Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 891 ggr
tuvab
0

Hjälp! Skendräktighet?!

Hej!

Hoppas jag kan få hjälp från er. Jag har nu en sjumånaders tikvalp (liten) som jag tror eventuellt kan vara skendräktig. Hennes juver är svullna och rosa och står upp som små vindruvor ungefär, men jag har inte märkt några humörsvängningar eller problem med mat. 

Vet att symptomen inte är desamma för alla hundar, men det konstiga här är att jag inte har märkt att hon har löpt. Hennes kön har varit svullet och hon har kissat överallt de senaste månaderna men inget blod någonstans, som det brukar göra innan de lär sig. Kan hon ha "smyglöpt" litegranna och skött det väldigt snyggt och sedan ha blivit skendräktig under sin löptids pik?

Taxelina1
0

Det låter tidigt för en skendräktighet.

Har hon lagt ut runt magen också? Vad är det för ras?

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
1

Det låter som en helt naturlig utveckling, då bröstvårtor och bröstkörtlar normalt ökar lite i storlek/omfång när en tik närmar sig sitt första löp eller när det första löper startat. Precis som när tonårsflickor börjar få sina bröst😉

Vid skendräktighet med mjölkbildning så svullnad inte bara själva bröstvårtan upp, utan hela juverdelen runt om.

Jag tror nog helt enkelt att tiken är på väg att närma sig sitt första löp.

tuvab
0

Juverdelen har ju iofs svullnat upp runt hela.. men jag ringde veterinären igår och hon trodde att det var mest troligt att hon hade löpt litegranna (första gången kommer det inte särskilt mycket) och att hon troligtvis var skendräktig nu. Tack för svar ändå:)