Ni som kan ha hundar lösa?
Undrar hur ni som kan ha era hundar lösa har tränat era hundar till detta. Tycker det är intressant att se om många kör på olika träningssätt eller de flesta samma?!
Min labrador kille kunde det på en gång… inget jag behövde träna in :D
Jag hade henne mycket lös redan som liten valp. När vi tex gick i skogen så gömde jag mig så fort hon inte höll koll på mig, då lärde hon sig att hålla bättre koll. Jag har även tränat mycket inkallning, både "arrangerat" (när man platsar hunden och går en bit för att sedan ropa in den) och rent spontant när vi varit ute. Idag hinner jag väldigt sällan gömma mig när vi är ute så hon håller rätt bra koll. Sen är hon en cocker spaniel och jag upplever att spaniels håller sig nära sin förare rent allmänt.
Mvh Linn
Likadant med min mellanpudel. Hon kunde det när hon var 8 veckor. Det har inte fungerat med de andra hundarna mer än i skogen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Var lite otydlig i min fråga men tack för svar iaf. Ni som kan ha era hundar lösa i parker där det finns olika störningsmoment, ni som kan ha era hundar lösa på trädgården utan stängsel och att den inte sticker ut när det kommer en hund. Den sortens lös hund.
Man måste lära hunden hänga med. Jag började på lugna ställen och gick rakt fram och sen vände. Han lärde sig att vara uppmärksam på mig och hinna med.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Hade lös mycket som valp. Gömde mig och så, så att hon blev uppmärksam. Hon lärde sig snabbt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skvallerträning - lär huden att skvallra på andra hundar och att komma till dig för att "berätta" det, om du vill kunna ha huden lös utan att den springer fram till andra hundar. Alternativt ha såpass bra (och positiv) inkallning så att hunden vänder på en femöring oavsett störning.
Skvallerträning behöver inte bara vara en metod för att arbeta med reaktiva utfalls hundar utan kan även användas som en sorts inkallning.
Läs mer här:
Melwin (äldsta hunden) har nog alltid kunnat det. han är omplacering. Men jag överinlärde inkallningen så den satt som en smäck, även om andra hundar kommer så kan jag kalla in honom.
Aros kämpar jag fortfarande med, men köttbullar, det ska man ha i fickan! Aros springer till mig emellanåt (frivilligt) för att få en köttbulle och då berömmer jag massvis, sen lägger jag till kommandot "hit" när han väl är framme. Han bar börjat lyssna helt okej faktiskt ! Myyycket bättre än innan :)
Boss, lillen har vi aldrig behövt träna, han hänger oss hack i hälarna hela tiden :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Köper raser som är naturligt följsamma och som är lätta att motivera till att vara hos mig.
#11 finns det några bra exempel på sådana raser? :-D
#12 vallhundar ;)
#12 Ja, de raser som är avlade för att samarbeta med människan brukar oftast vara väldigt följsamma. Vallhundar är ett bra exempel! Sedan faller oftast fegare individer in under kategorin "lätt att ha lös", men det är kanske inte för att de är så samarbetsvilliga alltid..
Jag gick i skogen med min och då hon gick för långt bort gömde jag mig, sprang bakåt eller bytte riktning så hon blir tvungen att hålla koll på mig och inte tvärt om :)
Så olika.
En del av mina hundar följer oss alltid, men vissa, ssk en rymmer iväg, så fort han kan. Hjälper INTE om jag springer iväg åt motsatt håll.
Därför kan man aldrig ha halsband på honom, ifall han skulle fastna i något ris t.ex.
Och detta trots mycket aktivitet f.ö. och motion. Man får sätta ut någon annan hund som "lockbete". Då kommer han.
Den här lille yorken är ALLTID så nära mig, som möjligt.
Detta har inget med saken att göra men vad menar folk när dom skriver "Tass" helt random?
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Min gråhund kan vara lös och även min jämthund som jag hade tidigare. Han har aldrig haft något behov av att hälsa på andra hundar/människor och det har underlättat mycket. Men undviker att ha han lös på promenader pga respekt mot hundrädda och det finns alltid en risk när det är mycket trafik i närheten. Men på lugnare ställen och i skogen går han alltid lös. Han kommer som en blixt på inkallning även om det är vilt i närheten. Han har mycket jakt i sig men det är viktigt för mig att man ska kunna kalla in sin hund vid jakt. Jag har lärt honom att det ska vara kul att komma på inkallning och att han ska hålla sig inom en rimlig radie.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Tass betyder väl att man vill ha diskussionen uppflyttad.
