Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1392 ggr
minbebis
0

Klor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klippte min hunds klor nyss och märkte att dom var bruna längst in, på olika klor var det olika mycket. Den verkar grusig i känslan, ungefär som att hon har sprungit för hårt och klorna tagit skada av det. Kan det vara dålig kvalité i klorna bara eller vet någon något annat?:)

Lorita
0

är det inte pulpan?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

minbebis
0

#1 pulpan är väl vit? Den här är brun :) Ser ut ungefär som att någon tagit sandpapper och skrubbat så att det blivit brunt. Men klor (iaf hennes) ska väl vara svarta förutom vita i mitten där pulpan är?:)

Lorita
0

pulpan är brun, det är den del mitt i klon som har blod i sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MittHundliv
0

Är de på utsidan eller insidan av klon? Min ena hund som också har svarta klor kan också få så på någon klo någon gång ibland. Nu dock väldigt länge sen utan mer när hon va yngre. Undrar om dom kan vara torra?

minbebis
0

#4 det är just det, det där ÄR klon. Svart högst upp och sen blir den brun när den kommer längre ner. På ena klon så var det en bit som typ höll på att åka av. Att jag inte märkt det här förut :o

minbebis
0

Fast jag har dragit bort håret, så det bruna syns inte förrän man rotar :)

MittHundliv
0

Jag tror den är torr. Prova med olja i både mat och kanske också smörja in med olja rller tass salva. :) Minns nu att de va när min hund hade så som hon fick klokapselbrott. Blir ju lätt torrt när de är så blött ute.

[fantasi]1
0

Hundar har naturligt olika kvalitet på klorna, likasom människor har olika kvalitet på naglar/hår/hud. Man kan hjälpa med olika tillskott eller salvor som någon skriver här över men det är inte alltid det hjälper. Så länge hunden mår bra och blir utfodrad rätt samt att klorna inte går sönder så är det ingen fara :)