Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3101 ggr
Toxics
9

Hen

Ja, jag har funderat på det här eviga tjatet om att alla är hen och det inte finns han och hon. Jag identifierar mig med att vara en hon. Så jag är en tjej =) Yaayy.

men hur är det med hussar och mattar som vägar vara killar och tjejer. 

Är de hassar eller muttar istället? Hutte och masse? 

=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Zepp
20

Hen = höns! 😇

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fenix_Chicci
14

Musse har jag hört är det som motsvarar både husse och matte. 

Fast va? "Alla är hen och det inte finns han och hon"
Det är ju inte alls så ordet används eller det förespråkare syftar på, snarare att det är ett ord som är bra att använda som alternativ till att skriva han/hon när man inte vet könet eller när det är irrelevant. 

Och "vägrar vara kille och tjej"
Om man inte av olika anledningar känner att man kan identifiera sig som de traditionella könen så är det väl jättebra att det finns ett ord för de som känner sig lite "mittemellan"

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mysisa
14

Ordet hen är inte till för att sudda ut könet utan för att använda istället för han eller hon när man inte vet könet. Tex det ska komma en elektriker hem till dig och du berättar det för din kille som ska vara hemma och ta emot elektrikern, då kan. Din kille fråga "när kommer hen?" När du då svarat "han kommer kl tre" så slutar din kille säga hen och säger han istället. Grymt onödigt ord och fult ligger fel i munnen. Jag gillar inte hen, men ska man ogilla henn kan man iaf veta vad det betyder

minavitas.wix.com/kennel

Blanksteg
9

Det handlar inte om att ta bort "hon" eller "han", utan om att tillhandahålla ett alternativ för de personer som vill kallas varken för "han" eller för "hon". "Hen" fyller även en funktion där man inte vet könet på den person man talar om. "Hen" är en smaksak. Man skulle kunna skriva "en" istället. Jag själv gillar inte själva ordet "hen", men jag gillar funktionen.

Om du vill kalla dig "hon" så gör det! :) "Hen" syftar inte till att ta bort ditt val att kalla dig "hon", utan "hen" utgör bara ytterligare ett alternativ till pronomen, och används av dem som önskar använda det.

Så himla svårt är det inte :)

Vad gäller matte och husse vet jag dock inte hur man ska lösa den frågan. Dina förslag blir dock bara samma som nuvarande matte och husse, bara med nya namn. Om man ska neutralisera dem så skulle det förutsätta ett enda gemensamt namn för båda.

Mysisa
5

Vad sägs som djurägaren, kattägaren, hundägaren eller bara ägaren. Funkat utmärkt i alla år

minavitas.wix.com/kennel

Blanksteg
1

Och som vanligt har flera andra hunnit svara innan jag skrivit färdigt ;)

Blanksteg
1

#5: Ja, funkar om man vill se sig själv som en ägare av en annan levande individ.

Toxics
1

Jaha, det är inte så jag har hört det. Men musse alltså ^^, jahaja. Jag kommer nog att fortsätta med husse och matte. =) 

varför kan man inte säga"När kommer elektrikern?"

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

idipidi
13

#1 Och barn = lada, eller?

Cahira
5

Jag Vägrar använda ordet hen. Jag gör som vi klarade oss förr, säger "Denne" eller "Denne person" istället. Eller enkelt nog, online h*n och IRL säga "När kommer han eller hon?"

Eller ännu lättare, "När kommer elektrikern?"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
10

'När hunden kom hem hoppade hunden upp i soffan.'
Eller
'När hunden kom hem hoppade hon/han upp i soffan.'
Eller
'När hunden kom hem hoppade hen upp i soffan.'
----
'Elektrikern skulle komma klockan 10, elektrikern skulle installera en kontakt.'
Eller
'Elektrikern skulle komma klockan 10, hon/han skulle installera en kontakt.'
Eller
'Elektrikern skulle komma klockan 10, hen skulle installera en kontakt.'
---

Väldigt enkelt, när man inte vill sätta ett kön på en individ samtidigt som man inte vill objektifiera individen heller (tex kalla hunden för 'den' som om det vore en sak). Helt valfritt om man vill använda det eller inte, men det gör ju såklart texten mer könsneutral.

