Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5074 ggr
Princesseen
0

Testiklar

Kom precis från veterinären med min 5.5 månaders sheltie. Han har någon hårsäcksinfektion. Nått på D. Men iallafall så upptäckte veterinären att bara en kula hade trillat ner. Det va inte kul för han skulle troligtvis användas för en kull senare i livet.

htt
0

Hade han båda nere vid besiktningen innan han kom till er? :)

Princesseen
0

Det står ingenting om annat va jag kan se. Allt står UA.

[[Boris Sager]]
0

Kan du känna den andra testikeln?

Hårsäcksinflammation brukar ju kallas Follikulit, men där finns ju inget D".

Hud = Dermis, så troligen något med det ordet.

Står det inget i besiktningsprotokollet om det?

Princesseen
0

#3 Om testikeln? Det står bara utan anmärkning. Hittar inget om att någon testikel fattas

[[Boris Sager]]
0

Nej, den ska ju ha uppnått 6 månader innan man kan bedöma testikelstatus.

Princesseen
0

Men dom säger ju att man ska kunna känna det vid åtta veckor?

nlinds
0

TS. Man ska kunna känna båda testiklar vid 8 veckors ålder. _Men_ Dom kan åka upp och ned i kanalen upp till 7-8 månader, när de har nåt 8 månader och ena kulan är uppe i buken är det stor sannorlikhet att den inte trillar ned igen. Jag ger dig som råd att trycka vid sidorna på "säcken" och se om den ploppar ut. Gör den det, så håll på att massera där varje dag. Har själv en monorkid (en hund med ena testickeln i buken), dock hjälpte inte massering :( men för vissa gör de det !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Princesseen
0

#7 okej för veterinären kunde bara känna en testikel. Men ska försöka massera. :)

Sugar Mist
0

Är det Demodex din sheltie fått? Ändå hud-relaterade D-sjuktdomen jag känner till, hahah ): Ger samma tips som andra, försök massera ner kulan :)

-

Princesseen
0

#9 ja så hette det :) Men va gör jag om den inte kommer ner? Får jag tävla agility och rallylydnad då? Visst får han inte användas till avel då?

Sugar Mist
0

#10 Om de inte trillar ner kan du inte ställa ut och tävla i högre klasser i bruks och liknande tror jag det var. Agility och Rlydnad går ju :) Han får inte användas i avel, nej.

-

Princesseen
0

#11 det sög ju. Men sånt är livet. Tack :) Kort fråga bara. Ska man verkligen betala fullt pris för en hund som inte har båda framme?

russin
3

Du ska givetvis kontakta uppfödaren om hunden inte har båda testiklarna nere vid 6 månaders ålder och sedan är det upp till denne om du får ett prisavdrag eller inte. Alla hundar säljs som sällskapshundar, så det är inget krav - men dock en rekommendation från SKK om prisavdrag.

En hund som haft demodex ska absolut inte gå i avel, så hunden är ändå utesluten för det enligt mig - men även det behöver uppfödaren få veta då demodex är en ärftlig form av hårssäcksskabb (smittar ej, utan är en ärftlig defekt i immunförsvaret).

Demodex brukar även gå under dolda fel, så du ska kunna få ersättning för veterinärvård och medicinering av uppfödaren.

Princesseen
0

#13 hur tar jag reda på om det går under dolda fel? Okej då skulle han ändå inte kunna användas till avel, men vad gör det. Hoppas vi kan ha kul på agilitybanan iallafall :) Borde det inte stå vid åtta veckors ålder om det bara finns en testikel?

russin
1

#14 - du ringen uppfödaren 🙂 det är denne som ska ta hand om saken via sitt försäkringsbolag, så det behövs kopior på kvitton och journal

Princesseen
0

#15 men det borde väll finnas någon som vet vad som ingår i dolda fel annars kan ju uppfödaren bestämma själv. :)

Sugar Mist
0

#16 Dolda fel är -så vitt jag vet- allt som inte visat sig på vet-intyget och som funnits innan. Dåligt förklarat men ja… Jag hade ringt till uppfödaren och förklarat situationen, jag har hört att Demodexhundar inte är speciellt billiga sådana.

-

nlinds
0

Bestämmer du dig för att kastrera ska hon ge tillbaka 15 % av inköpspriset.
Min uppfödare var snäll och gav mig mer faktikst..bara för att kastreringen för monorkider och kryptokider är så dyra..

