Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3662 ggr
Mixie
18

Hej alla promenadpoliser!

Jag har två prazsky krysarik och en dv pinscher/chihuahua korsning, dom är alla tre rätt lugna hundar som inte kräver speciellt mycket alls! Dom är med mig i stallet ett par dagar i veckan och då springer dom lösa några timmar, men när vi bara är hemma går vi inte mer än "kiss och bajsrundan" på kanske 10 minuter iof 5 gånger om dagen men det blir ju inga långa sträckor att prata om! Annars leker vi en del hemma, dom härjar mest med varandra men ibland får jag vara med på ett hörn om jag har tur ;) Mina hundar är fina i hull och muskler, trevliga individer som jag (och de människor vi träffar) tycker är sunda och fina hundar. Men efter att ha läst runt lite här så verkar alla tycka att skaffa hund är världens åtagande? Självklart ska djuren behandlas på bästa möjliga sätt, och aldrig försummas men vart går egentligen gränsen? Är man bara en "duktig matte" om man går ut 4 promenader om dagen á 1 timma styck? Bara nyfiken på era åsikter, är det några privata agg mot mig så ta gärna dessa via pm :)

//Mickan

Anna4077
3

Jag har iofs bara en valp än men jag tror att man får anpassa efter hunden. Vissa hundar kräver mer motion än andra precis som människor. Tror inte att man ska vara alldeles för "nitisk" med saker. Jag menar. Man behöver inte vara jätte perfekt hela tiden. Huvudsaken är väl att hunden ifråga är nöjd och får sina behov upp fyllda. Både i motion, kärlek, mat och all annan vård. Vi har ju en Tax och behöver tänka på att vi uppfyller hans jakt behov. Andra raser och individer har sina behov. Så tänker iallafall jag

Anna och taxen Max

Loveradio
9

Min erfarenhet är att folk gärna överdriver när man pratar promenader. Tror få hinner gå fler än 2-3 promenader om dagen om man jobbar eller pluggar, det är inte realistiskt. Huvudsaken är ju att hunden får komma ut och får motion. Och motionera kan man ju göra på andra sätt än promenader.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Molosser
5

För mig så finns det inget att man måste gå på långa promenader varje dag. Jag kör lite olika, självklart blir det kissrundor. Men istället för långa promenader så kan jag lägga ut spår t.ex. eller en massa saker som våra hundar tycker är bra mycket roligare än att gå på långa promenader, + att de istället blir uppskruvade efter en promenad, blir de jättetrötta och somnar direkt när vi kommit hem igen.
Eller så tränar vi miljöträning, vilket som också gör dem väldigt trötta. 
Man märker själv när hunden är nöjd / inte nöjd.
En bra ägare ser till att hunden mår bra, har roligt och spenderar mycket tid tillsammans med honom / henne.
Du känner din hund bäst.

WildaE.R
0

Jag har heller inte någon regel om att hunden måste få vandra en viss tid i veckan, utan vi hör vad som faller oss in och vet jag att jag ska gå på en hundtränare där hundarna springer lösa så struntar jag i att gå promenader för vet att hon får sin motion iaf. Sen på helgerna är vi ibland ute i skogen 3-4 timmar i sträck och då får ju hunden verkligen med motion. Däremot bilr min hunds stressnivå väldigt hög om den för springa lös själv och en långpromenad kan göra att hon lugnar sig väldigt mycket så det tränar vi på.

Mumsing
0

Min hund har vissa dagar då hon vill vara ute och då är jag ute så länge jag kan med henne, och andra dagar vill hon bara vara inne och softa. Man märker det på henne, och de dagar hon vill vara inne och softar (brukar vara 50/50 hon vill vara ute) så passar jag på att plugga och sådant, så jag kan vara ute längre de andra dagarna. Sen har jag inte mycket för mig annars, läser bara matematik just nu och slutar 2 på dagarna, resten av dagen är fri att göra vad jag vill :)

Allumania
1

Rambos dagar ser ut som följande om bara jag e hemma (obs. Jag har haft fot besv. Det senaste halvåret): Kl.08.00 Kiss-bajs runda ca.10-15 min Kl.12.00 "Lång promenad" 30-45 min Kl.16.00 kiss-bajs runda ca.20min Kl.21-22 "lång promenad" ca. 30 min Sen aktiveras Rambo med jakt 2-3 gng i veckan i ca. 3-4 timmar och så springer vi i hundparken 1-2 gng i veckan beroende på hur mycket Rambo jagat. Givetvis faller långpromenaderna bort under dessa dagar, han får bara en nervärmnings promenad så att han inte är så styv på morgonen.

