Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3979 ggr
Sugar Mist
1

Avleda?

Som nämnts innan har jag en hund som gör utfall i hundmöten, och då jag möter c. 3 hundar i månaden går träningen lååååångsam. 

Men jag har funderat lite, Opsis kopplar ihop saker fort, väldigt fort, så jag tänker, att avleda vore väl något?

Såhär ser det ut i hundmöten för tillfället.

Vi går en promenad, c 500m bort är en hund och Opsis får fnatt och börjar tokskälle och kasta sig mot den andra hunden. Jag går en bit utåt och försöker få kontakt med honom vilket misslyckas och då sätter jag honom ner och håller ett stadigt tag om halsbandet tills hunden har försvunnit.

Jag tänker att man kanske kan avleda genom att locka och gå utåt så han måste vända sig bort från hunden och gå mot mig, och då få en lugn belöning, då borde han tillslut koppla han ihop det med att se hund -rikta uppmärksamhet mot matte - belöning. Typ som skvaller fast inte. För vanlig skvallerträning funkar inte.

-

teezan
2

vi kör "skvallerträning fast inte" kan man säga ;)

i vårt fall har vi en väldigt matmotiverad hund. beroende på situationen så avleder vi också på olika sätt. ibland säger vi "leta" och kastar godis som han får nosa efter och det funkar utmärkt i möten som blir nära men helst ska det finnas lite gräs där.

andra gånger har jag godis i handen där jag vill att han ska gå och i stort sett matar medan jag vid andra tillfällen har jag ögonkontakt under hela mötet och ger godis när det är över. 

det är lite olika då han arbetar upp sig ibland mer och ibland mindre. vissa gånger måste man anstränga sig mer medan man andra gånger inte behöver uppmärksamma mötet på samma sätt (men belönar alltid). 

blir mötet för nära eller min hund verkar lite okontaktbar, vänder vi, byter vägsida, byter väg eller går in i skogen (eller var vi nu är). 

sen tränar vi bland andra hundar och att han då ska ha fokus på oss, som på kurser eller andra hundevenemang. det har hjälpt oss väldigt mycket att vara i hundrika miljöer och hitta på saker där han koncentrerar sig på oss och att det är från oss det roliga kommer. i vanliga hundmöten tar vi nytta av dessa övningar och vår hund tror att vi tränar (eller ja, vi tränar ju såklart men du fattar ;) han får helt enkelt en uppgift att utföra om det så är att hoppa upp på något, leta godis eller sitta. allt beror på situationen och hur hunden känns.

nu har vi kommit så pass långt att han ytterst sällan jobbar upp sig och börjar skälla, de bra mötena är fler än de som går sämre. vi har börjat slappna av mer och så även vår hund. glömmer han bort sig är han ofta enkel att bryta och han börjar mer och mer förvänta sig att nåt spännande kommer hända från matte eller husse då vi möter en hund. han vet nu att han inte tjänar på att studsa, skälla och ha sig då vi möter en hund - han får inte hälsa! 

vår hund gör detta av en annan anledning än din - han vill hälsa, så det är kanske inte lika lätt för din del, men du kan säkert genom en liknande metod få din hund att förstå att han inte behöver göra utfall, han kommer inte behöva konfronteras med hundar, lika lite som min får hälsa. 

viktigast är nog att veta vad ens egen hund klarar, att man inte möts närmare än den klarar av. när vi började med denna metod skällde min på ALLA hundar på LÅNGT avstånd och stressade upp sig massor. det har tagit tid och det har varit jobbigt men har man tålamod går det! du kommer få bakslag men så småningom minskar dessa drastiskt. 

nu blev detta fruktansvärt långt men jag hoppas jag sa NÅGOT smart i alla fall ;)

Sugar Mist
0

#1 Vad kul att ni kommit så långt! Min hund blir så stressad och går upp så mycket i varv vid möten att han blir låst, han tar bara godis om man trycker in den i munnen på honom. Han har blivit lite bättre och man får lite mer kontakt nu än för 3 månader sedan, men han är fortfarande ganska låst. Det är därför jag spånar efter metoder som faktiskt skulle funka för Opsis.

-

teezan
0

jag förstår. det är inte lätt.vi har snart hållt på med denna metod i ett år men vi möter hundar på i stort sett varje promenad. vad jag fattat det som har du inte haft din hund så länge så jag tror att kontakt är superbra (förstår att ni redan tränar mycket på det) och att det kan ta lite tid. testa att lära in typ leta i ostörd miljö tills du märker att han reagerar på ordet och kasta godis (i möten är det bra att gå undan och gärna slänga i gräs). i början kanske han inte fokuserar helt på uppgiften, lite senare kanske han skäller men är mindre stressad, och till slut kanske han bara tittar på hunden men fortsätter jobba. så gick det till för oss men som sagt tog dt lite tid men vi gav inte upp. kan lägga upp en video med victoria stillwell, när jag inte är på mobilen, det är på ett ungefär så vi gör för att avleda vår hund. "go get it game" heter den metoden iaf :)

teezan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här är den :)

