OT. Nervös
Mina vänner, jag bara måste prata av mig innan jag blir tokigare än vanligt.
Här hemma har värkarna börjat för min lilla päls (ej hund) och jag är nervös som få.
Usch förra året miste jag min älskade Kiara under dräktigheten. Och u sitter jag i ren hysteri och äntar på valpar medans förstagångs mamman traskar i och ur bajslådan och inte alls förstår varför det inte kommer bajs när hon trycker på.
Hualigen, snälla hjälp mig att hålla tummarna att allt går bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Här håller vi alla tummar, fingrar, tår och tassar!
Det kommer säkert att gå bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

det går nog super… håller tummarna och tassarna här. Komiskt att hon går på lådan… bara hoppas att naturen klarar sitt. :) Visa gärna foton…

#1: Tackar det kan behövas känns det som.
#2: haha, de flesta förstagångare brukar göra så. De kan liksom inte direkt fatta att det är valpisar utan ser det som att de är bajsnödiga. Inte så smarta de små liven ;-)
Ohh, foton. jag har inga batterier i kameran och hon vill inte gärna bli störd, men så snart baterierna är laddade och jag kan fota utan att störa henne så ska jag göra det. ;-) Tackar för både tummar och tassar som hålls.
Audiatur et altera pars
Jag håller tummisarna för fullt :) Vad mys att hon ska få små bebisar :) Då måste jag ju få komma ut och mysas på dom när dom blir lite större :)

Jag håller självklart alla tummar som jag har. *blink* Klart jag kan ta tårna med. :)

Det är snällt av er. men jag tror det går åt hvete. Första valpen är född. Och hon är ingen bra mamma. Kan hända det går bättre med de andra.
Audiatur et altera pars

Håller tummen =)
håller me tummarna för dig och sänder en tanke. är hon inte en bra mamma?
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Nu är han död. Hon bet ihjäl honom.
Audiatur et altera pars

nej uuusch! =/ Om det kommer fler så kanske du får försöka hitta en amma-mamma till dom..? Om hon är sådär. Men guu! Vad hemskt!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag hoppas på att det är chocken med den första och att modersinstinkterna vaknar. Men annars så måste man hitta en amma och det snabbt. Inte det lättaste dock. Om jag nu hinner rädda någon vill säga. Nu har jag chansat på att hon blir stressad av att ha mig där så rummet är nu hennes, vi låter henne vara ifred och ser vad som händer. Jag kommer nog sluta med illeravel efter detta. Så känns det i alla fall.
Audiatur et altera pars

Hur går det för er??

Vi väntar på valp nummer två och hoppas att hon inte tänker hugga ihjäl den med. Men just nu känns hoppet rätt grusat och det är allmänt motigt.
Audiatur et altera pars

*ryser* Trist…

Hoppas på att det var pga chocken och den smärta det är att föda som var orsaken och att det går bättre med nästa
_**/Mvh Anne

är det en katt det gäller så kan jag det mesta inom förlossning med dom.. har varit med om många sånna…är det något du undrar över så är det bara att fråga.n men om du gör iordening ett ställe med en filt eller nåt som du inte är rädd om på ett ställe där hon kan vara ifred. ochär med henne och masserar henne lite löst på magen ett tag ordnar det sig nog. :)
de är en liten iller:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#16: Det är en liten iller som sagt var. Och hon är inte så samarbetsvillig just nu.
Audiatur et altera pars

oj oj hur går det… sådant där är u lite jobbigt då håller tummarna för att nästa klarar sig …
hur går det åsa?, håller tummar och tassar för er…
håller tummarna för att d går bra med den/dom andra valparna..

Tack Malin. Men tyvärr så kan jag berätta att den har damen var inte ämnad att bli mamma. Nu har hon dödat ännu en valpis.
Audiatur et altera pars

Äsch då det var ju tråkigt =(
_**/Mvh Anne
nee fy va tråkigt =/
Nej vad tråkigt.. :( Men inte ska du sluta föda upp illrar pga det!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nej, men gud vad tråkigt för er. Stackars dig och framförallt ungarna som inte fick leva. Varför gjorde hon så tror du? Var hon för ung för att föda eller vad?

Tre bebisar än så länge. Alla döda. Nu har hon ingen bebis och är undantagen i en mini resebur med galler. detta för att jag ska se henne bra och förhoppningsvis kunna rädda de som är kvar.
Alex det känns verkligen som om det här är en hint om att det inte lönar sig att vara seriös och noga. Honor som dör, valpar som käkas upp och vidare trevligheter. Medans de som bara hugger en iller utan att bry sig om sjukdommar och sådant pluttar ur sig massor.
För att inte tala om alla farmare som knökar ut hundratals illrar per år. Så kanske är detta ett tecken, jag bör inte hålla på.
Audiatur et altera pars

Men hur många ungar kan den få? Trodde det var slut efter dom två.

Å så tråkigt åsa

Rekordet mig veterligen är 14 i Sverige.
Men så många tror jag inte hon har.
Audiatur et altera pars

Oj, hur går det nu då?
Usch Åsa det här är ju rent sagt för bedrövligt, nu håller jag tummarna att du lyckas rädda dom som eventuellt är kvar. Och måtte tiken klara chocken :/

Åsa> Förstår att det känna motigt och rätt värdelöst. Men inte kan du se det som ett tecken på att man inte ska vara seriös illeruppfödare… Sverigestammen behöver såna som du ju…
Överlevde nån valp, dvs kom det någon till?

Nej vi har ingen levande valp än i alla fall. Men vi är inte riktigt säkert på att allt är klart.
Audiatur et altera pars
vem e pappan

Pappan heter Dunder och är en mörkt viltfärgad kille.
Audiatur et altera pars
Har du pappan också=)?
Har du pappan också=)?
förstår att d känns hopplöst o du känner som du gör.. men säger som AlbaStiffler att ha seriösa illeruppfödare som dig behövs verkligen.. så ge inte upp… kram till dig..

#37: nej jag har inte pappan. Det är en annan uppfödare som har honom.
Som dessutom skulle ha en valp som betalning för honom. Så gissa om det sket sig stort.
#39: Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Samtidigt känns det jäkligt smart att lägga ner en månad efter att jag köpt in en ny avelshona.
Audiatur et altera pars

#40> hehe, nej att lägga ner om man just "investerat" måste ju ses som en mindre bra affär. Får hoppas att hon är trevlig som sällskapsdjur annars då om du väljer att inte köra på…

#41: Hon kan säkert bli riktigt bra som sällskapsdjur. Just nu är hon värre än en Singer symaskin men hon är bara en lite skrutta liksom. Om än stor för att vara en liten skrutta, men ja du förstår :-)
Uppdatering om Ambra då.
I dag fick hon ur sig sista valpen. Självklart var den inte i livet efter så lång tid. Men det hade heller inte varit rätt att hålla en valp igång och det jobb det inneburit för henne.
Så mamma iller mår bra i alla fall. Och jag, jag är fortfarande inte säker på att jag kommer orka fortsätta.
Men tills jag bestämt mig kommer jag fortsätta söka avelshane och sådant .
Audiatur et altera pars