Mysisa
1

Springa löst i stallet några timmar ett par dagar i veckan låter som utmärkt aktivering för dina småttingar. Hade dom inte följt med till stallet så hade dom kanske tröttnat på att bara gå kissrundor. Det som är så bra med prazskys är att dom orkar mycket men kräver lite. Vet inte hur det är med blandisen du har, är den mer som en dp lär du få gråa hår om du inte aktiverar hunden men så låter det ju inte på dig

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
0

Bara hunden får komma ut spelar ju inte tiden någon roll.
Vi går 2-4 gånger/dag, helt olika, men inte långprommis varje dag, men försöker, beror på väder och vind, blir småprommisar. Våran kräver inte så mycket. Aktiverar med annat med.
Man får se till ras och individ. Bara får får komma ut och kissa var 4-5 timme.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tess86]
0

Vi går på promenader när jag är lat och inte orkar hitta på något annat. Promenader ger ju inte så mycket, nästan ingenting motionsmässigt. När vi går långpromenad går vi i ca 1,5 timme men det gör vi bara kanske en gång i veckan. De andra dagarna cyklar vi, åker skidor på vintern, är i skogen, går på löpband i vatten, simmar, jakt, blodspår, sökövningar, godissök eller bara bus och lek. Oftast gör vi bara en sak om dagen, resten av dagen är hundarna i trädgården eller inne, de bestämmer själva.

[Daniela1983]
0

Jag har en ras som passar mitt leverne, det sägs att rasen inte kväver så mycket. Och jag försöker vara ute med honom minst 1,5 timme/dag.

Morgonrastning 20 minuter, ibland längre. Promenad 1 tex 30 min. Promenad 2 tex 45 min. Sista rastningen tex 15 min. Mer än dryga två timmar om dagen orkar jag inte promenera.

mingman
2

Jag har en australian shepherd, dvs en krävande ras. Hur mycket vi aktiverar varierar oerhört mycket. Ibland är vi ute hela dagar, och ibland får han bara kissrundor. Vi har inget riktigt medelvärde utan hur mycket vi gör varierar beroende på Fidels dagsform, hur mycket jag behöver jag, väder, och så vidare.

Däremot; går jag bara 20 minuter kring lunch gör vi det till väldigt aktiva 20 minuter. Då får han hoppa upp på saker, gå med fokus, fjärrdirrigeras, vi kan köra lite shejping och så vidare.

Väldigt enkelt så är det ju så att alla hundar är individer som kräver olika saker. Du är en bra hundägare om du ger hunden så mycket att den mår bra. I mitt fall kan jag ta en eller ett par kissrunda-dagar om jag tex har mycket i skolan, men sedan måste jag ut och aktivera honom ordentligt. Det kräver Fidel för att må bra.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[ylvisulrik]
0

Det är så himla individuellt hur mycket/lite dom behöver. Min ena hade varit nöjd och glad över en 45 minutersrunda om dagen och sen bara få komma ut och kissa i trädgården. Den andra skulle vara grymt missnöjd med det. Där får man gå 2 långpromenader ala ca 1 timme plus mental aktivering för att den ska vara nöjd.

[Daniela1983]
7

Jag kan tycka TS att du är ute för lite med dina hundar, utav dygnets 24 timmar, men du gör som du vill. Det finns ett mellanting mellan 50 minuter och 4 timmar. Jagpersonligen är lagon förtjust i att promenera men jag gör det för min hunds skull. Det handlar då inte så mkt om motion som att vovven får komma ut, titta på folj, hundar, vad som händer omkring och får nosa runt.

russin
0

En liten hund såsom en prazky, Chihuahua mfl går faktiskt att motionera inomhus om det är så genom lek och bus - det är skillnaden mellan pyttehundar och lite större. Mina hundar däremot på 5 och 8 kilo skulle det inte räcka med 5 stycken  10 minuters promenader, för då skulle dom riva väggarna…

Vi går ca 3 timmar per dag i snott - ibland lite mindre ibland mer. Vi går 3 gånger varav två längre och en kort. Mina behöver rejält med motion för att få utlopp för sin energi förutom hjärngympan, så det behövs.

