Vilken mat!
Jag har en tik på 7½ år som jag tog över för ca 4 månader sedan. Hon hade ganska mycket övervikt och jag har nu lyckats få ner henne 2½ kilo och har 1½ kilo kvar! Hon får mycket motion och mindre mat dagligen. Jag har gett henne torrfoder sen jag fick henne men hittar inget vi är nöjda med. Antingen fäller hon jättemycket, får Diarré och massa annat trist! Har suttit och kollat på färskfoder nu och undrar om det är nån som har nån erfarenhet av detta? Det är en liten hund. En blandning av Västgötaspets och Manchesterterrier, hon ska väga ca 9½ kilo fick jag reda på när vi va hos veterinären idag men väger 11 kilo nu! Hon ska ju som sagt ner 1½ kilo till. Är färskfoder ett bra alternativ när de ska gå ner? Är det som torrfoder att man bara minskar på det?
Kan man köpa färskfoder i mindre parti eller det är bara 20 kilo åt gången (har liten frys så får inte plts med så mycket åt gången) Och en sista fråga, är färskfoder bättre foder än torrfoder, tänker på att det är så mycket spannmål och sånt i det torra!
Tacksam för svar!
Kör på färskfoder! Det är underbart och din hund lär älska det! Kan rekommendera mush "köttbullar" googla de :)
De säljs i 800grams förpackningar :)
Ja färskfoder finns oftast att köpa även i mindre förpackningar, kan dock vara några kronor dyrare (eller rättare sagt, köper man större partier åt gången så får man rabatter).
Färskfoder brukar vara väldigt bra till dom flesta hundar. Dom flesta hundar älskar det, och dessutom brukar dom få fin päls/hud och bra avföring som både luktar mindre och är mindre i mängd.
Det fungerar som torrfoder i form av att man kan minska på det, man kan byta ut en del mot tex rivna morötter, eller så finns det ibland varianter som är lite mindre kalorier i. Eftersom din hund bara ska ner 1-1.5kg till så tycker jag att du kan redan nu beräkna hundens måltidsmängd efter optimal vikt. Eftersom färskfoder inte innehåller så mycket spannmål så brukar det göra att hunden lättare får snyggare figur.
Medarbetare på westernridning.ifokus