Tass betyder att man vill följa tråden.
Mina går lösa och vi har tränat inkallning.
Ja, jag skrev tass för att jag inte hade något bra att kommentera men var intresserad av att följa tråden :-D Vill man putta upp tråden skriver man "putt"
Har en vallhund och har tränat bra inkallning på honom. Han är naturligt följsam och en bra inkallning gör att störningsmoment inte är några problem.
Hade innan en mer självständig ras, men just den individen var mer försiktig av sig. Även där räckte att träna en riktigt bra inkallning, och på henne tränade jag även in ett vardagligt fotgående, kallade det "sidan", det gjorde att hon vande sig att gå vid min sida i lugnt tempo oavsett vad som var runt om.
Sen har jag ju haft mina hundar lösa sedan dom var 8v. Det gör mycket.
Med min första hund tränade jag genom att springa och gömma mig, ganska självständig ras. Han lärde sig snabbt att han inte behövde hålla sig nära mig alls, han fick bra självförtroende och visste precis hur han skulle hitta mig, hur långt bort han än kom. Det hade ju matte lärt honom så fint genom att träna på hans förmåga att leta rätt på mig. *suck* så den metoden kör jag aldrig igen med en hund. Dessutom bygger ju den metoden lite på att "skrämma" hunden. Hunden ska bli lite osäker av att den inte hittar matte och därför ska den i fortsättningen hålla sig nära matte så man inte tappar bort matte. Jag vill alltid ha en stark individ, som håller sig runt mig för att den vet att det lönar sig och för att den vill, inte för att den är för osäker på att tappa bort mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har inte tränat detta alls som jag har planerat in om vi säger så. Jag har belönat dom när dom kommit och har alltid med mig gottis i fickan på så vis har det funkat för oss.
#23 Samma här, godis i fickan som dom får lite titt som tätt när dom håller sig runt om mig (dock inte alltid om dom springer mot mig och varit längre bort då det kan belöna att man varit långt borta och kommer tillbaka, dock belöna ofta när hunden fortfarande är runt om mig). Och träna inkallning så det fungerar oavsett störning.
Jag använder mig också av "störning som belöning" vilket innebär att ju svårare störning man har, desto lydigare hund får man. Eftersom hunden tror att den kommer att få den där störningen som en belöning, bara han lyder mig.
Jag använder mig av en gris (som låter när man trycker på den) hundarna är helt galna i den. ;) Och träning med godis.
MEN dom får inte självbelöna sig. Alltså om dom kommer till mig utan att jag har gett kom hit kommandot så får dom ingenting. utan endast när jag har ropat på dom och dom kommer.
Jag känner just nu av sviterna av att ha en valp som blir mer och mer självständig och tycker att katter är bra mycket roligare än att komma på inkall och goda nosfläckar gör att han svarar "mm jag ska bara först" (har sen vi fick honom lekt gömma lekar och berömt spontan kontakt) han är även väldigt mammig så han följer mig i hasorna oftast.
Idag när han jaga vår katt in på grannens tomt med öronproppar i öronen kände jag att det var dags att ta till lite tips jag hittat här och på andra sidor så idag har all träning varit inkallning i olika situationer, tänkte dela med mig lite av det vi lärt oss idag:
Körde på 3 typer av belöningar som jag blande lite, supergott godis, mat, bästa leksaken. (förut har jag bara kört godis) och jag märkte en stor skillnad redan där. Har även blandat att han får stanna hos mig och att efter inkommning så får han göra vad han vill.
Först körde vi bara riggad inkallning, vilket oftast går bra ändå. Sen höjde jag svårighetsgraden lite och kastade iväg den leksak vi lekte med och gick själv åt andra hållet och kallde in. Första försöket ilade han mot leksaken medan jag ropade och kom han ändra fram, tänkte en sekund sen vände han mot mig. Andra gången kom han halvvägs, hejdade sig i steget och kom in. Tredjegången stod han på fläcken och kom på sekunden. Eftervarje inkommning har han fått godis sen har vi gemensamt gått oh lekt med leksaken. Visserligen ingen katt, men det hade inte gått förut kan jag säga :) Så nu blir det inkallnignsövningar i olika svårighetsgrad varje dag tills det sitter!