Men för mig är promenader inte bara för att ge hundarna motion (och motionen kommer enbart vid lössläpp - koppelrastning är knappast motion för mina), utan även för stimulans att få se annat än hemmets väggar.

Ras, individ, ålder mm är avgörande för vad en hund behöver i motionsväg. Men även en Chihuahua behöver den stimulans som mer rejäla promenader ger, även om det kanske inte är nödvändigt för motionens skull.

fridaaocrazy
0

Jag tror inte på det att "gå så långa promenader som möjligt" utan jag går hellre många kortare rundor och aktiverar hunden istället med t ex trix, agility, spår osv. Mycket roligare för både hund och ägare, dessutom får båda ut något av det. Hunden blir dessutom tröttare och gladare, då den får tänka och inte bara gå och lukta.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Lathundarna
14

Personligen tycker jag att andra faktiskt har väldigt lite att göra med hur mycket jag och mina jyckar rör på oss, hur mycket vi tränar om dagarna, etc. Har aldrig förstått intresset i att "tävla" om vem som promenerar mest, tränar mest, aktiverar mest, etc. Antar att jag hellre lägger den tiden och energin på jyckarna och ser till så att de mår bra och är tillfreds med tillvaron i livet.

Mixie
3

#16 håller i grund och botten med dig, men tycker stämningen och ordvalet här inne ibland tyder på att man "måste" promenera si och så många timmar varje dag osv osv! Jag förväntade mig ramaskri när jag skrev första inlägget här och är fortfarande allmänt chockad över de trevliga svaren!

//Mickan

Taxelina1
3

TS Jag ser inga problem med dina rastningar. Så små hundar går bra att aktivera inomhus också. Dom verkar ju få sina behov tillgodo sedda ändå.

Och ingen har väl direkt någon rätt att ha åsikter om hur du gör med dina hundar. Bara dom mår bra och det verkar dom ju göra.

Som en del här skriver. Det verkar vara lite tävling om vem som rastar sina hundar längst. Och det finns nog en och annan som lägger till några minuter😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Lathundarna
3

#17 Jo, jag har också sett en del av det "trycket". Samtidigt är detta ett fruktansvärt milt forum - snudd på "sockervadd framför "Disneydags" - om man jämför med andra. Så länge man har hund/ar som mår bra och trivs med sitt/sina liv - varför stressa upp sig? Förstår att det är lätt hänt om man t ex har sitt livs första hund och vill göra alla rätt, men ändå. Vart tog sunt förnuft vägen?

Vizzla
0

Promenader i sig säger ju inget om vilken motion hunden i övrigt får. Det är ju den totala motionen som hunden får som är viktig. Att cykla, löpa, leka, gå lös, busa med kompisar ger ju också motion. Hundar är ju inte gjorda att bara gå från A till B. Märks tydligt på mina. Dom vill veta vart vi ska inte bara slögå frammåt i timmar :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

russin
3

Det viktigaste är ju VAD man gör på promenaderna och inte hur LÅNGA dom är - så länge hunden får motion och hjärngympa.

Dock behöver även en hund röra på sig för att kunna sätta muskler och bibehålla muskler, så en sväng runt huset/närmaste kvarteret är alldeles för lite enligt mig - vilket tyvärr endast är vad många hundar i mitt område får.

Em_
3

Personligen tycker jag hundar är värda åtminstone en längre promenad om dagen, sen om den är 30 minuter eller tre timmar är upp till ägaren och hundens behov. Jag vill inte ligga på hundarnas lägsta nivå bara för att de inte mår dåligt, utan försöker ge de guldkant på tillvaron i mån av tid och ork :)

#9 Hur menar med att promenader inte ger något motionsmässigt?  Mina hundar sover gott efter en timma i rask takt. Har sett omplaceringar som flåsar järnet efter 10 min glatt traska på en timma med efter några veckor med promenadmotion. Fast du kanske tänker på en jakt/draghund i toppkondition? :)

Fridaaaa
2

#9 Promenader ger motion, beroende på hur man utvecklar promenaderna. Lunkar man bara runt ger det ju inte direkt något men går man i skog & mark, och annat så blir det ju motion 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Oshibwa
1

