"Stängd" stamtavla?
Kanske är en dum fråga men uag vet inte vad det betyder. Komöver en annons och blev nyfiken vad det betydde.
Min ras har öppen stambok i Finland (inte här) - det betyder att det går att mönstra in individer som inte har någon stam bakåt - alltså stamtavelösa hundar. Nyligen importerades 4 hundar från England som godkändes på inmönstringen och är numera alltså godkända som lancashire heeler och har fått stamtavla (men som då är tom bakåt, då inga kända förfäder finns).
Stängd stambok betyder att det inte går att mönstra in okända hundar.
Vissa rasen med liten avelsbas har ibland öppen stambok just för att få in nytt blod i linjerna (förhoppningsvis) och därför kan vissa individer godkännas trots att man inte är helt säker på stammen bakåt. Detta för att försöka utöka avelsbasen.
Hoppas min virriga förklaring räckte😃
PS: Jack russel hade väl under några år öppen stambok om jag inte minns helt fel, där det gick att mönstra in en del individer. Men den stamboken är numera stängd och inga fler tas in.
Inte bara det #1 skriver utan kan också betyda att det är avelsförbud på hunden (ska man ha riktigt goda skäl till att sätta) men en del skriver också stängd stamtavla när valpar inte går att regga hos SKK av någon anledning, innebär alltså att hunden är oreggad.
#1 Intressant! Lånar tråden och måste då få fråga vem som bedömer hundarna? Måste ju vara någon som godkänner hundarna, och avviker de inte allt för mycket så går de att inmönstra.
Kan dessa ställas ut?
Ja, de "mönstras" ju in i stamboken via utställningar.
Så var det iaf när jag försökte mönstra in min JRT.
≧◔◡◔≦
#4 Där ser man! hade inte någon koll över huvud taget på vad inmönstring egentligen innebär eller hur det går till. Intressant. Finns det någon ras i Sverige med öppen stambok?
#5 Lapsk vallhund har öppen stamboka och hällrforsaren har/hade.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#2 Avelsförbud kan uppfödare bara sätta om denne har väldigt goda skäl, annars godkänns det inte av SKK.
Jag har aldrig stött på begreppet stängd stamtavla.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vilken ras gäller det och hur exakt står det i annonsen? Kopiera gärna så mycket som går att kopiera utan att direkt hänga ut annonsören.
Jag såg nyligen en liknande fråga på detta eller annat forum och då var det, om jag minns rätt, frågan om helt oregistreringsbara valpar. Annonsören hade i det fallet noll koll på vad "stängd stambok" betyder - och hade också skrivit "stängd stamtavla".
Hittade en annons på blocket nu som man kunde välja att köpa den med stängd stamtavla eller så kunde man köpa med högre pris om man ville köpa med avtalsrätt. Mycket märklig annons.. Sökte för att få ett grepp om vad som kunde menas i en annons. Gällde en valp i det här fallet.
#9: Då är det samma annons som har diskuterats tidigare!
Bluff och båg alltså! Och definitivt inga valpar som någonsin går att registrera som renrasiga inom SKK - kan t.o.m. vara insmugglade valpar. Troligen är de inte ens renrasiga.
Kan nån skicka pm med annonsen?
minavitas.wix.com/kennel
Jag vill med se den, för det låter märkligt. Man skriver inte stängd stamtavla i en annons, då det allra flesta raser faktiskt har stängd stambok - så det luktar skumt.
Eller skriv ras här, så hittar jag annnonsen🙂
#3 - för att inmönstra vissa individer, så krävs en domare som känner till rasen.
#11, #12
Annonsen finns på blocket, Malmö. Sök på "chihuahua renrasiga".
feral jesus
Ja, precis. Det var den annonsen som såg och blev nyfiken. Intressant att jrt kan ha öppen stamtavla. Härligt med forum där man får lära sig massa saker :)
Det enda jag kan tolka den där annonsen till om nu säljaren är seriös är att säljaren menar att stängdstamtavla = säljes med bibehållen avelsrätt. Stamtavlan är då "stängd" för köparen men inte för säljaren.
minavitas.wix.com/kennel
#16 - det där låter helfel och det har jag aldrig hört talas om. En hund såld med bibehållen avelsrätt får inte hållas borta för avel för köparen. När säljaren utnyttjas sin avelsrätt, har köparen all rätt i världen att fortsätta avla på hunden.
Läste nu annonsen och det är en ren bedrägeriannons !!! En säljare har inte möjlighet att "stänga" en stamtavla för avel om det inte föreligger defekter så hunden avelsspärras och det är SKK som ska godkänna en sådan sak.
är det där en SKK-ansluten uppfödare så ska dom ha en riktig erinran för en sådan sak.
#17 Jogga vet, men försöker använda min fantasi för att göra säljaren seriös
minavitas.wix.com/kennel
kl
Kan inte nån som är lite insatt göra en skärmdump på annonsen o skicka den till vavvaringens avelsråd?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.