Kissa på sig
Hej!
Min lånehund har ett väldigt jobbigt beteende:
Hon kissar på sig av glädje varje gång hon träffar mig eller någon från min familj. Det har gått så långt nu att även fast hon stannat hemma hos oss i ett flertal timmar kissar hon på sig, och det har inget med att vi går ut för ofta eller så. Hon har kissat i min säng två gånger och får nu inte vara i sängen längre, och hon kissar ner sin bädd och vårt golv…
Går det att få bort detta beteende, om bara till viss del? Har ni några tips på hur jag kan handskas med detta?
Jag försöker se till att varje gång hon ska träffa mig/min familj så ska hon antingen vara rastad innan (fast hon kissar på sig ändå) eller att vi är utomhus. Det är ett mycket jobbigt problem, som hon inte kan rå för.
Tack på förhand!
Kolla upp om hon har UVI?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jo, vi tänkte att det kunde vara det först, men är bara när jag tar hand om henne, vilket kan vara 2-4 gånger på en månad, eller mindre… :/
Att en hund kissar på sig när man hälsar på den beror troligtvis på stress/osäkerhet. Min sambos systers hund kissar på sig om man hälsar på honom när man kommer. Han blir då osäker och tycker det är jobbigt när det kommer folk och som kastar sig över honom och hälsar på honom. Men han är ändå där och hoppar och hälsar och viftar på svansen så det kan vara svårt för folk att förstå att han är osäker.
Har ett annat exempel där vår valp träffade en väldigt lekfull unghund som sprang efter honom och ville leka. Vår valp sprang iväg och försökte gömma sig men när unghunden kom fram hukade vår valp sig och försökte akta sig och kissade då samtidigt på sig.
Det som du bör göra är att inte hälsa på hunden över huvud taget när du kommer hem. Ingen bryr sig om hunden tills den har lugnat ner sig och då kan man hälsa lugnt och försiktigt eller inte hälsa alls utan fortsätta som om inget hänt. Anledningen till att hunden gör såhär hemma hos dig och inte hos sin matte är troligtvis för att hon inte känner sig helt säker hemma hos dig ännu.
Vissa hundar kissar på sig av ren glädje, jag har också en sån.
Är det vid vissa tillfällen det händer? Min gör det enbart när han ska hälsa. Jag försöker då nonchalera honom, när han ska hälsa. Det brukar hjälpa.
Jag tränade en hund som kissade på sig av glädje när främst jag kom. Var inte pga stress eller osäkerhet, utan ren glädje.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Försök lugna ner det hela, hälsa inte på hunden innan den är helt lugn och gör det inte till någon stor grejj när du hälsar på, var gärna lite tråkig och ointressant så hunden inte blir så till sig.
#3 Jo, du har alldeles rätt, det är så vi gör, men hon kissar på sig så fort hon ser oss, och inte av rädsla utan av glädje.
Jag har känt henne sedan hon föddes och har jobbat/tränat med henne sedan dess, hon ser vårat hem som sitt andra hem. Så det är inte något sådant, att hon är osäker på miljön. Detta händer även när vi hälsar på hemma hos dem. :)
#4 Det är endast när hon får syn på oss/någon annan hon känt sedan länge, alla hälsar antingen lugnt eller så nonchalerar vi henne, men det händer ändå.. :/
#6 Jo, vi gör det ju inte till någon stor grej, hälsar lugnt och så, men det verkar inte funka/lugna henne.. Hur ska man gå tillväga när det fortfarande inte fungerar? :S
TS, kan detta vara något för dig? Finns ett avsnitt om hantering av hundar, som kissar på sig av "glädje".
http://www.k9ability.se/Gismo/files/1291/lugnande%20signaler%20och%20dominans.pdf
#8 Tack, ska kolla igenom det! :)