Det är såå olika här, Ena hunden klarar sig utan längre rundor medan andra klättrar på väggarna för minsta lilla. Ibland blir det dagar med endast kiss och bajsrundor och en del dagar får jag nå ryck och verkligen är ute i flera timmar. Har inga speciella tider jag går ut med dom utan märker jag att dom vill ut så går vi ut. Och känner jag att jag bara vill ut och gå en promenad så tar jag med dom. Det kan vara från sju på morgonen till tolv på natten långpromenaden hamnar så här är det inga rutiner alls. Det fungerar inte heller med rutiner eftersom jag jobbar skift tråkigt nog=/ Måste ändra deras mat tider beroende på hur jag jobbar.

Maja2
7

Frågan är väl: Ska man ligga på den nivån att hunden "klarar sig" eller vill man erbjuda sin hund mer än så?  Då menar jag i form av naturupplevelser, dofter, springa/gå i terräng, hoppa på stockar och stenar, simma i vatten,  hitta sorkhål, spåra osv.

Djurälskaren87
0

min hund älskar att vara ute och promenera, jag får knappt någon kontakt med honom när vi är ute då han luktar och har sig. jag varierar dock våra promenader och går inte bara längs där jag bor, utan går i skogen, går upp i trappor och kullar, springer och leker med honom ute, samt går ut med andra hundar också. är vi långt upp i skogen släpper jag honom lös så han får springa av sig ibland åker vi till gunnebo slott och går en mil, då är han helt lös och springer av sig, kastar pinnar, springer efter oss osv.

skall försöka hjärträna han mer inne tänkte jag då han nästan är okontaktbar ute med alla dessa dofter:)

MittHundliv
0

Jag har en dalmatiner och han kräver en massa motion och tanketräning men ne inte alla dagar jag går promenad. De ger inte honom något. Han vill springa av sig och leka. Lägger även spår och tränar andra saker, men som sagt, långa promenader blir de faktiskt inte överdrivet många av. Men har ändå en stabil och sund hund som tvärdäckar när vi är hemma.

MittHundliv
1

Och jag tror min hund är avis på dina som får vara i stallet några dagar i veckan! ;) de skulle han fullkomligt ÄLSKA!

[Tess86]
2

#23 Jo, det har du ju rätt i, men i mitt inlägg står ju skogsturer med som en aktivitet och det beror på att vi sällan just går en promenad i skogen. I skogen springer hundarna runt i cirklar runt mig, spårar, vi klättrar upp och ner för berg osv. Jag kan t.ex. ta på hundarna sele som jag kan hjälplyfta dem i så ser vi vilka berg vi klarar att bestiga tillsammans. För oss är skogsturerna något helt annat än en promenad.

Taxelina1
1

I går sprang min ena tik 2,2 mil och hanen sprang lite mer. Uppför och nedför. Hoppade över stock och sten🙂När dom kom hem var dom smockfulla av älgflugor så jag ställde dom i rastgården en stund medans jag plockade ur bilen. Då sprang dom och busade. Så kondis har dom. Sen blev det till att plocka. Det bara kryllade av dom och dom kröp in längst in och satte sej fast i huden på spetsarna. Urk…

[Fridaakafrodo]
2

Så länge hundarna blir stimulerade, både mentalt och fysiskt tycker jag inte att det spelar så jätte stor roll vad, hur eller hur länge man gör vad. :)

[Tess86]
0

#30 Jag hade inte hört talas om älgflugor innan i år. Fy fan säger jag bara! Vilka äckliga djur! Jag hoppas att jag aldrig ser en på riktigt. Snacka om att få panik om den landar på en.

Taxelina1
0

#32 I början när jag började ränna i skogen för flera år sedan fick jag panik när det kröp i hårbotten på mej. Nu vet jag vad det är och drar bara bort äcklet. Men dom bits så förbenat. Och det blir som små kliande kulor som sitter längs med kepskanten och kliar hur länge som helst. Men dom försvinner nog nu om det blir lite frost och  snö.

Dom kallas både för älgflugor och hjortlöss😮

Lilllens
0

#25 Jag tänker precis som dig, vill man inte erbjuda mer än vad hunden "klarar sig" på?

Hiro
1

Hunden ska må bra :)

[Tess86]
1

#33 😮