Hur får man hunden att äta sin mat?
Hej!
Jag har en papillon som är 7 månader och som inte vill äta sin mat. Jag har provat med ProPlan som han fick hos uppfödaren, men det passar inte. Sen provade jag Royal Canin och det började lite bättre, men nu vill han inte ha det heller. Går på valpkurs och där ska man i stort sett mata hunden med godis för att få den att göra som man vill eller som beröm. Jag kan inte använda fodret som godis för det vill han inte ha. Som godis har jag Best Friend Softies och det vill han ha i alla lägen. Jag förstår att en papillon inte har så stor mage och om man matar med mycket godis så bli han ju mätt ganska snart. Den senaste veckan har han inte fått så mycket godis, men ändå är han väldigt liten i maten. Hos veterinären säger dom att han har lagom hull och att jag inte ska vara orolig. Men orolig blir man ju när ens lilla valp inte äter. Han är full av energi så man tycker att han borde bli hungrig? Är det någon som kan ge mig råd om hur jag ska göra för att få honom att äta?
Testat färskfoder? Många hundar älskar det 🙂
Du kan ju berömma på andra sätt än med godis också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Äter han absolut ingenting förutom godiset?
Lockas inte till att byta foder ofta för att hunden inte vill ha det, då hamnar du lätt i en ond cirkel. Vad menar du med att fodret som uppfödaren gav, inte passar?
Tänk på att ge yttepyttesmå bitar träningsgodis, för som du säger, hunden fyller snabbt sin mage.
Är valpen i lagom hull, behöver du inte oroa dig. Det är först om valpen börjar tappa mycket i vikt du behöver börja fundera. Det är inte alls ovanligt att hundar i vissa perioder i sitt liv, äter mindre, utan att det för den skull finns anledning till oro. Din hund verkar ju pigg i övrigt, då du säger att han är full av energi :)
Jag vet att hundar är väldigt bra på att "utpressa" sina ägare och få dem oroliga- Av egen erfarenhet!🙂
När de inte längre erbjuds någon ny variant och blir hungriga, så äter de.
Sen ska man ju aldrig byta foder direkt utan successivt.Jag tror att ssk. småhundar är bra på matvägran.
Numer har jag jag sällan det problemet, eftersom de vet att om de inte äter, så tar någon annan deras mat.
Nu när han inte får så mycket godis så äter han knappt ¼ av den dos han åt när han var 3 månader. Men då får han det i en boll som han leker med så han äter upp det när det faller ur bollen. Ligger det i hans tallrik så är det inte intressant. Med passar menar jag att det inte passar honom längre dvs han vill inte ha det. Godisbitarna delar jag på bara för att de inte ska bli så stora. Ja, han är pigg, glad och och väldigt livlig och verkar inte alls må dåligt av att inte äta. Det är väl mer jag som mår dåligt för att han inte äter.
Byt inte, de äter när de blir hungriga, min kines är likadan. Men han äter sin mat nu när han är hungrig. Han kommer aldrig bli en hund som kastar sig över sin mat, men han är fin i hullet och orkar hänga med på allt så det är bara att hålla ut :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Valde personligen att nämna färskfoder, efter RC är dyrt foder med sådär bra innehåll, inte värt pengarna med tanke på innehållet.
Om valpen gillar bättre foder, är ju det bättre 🙂
Bytte själv från rc då varken han eller våra stora matvrak som äter allt åt det, och äter byte Chippen det som äter allt så är det inte gott ;) men stannade vid nästa foder jag provade. Då jag fick tipset om att sluta byta också ;) är inget fan av RC
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#7 Ibland kanske man måste byta, ifall hunden verkligen inte gillar fodret, jag tänker aldrig tvinga vår hund (eller blivande hundar) att äta något den vrkligen ratar, man får såklart ge det ett tag först 🙂
Så man märker det själv, på sin hund tror jag. Visst inte bra att byta för ofta.
Precis, detta äter han upp, men inte så att han kommer springande när man häller upp maten ;) jag hade gärna kört voh om vi hade haft plats i frysen ;)
Valpar brukar ha sånna perioder :) I bland kan det hjälpa att börja eller sluta blötlägga fodret. Håller med de andra om att man inte ska byta flera gånger i jakt på ett gott foder. Med det sagt kanske du kan testa att använda ett nytt foder som godis? Vet inte vad softies innehåller, men jag kan tänka mig att det är mer näring i riktigt foder. Hullet är nog inget fel på som veterinären sa och många valpar äter dåligt, men att leva på godis är kanske inte det bästa :)
Om han gillar att jobba för maten kanske du kan testa att gömma den, typ en tesked här och där på konstiga ställen så att han får leta upp den. Eller sprida ut den på en gräsmatta.
Det där med att de äter när de är hungriga stämmer inte alltid. Min hund är väldigt kräsen, och jag prövade den metoden vilket ledde att hin snart såg ut som ett skelett. Jag började sen byta mellan foder, och upptäckte snart att foder med hög köttprocent var hennes grej. Så Acana blev vår räddning, och honäter det fortfarande efter 2 år. Tänk dock även på att hundar behöver olika mängd foder. Vissa håller sig bra på lite, och andra måste äta mängder.
Jag har haft samma problem med inez ibland. Men jag körde att åt hon inte inom en viss tid så tog jag bort och hon fick inget mer förens nästa måltid. Tillslut gick de in att jag är den som kontrollerar maten inte hon. Som en annan sa kan man ha ett annatfoder som godis då blir näring till växande valp :-) lycka til!
