Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4693 ggr
LillPom
0

Spyr galla av färskfoder

Hej alla!

Nu har jag gett Inez färskfoder igen gradvis… men nu är de tillbaka på ruta 1…. hon har spytt och varit lös i magen nu…. Jag ger upp på färkfodret snart!

Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne just nu heller… hon ser så nere ut efter hon har spytt upp all mat.

:(

Driva
0

Jag blandar ut mitt färskfoder med lite vatten annars så sväljer mina hundar allt på en gång vilket kan resultera i att de spyr.

Besök min blogg: http://bumpi.se

CelsiusT
0

Jag hänger inte riktigt med? Spyr hon galla eller spyr hon mat?

Hur har du gjort när du gått från torrfoder till färskfoder?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LillPom
0

Ja jag gör ju de och Inez är en petare så hon är ju väldigt lugn med maten så jag vet faktiskt inte vad de bror på.

[TeamGolden]
1

lättaste tipset är väl att gå tillbaka till torrfoder om hon funkar på det

LillPom
0

Hon äter ju de alltid med god aptit osv och inga problem… men sen så har de tagit ett bra tag efter så spyr hon ur all mat och sen kommer galla efter de.

Ja just nu känns de som att hon kanske inte är en hund som kan ha färskfoder helt enkelt.

OneSound
0

#5 Precis som TeamGolden skriver så är det nog en bra idé att gå tillbaka till torrfoder. Alla foder funkar ju inte på alla hundar.

Hoppas Inez mår bättre snart!

Aut viam inveniam aut faciam

[tk1971]
1

Om torrfoder funkar och hon blir dålig i magen av färskfoder är ju valet lätt. Ge henne torrfoder.

Lilllens
0

När spyr hon? Vad får hon för färskfoder?

Lilllens
0

Är det kallt eller varmt när hon får det? Smetar du ut det så att hon inte inhalerar maten? Min hund spydde av VoH med lax.

Princesseen
0

När jag blandade ut VoH med vatten så bajsade min hund löst. Utan vatten är det toppen.

TjockaBerta
0

Trist!

Min dvärgpudel kräks upp torrfodret och vägrar äta VoH men Bravo går bra. Bravo plus med ox.

>>>Malum domesticum<<<

LillPom
1

Nu mår hon iaf mycket bättre!! Nu är hon nästan sig själv igen bortsätt från att hon undrar varför de inte är något färskfoder på talriken XD

CelsiusT
0

Ja visst kan du ju ge torrfoder om det fungerar, men det kan ju ha sina baksidor det med. Även om magen fungerar på det.

Jag hade testat ett annat färskfoder om jag var du. Precis som med torrfoder så är det inte alla sorter som passar alla hundar. Olika sorters färskfoder har olika struktur. En idé också är att blanda färskfodret med torrfodret i några veckor, så hennes kropp får vänja sig vid det. För många hundar som ätit torrfoder sedan dom var små har svårt att ta emot rå föda.

LillPom
0

Jag har testat olika men de blir alltid bakslag iaf :P Jag har testat att blanda med och utan torrfoder flera gångenr tidigare.. men de blir aldrig bra hur jag lugnt jag går fram.

En plutt färsk i maten och hon blir som en spraymålare nästan.

Lilllens
0

Du ska inte blanda torr/färskfoder i samma måltid.

CelsiusT
0

#15 Kan man absolut göra vid övergång. Dock är det många som säger att det inte är så bra i längden pga att det är olika sätt för att smälta maten, vet inte hur det egentligen är med det där för det finns många som blandar hela tiden utan problem. Jag har märkt att många hundar har svårt för övergången, men att den blir lättare om man blandar torrt och färskt en tid.

Lilllens
0

Nu såg jag att du testat både med och utan torrfoder. Hm undra vad det kan vara då. Hur är hon med annan rå mat, klarar hon det? Alltså rent kött.

[Forest]
1

oj vad knepigt. En nyfiken fråga hur ofta får hon mat? Jag tänker på att när Donna övergick från sitt torrfoder till färskis så fick jag ge henne 4 gånger per dag, annars kunde hon kräkas upp all mat. Jag tänker lite på kanske beror detta på att dom blir för hungriga mellan mattiderna? magen dragit ihop sig sen poff blir full för full att dom sen kräks upp allt. Nu mera äter hon färskis som dom andra 2 gånger per dag och som mellanmål får dom någon råkost. Jag ger dessutom lättkokt grönsak eftersom jag märkt att dom behöver få i sig fibrer så även detta kan vara något o fundera kring. har du fb TS är det voh du ger? dom har egen fb sida så även där inne kan man ställa tips eller fundering hur det kommer sig att hon kräks upp varje gång dessutom kräks upp så pass tills magen är helt tom. 

