Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7057 ggr
Princesseen
0

Bravo eller VoH?

Jag ska byta till färskfoder på min hund och på valpen som kommer snart. Men när jag skulle handla så såg jag att dom hade nått som hette bravo som jag aldrig hört talas om. Vilket är bäst? Vilket innehåller bäst saker? Tacksam för svar.

Loveradio
0

VoH eftersom det är helt spannmålsfritt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Elin-Li
0

Vom og hundemat är det bästa. Det är spannmålfritt och endast gjort på färska våravor! Vet många som gett det till sina hundar och blivit av med t.ex. kläda och så bara för att det är så rena råvaror i fodret:) Kan starkt rekomendera det.

// Elin-li, 

Mischa
6

Då får jag lägga en liten röst på Bravo just pga deras behändiga burgare istället för korv.

Samt att min hund behöver lite fibrer i kosten av någon form, hon blev på tok för hård i magen av VoH.

≧◔◡◔≦

Elin-Li
1

#3 VoH har också burgare. Bravo innehåller mycket spannmål. Behöver hunden fiber är det bara att lägga på lite kelp eller spirulina på maten. MYCKET BÄTTRE!

// Elin-li, 

Mapel
2

Jag lägger också en röst för Bravo. Men det beror mest på mina egna etiska grunder. Voh har i stort sett bara kyckling och inga viltalternativ och som blivande hundägare och BARFare så vill jag inte stödja den hemska köttindustin, även om nu bravo har kycklingprofukter och liknande så behöver jag i alla fal inte aktivt konsumera dessa så det är ju bättre än inget :) därför röstar jag för bravo som har viltkött!

tjoopa
0

Vi ger Vom og Hundemat och vi är väldigt nöjda :) Våran hund blir ganska hård i magen men vi tillsätter Fiberhusk och laxolja, funkar finemang :)

[Forest]
0

Här ger jag både Vom og Hundemat  och nordic bas nu pga hundarna blir jätte hårda i magen av äta bara voh. Spelar ingen roll om jag gav lite olja i maten så var bajsen så torr och hård att de hade svårt att bajsa. Jag köper burgare på nordic bas men korvar nr 33 voh det passar hundarna bra.

Mischa
0

Fast det känns minst lika onödigt att tillsätta alger som att ha ex. kokt korn i från början(?)

≧◔◡◔≦

russin
0

Jag som gett båda säger helt klart Vom och Hundemat. är det en valp som ska fasas över på färskfoder, så går det alldeles utmärkt att ge VoH direkt. Det är sällan en så liten valp reagerar med att bli dålig eller hård i magen. Det är oftare vuxna hundar som är vana vid fibrer som reagerar mer.

TjockaBerta
0

Jag ger Bravo plus för hundar som inte tål vete. Funkar jättebra för min allergiska hund med klåda och för den andra som kräktes upp torrfodret.

Luktar ingenting och är jättelätt att hantera och servera. 

Hundarna älskar det.

>>>Malum domesticum<<<

[saga@]
0

Vad är bäst för valp? hur byter man ut maten bäst?

Tänkte att jag skulle ge valpen den maten uppfödaren ger den tills den har blivit några månader så man inte riskerar att hunden blir sjuk??

Är det bra tänkt eller spelar det ingen roll?:)

[typellisch]
1

Jag har VoH (Vom og Hundemat) och kommer aldrig byta. Jag är så nöjd att jag vill prisa fodret till skyarna, haha.

ÄNTLIGEN har Mollys vita bölder försvunnit och därmed den hemska lukten hon bar på. ÄNTLIGEN har klådan försvunnit och magen stabiliserat sig. Jag behöver inte längre duscha min Nakenfis en gång i veckan då huden är så smidig och len. Förut läckte hon analsekret men inte längre och det gör mig så glad (var hemskt att finna analsekret på ens lakan eller arm)!
Visst gjorde bra foder stor nytta men inget slår VoH!

russin
0

#11 - på en valp byter jag i stort sett direkt och det har aldrig varit problem. Valpar har sällan problem att byta över till färskfoder. Så har jag gjort till senaste 5 hundarna jag haft🙂

[Forest]
0

11, Enja har alltid ätit färskfoder redan hos upf åt hon det och det är ett fodersort jag varmt rek hon har tåligare mage än vad många andra hundar har haft som vi har ägt. Donna var 6 mån när hon kom och foderbytet på henne fick vi göra sakta sakta då hon reagerade på färskoder (voh), så man ska veta att vissa kan reagera på foderbyte även om nu färskfoder är bra för många hundmagar :) Jag skulle någ ge 50/50 ett par dagar för att se om nu valpen reagerar gör den inte det så gått helt över till färskfoder.