Sugar Mist
0

#3 Problemet är att han blir stressad ganska lätt och att slänga godis till honom skulle inte funka ett dugg, tyvärr :(

-

Frida B
0

Du säger att ni inte möter mycket hundar, ett tips är att åka in till typ göteborg lite då och då :) Eller en större stad/ort nära dig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#6 Jo, har funderat flertal gånger att åka in till slottskogen men där är det fööör mycket hundar, när jag var där i Maj/Juni fick han spel och var helt okontaktbar, stressad och vägrade lyssna, och miljöträningen hade vi verkligen behövt.. Och med tanke på att han behöver uttrymme i hundmötena går det inte på göteborgs folkfyllda och trånga gator, suck D:

-

teezan
0

#5 okej, då är det kanske för svårt än eller så passar det inte er alls. men tror du han skulle klara att utföra nåt annat som att hålla kontakt med dig både före, innan och efter mötet? om du börjar långt innan? eller sätta/lägga honom? gbg låtet svårt ja :/ tror inte min heller skulle klara det. finns det nån kurs du kan gå så han vänjer sig vid att vara bland andra hundar men att han också är trygg med dig? kanske gå hundpromenader? gör han utfall på grund av osäkerhet/rädsla? ni håller väl på med dogparkour? väldigt bra för hans självförtroende. tror duhanskulle klara att fokusera på nåt sånt om en hund kom inom synhåll eller blir han direkt helt blockad? kan du bryta honom? sorry för många frågor ;)

Vizzla
0

Det bästa är ju om hunden börjar koppla ihop synen av en annan hund med något roligt/positivt. Då försvinner vilja att skälla eller göra utfall.

att vända hunden från det den vill göra utfall funkar för en del, inte för min för han är rädd för hundar och om han inte får se vart hunden är får han panik.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Sugar Mist
4

Tjoho!!! Positivt överraskad nu på kvällen, tog med Opsis ut lös till framsidan((öppet ner till vägen, kan sticka hur lätt som helst)) och hade med mig älsklingsleksaken, frisbeen. Vi kör lite övningar, åttan, slalom, hämta, mellan benen och när vi gör åttan vänd mot backen ner till vägen(20m) går 2 hundar förbi, Opsis sneglar bara och gör kontakt med mig igen. Tjoho!!!

-

teezan
0

#10 bra! då vet du vad som kan motivera honom :) men det är en fördel att inte hunden får koll före oss och kan börja fokusera sig på hunden utan det gäller att vara snabb och steget före, vilket ibland kan vara svårt. men bra jobbat av er ikväll :D

Lathundarna
1

Kan det möjligtvis vara så att du har en hund som lätt taggar upp sig i snöret men kopplar av lättare lös? 🙂

Lathundarna
0
Sugar Mist
0

#13 Jo, antagligen. Jag bryter honom lättare lös än kopplad, han har flera gånger spänt sig och svansen har åkt upp på ryggen när han varit ute ochvkissat på favoritbusken som ger fuuuull uppsikt mot vägen, men jag har bara kunnat ryta till och så kommer han, vilket är skönt. Samma sak i skogen när han hört hundar skälla och stoja i paddocken längre ner.. Men i koppel är han okontaktbar, i princip..

-

[Forest]
0

Du har inte provat med ta med dig frisbeen under promenaden typs som i ryggsäck som du har som bakåfram på magen så ser du en hund så tar du fram den kanske funkar bättre med avleda honom på det sättet.

Sen skulle inte jag förbereda så mycket med korta upp kopplet utan alltid ha kortare koppel, just för att inte trigga igång att han taggar upp när han är kopplad och inte hålla han i halsbandet. Nu låter det som han lever apa och är svår att bryta mönstret på men testa lite o se vad som hjälper.

En nyfiken fråga om någon annan går med honom gör han utfall och lever apa även då? Grannens hund sköter sig bättre med oss när vi går med honom, han kan visa lite ibland men jag har lyckas bryta av ganska bra med ha en pipis i fickan och haft muta med mig så belönat han när han gör rätt. Tänk på din hållning spän dig inte vid hundmöten även det kan vara ett tips att tänka på :)

Det är inte helt ovanligt att hundar har detta beteende på hemma frånten men åker man till annan stad så kan de sköta sig jätte fint. Men tycker att möter man få hundar så kan man testa genom åka när man gjort lite mer framsteg på hemma frånten :)

Sugar Mist
0

#15 Har försökt med frisbeen innan, det funkar inte. Han blir lika knäpp när någon annan går med honom, därför låter jag ingen gå med honom, heh. Jag försöker att inte hålla mig spänd över huvud taget utan bara hålla halsbandet och belöna när han tar kontakt med mig- vilket inte blir så ofta. Han blir lika knäpp om vi är i göteborg, hemma, hos uppfödaren, uppfödaren bhk, och på andra ställen, så han sköter sig inte fint på andra ställen utan blir lika knäpp där.

-

[Forest]
0

16 trist att han inte änds funkar med avleda med leksaken :-/

teezan
0

går det att vända och gå ett annat håll innan han stressat upp sig så mycket att han låser sig och då avleda med vad han nu tycker om? tror du han skulle kunna fokusera på dig då?

