Spannmål i Magnussons
Var o kollade på Magnussons Meat & Biscuit idag, läste innehållsdeklarationen men hittade inget spannmål i innehållet.
Innehåller den spannmål?
Meat & biscuit innehåller grahamsmjöl, vilket är gjort av vete. Innehåller även kornmjöl, gjort av korn. Vete och korn är spannmål.
- Mvh Emma
Vete och korn innehåller dessutom gluten - helt onödigt spannmål för hund.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jahaa… det såg jag inte. Tack!
För min del så har flertalet hundar hos mig fungerat bättre med vete som spannmål än ris (som även det är spannmål) - majs går bort helt här.
Tycker många stirrar sig blinda på just vete innan dom ens vet om hunden fungerar på det eller ej.
Om man vill ge torrfoder tycker jag själv Magnussons Meat & Bisquit är ett vettigt torrfoder - även om det kunde inehålla mer kött. Dock är alla råvaror svenska, så vi vet vad vi stoppar i hundarna (finns inte många "svenska" foder som innehåller enbart svenska råvaror) och köttet är dessutom endast processat en gång då det används färsk kött istället för köttmjöl.
Själv föredrar jag färsk föda, men då jag haft en hund som inte kunde äta någon av de färdiga färskfodren som finns på matknaden, så blandade jag själv - och använde just Magnussons blanda som bas (bakat vete) och hon fungerade ypperligt på den maten.
För mig är det inte enbart hur mycket det är av saker i ett foder som är det viktiga, utan även vad som finns i fodret - samt även försöka vara lite miljövänlig om det går
För tillfäller ger jag dock inte Magnossons (ger som träningsgodis) utan JW - men det beror enbart på att Magnussons har för stora bitar. Ska lägga i en stöt om mindre bitar för små hundar till fabriken…
Jaha, är det stora bitar? Jag har en papillon, han kanske inte ens får i sig dem?
Hur hög är kötthalten?
Att ge kulorna som mat är inga problem, men då jag ger som träningsgodis vil jag ha pyttebitar då det annars blir för mycket mat helt enkelt till mina små
Däremot så är nog valpfodret bättre utformat för en papillon än vuxenfodret, men även valpfodret går att ge till vuxna med högre energibehov.
Leta upp Magnussons egna hemsida (goggla) så hittar du alla tabeller om innehåll (ska käka nu så hinner inte för tillfället)
Det ska vara 44% kötthalt i fodret, vilket jag tycker verkar vara rätt så lite… Vill ha någon med minst 60%
#8 46 % kötthalt är det
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#9 44% i adult är det, det är Junior du pratar om som har 46% kötthalt.
#10 Jaha trodde du pratade om junior.
#11 Nej, min hund är vuxen 
#12 Jo men eftersom #7 tipsade om valpfodret :)
oj.. vad finns det för foder som har minst 60% kötthalt ?
Kom då ihåg att det kan finnas en liten *luring* beträffande mängd kött.
Står det att torrfodret innehåller färskt kött… kan det i värsta fall innebära att mängden kött har vägts innan det torkats och malts. Färskt kött kan innehålla upp till 70 % vatten så i torkad o malt tillstånd.. minskar köttmängden.
Om inget ändrats på senare tid, tillåter lagen fodertillverkare väga köttet i färskt tillstånd, ange den vikten = det står först i innehållsförteckningen. Sedan torkas och mals köttet. Då har det fått en helt annan vikt….. och skulle nog ha hamnat längre ned i innehållsförteckningen.
Så hur pass ärliga torrfodertillverkare är här vet jag inte.
Står det att torrfodret innehåller köttmjöl av något slag.. är det mer sanning när det gäller mängden. Köttet är då vägt efter att det har torkats och malts.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Villl du ha så mycket animaliska råvaror rekommenderar jag färskfoder. Vom och Hundermat ger jag i dagsläget och det är kanon OM man inte har en hund som lätt går upp i viket. 100% animaliskt. Enda överiga i innehållet är vitaminer och mineraler.