Här får även hundarna lite torrfoder som godis under promenaden kanske detta underlättar att dom inte har så tom mage?

Agda
0

Jag har haft lite samma problem med min hund. Hon kräks både när hon fått någon småbit rå kött och färskfoder (men att gnaga på råben går bra av någon anledning), det knäppa var att hon som valp hos uppfödaren fick rå köttfärs, men hennes första höst vägrade hon äta rå kött (hon gnuggade sig bara på bitarna, undrar om det var ifjol vid 4,5 års ålder hon började äta rå kött igen). Så jag ger henne torrfoder och känner mig inte som en dålig ägare för det. Hon får rent kött ibland, då kokt.

[Forest]
0

19 självklart är man inte dålig ägare men det är lite knepigt att dom reagerar så på kött som många säger är "lättsmält föda" 🤔

CelsiusT
0

Har du provat att koka köttet lite lätt först? Kokt mat kan vara mildare för magen. Om det fungerar så kan du koka det mindre och mindre och snart ge rått igen och se om det fungerar. 

Har du färskfoder kan du göra som frikadeller, dvs att du kör små köttbullar och slänger i kokande vatten.

russin
0

Vilket färskfoder har du provat och vilken sort ?

LillPom
0

Jag har provat.

Vom valp. Vom med ris. Vom exklusiv. Vom med lax.

Mursh?? Köttbullar starter

CelsiusT
0

Du har inte funderat på att prova något med lite spannmål i? Det kan ofta vara en lättare övergång. Så kan man, när hundens mage är van vid rå mat, gå över till spannmålsfritt sedan. Tex bravo, det innehåller relativt mycket spannmål för att vara färskfoder och det är inte så finmalet heller så där finns mer för magen att jobba med. Man kan även ha i lite grönsaker så som rivna morötter o annat som hundens mage får jobba med.

russin
0

#23 - du menar VoH väl och inte vom .

Blev det inget bättre med VoH kyckling och ris ?

Agda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20: Skulle kanske skrivit dåligt ägare inom "", är ju just att många nuförtiden tycker att ägare som ger torrfoder är dåliga, då känns det nästan som man ska skämmas om man ger sin hund torrfoder.

Ja, jag tycker det är jättekonstigt. Funderade på att testa att ge henne mald råfärs, då en gång när hon kräktes hann hon äta upp det igen och då reagerade hon inte mer. Men då är det konstigt att hon reagerade på färskfoder, det är ju också en slag lös massa.

#23: Kanske bättre om du köper vanligt kött och kokar till henne. Så slipper både du och hon att det bli strul med henne mage, och då får hon ändå i sig kött. Mina föräldrar har gjort hundmat vissa år, de har tagit reda på köttrester efter jakt, kokat dessa och malt. Sedan har de kokat korngryn i köttbuljongen och blandat med det malda köttet, lagt i påsar och fryst ned (förutom spannmålet är enda nackdelen att det stinker ganska mycket under tillagning😛). Kanske du kan göra något sådant till henne, istället för korngryn blanda med något annat eller låta det vara rent kött. Visar bild på mina föräldrars hundmat, stora portionspåsar då en finsk stövare och en golden fick dela på dem😉

LillPom
0

Ja VoH ska de vara.

Nja hon spydde inte men hon hade lös mage och de gick inte över heller.

[fabienne]
0

#26 Rent kött känns som en dålig idé att ge då det inte innehåller ben/kalk som är väldigt viktigt. Dessutom antar jag att bajset blir ganska löst på en kost utan något kalk alls. Ger man bara rent kött måste man tillsätta ben/benmjöl eller något passande kosttillskott för annars får hunden näringsbrister på sikt.

Vore jag du TS skulle jag inte experimentera mer med färskfoder utan gå över till torrfoder om hennes mage verkar fungera bättre på det. Risken finns att magen kan ta stryk om hon haft det här problemet under en längre tid och det inte verkar bli bättre. Håller tummarna för att du hittar en bra lösning för lilla Inez!

CelsiusT
0

#28 Håller med ang att ge bara rått kött. Ben/benmjöl och lite inälvor, så som bla lever är viktigt att dom får i sig. 

Dock kan man ju prova med rått kött som man kokar, bara för att prova på att gå över till råutfodring. Men ska man råutfodra så gäller det at tman sedan i längden får i dom det dom behöver.

Agda
0

#28 och #29: Okej, tack för den infon🙂 Ska väl tillägga att våra hundar endast fick den maten 1-2 dagar i veckan, var så jag menade med min text att man kunde ge sådan mat som tillägg till torrfoder så det blir en lite "roligare" kost till hunden. Tyvärr är jag dålig ibland på att läsa igenom min text noggrant innan jag publicerar den🤐