Princesseen
0

#18 ska? Enligt skk eller? Är det bäst att kastrera när dom bara har en testikel? Va kostar det att kastrera en med bara en testikel? #17 men det visade ju inte att han bara hade en testikel på besiktningen?

nlinds
0

#19 Japp, enligt SKK.
Nja det gör man väl som man vill, cancer risken är inte större (som många tror) har kontaktat flera veterinärer och uppfödare som intygat att det inte är någon fara att låta en monorkid vara okastrerad.
Men Aros (som är monorkid) ska kastreras pga löptikarna  i området, samt att hans beteende åker lite berg och dal bana. Det billigaste här i göteborg som jag kunde hitta var 6200, och dyraste var 11 000. Men det brukar ligga mellan 7-9 000 (här i Gbg).

Michaela-N
1

#11 Nej, dom får tävla i samtliga bruksgrenar samt ställas ut, dock kommer hunden att bli diskvalificerad på utställningar.

russin
1

#18 - det finns inget som säger att uppfödaren SKA betala tillbaka 15% av inköpspriset. Däremot är det en rekommendation från SKK att uppfödaren ska göra det. Det har dock absolut ingenting med kastrering eller inte att göra, utan endast för att hunden inte fått ner båda testiklarna.

Sugar Mist
0

#21 My bad then.

-

Princesseen
0

#22 okej tack. Har iallafall talat om det för min uppfödare om kulan och hans hårrots sjukdom. Så får vi se :)

[Forest]
0

24 vad sa vetten om hårsäcks infektionen? Hoppas pungen trillar ner av sig själv.

Princesseen
0

#25 jag tror det är Demodex. Ska ringa veterinären imorgon och du dubbelkolla. :)

nlinds
0

22# ok.

[Forest]
0

26 är det så hoppas jag det görs en hudutredning för att se vilken typ det rör sig om.

vallhund
0

Differentialdiagnos ställs väl utifrån utbredning o lokalisering? Oavsett om det är generell eller juvenil så spelar det ingen roll för användbarheten som avelsdjur. Enda skillnaden blir kostnaden i längden för djurägaren.

Oftast är det en fördel för ägarens plånbok om en åkomma inte klassas som dolt fel, eftersom den ersättningen inte överstiger valppriset.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Thaisilk
1

Avsaknad av en eller båda testiklarna räknas inte som ett dolt fel.

Även om den saknade testikeln skulle gå att massera ner så den stannar nere konstant ska hanen aldrig användas i avel. Testikelproblemen är mer utbredda inom vissa raser, däribland sheltie, och de beror bl.a på att man har använt hanhundar som fått ner sina testiklar mycket sent eller fått ner gömda testiklar genom massage.

En kryptorkid hund har en NÅGOT ökad risk att få testikeltumörer, som inte är så jättevanligt på korrekta hanar heller,  risken är inte så stor att den motiverar en operation.

Princesseen
0

#29 varför är det bättre om det inte går som dolt fel? #30 veterinären sa också att man ska inte använda om den ramlar ner sen. Men det gör inte så mycket. :)

vallhund
0

Om det är ett dolt fel så får du ersättning upp till valpens inköpspris. Hundens egen veterinärvårdsförsäkring täcker nästan aldrig ersättning får behandling/vård som är relaterat till dolt fel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

29 självklart måste man utesluta andra sjukdomar innan diagnosen fastställs. Jag pratar inte om att ts ska sikta på avla på denna hund, tycker TS verkar bra sikt på att tänka sunt avel är inte allt :) . Men jag tycker det är lite fel att en veterinär säger hunden har demodex utan att göra en utredning anser jag fel.

Princesseen
0

#33 hon tog skrapprov och dom kollade i mikroskåp. Det va Demodex. Han har det bara runt ögat och en liten fläck på ett ben. Vi skulle avvakta med behandling. Det brukar gå bort när dom blir äldre och får bättre immun försvar.

[Forest]
0

34, det stämmer det är inte helt ovanligt att vissa hundar blommar det upp på det är olika vad som utlöser det hela. Jag har ingen hund med detta och har ingen egen erfarenhet av detta utan bara pratat med andra och läst om det. Håller tummarna att det går bort helt