Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 977 ggr
Turast
0

CRD - Måttlig?

Hej! Jag var och kollade på några valpar idag och den jag fastnade för mest har CRD -måttlig.. Jag vet inte riktigt vad det är men uppfödaren säger att han inte kommer få problem av det och att det kan "växa bort" och bli lindrig med tiden.. Så.. snälla kan någon vänlig själ förklara för mig exakt vad det innebär och om han kommer lida av det och om det är sant att det kan "växa bort"? Kan det påverka resultaten om man vill ställa ut? 

ps han är en korthårig collie 🙂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Murvel]
1

Om du inte får svar här så kan du söka på sheltie iFokus. Där har frågan kommit upp flera gånger. De flesta anser att CRD är "helt ok" om hunden är bra i övrigt. Vissa anser att deras hundar med CRD ser lite sämre i mörker har jag för mig, och kanske har lite svårare med vissa avstånd. Andra anser det inte påverka alls.

Om du har väldigt seriösa agilityplaner skulle jag kanske tackat nej (OM det nu stämmer att de kan få problem med avståndsbedömning etc), men annars köra på om du gillade valpen :)

Vad säger uppfödaren?

Turast
0

okej kan försöka där :)

Vill ju hålla på med agility.. :/ Gillade ju valpen mycket dock :(

uppfödaren sa att han inte skulle få problem av det .. (men ville höra vad andra tyckte också :)

[Teddies matte]
0

#2 Kanske du kan höra runt med fler Collieuppfödare och även veterinärer vad de anser om CRD.

Turast
0

#3 det är en bra ide :)