(Ursäkta uppsatsen, men jag blir så uppspelt när jag märker framsteg i träningen, särskilt "probelm" områden och det kanske kan häjlpa nån annan stackare som tragglar :))
Mina hundar är fd gatuhundar från spanien och portugal. Den första månaden jag hade dem, släppte jag dem inte lösa, men jag insåg snabbt att det var som om de tänkte: Hon har nyckeln till sängplats och mat, henne följer vi :)
Skämt åsido. Det har varit oerhört enkelt att ha mina hundar lösa. De är så otroligt följsamma. Har belönat kontakt hela tiden, och inkallning. Men …. när de är såpass följsamma så blir det sällan aktuellt med inkallning ….. de håller sig nära. Visst, jag har tränat in kommandot "Här" som jag använder när vi möter någon, så att de håller sig alldeles bredvid mig, men i övrigt så springer de inte långt ifrån mig ändå.
Hmm, jag har bara Opsis lös när jag har koll på allt, vilket är relativt ofta men korta bitar på kanske max 100m.
Jag har helt enkelt byggt upp en bra kontakt och en bra inkallning samt belönar när han självmant kommer till mig, busar mycket och ser till att hunden även håller koll på mig genom att smyga iväg en bit och sedan belöna när han kommer mot mig.
-
Hade henne lös nästan hela tiden när hon först kom till mig som valp. Hon blev naturligt följsam men har även tränat mycket på inkallning.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#25 Så du uppmuntrar inte att dina hundar är omkring dig även om du inte bett dom om det? Eller missuppfattade jag dig? Du kanske belönar när hunden är omkring dig, men inte när den varit längre bort och kommer till dig?
#25 Oj,läste inte ditt inlägg tidigare. Hur menar du med vad du skriver? Tycker du inte att det är Positivt att de självmant håller sig nära dig, och tar kontakt med dig???
Dvärgschnauzern kunde jag inte ha lös då hon var valp då vi bodde i ett tätbebyggt område och hon var fruktansvärt självständig. Så jag tränade massor massor och åter massor på röstkontroll och lät kopplet/linan bara vara ett "utifall att", ett säkerhetsbälte. Men jag gav mig sjutton på att jag skulle kunna ha henne lös så fram tills hon var tre år tränade jag stenhårt på inkallning, stanna, gå på sidan/vägkanten, gå runt objekt och så vidare. Då hon var tre år kunde jag börja ha henne lös under låga störningar och så småningom kunde jag ha henne lös även under hundmöten.
Corgiblandisen behövde jag bygga upp förtroende och mod först då han var livrädd för precis allt då han kom hit. Nu avgudar han mig och följer mig utan problem. Har fortfarande vissa grejer vi jobbar på såklart, men eftersom vi bor mitt i skogen så är det petitesser.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker att detta bästa sättet att lära in inkallning är att säga stanna. Stannar hunden och tittar på en så kan man antingen säga "sitt" och "kom hit" eller bara "kom hit" direkt. Det är nästan meningslöst att skrika "FIDO KOM HIT!" om hunden rusar iväg mot något djur eller annat, men säger man först "STANNA" och man därmed kan få hundens uppmärksamhet så blir det mycket lättare att kalla in. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#33 Men då måste man ju lära hunden stanna först 😉
Så då kan man ju lära hunden ordet "kom" eller vad man vill använda, med en gång eller t.ex säga hundens namn för att få uppmärksamhet. Finns ju olika varianter för att få uppmärksamhet 🙂
#33 Inkallning och Stanna är två olika moment. Självklart är det meningslöst att göra en inkallning om hunden inte kommer vid inkallning, likväl som det är meningslöst att ropa Stanna, till en hund som inte lärt sig det kommandot
#33 Ja det är faktiskt väldigt bra att lära hunden 'stanna' på kommando. Det är mkt lättare för en hund att bara frysa till och stå still än det är stanna, släppa fokus och rikta om det mot matte, vända sig och springa tillbaka. Det blir fler moment i en inkallning, vilket innebär att det är svårare. Ofta kan det vara lättare att lära hunden stanna och när hunden stanna så kan man antingen be den sitta och gå fram och koppla den eller från stillastående kalla in hunden. Många hundar har faktiskt väldigt mycket lättare för det än att lyda på en inkallning då dom är påväg mot något.