Best friends Softies har jag för mig är relativt stora bitar (benformade ?) - hur många bitar delar du en i när han får godis ? Eller är det fel godisar jag tänker på ?
Men är hunden i lagom hull så ska den ju inte äta mer och risken är att du står med en tjock hund istället om du trugar i mer🙂
En av mina hundar är väldigt lättfödd och för rund och det är inte kul alls…
Ja, du tänker på rätt godis. Dom är benformade lite mjuka bitar fast inte jättestora. Först delade jag dom i fyra delar eftersom han var så liten, men nu blir det oftast två delar. Jag har provat några dagar nu att gömma maten under nåt tex en kopp, så han får jobba för den. Det går lite bättre! Tack för alla tips!
#14 fast till en liten pappis blir många sådana halvor nästan en hel måltid - så tänk dig för om du ger det som belöningsgodis 😉 Tipsar om t ex pedigree Cheesy Bites om du vill ha gott köpegodis och dela dom i minst hälften - dom är mycket mindre.
Så här gäller att tänka på hur mycket godis ger du under en hel dag sammanlagt med tanke på dåligt hunden äter sin vanliga mat och att den faktiskt är i bra hull. För mig låter det som om godisdelen är för stor🙂
Nu har jag inte läst alla kommentarer. Du skrev att din valp är full med energi och du tycker han borde bli hungrig, men det är där problemet kan ligga. Många tror om man är ute och busar och leker/motionerar mycket med valpen/hunden mycket tror man att dem blir mer hungriga. Det är helt tvärtom, dem blir trötta och orkar inte äta, hunden blir över aktiv, över trött och kan inte coola ner. Testa med att inte göra nåt ansträngande innan maten, och ge valpen lite utrymme när han ska äta, typ ha kompostgaller/grind till köket för då kan han inte springa runt och busa och måste coola ner sig. Vill han ändå inte äta efter ca 20-30 minuter, ta upp matskålen och ge han mat vid nästa måltid. Har man matskålen nere hela tiden går dem och små äter hela tiden och därför får man dem inte att äta eftersom magen hela tiden för i sig mat, om man gör så bantar man sin hund istället!
#11 Var får du tag på Acana någonstans?
#17 Acana finns numer på Arken Zoo bland annat :)
-
Min hund åt också dåligt som valp. Och som vuxen. Spelade ingen roll vilket foder vi körde på eller hur länge jag lät honom matvägra, inte heller konkurrens från andra hundar hjälpte. Han anser helt enkelt inte att torrfoder är värt att kallas för mat, och den åsikten har han alltid haft. Och jag förstår honom, han hade ju problem med klåda och dålig hud/päls hela tiden, svamp/rött i tassarna och var ofta röd i ögonen och fick lätt förhudskatarr. Hittade färskfoder och sedan dess har han inte skippat en enda måltid, och dessutom blivit frisk på köpet.
Jag ser inte vitsen med att låta hunden svälta och på så sätt 'äta när den blir tillräckligt hungrig' för att vi ska tvinga i dom torrfoder. Har vi möjlighet att ge dom rå föda så tycker jag man ska göra det, speciellt om hunden visar att den inte vill ha torrfoder.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#19 jag håller med! Vad använder du själv för foder nu? Kompletterar du med något?
Det jag funderar på är just tandsten.. Om de äter rå mat, får de mer eller mindre tandsten jämfört om de knaprar på torrfoder?
Min tik har också alltid varit dålig med att äta, sedan hon var valp. Först när jag bytte till barf började hon äta ordentligt. Det händer att hon skippar mat någon dag men för det mesta äter hon upp allt varje dag.
#20 Mindre tandsten. Torrfoder är som knäckebröd och gör inget för att motverka tandsten, snarare tvärtom. Rått kött och ben är det bästa hunden kan få för att hålla tandsten borta, min hund tex. har toppenfina tänder men hade en del tandsten när hon åt torrfoder.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#20 Jag råutfodrar. Dels köper jag 'Bravo plus med vom', ett fullfoder som är färskt (rått) och fruset. Men jag köper även kött i matbutiken, tar när vi slaktar osv och ger honom så visst är det en del BARF-måltider. Men BARF för mig handlar mest om att jag vill se och ha kontroll på vad jag ger och att det är så mycket roligare både för mig och för hunden. Men frisk och glad blev hunden redan på Bravo färdigt färskfoder.
Nej dom får ofta finare tänder av råutfodring. Min hund får ju även köttiga ben att tugga på, och det är bra mycket bättre för tänderna än torrfoder. Men han fick faktiskt finare tänder redan då han bara gick på Bravo färskfoder (som ju är malet likt köttfärs). Det är nu sen i somras som jag börjat ge barf.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag, min sambo och våran hund har hamnat i en sådan kallad "ond cirkel" vi var dumma att pocka och blanda ut maten med något gott i början så nu är hon ju van vid att det alltid ska serveras något mer än bara hennes vanliga mat. Och då har vi ändå testat färskfoder osv, så är det som min hund så är det inte en fråga om att inte tycka om fodret, hon vill bara äta när det är serverat med något mer.
Nu är visserligen min hund 4 år, så dom dagarna hon matvägrar så ställer vi fram maten i 10-15 min och äter hon inte så fine. Vet inte hur det skulle funka med en 7 månaders. Men valpen är nog kanske inne på samma spår? Att den redan har snappat upp på att om den matvägrar så kommer den få något extra med maten?
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