Utfall, frågor
Har en hund som gör utfall mot andra hundar. Anledningen till det tror jag mest är för att hon blir osäker på hur hon ska hantera mötet. Hon gjorde sitt första innan sommaren och sedan dess har det bara fortsatt. Jag har testat med positiva metoder, mycket beröm och mycket godis. Har försökt avleda precis innan utfallen men det fungerar inte, hon skiter fullständigt i godis, oavsett om det är korv eller inte. När vi gick i stan för någon vecka sedan så gjorde hon utfall mot en hund. Vad jag då gjorde utan att tänka mig för var att ta tag i nackskinnet (ej hårt) och sa till henne att det inte var okej (bestämt, inte argt). De var första gången hon avbröt mitt i ett utfall och verkligen verkade inse hur fel det var. Vi kom precis hem från hundaffären. Där fanns en dogo Argentino, helt lugn och sansad. Jag sa åt henne på skarpen direkt innan hon hann spänna upp sig helt. Hon tog åt sig och blev mer intresserad av en leksaktshund bredvid den andra hunden. (Vilket som jag blev både förvånad och överlycklig av). Sen kom det in ännu en hund i affären, min vovve viftade glatt på svansen men uppspänt. Räckte med att jag sa kom hit så kom hon. MEN sedan när vi skulle gå ut så var den hunden utanför och min gjorde utfall. 1 | Är det fel av mig att ta henne i nackskinnet och "ryta" bestämt åt henne? ("Positiva metoder fungerar inte") 2 | Varför tror ni att hon gjorde utfallet utomhus men inte när den 3e hunden var i affären? 3 | Tips? - inget dömande, alla har egna åsikter. Respektera detta och inga onödiga diskussioner. Tack!
1. Ja, det är fel! Det som händer då är att du förstärker för hunden att det är något farligt på gång, du gör bara hundens beteende ännu värre.
2. Svårt att säga utan att ha sett situationen, men inomhus och i en ny miljö reagerar hundar inte alltid likadant som ute på grund av olika orsaker.
3. Kolla in skvallerträning eller BAT! Det gäller att träna efter hundens förmåga och på hundens nivå, inte skynda för snabbt framåt som du säkert har gjort innan.
#1 Jo jag har läst att det kan förstärka ett beteende. Men hon verkar ta åt sig och jag tycker att det bara har gått framåt.
Innan körde jag endast ''positivt'', jag belönade när hon såg en annan hund. Men oavsett när, var och hur jag belönade så gjorde hon ändå alltid ett utfall.
och JA, helt ärligt så har jag försökt att skynda på lite gällande det här, även om det inte är någonting jag försökt skynda på medvetet.
Dels för att jag vill att alla ska se hur underbar hon egentligen är och att det är otroligt jobbigt.
#2 Just därför fungerar det heller inte, eftersom du går för fort fram, det finns inga genvägar, vill man få resultat måste man lägga ner lite tid.
Så som du gör nu kommer du inte lösa problemet, det enda det gör är att dölja konsekvenserna, men du löser inte det grundläggande problemet, en vacker dag kanske hunden går till attack på riktigt. Det är farligt att bara försöka dölja konsekvenserna, varningssignaler är viktiga, tar man bort dem kommer hunden bli farlig och gå direkt till attack utan att varna först.
Man måste alltid jobba med det grundläggande problemet, aldrig bara försöka få bort konsekvenserna av ett problem.
Hittade en video på youtube.
Det är så här vi gjorde innan, dock visste jag inte att det kallades någonting. Bara det att jag kan inte locka till mig min hund när hen redan påbörjat utfallet.
Men å andra sidan så är den här hunden lååångt före i den träningen än vad vi var. Så jag antar att jag skyndade på för snabbt och skulle fortsätta i samma spår som vi gjorde samt gett det mera tid.
#4 Kontakta någon duktig tränare som håller på med BAT eller skvallerträningen så du får hjälp med hur du skall träna.
Om du bor i närheten av Malmö så är annars Rasmus på R+ mycket duktig.
#5 Påbörjar en hundmöteskurs den 4 November. Får se om det tar någon hjälp. Om inte så är hennes uppfödare glada att hjälpa till (hundtränare båda två). Och om inte det hjälper så får jag nog kontakta den där Rasmus och åka ner till Malmö, huvudsaken är att jag vet exakt hur jag ska träna henne rätt gällande utfallen.
Bor inte i närheten av Malmö, i den här lilla hålan finns endast EN duktig hundtränare.. Men tack för tipset!