Princesseen
0

Tack för alla svar. Jag tror jag börjar med vom och om det skulle vara nått med magen, tex hård. Så tar jag det därifrån. Tack alla snälla som delar med er av era erfarenheter.

[saga@]
0

Okej Tack #13 och #14 🙂

Är vom det bästa märket när det gäller färskfoder?:)

[fabienne]
3

#15, #16 Bara för att klargöra så att det inte blir missförstånd gällande vom och Vom og hundemat så är vom komage och inte något att ge under en längre tidsperiod om man inte tillsätter benmjöl och annat. Jag tror att ni förstår skillnaden men andra som läser tråden kanske blir förvirrade över uttrycken. :)

Vom og hundemat (VoH) = fodermärke
Vom = komage 

#16 Jag uppfattar det som att VoH är i toppen bland färskfodren, men alla hundar är individer och fungerar olika så man får testa sig fram. Jag hade i alla fall börjat med VoH om jag skulle börja ge färskfoder, och ta det därifrån sedan om det inte fungerade perfekt. :)

Roxie
0

Vi bestämde oss ganska fort när valpen kom hem att vi skulle börja med Vom och Hundemat. Vi gjorde i princip ett byte av mat direkt, men eftersom vi hade ganska mycket torrfoder kvar så blandade vi även i lite torrfoder vid varje måltid.

Hon älskar VoH och har hittills inte blivit dålig/hård i magen alls.

// Sofia

Princesseen
0

#17 självklart är det det jag menade. Ska man ge 2% av vad valpen väger eller vad den ska väga som vuxen? :-)

Elin-Li
0

#19 valpens nuvarande vikt

// Elin-li, 

russin
3

#19 (och #20) - man ska gå på 2-3% av den förväntade vuxenvikten när det gäller valpar. 2% av vad valpen väger blir alldeles för lite för en växande valp🙂

Elin-Li
0

#21 Calle på vom og hundemat säger till mig att man ska ge ca 2% (kan variera mellan 1-4%) av valpens nuvarande vikt. Jag är butiktchef i den butik som är stort på vom og hundemat i hela sverige och har daglig kontakt med honom… 😉

// Elin-li, 

russin
0

Då har du tyvärr hört fel😉 Carl är väldigt tydlig på sin FB sida med att man ska ge 2-3% av valpens förväntade vuxenvikt alternativt 5-10% av valpens vikt (vilket brukar bli densamma)🙂

Jag har även själv fött upp två valpar på VoH och mängden mat som valpen förväntas äta som vuxen stämmer väldigt bra.

2% av valpen vikt är alldeles för lite för en växande valp.

[fabienne]
1

#22 Han har alltid sagt att man ska utgå från 2 % av förväntad vuxenvikt av vad jag sett på VoH-facebooksida i alla fall. 2 % av valpens vikt låter väldigt lite för en växande valp, det är ju rekommendationen för vuxna hundar. Jag har sett på VoHs hemsida att han rekommenderar 10 % av valpens vikt däremot.

russin
0

#22 - här kan du själv läsa vad Carl svarar på några frågor om mängd till valp från deras hemsida: http://www.vomoghundemat.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=44&Itemid=59

Elin-Li
0

#25 Då har jag bara missförstått Calle eller så har vi missförstått varandra;) Men kör på 10% av hundens nuvarande vikt då ;)

// Elin-li, 

NattaArne
0

Jag har försökt att räkna ut månadskostnad för min hund men det blir nollställt i mitt huvud, någon som vill hjälpa mig? Min hund pendlar mellan 55-58kg men ska bantas ner till ca 53kg. Tacksam för hjälp :)