Har inte möjlighet att ge färskfoder eftersom det är så opraktiskt. Min hund är kastrerad så ja jag måste se upp med hur mycket han får i sig :)
#17 tyvärr följer oftast fetthalten med procenten proteiner = ju högre proteinhalt desto mer fett.
Anars finns färskfoder som är super för hundar som lätt går upp i vikt, utan att tulla på den animaliska biten. Bara mindre fett kött.
Det är inte sååå fasligt illa med fett i maten.. se mer upp med spannmål då. Kolhydrater används då som främsta energikälla i stället för fettet. Fel sorts kolhydrater får dessutom blodsockret att svänga rätt rejält.
Du har inte möjlighet att motionera honom mer då? Om du är orolig för vikten. (Vet ju inte hur mycket han får röra på sig nu)
Det finns flera torrfoder med högre proteininnehåll än Magnussons, men bara några få är mycket högre; (protein/fett i %)
Carnia Wolf 40/22
Taste of the wild high prairie 32/18
Ziwi Peak Dog Lamb 33/27
Orijen Adult Dog 38/17
Oliver's Dog Lamb 25/15
Robur Maintenance 27/15
(finns fler sorter av dessa märken och då varierar ju även nivåerna, men bara tog några som exempel. Inget av de ovanstående är svenska, och har alltså transporterats långt = miljöpåverkan)
Tänk på att som #15 skriver så måste man tänka på torrsubstansen, en köttbit består till större delen av vatten. Om vi tar 70% vatten som exempel, så är resterande 30% uppdelat på protein, fett, bindväv, mineraler, vitaminer. Inte jättehögt proteintal, alltså.
När jag väljer mat åt min hund försöker jag undvika bland annat gluten, eller för mycket spannmål ö h t. Spannmål innehåller mycket stärkelse och är svårsmält. T o m hästar har svårt att smälta spannmål i ren form, och de är ju ändå växtätare. Nu är det ju inte helt vete i hundmat, men det kräver fortfarande vissa specifika enzymer i tarmen, och framför allt ett långt tarmsystem (något hundar och andra köttätare inte har) för att spjälka spannmål ordentligt, om det inte redan är processerat på något vis.
Dock kommer man inte ifrån att det behövs någon typ av bindemedel i torrfoder, men det ska helst inte vara en stor del av maten. Sen fungerar ju inte alla foder på alla hundar heller, vissa hundars magar klarar inte de "toppfoder" som finns, utan behöver något mer lagom. Beror ju även på aktivitetsnivån.
Köttkällan är mindre viktig för mig, bara köttet har den högsta andelen än övriga ingredienser i fodret. Jag vill även ha en hög smälbarhet, så att hunden faktiskt tillgodogör sig maten också. Innan jag kollade det, verkade han skita mer än han åt med vissa foder. 
Om du googlar lite är det inte svårt att hitta hur man räknar ut smältbarheten.
+ K9Natural.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då undrar jag vad ni tycker om Acana?
hellre ett foder med lite spannmål i från sverige än ett som fraktats över halva jordklotet
Du har en mycket liten hund, en papillon. Många små hundar har problem med urinsten eftersom de har så trånga urinrör och speciellt hanar kan drabbas. Vet ej hur det är med din ras. Hög halt av kalcium och protein ska undvikas vid de vanligaste urinstenarna. Ju köttrikare foder desto mer protein. Jag skulle kika på något på max 25 - 30 % protein. (Eller lägre om hunden har problem) Olivers spannmålsfria för små raser är ett bra foder. Magnussons Meat & Biscuit Junior har ganska stora bitar och passar lite större hundar. Man kan förstås blöta upp det eller slå sönder det om du har det i en påse och slår med tex en hammare eller stöta det i en mortel. Det är betydligt billigare än Olivers.
När det gäller spannmål anser jag att vete, havre och korn är OK. Ris har för höga nivåer arsenik och majs är ofta mögelsmittat. Glutenintolerans är extremt ovanligt hos hundar så det behöver man inte oroa sig för. (Även om en del foderförsäljare skrämmer för gluten, men det är ren okunskap) Se hur fodret funkar på hunden och avgör sen.
#23 Pratar du med mig? Min hund äter Vom og hundemat sedan lång tid tillbaka ;-)