Sugar Mist
0

#18 Det är det jag tänkt göra, han är fortfarande upp i varv men jag tror han skulle ta kontakt med mig.

-

teezan
0

#19 hoppas det funkar, det gör det säkert :)

[jahoda]
2

Min hund har också svårt för hundmöten. Vi har fått hjälp av en duktig tränare som lärde oss motbetingning. När hunden ser en annan hund belönar du när din hund tittar mot den andra hunden. Alltså inte som skvallerträning när du väntar på att hunden ska ta kontakt. Syftet är att ge hunden en positiv känsla.

Jag skulle tro att du är för nära, har hunden börjat göra utfall är det redan för sent att träna. Om jag var du skulle jag åka till en brukshundsklubb, jobba på avstånd och bara belöna din hund när han tittar på andra hundar. Min hund har lättare för att strunta i andra hundar nu när vi börjat träna mer på klubben. Där är dessutom de andra hundarna fokuserade på sina ägare så du slipper hundar som gör utfall mot er och stressar upp din hund.

Sugar Mist
1

#21 Fast det är så man lär in skvallerträning. Dvs, funkar inte för oss.

-

[jahoda]
0

#22 Skillnaden är att du inte lär hunden ett beteende utan förändrar känslan hos den. Skvallerträning handlar ju om att lära hunden ta kontakt med dig.

Om du redan provat det mesta kanske en bra instruktör kan hjälpa dig vidare?

Sugar Mist
0

#23 Jag vill gärna hinna prova detta innan. Men det ärsjälva ///inlärningen// han inte klarar, det är samma inlärning för det du pratar om som för skvaller.

-

Lathundarna
0

Om han taggar upp såpass vid åsynen av annan hund, vad skulle hända om du gång efter annan upprepar att varje gång han visar minsta tendens till att bryska/stressa upp ska han sitta ner no matter what? Skulle han klara av det? För det är ju ett sätt att påbörja inlärningskarusellen på.

Sugar Mist
0

#25 Problemet är att när svansen åker upp- åker baken upp. Han är så jävelusiskt stark i baken också, kvittar om jag lägger mig på baken- han _ska_ likt förbannat stå upp ändå.

-

Frida B
0

#26 testat att trycka i ljumsken (självklart inte så att han får ont) ´så att han sätter sig ner? Hundar är väldigt känsliga i just ljumsken, kanske värt att prova?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#27 Jag kan nypa, dra och dra hur hårt som helst utan reaktion. Han är väldigt smärttålig.

-

Fenix_Chicci
2

Avled INNAN han brusar upp. Att försöka få kontakt med en hund i det tillståndet är omöjligt i princip, vilket du ju redan sett. 

Jag har inte läst alla inlägg i tråden så risken finns att jag upprepar något som någon annan skrivit. 

Men iallafall, att avleda med godis eller leksak precis när han får syn på hunden, och då på så långt håll att han inte blir alldeles tokig, och sen successivt komma närmare och närmare när du märker att han är lugn. 

Att träna bort ett sådant beteende är förstås tidskrävande och kräver många repetitioner och därför skulle det ju även vara bra om du kunde trappa upp träningen genom att gå på ställen där det går hundar oftare då och då.

Min tik har haft stora problem med hundmöten, hon har skällt och gjort utfall på långt avstånd och detta är det enda som fungerat för oss. Jag har använt mig av klicker och gjort någon typ av "skvallertränings"-liknande grej, men inte fokuserat på att hon ska skvallra utan bara på att hon ska vara lugn. Detta har vi tränat sen i vintras ungefär. Och det har gått jättebra för oss, numera kan hon gå förbi en hund på några meters avstånd och vara nästan helt lugn och kan kan knappt minnas när hon senaste skällde på en hund under promenaden.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Driva
0

Det finns ju den metoden när man ökar avståndet tilll den mötande hunden. Men kommer inte ihåg vad den heter, någon annan kanske vet?

Besök min blogg: http://bumpi.se

slarvigt
1

#30 Jag tror att det är BAT du menar?

Här har Rasmus på R+ skrivit om hur han använt sig av BAT med en hund som gör utfall i hundmöten: http://rplushundskola.wordpress.com/2012/03/23/att-trana-bort-aggression-och-radsla-utan-korrigeringar/
Hoppas att det kan vara till någon hjälp!

Sugar Mist
0

#29 Han brusar upp sig så fort han märker en hund inom synfält. Om han hör en hund- no problemos, kan antagligen fokusera på mig om det inte är för nära. Det har han gjort innan. Men så fort han ser en hund blir han pang på och flippar totalt.

-

Sugar Mist
0

Kan för övrigt nämna att denna metod har funkat sååååååå bra för oss 🙂

-

Frida B
0

Ni är så duktiga, det märktes väldigt tydligt i Lördags! Han var så duktig! :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

teezan
0

#33 vad kul! :) vilken metod använder du dig av?

Sugar Mist
0

#35 Den i 0 :)

-

teezan
0

#36 grymt! :)