Ove-D
0

#17 Vom og hundemat (VoH) = fodermärke

Det tog ett tag innan jag fattade att VoH och Vom och Hundemat var samma sak. ;-)

CelsiusT
1

Jag själv kör på Bravo, tycker det är mer prisvärt och såååå mycket trevligare att hantera. Men har dom mest till dagar jag inte orkar med att fixa, har annars numera gått in mer och mer på att komponera ihop egna måltider av råvaror. Man får lite mer koll då och dessutom är det roligare att se hunden äta riktiga köttbitar och gnaga i sig riktiga ben än att bara snabbt tugga i sig lite köttfärs, tycker även det verkar som om hunden uppskattar det mer. Dessutom har Bravo lite olika köttslag att välja på och även bas-kött om man vill blanda eget.

Många här på detta forum verkar prisa VoH väldigt. Men jag vet på andra forum så är det många som tröttnat på VoH och säger att dom inte håller i längden. Tydligen varit lite tokigheter kring innehållsförteckning osv. Dessutom funnits lite skepticism mot att dom börjat kalla sitt foder för BARF nu också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
0

Jag har gett VoH i snart 3 år och är nöjd. Växlar mellan två sorter och ger lite extra köttputs ibland som blir över hemma. Fungerar kanon.

Provade Bravo igen en period under sommaren (har använt förr i tiden) till min lättfödda, men hon gick inte ner ett gram på deras magra sorter trots en skillnad från 20% fett till 3-5 % fett ! Så spannmålet i är en bov för oss. Jag blandar VoH med lite grönsaker istället och det fungerar bättre🙂

VoH är nog det färskfoder som haft minst hygieniska problem för min del än så länge. Har fått dålig Bravo flera gånger tyvärr under åren. Hade Bravo haft över 70% animalier hade jag kanske varit intresserad igen, men inte när det fortfarande ligger på endast 40-45% och det mesta av resterande är potatisfibrer.

Ove-D
0

Jag läste om något foder som hade äpple och potatis i… Anses det som bra hundfoder?

CelsiusT
0

#30 Jag har använt Bravo nu i 3 år och aldrig haft problem med det en enda gång. Kanske det beror på vilken djuraffär man köper från? Vi har två djuraffärer som jag köper ifrån och som sagt, aldrig varit några problem med dom. Och för vår del verkar det vara positivt att det innehåller lite spannmål då han bajsar bättre på det och dessutom håller vikten bättre, han har lätt att bli tunn vilket han blev på VoH (som jag bara provade en månad för att det var kladdigt att hantera, hunden höll inte hullet, dyrt).

Men helt klart gillar jag ju bäst att ge honom riktig mat, köttiga ben och inälvor. Då vet jag vad han får, han har hittills hållit sig väldigt bra på det och det är ju så mycket roligare för oss båda. Har inte gått över till det 100% än, men ger Barf dom flesta målen i veckan nu iaf. Antar att jag är lite i en övergångsperiod.

#31 Njae, äpple är ju i princip rent socker och det är inte nyttigt alls för hundar, det gör dom feta och fyller ingen funktion. Potatisfibrer är vanligt att man har i hundmat, brukar inte vara några större mängder och mest fungerar det som bindemedel. Såklart är det bättre utan.

Mapel
0

Vi har gett vår hund Bravo under en längre tid vilket han funkar ypperligt på, bajsar perfekt. Nu har vi precis köpt hem lite VOH då vi var ute och reste och det var vad vi fick tag på lättast. Men det funkar faktiskt inte så bra. Han bajsar numera stenhårda små harkluttar som ser ut och känns som träpellets. Bajset är alltså alldeles för torrt och hårt. Anledningen till att det är sån skillnad från när vi gav bravo är ju troligtvis för att VOH inte innehåller några kolhydrater. Förstår inte varför man ska envisas med att kolhydrater är så dåligt. Tycker att så länge det är i måttliga mängder och av god kvalitet så är det ingen fara att ge hunden kolhydrater. Dessutom är bravo mycket trevligare att hantera och är mer textur på. VOH är superkladdigt och alldeles för finmalt och korvarna innehåller så mycket vätska så de inte ens går att skära i när de är frysta vilket gör att vi måste tina en hel korv och då vi har en liten hund så tar det minst 3 dagar innan en korv är slut.  Vi kommer inte fortsätta ge vår hund VOH när detta är slut, det fungerar helt enkelt inte för vår hund och är inte praktiskt för oss.

russin
0

#32 - njae, senast var det tillverkaren av Bravo som hade problem med frysarna en period men ändå skickade ut fodret till sina försäljare ! Det har fått mig tappa lite tro på dom. Man skickar inte ut mat som kan vara dålig.

