Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3003 ggr
Karmatarerskanise
0

Valpfoder eller inte?

Läste i en tråd om att stora raser inte ska äta valpfoder. Nu blev jag lite orolig då jag har en blandning av schäfer och new foundland. Han har fått doggy junior. Han e över 6 mån, ska jag byta? Har han redan kanske fått ledprob för att han växt för snabbt?

Jag hittar inte tråden som handlar om just detta, därför gjorde jag  en ny :)

Malin-A
0

jag tycker man kan köra valpfoder den första tiden men dom ska väl inte äta valpfoder allt för länge.. är han 6 mån. nu så hade nog jag gått över till junior/vuxen foder.. Lusse åt valpfoder tills han va 4-6 mån nått sånt.. sen dess har han fått doggy grön..

Tina-A
0

Man behöver inte köra med valpfoder över huvud taget om man inte vill. Fråga uppfödaren och gå efter dennes rekomendationer tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta
0

Min vett sa åt mig att lägga av med valpfodret tidigt när jag hade schäfer, dom växer tydligen för fort och får problem med lederna…jag la av med det när hon var ca 6 månader =)

Liss
0

Klart en hund ska äta valpfoder!!! Valpfodret innehåller speciela saker för en valp att växa på rätt sätt och inte för fort. Vid 10 månader kan man byta till vuxenfoder..

De är ju tvärtom? den växer INTE för fort av valpfoder..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Vissa raser kan faktiskt växa för fort av valpfoder om det inte är specialanpassat för just den rasen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fotoc
0

#4 så sa hon i affären jag köper mat i. hon är själv uppfödare. Idag är det anpassat till valpar så de inte växer så fort. Hon rekommenderade absolut valpfoder.

fotoc
0

purina har olika för stora hundar och små hundar

Liss
0

#6 jaa precis. De finns valpfoder för nästan alla hundar nu för tiden. Små hundar, mellan hundar,stora hundar.. Valpfodret är TILL för att dom INTE ska växa för fort.. de är ju därför de ens finns. De är därför dom även har junior.. man ska byta till den vid en viss tid eftersom de anpassar också.. sedan vid 10 månader kan dom käka vuxen..

Dessutom finns de ju hur många sorter som helst med olika energinivå eller med mineraler osv osv osv.. finns en hel uppsjö.. så inte tusan är valpfoder dåligt!

Karmatarerskanise
0

Så jag behöver inte byta fast det är schäfer i? Eller kanske det är dags att byta till vuxen? Åter igen säger alla olika ;)

AnneN
0

Som sagt så är detta ett väldigt omdiskuterat ämne där alla säger olika.

_**/Mvh Anne

KajsaM
0

Viggo bytte från RC Babydog när han var 6 månader till RC Junior, och han är jämthund :)

Liss
0

om han är 6mån hera,så är de dags för junior åtminstonde.. de står dessutom på påsarna oftast efter vad dom väger och hur gammla dom är. Sen är de bara att fråga vilken du ska ha till honom.. jag tror du får gå på stor ras iaf eftersom han redan är stor. gå som sagt efter vad han väger nu..

Karmatarerskanise
0

Om ni läser mitt inläg så äter han junior just nu? Det har han gjort från början

TinaH
0

Jag har aldirg kört valp foder på tyson.
jo

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Jag har aldirg kört valp foder på tyson.
jo i

Mvh TinaH

TinaH
0

jag körde valp på Tyson i 1½ månad. Sedan adult.

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Då kanske jag bytar snart då. FAst bytningen får gå väääldigt sakta då han lätt får diarre när man ger nya saker.

KickanLilja
0

Är jag helt fel ute om jag säger att valpfoder och juniorfoder inte är samma sak?

AnneN
0

Valpfoder är för dom små valparna och juniorfoder är för unghundarna så du har helt rätt

_**/Mvh Anne

KickanLilja
0

Men hur länge kan man ge juniorfoder då? 1 år eller?

AnneN
0

Det brukar stå på säcken för vilka åldrar det är

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Min hund fick doggy junior av tanten vi köpte honom av och det fortsatte vi med. Det står på säcken att det är för valpar.

KickanLilja
0

Okey… På vår juniorsäck står det ett år.. Vad är det för skillnad mellan juniormaten och nästa steg?

Mischa
0

#23 Är det RC fodersortiment du menar så är nästa steg "adult" altså vuxenfoder. Man beräknar altså att vid ca 1år är hunden fysiskt färdigväxt och behöver inte det innehållet i fodret längre.

benämningarna och foderstegen är helt beroende på fodersort, likså dom delade meningarna om valpfodrets vara eller icke vara.

Men sanningen är den att valpfodret är framtagen för att passa en växande hunds behov dock inte alltid framtaget efter ras/storlek.

Så har man en hund av storvuxen ras kan valpfoder få dom att växa för fort då det är framtaget generellt för valpar och inte tar hänsyn till dom riktigt storvuxna hundarna som växer fortare.

(Det finns dock valpfoder speciellt för storvuxna valpar)

≧◔◡◔≦

bejtedejte
0

Problemet är väl att många valp-/juniorfoder inte är anpassade efter hur stor hunden kommer bli. Man ska ge samma foder oavsett om det är en dvärgspets eller en grand danois. Och de växer ju inte direkt likadant.

Royal Canin har ju delat upp sitt foder i babydog, junior och adult för de större hundarna (maxi och giant), så var det iaf när jag jobbade i djuraffär. Då ska det vara anpassat så att de inte växer för fort.