Liknande hund..
Hej, en fråga till er som är lite mer insatt i raser och så. Om en person gillar border collies oerhört mycket, men inte vill valla. Vilken ras skall då denne person ha ? 🙂
Alltså person vill ha allt som en border collie har ungefär. Dess smidighet,lättlärdhet m.m.
En vuxen/unghund BC som inte duger till vallning. Eller titta på Australian Shepherd o Berger des Pyrénées, kan dock vara svårt att hitta rätt o bra linjer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Okej, men är inte en aussie lite mera skarp ?
#2 Den är mycket tuffare och skarpare än BC'n som är ganska vek av sig.
-
#3 Hmm.. Som jag tänkte då.
Men är bergern skarpare också ?
#4 En Berger kan vara rätt knepig, upplever inte dem så lika som en BC, mentaliteten svajar rejält och det är en krävande hund på många sätt, så det gäller att vara mycket insatt i rasen om man skall skaffa en sådan.
Hmm.. Så det finns inte en ras som liknar då en bc i sättet. Men då om denne personen skulle tåla att valla 2-3 gånger i veckan med sin hund. Skulle border collien nöja sig med det. (Såklart med andra aktiviteter de andra dagarna då!)
#6 Njä, det är ingen bra idé att skaffa en BC om man faktiskt inte är intresserad och verkligen vill valla, utan bara gör det för att man måste, då skall man istället skaffa en annan ras vars behov man kan tillfredsställa utan att det känns som ett måste.
#7 Men om personen verkligen brinner för rasen. Är insatt i den och så. Vill verkligen alltså och är villig att valla runt 3 gånger i veckan. 🙂
#8 Men brinner den inte för vallning är det inte rätt ras, du skrev själv att personen inte vill valla. Man får inte vara egoistiskt, jag själv har alltid älskat BC:s men inte skaffade jag mig en bara för det.
Det blir aldrig bra om man skaffar en ras som man egentligen inte klarar av utan måste göra vissa aktiviteter med bara för att rasen kräver det, till sist tröttnar man, det är bättre att skaffa en ras som man klarar av fullt ut och verkligen har roligt med när man är igång med den.
Skaffa en BC som inte duger till vallning är mitt tips :)
Jag uppfattar inte Australian Shepherd som skarpa, dem är aktiva och inte lika lätta som BC men väldigt trevliga hundar :)
Berger des Pyrénées uppfattar jag dock som ganska knepiga och endel linjer kan ibland vara lite vassa :/
#9 Jo, det har du rätt i. 🙂
Men om personen då skulle gilla vallning men bara kan göra det runt 3 gånger i veckan. Skulle denne då kunna ta en.
#3 Ja du, de BCs jag har haft har varit betydligt skarpare o vassare än alla de Aussies jag träffat o tränat med på BK genom åren.
BCn är enklare att berika då de flesta duger/behöver valla, svårt att hitta Aussies eller Bergers som duger till det. De tre raserna är alla smidiga o lättlärda vilket är vad TS frågade om. Finns fler raser som är det utan att vara så knepiga/svåra som vallisarna kan vara.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Jag tror ju inte på att man plötsligt skulle gå från att inte vilja valla till att vilja det. Skall man skaffa en ordentlig vallhund så gör man det för att man verkligen är intresserad av att valla, vilket fallet inte är här.
Har man heller inte egna djur kan det bli knepigt, det finns ju inga garantier för att man får låna någon annans djur regelbundet, och då är man illa ute om man har en hund som kräver att få valla.