Fick visserligen ersättning, men trist när min ena hund som i vanliga fall har plåtmage fick magkatarr av maten som va dålig och att jag upptäckte det den vägen.

Ove-D
0

#32 Njae, äpple är ju i princip rent socker och det är inte nyttigt alls för hundar, det gör dom feta och fyller ingen funktion. Potatisfibrer är vanligt att man har i hundmat, brukar inte vara några större mängder och mest fungerar det som bindemedel. Såklart är det bättre utan.

Jag hittade fodret jag tänkte på: Acana

Mycket som jag funderade på om det verkligen är HUND-mat…
ångkokt havre, ärtor, hela äpplen, hel potatis, solrosolja, havregryn, soltorkad alfalfa, hela päron, algmjöl (källan till DHA, EPA), ärtfibrer, sötpotatis, pumpa, Butternutpumpa, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, sötfänkål, pepparmyntsblad, lavendel, rosmarin.

CelsiusT
0

#35 Hela äpplen o päron? Ehm, hur har dom fått in det i dom små torrfoderkulorna. Detsamma med hel potatis =S Sen vet jag inte med potatis, det är ju lite väl mycket stärkelse i det och det ser väl inte jättebra ut om det ligger så högt upp i listan eftersom det ska vara fallande ordning. Detsamma med äpple och päron, varför? Och varför sötpotatis, det är ju inte direkt billigt.

Mycket känns som om dom stoppat i det för att det ser fint ut i en människas ögon. Men jag tycker ju inte det låter som så särskilt bra innehållsförteckning. Vad är det mer i? Antar att det är här "det sista" på listan?

Ove-D
0

#36 Jag antar att de menar att skal och kärnhus och sånt är med och att det inte bara är själva frukstköttet(?)

Tryck på länken Acana så kan du se att det allra först kommer Lammjöl och benfritt lamm innan ångkokta havren. Efter havregrynen kommer lammlever. 33 % av energin kommer från frukt, grönsaker och ångkokt havre.

[Tiara05]
0

Intressant att läsa, har aldrig gett mina hundar Bravo eller Vho men blev lite sugen på att prova ge dem. Var köper man denna mat? :)

CelsiusT
0

#37 Sen gillar inte jag att det är så långa transporter. Onödigt att köpa från NZ när det finns här hemma. Bättre att köpa närproducerad mat.

Lammjöl, innebär det då att det är torkad och malen lamm.

#38 Det tror jag din hund skulle uppskatta ;P Man köper det i djuraffären. Många djuraffärer säljer, kanske dom flesta? numera, men tyvärr inte alla. Men man kan gå in på respektive fodertillverkares hemsida och spana in vilka återförsäljare dom har, så kan du se om du hittar en butik nära dig. 

Här är några olika färskfodertillverkares hemsidor:

http://bravodjurfoder.se/

http://vomoghundemat.se/

http://priimahundfoder.com/

http://www.nordichundfoder.com/

http://mush.se/

russin
0

#38 - VoH (Vom och Hundemat) är nog lättare att få tag i numera i många djuraffärer, än vad Bravo är. Många Djurmagazinet, Arken Zoo mfl säljer VoH. Fråga runt lite eller kolla på VoH:s hemsida efter återförsäljare🙂

[Tiara05]
1

Okej tack ska ni ha!

CelsiusT
1

#40 Aha, lustigt, häromkring är det lättare att få tag i Bravo. Finns i alla djuraffärerna häromkring. VoH finns i nästan alla affärer häromkring, men faktiskt inte i den jag brukar handla i.