Men såklart måste alla kommandon läras in, oavsett om det är "kom", "stanna" eller "sitt".
Började när hon var valp med att plötsligt gömma oss under promenad om hon inte höll koll och berömma när hon tog kontakt.
Sen är det en havanais också och de är ju inte direkt kända för att vilja springa ifrån sin flock utan håller sig nära.
Så det har aldrig varit några problem direkt.
Sen kan hon "stanna" bra vilket är ett värdefullt kommando när hunden är lös. Så håller jag alltid stenkoll på omgivningen och om det kommer någon så ber jag henne stanna och då gör hon det direkt, och så väntar vi tills hunden är borta igen.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tips för att träna inkallning - handtarget!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi har väl egentligen inte direkt tränat på det, men när Milo mognade började vi lita på honom mer och gav honom lite "friheter". Nu kan han gå helt löst och bryr sig mest inte om andra hundar eller människor.
Life is better with dogs.
Tass!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#40 tack för länken, från och med nu ska jag börja bokmärka inlägg istället. Jag har aldrig riktigt förstått hur det fungerat :-D
#34 #35 Såklart måste man lära hunden stanna 😕 Som #36 säger så är detta en enkel sak att göra för att förenkla inkallnings momentet, och även om det blir en sak till att träna in, så förenklar det väldigt mycket senare vid framtida inkallningar. Och #34, ja man ska lära in "kom hit" direkt, men oftast så väljer hundar att testa gränserna i tonåren, och då tycker jag detta sättet har fungerat perfekt för mig. Skulle jag bara sagt "kom hit" till min hund när han jagade en hare så vet jag att han hade skitigt i mig (provade detta en gång, misslyckades totalt) men när jag sedan sa "stanna" så slutade han omedelbart och gav uppmärksamheten till mig. Så jag skulle nog säga att detta är ett bra tränings sätt, eftersom att de flesta vill ha tips här så tror jag nog detta kan vara till hjälp för de som inte lyckas med att bara säga "kom hit". Och de första inkallningarna gör man oftast när hunden sitter på ett ställe, också ställer man sig en bit bort (och säger stanna) och ropar när man har hundens uppmärksamhet, så på ett sätt så får man ju detta på köpet då man säger "stanna" innan inkallning, och det samma när hunden springer efter något. Hunden får ofta en större respekt till ordet, och det blir inte lika "jobbigt" då man använder det vid fler tillfällen, och min hund som ibland kan bli lite lat försöker ibland komma undan med flyktvägar, men stanna har han ju iof. hört innan han ska börja äta sin mat t.ex. och det blir då fler, och oftast postivare tankar till det, än att om man säger "kom hit" och hunden tycker det är roligare att jaga fågel än att komma.
#43 Jag tror inte att det handlar om just att lära hunden kommandot Stanna, utan det här att få hundens uppmärksamhet i så fall. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt om jag ska vara ärlig, men det är väl inte hela världen :)
Att ha en hund som är följsam, dvs som väljer att följa, må väl vara det säkraste sättet att kunna ha en hund lös? Som man inte behöver kalla in överhuvudtaget.
#44 För att få hundens uppmärksamhet så kan man anävnda ordet stanna, men visst kan man använda vilket ord som helst - men oftast är detta ett av de enklare sätten att få en hunds uppmärksamhet vid ett sådant tillfälle - men det beror såklart på hur man tränat hunden. 🙂
Visst hade det varit jätte skönt och säkert med en hund som alltid följer en till 100% men det är alltid bra att ha en "säkerhetslina" så jag tycker att alla hundar ska kunna komma på inkallning även om man tycker att man har den här perfekta hunden som man tror kommer följa en vad som än händer. Skulle någon t.ex. smälla en raket ovanför era huven helt oförväntat så ska du kunna få in hunden utan att den blir rädd eller får panik.
