Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1382 ggr
Fiigge
0

Lydnad start och stop

Har letat under kategorin men inte hittat tips på detta (herregud om jag tentapluggade lika mycket som jag sitter och lusläser detta forum… ;)) så jag startar en tråd:

Hur gör ni för att visa er hund att nu är det träning som gäller? Oavsett om det är spår eller lydnad eller vad det nu kan vara. Latjolajban tränar än så länge bara med min lilla plutt när andan faller in och båda är sugna. Men jag tänker att så småning om kan det kasnke vara bra att ha en markör som visar att "nu kör vi träning" och när man avlägsnar så är det fri lek. Har hittils visat händerna med ordet "slut" och sen "varsågod" för att visa att nu är gottat och träningen över, men skulle vilja ha en tydligare startmarkör sen som betyder typ "nu får du inte springa iväg och nosa eller börja jaga katterna och leksakerna". Så lassa upp era bästa tips och erfarenheter, vad funkar/funkar inte. Hur tydligt måste det vara osv.. halsband, ord, kläder på dig osv! Har ni olika markörer för olika träningsgrejer, typ agility, spår, lydnad, drag osv.

Majken!
0

Lydnad utomhus: Koppel på.

Lydnad inomhus: Plockar fram belöningen.

Spår: Sele

Sök/uppletande: Tjänstetecken

Drag: Sele och mitt egen midjebälte.

Sedan är mitt slutord i lydnaden också "Slut!", och det fungerar faktiskt fint. Kan tillägga att min hund är nio månader, därav koppel på utomhus vid fotpositionsträning (för att undvika koncentrationstapp i onödan).

Fiigge
0

hmm ja spår och drag känns u som det kommer komma rätt naturligt eftersom utrustningen bara används då, jag kommer nog köra på spårlina t.ex. och dragsele så det skiljer ju sig från promenad selen och kopplet.

Så det är väl mest lydnadspassen… kör ju löst i trädgården och innne oc båda platserna är ju även förknippade med fri lek och godis har ajg i fickorna. inomhus kan jag ju börja med en burk som tas fram och bort.

Vad tror du/ni om typ armbindel  som man lätt kan ta på och av och ordet "träna" ute? nån som kör på det? Hur befäster man att ordet träna betyder just träna? Är det bara att upprepa vid varje tillfälle tills man kan säga det och man får hundens uppmärksamhet? Nån som kör på det?

Majken!
0

#2 Du kommer inte behöva något sånt, det är att krångla till det. För min del räcker det att ställa mig i en stramare utgångsposition, då vet min hund vad som komma skall.

Hiro
0

Jag tar med mig klickern och hundförarvästen ifall vi ska träna lydnad eller budföring, hundförarvästen, selen och spårlinan ifall vi ska spåra. Hundförarvästen och klicker för agility samt så är vi på en agility bana med agilityhinder så det blir tydligt och med freestyle har jag bara klicker, dock så gör jag något speciellt då vi ska träna för direkt jag kommer till Delta så ser hon att det är träning på G :)

Fiigge
0

Hmm ja då är ju hundförarvästen en tydlig signal. Tror det kommer falla sig mer naturligt när jag faktiskt planerar in lite längre pass för få kan jag u planera att ha ett speciellt "träningshalsband" eller som du en väst eller dyl. och väljer ag spontanpass som nu då får man ju kanske räkna med att fokus bryts då han faktiskt inte har "arbetstid".  :)

tack för svaren :)

Majken!
0

#5 Om du upplever att fokus bryts så behöver du fundera på upplägget. Det är inte meningen att de ska tappa fokus för att de inte vet om det är arbetstid eller inte, meningen är att skapa förutsättningar för att hålla fullt fokus. Och det handlar inte om en väst eller ett halsband, det handlar om att anpassa störning efter vad hunden klarar, att ha riktiga belöningar och att sluta i tid.

Fiigge
0

nu var ju tanken att jag ville ha tips på hur ni markerar träning inte tips på träningen i sig. :)

tycker jag håller det på en lagom nivå och att upplägget är bra enligt vad jag har för förväntnignar på honom och mig. det jag menar är att om han nosar iväg så är väl inte det hela världen just nu. han är en liten valp. orkar han träna tre övningar och sen får syn på en fågel så är väl det ok. men i framtiden så tänker jag att det blir lättare att markera att nu får du skita i fågeln och fokusera på mig för nu har jag sagt det magiska ordet "träna" eller nu har jag klickern i handen, eller vad det kan va. det kravet tycker jag inte är rimligt att sätta på en valp där fokus kan brytas av minsta lilla oavsett om jag har oxfile i handen och bara tränar 30 sek.

krav på fokus tycker jag man ökar och bygger upp precis som man ökar kravet på perfektion i övningarna? kräver inte att min valp ska förstå att plats gäller enda tills frikommando ges eller att sitta fot inte är 20 cm bakom mitt ben och detsamma gäller med träning tänker jag. ju mer man tränar ju längre kan han ligga plats och veta att belöning kommer ändå och ju längre man tränar med fullt fokus så kommer han förstå att det inte är förevigt, när västen åker av eller hon säger "slut" kan jag jaga hur mycket fåglar jag vill. t.ex.

vill inte döda den spontana leklusten förutom just den/de gångerna om dagen jag planerat in pass och han är medveten om det, därför jag frågade om start och stop metoder. men alla har vi olika krav och tankar om hunduppfostran och hur vi vill ha våra hundar :)

men jag tänker att som med all annan träning så kan man träna in kommandot "träna" genom att säga det i början, göra en övning, sen säga "slut" och sen hela tiden öka övningarna mellan "träning" och "slut" kommandot?

Majken!
1

#7 Jag vet dock inte hur det du skriver skiljer sig från det som jag skrivit?

Om du lär in ett träna-kommando, är det då träna-kommandot som ska efterföljas eller är det t.ex fotkommandot som följer? Jag tycker att det verkar som ett krångligt sätt att jobba på, men det som funkar för en själv är ju alltid det bästa!

Hiro
1

Glömde att säga att jag säger "nu är det slut" då momentet är slut tex då vi tränar fot och sedan ska gå över till stanna och jag säger "hopp och lek" då vi har tränat klart. Brukar även ta av mig västen, stoppa bort klicker och godis :)

Lathundarna
0

Vet flertalet som fått sina hundar att associera träningsvästen med att "Nu är det dags!". Räcker att de tar på sig västen så är jycken laddad.

Själv använder jag mig inte av nåt direkt medvetet, känns bara dumt att krångla till det helt i onödan. Åbäket vet vad som komma skall beroende på hur jag börjar bete mig och vilken utrustning jag rasslar med. Han vet även när han gjort något riktigt bra eller när det är "över" Typ, lugnande beröm/belöning = "skitbra grabben, du är awesome, men vi fortsätter jobba". Gasa på och lattja = "gryyyymt bra jobbat mitt lilla ök, nu leker vi istället".

Fiigge
0

#10 jo så kan det nog också va, vi sänder nog ut en massa signaler med kroppsspråk som vi inte ens är medvetna om men lurvbollarna snappar upp!