Lika namn
Jag undrar lite över om man har 2 (eller fler) hundar och om dessa har lika namn (eller räcker med att de börjar på samma bokstav nästan ju).
Hur tänker ni kring detta?
Positivt/negativt?
Ni som har, har era hundar svårt för att reagera på rätt namn eller så?
Lite funderingar jag har eftersom jag planerar att köpa en till Pudel och haft tankar om namn som börjar på samma bokstav 😃
Har haft en Abbey och Atlas samtidigt. Var inga konstigheter alls :)
Mötte en person för ett tag sedan som hade två hundar (en hona och en hane) och hon hade tjej och kill varianten utav samma namn. Theo och Thea hette hennes hundar. Jag känner ju då inte personen men jag såg på (på avstånd) när hon tränade med hundarna och de verkade inte ha några problem att veta sitt namn :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Mina tjejer heter Önska och Lycka. Egentligen inte lika namn, men eftersom innebörden av orden är ganska så likt har jag, och alla som känner dem, hopplöst svårt att hålla isär dem. Kallar den ena för den andra och tvärtom. Som tur (eller inte, beroende på tillfälle), så lystrar båda två till båda namnen.
Vi kallade Allie "poopster" och Apache för "pooki" och dom hade inga problem att veta vem vi pratade med den korta tid Allie levde efter Apache flyttade in. :) Tror det hela ligger i om det finns läten i namnet som åter olika så dom kan lära sig skillnaden. "oopster" och "ooki" låter ju helt olika för hunden.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tror att det är lättare för hundarna att skilja på namnen om dom börjar på samma bokstav/bokstäver än om de slutar likadant (så pass mycket att de i princip rimmar). Alvar och Alve låter ju inte så likt när dom har olika ändelser trots att de ser lika ut, värre med valle och hjalle då som slutar på samma bokstäver.
#5 Håller med :)
Jag valde ett helt annat namn till andra hunden för att göra det lätt. Hundarna vet vad de heter, men jag säger fel några gånger om dagen 🤦♂️ Ibland går de och hämtar varandra om den jag ropar på inte kommer med en gång, så de verkar ha koll på vad kompisen heter också.
Mitt tips är att välja namn med olika ändelser… Jag har en Asko och en Hugo, jag blandar själv ihop det hela tiden och hundarna verkar reagera på båda namnen.
Tack så mycket alla för era svar! Har inte bestämt än för något namn men har ett i min lista som börjar på samma som min nuvarande hund men dock inte samma ändelse eller så, så då borde det nog inte vara några problem :)