När jag själv skriver i lite mer taltext, tex på ett forum som detta, så har jag alltid använt mig av h*n när jag inte vet könet. Hen är ju inte så långt ifrån egentligen mer än att det har ett eget uttal.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mysisa
5

#11 Elektrikern kommer kl 10 för att installera en kontakt.

minavitas.wix.com/kennel

russin
9

För mig är hen det absolut mest korkade ordet som någonsin godkänts och jag vägrar att befatta mig med det 🤐 Det har gått så bra i alla år att skriva/prata utan att skriva ut könet så varför det inte kan gå nu är en gåta. Jag tycker även ordet missbrukas så ofta att det gör mig galen. Nästan som om det är fult att skriva vilket kön något/någon tillhör !

[tk1971]
2

Själv hajar jag till varje gång jag ser det ordet i skrift. Jag skulle ha svårt att använda det. Å andra sidan finns det ju språk där det går utmärkt att ha ett könsneutralt ord för en person, till exempel det språk jag själv talar: finska. Där får man utgå från sammanhanget och förstå om det är en man eller kvinna som menas, och för det mesta går det bra.

Jag vet inte om man ska ändra i svenskan. Det känns faktiskt lite onödigt, det måste jag få säga.

Rumblebee
2

Själv använder inte jag ordet hen när det gäller tal. Tycker bara det låter så dumt… hen.. sedan hur uttalas det? Som engelskans hen (=höna) eller uttalas det mer som växten en, fast med H i början? 

I textform brukar jag helt enkelt skriva h*n, så får läsaren avgöra om det ska läsas som han, hon eller hen :P

CelsiusT
4

#13 Det gör det fortfarande. Men idag har vi även valmöjligheten att använda ett särskilt ord då vi inte vill sätta en könsroll eller göra individen till en sak. Men det är helt valfritt.

#14 Och på svenskan behöver man inte ens gissa, för när vi använder hen så är det inte bestämt om det är en man eller en kvinna, så därför är det bara att utgå från att det kan vara vilket som och därför inte beskrivs som man eller kvinna utan som hen.

#15 Jag tänker uttal han, hon, hen på samma sätt. Men håller med dig om att det ltåer lite tokigt, men det är väl för att man inte är ritkigt van än. Det börjar faktiskt kännas bättre och bättre när man hör och använder det nu mot i början, även om det inte är helt bekvämt än.

Jag var stark motståndare till hen i början, men man kan ju faktiskt ändra sig och inse att det är ju inget som förstör eller ändras för mig så jag behöver ju inte bry mig, mer än att jag fått fler valmöjligheter i mitt språk. Och efter hand har jag insett att det faktiskt ibland behövs.

Thaisilk
0

Jag använder "hen" istället för "h*n" eller "han/hon" numera. Både  när jag skriver via datorn eller för hand. Naturligtvis använder jag det bara när jag inte vet könet på en person eller ett djur.

[[Boris Sager]]
2

Urlöjligt ord tycker jag, ssk när man är "jättebra" på att sätta ut andra attribut, t.ex. i media: Ålder f.f.a. dock inte på "hen" hunden.

Måste skratta åt ditt inlägg "11, Jättebra!😃

idipidi
6

Dock otroligt respektlöst att kalla det för ett urlöjligt ord som inte behövs då det finns människor som varken kan identifiera sig som man eller kvinna. För dessa personer kan ett sånt litet ord kännas jätteviktigt. Varför inte visa dem lite respekt?

[[Boris Sager]]
4

#19 Respektlöshet är enl. min mening något helt annat, t.ex. att kalla det respektlöst, när någon annan uttrycker SIN åsikt.

Var och en har sin åsikt och det ska respekteras.🙂

CelsiusT
7

Var och en har en åsikt och den ska såklart respekteras. Men det är ju också viktigt att ta upp om det är så att dessa åsikter faktiskt trampar på någon annan. 

Så sett ska även idipidis åsikt respekteras. Och jag kan nog vara lite benägen att hålla med. Det är ett ord som många känner sig obekväma med - såklart det är ju alldeles nytt. Men det finns också människor som äntligen fått en riktig etikett som faktiskt passar dom, och då bör väl det respekteras det med.

idipidi
8

Låt bli att använda det om det inte passar er och ni inte behöver det. Respektera dock att det finns människor som verkligen behöver det och mår bra av det finns.

