Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2788 ggr
[MinIda]
0

Ultimata hunden för den som.. (Nummer 2)

Hej, jag har förut skrivit en tråd om den ultimata hunden för den som, tror det var ville ha en rätt så medelaktiv hund. Hoppas jag kommer ihåg rätt nu men, iallafall. Nu tänkte jag lägga 2 såna här i en tråd. Detta är inte till/åt någon viss person.

1.  Denna personen vill ha en hund som är arbetsvillig. Personen vill hålla på med några av dess sporter beroende på de hunden tycker om mest, Agility,Lydnad,Sök/Spår och Patrull,Rallymix. H*n gillar mycket trix, så allt från avancerade så som att flytta koppar till rätt hög och enkla såsom sitt,vacker tass. Promenaderna skulle bli runt 2 timmar per dag och där skulle allt från joggingbitar, till lunkande takt och parkour ingå.  Personen vill kunna ha sin hund lös så ingen stor jaktinstinkt. Lite vakt kan det vara, att den kan varna om någon kommer in,knackar. Men inte så den direkt när den hör ett ljud står och skäller. Pälsvården skulle vara sådär mittimellan, under 2 timmar i veckan med pälsjobb. Inte så värst högljudd annars heller så den står och sjunger ut sina ramsor med ylningar,skall,gnäll. Så en aktiv hund. Träningen skulle bli runt 5 gånger i veckan. Vissa dagar mer intensiv,krävande träning. Vissa dagar lite mer långa och lättare pass. Hunden ska vara rolig och självsäker. 

Nummer 2.

Denna person söker en hund som har mittimellan arbetsvilja men inte kräver så mycket av det. Skulle bli promenader på runt 1 ½ timme per dag. Personen skulle vilja hålla på med Agility,Rallymix och lite lydnad om det skulle fastna för dem. Ingen jaktinstinkt skulle person vilja ha till sin hund, inte heller någon stor vaktinstinkt så den står och skäller. Denna personen vill alltså inte ha en hund som skäller mycket,andra ljud som små knorrningar och sånt kan personen tåla. Olika konster/trix tycker denna personen också om. En humoristisk hund. Pälsvården spelar inte så stor roll, dock inte över 2 ½ timme i veckan.

Så, här får ni lite säga vad ni tycker för ras till de båda personerna. Har ju hittat på nu då, så det är inga riktiga personer som söker. Utan mest på lite skoj, men vem vet. Kan ju finnas någon person som söker en hund som passar någorlunda in på beskrivningen. 😉

imsuchadiva
1

1 schäfer 2 amstaff

Majken!
2

1 Kelpie 2 Vilken hund som helst.

Majken!
3

#1 En schäfer är nog den sista man ska köpa om man inte står ut med ljud..

imsuchadiva
2

#3 Så du tycker du att 2 tx ska köpa en border collie, Chihuahua eller en ovtjarka? Uppenbarligen så läste du inte TS hela inlägg, så jag ber dig läsa det igen men kopierar även in det du verkar ha missat. "Så, här får ni lite säga vad ni tycker för ras till de båda personerna."

Majken!
1

#4 har man inga specifika krav gällande tävlingsmeriter osv så kan de flesta hundar passa, ja. Jag tipsar inte om bc, jag tipsar om att man inte behöver begränsa sig särskilt när man börjar leta. Jag undrar dock hur väl du själv läste, med tanke på förslaget om schäfern. Det är ingen ras man ska ha om tystnad är viktigt, för de låter fan jämt.

imsuchadiva
0

#5 nej du tipsade inte om BC, du skrev "vilken hund som helst" Uppenbarligen så missade du igen att vi skulle skriva våra åsikter.

Majken!
3

#6 märkligt då att min åsikt skulle bli ifrågasatt?

imsuchadiva
1

#7 du ifrågasatte min, så då undrade jag bara hur din rekommendation till nr 2 (som var alla hund raser) kunde stämma.

Sugar Mist
0

1. Kelpie

2. Corgi, båda varianterna.

-

Eve.
0

1. Australian kelpie

2. Mops skulle kanske eventuellt kunna funka.

Frida B
0

1. Terv eller Kelpie 2. Eurasier

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MinIda]
0

Putt

[MinIda]
0

Putteli putt putt 😃

bellisan
1

Har nog inte sett ett enda forums inlägg utan bråk och tjafs osv…!!! 1, kanske Rottweiler

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
chemicalwarfare
0

Sheltie tror jag skulle passa båda. Så otroligt mångsidiga hundar

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!