#45 Nu förstår jag vad du menar :) Javisst funkar Stanna, såvida man lärt hunden det :) Men, då funkar ju Kom, Hit, Sakta eller Här, precis lika bra, allt handlar ju om vad man lärt hunden :)
Det handlar väl inte om att ha en perfekt hund, det handlar om att kunna ha hunden lös, och huruvida den är följsam eller inte. Smäller någon av en raket över huvudet på hunden, så tror jag att de flesta hundar får panik, och då hjälper varken det ena eller det andra är jag rädd.

#23 precis som vi gjort :-)
#46 Jo visst handlar det om vad man lärt hunden, såklart. Övar man aldrig på stanna men övar jättemkt på kom så är det klart att det senare fungerar bättre. Men faktiskt så är det så att just funktionen att stanna hunden i dess handling brukar vara lättare för hunden än att den ska komma på inkallning. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det fler moment i en inkallning än det är i stanna, så jag upplever faktiskt att många hundar har lättare att lära sig stanna på kommando då dom blir distraherade, än vad det är att lära in kom. Men såklart är det toppen om kom fungerar som bästa kommando, men det är inte fel att kunna stoppa hunden heller ;P
Vågar man ha en tvåårig okastrerad hane lös? Har blivit skrämd med att de kan faraiväg efter löptikar? :( inte ens i skogen vågar jag släppa lös av sådana säkerhetsskäl. Tråkigt nog. Kan jag ställaen egen fråga, har någon haft provlem med att hunden börjat jaga nåt vilt i skogen, och hur gick det?
#49 Är man osäker på om man har kontroll på sin hund lös så ska man inte ha den lös så att den kan få möjlighet att springa iväg. Då är det bäst att bara ha den lös på inhägnat område. Detsamma gäller om man är rädd för att den ska jaga. Det har med hänsyn att göra, man har skyldighet som hundägare att visa hänsyn till omgivningen och man får därför inte lov att släppa en hund lös som kan fara iväg efter löptikar eller andra hundar. Man får heller inte lov att hålla sin hund så att den kan jaga på annans mark, och jagar den på egen mark ska det vara under ordnade förhållanden (dvs rädd djur på rätt sätt vid rätt tid osv).
Jag har okastrerad hanhund, men jag har min hund lös och det har jag alltid haft. Jag har god lydnad på min hund, så han springer inte efter löptikar, eller något annat. Han skulle aldrig få för sig att springa iväg efter löptikar, däremot så kan jag märka om det gått en löptik där innan oss då han isf lätt kan fastna med näsan i backen och slicka i marken. Men han lyder mig så det har aldrig varit några problem att ha honom lös.
Klart jag vill att dom ska hålla sig nära jämt. Men när jag tränar inkallning så måste dom få flänga runt tills jag säger till. Då får dom belöning. Jag vill inte att dom tar för givet att dom alltid får belöning när dom kommer. Speciellt inte eftersom jag tränar mycket spår i skogen.
Labradoren har alltid kunnat gå lös.
Pinschern var en svårare femma. Hon är mycket, mycket självständig och är gjord för att hålla sig en bit ifrån sin förare.
Men jag fick utnyttja hennes lojalitet gentemot sin "flock", och självklart använda en massa köttfärs och överdrivet med beröm.
Kommer det vilt så sticker hon, hon har mycket jakt i sig och har redan dödat två höns.
Dock har hon kommit in i någon trotsålder nu så nu funkar ingenting alls.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#43 Läs om, läs rätt i mitt inlägg ;) du verkar ha missuppfattat/eller inte läst allt jag skrev ;) säger som #44 ;) :)
Tränade Jason sen jag fick hem honom så det har egentligen aldrig varit några problem. Han gör sina ryck och bara springer runt ett par gånger men det är bara för att han är glad.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag har en aussie och jag har väl när hon va liten tränat lite genom å gömma mig och få godis osv när hon kommer. Mem hon har det naturligt i sig, hon vill vara med oss. Men de få gånger hon har nosat lite för länge eller tittat för länge på något så hr jg gömt mi och haft is i magen. Hon har ett stort behov av att vara nära oss så då blir alldeles till sig om hon ibte hittar mig. Sen har vi inget stängsel på tomten och hon lämnar inte gränsen, men där har jg vrit stenhård på att hon inte få gå över tomtgränsen.