandlade, att sen personen i fråga röck i sin hund med hela sin kraft är självklart fel. Och eftersom ingen utom TS var där och såg vad som hände kan vi inte annat än spekulera.
Spekulera? TS berättade ju vad hen såg.. men jag vet hur du tänker
"Ingen sa någonting häller!" är bara nyfiken, sa du något till henne? Man kan inte förvänta sig att andra ska göra saker och så gör man det inte själv.
Självklart är det fel att slita och rycka i sin hund, förstå inte varför man måste ta till såna metoder.. Kopplet ska väl egentligen endast vara en "säkerhetslina", inte något man ska rycka i? Det finns definitivt bättre metoder.
Man kan förvrida verkligheten lite, och om man då hörde kan man se vad man "vill" se, hjärnan lurar en och man tror att det var allvarligt. Och om det då var tollarskrik så kan det vara så, att hjärnan förstorar upp hela händelsen. Men! Jag tror ändå att hunden fick ont. Det var ändå ett stryp, och att bara bära strypet är belastande. Ett liiiiitet knyck kan göra jätteont. Hemsk det du såg TS. Men du skriver att ingen reagera. Varför gjorde inte du ngt själv?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har tänkt mycket på detta, och om det nu blir så att jag ser denna kvinna igen nån gång, så ska jag ta fram kameran eller göra något. Hunden ska inte behöva ha det så. Jag blir så besviken på mig själv att jag inte gjorde något!
#16 Strypet jag har på Leon väger inte många gram, på vilket sätt är det belastande att bära på ett stryp?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.