[[Boris Sager]]
1

F.f.a. måste vi respektera varandras åsikter, anser jag. Det är det , som är yttrandefrihet. Och det är det, som diskussionsforum är till för.

Det kommer alltid att finnas människor, som känner sig kränkta av andras åsikter.

Om vi inte har möjligheter att uttrycka dessa åsikter, kommer vi aldrig någonvart.😛

Cahira
3

#19 Jag är en av dessa människor som inte riktigt identifierar mig som varken eller, och jag hatar fortfarande ordet hen. Jag vägrar vara en hen. Hade kanske varit annorlunda om dom uttalade hen snabbt kort och gott istället för att dra ut E:et så det låter helt efterblivet. 

Jag är mentalt en han, fysiskt en hon och att bli kallad hen får mig att känna mig könlös vilket är förnedrande.

Min åsikt. 

Tillägg: Jag identifierar mig som båda, så jag är van vid att vara en hon, men jag blir glad om jag blir kallad han, och kallar mig själv både och. Jag kallar mig matte åt mina djur, jag säger att jag mammar folk, men jag säger även att jag i princip är en kille med pattar. Men jag tycker verkligen inte att "hen" är en brygga mellan han eller hon.

idipidi
5

#24 En åsikt så god som någon, förstås! Jag sa ju aldrig att alla med någon slags "oklar" könsidentitet älskar ordet hen. :) Dock finns det många som tycker att hen är ett oerhört viktigt ord för dem och då känns det märkligt att kategoriskt säga att det är ett onödigt ord som inte borde finnas. Det är ju definitivt inte ett onödigt ord för alla. Låt bara bli att använda det om ni inte har behovet.

Blanksteg
2

#24: Tror inte det är menat att fungera som ett mellanting, utan som ett separat pronomen precis som hon eller han. Vissa personer vill helt enkelt inte kategoriseras efter kön, och då fyller "hen" en funktion för dem. Att du identifierar dig som både han och hon är en annan sak.

Cahira
0

#26 Hen används då folk inte vet om det är en han eller hon, så då en hen plötsligt är en hen och inte han eller hon så blir det bara weird. 

Okej att använda hen då man inte vet han eller hon, men de som ser sig som varken eller borde få ett tredje ett så dessa folk blir inkluderade i detta "oavsett vad du är" ord. 

Till exempel, om de "tre könen" var han, hon, hin (eller nåt) så skulle hen absolut kunna inkludera även de som inte är han eller hon. Men att dessa blandas in i detta "Jag vet inte vad du är" ord så blir det bara.. könlöst.

Blanksteg
1

#27: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är kanske för trött just nu för att förstå. Men grejen är ju att vissa personer inte vill tillhöra ett så kallat socialt kön, och vill inte kallas kvinna eller man, utan främst som en person/människa/individ. Det har med vårt sätt att se på människor att göra. 

Men funkar inte hen som ett ord för dessa personer också? Det är ju avsett att vara ett könsneutralt pronomen, där man inte tar hänsyn till något kön.

CelsiusT
1

#27 Jag förstår hur du menar. Och det är ju jättetråkigt att uppleva det så, men jag förstår att du gör det. Eftersom ordet i första hand används då man inte vet könet eller inte vill att könet ska ha betydelse. Det blir betydelselöst. Alltså inte riktigt passande på en person som är både och utan snarare för en person som är ingetdera.

Men jag vet också många som är både han och hon och då gillar hen.

Men mest användes det väl egentligen inte av den kategorin. Mest används det väl av han eller hon om något som inte vill könsbestämmas (tex då jag inte vill att könet ska spela roll) eller om man inte vet könet.

[[Boris Sager]]
2

Jag är så gammal, att jag minns min gamla grammatik. Där uttryckte man människan, som hon. Typiskt svenskt enligt artiklarna ?

http://www.expressen.se/gt/kultur/darfor-kallas-manniskan-hon/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Genus_(spr%C3%A5kvetenskap

CelsiusT
1

#30 Ja, människan var/är en hon, och hunden var en den. Jag tror nog att man fortfarande då man pratar om människan som människa och inte som individ fortfarande använder hon. Men när man pratar om en människa, som individ, och inte vet kön så använder man hen. Och att hen går att använda för djur, som annars har fått vara saker.