Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2953 ggr
Sugar Mist
1

Klippa klor med sekratör?

Dum fråga, förväntar mig dock inga dumma svar.

Min klosax är borta och Opsis klor börjar bli väldigt långa, kan man klippa med sekratör eller kan klon spricka?(Far min sade detta)

Filat ner 2 klor och det tog mig en halvtimme, tänker inte sitta i 2 och en halv timma med det…

-

nlinds
1

Ser framför mig hur klon spricker.. så jag skulle aldrig vågat prova.. Men det är jag det 😛

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

LinDajSon
3

Köp en ny klosax, bättre en femtilapp på det än en spräckt klo och ett par hundringar till veterinären. ;)

Sugar Mist
3

Vi ska ha ca 5 klosaxar hemma, förstår absolut inte vart sjutton alla tar vägen, hade en i badrummet IGÅR och den är puts veck. Kan det vara hundarna som gömmer de?🤔

-

[Jens]
6

Varför åker man inte till en djurbutik och köper en riktig klosax till hund direkt? Det är en självklarhet anser jag. Jag har fyra stycken och 2 funkar hyfsat men ska slänga de andra två.

Cahira
4

Skaffa ny klosax och lägg i en specifik låda så den inte kan försvinna. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Jens]
2

Vad säger jag?? jag menar att de som funkar hyfsat slänger jag och de andra två som funkar perfekt behåller jag =))

LinDajSon
1

Jag har också problem med att de försvinner… jag vet att jag har minst 6-7 stycken hemma men hittar bara två. Köper dessutom nya rätt ofta, inte bara för att jag inte hittar de gamla men för att de slits snabbt. Jag vill ha dem knivskarpa och de är så krångliga att slipa, så jag köper nya.

Jenna_Nord
0

Om du senast såg klosaxen igår så hade jag avvaktat. Han lider inte av att gå över kloklippningen ett par extra dagar, och den dyker säker upp snart:) har de gått över en vecka hade jag satsat på att köpa en billigare klosax på tex ÖoB för att använda för tillfället.

Mvh Jenna

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag tvivlar ganska starkt på att djurbutiker har öppet klockan 10 på kvällen.

#5 Jag hinner inte köpa en ny klosax tills lunch imorgon och dessutom klippa klorna på honom, och imorgon blir en "rabiesdag" eftersom vi ska på hundträff och han kan kasta sig i kopplet och ska gå omkring i en timma och nja.. det känns inte rätt. Därför är jag lite desperat efter lösningar..

#8 Han har gått över kloklippningen i någon/några månad(er) nu, när han lägger tyngd på tassen när han går så ser det ut lite såhär(bilden är tagen mitt i språnget) och känner att det är inte rätt. 

Vill INTE ha dumma kommentarer ang. bilden.

-

Cahira
2

Då har du valen att leta klosaxar, fila eller helt enkelt låta det vara tills du kan köpa ny, för att spräcka en klo kan bli enormt traumatiskt för hunden.

Sugar Mist
0

#10 Jo, han hade ju en infektion i klon redan när han kom och det såg inte behaglig ut över huvud taget.. Tro mig, jag letar som en tok och blir rent utsagt frustrerad över att jag absolut inte hittar en jäkla skit. Hmpf. Får ta nagelfilen och förbereda mig på en låååång natt och en träningsvärksbedövad arm :|

-

Cahira
0

Fokusera på framtassarna just nu, tror baktassarna ser bättre ut, korrekt? :)

Sugar Mist
0

#12 Näää inte direkt. Har lyckas slipa ner 2 klor på baktassarna till vettig nivå men det återstår fortfarande 16 klor hahaha :(

-

Jenna_Nord
0

Du har ingen nagelsax för människor eller mindre klosax för mindre djur? Kan ju funka till att ta det yttersta och värsta. Alternativt låna av någon, en granne?

Mvh Jenna

Sugar Mist
0

#14 Grannen vill inte bli störd på kvällen eller morgonen för den delen och enda klosaxen vi har är för kaniner och jag har testat- det funkar icke ): Nagelssax vet jag inte, vi har nageltång men det är nog inte så bra..

-

[Tess86]
0

Om du har en fotfil för människor, en sån där bred vanlig du vet i plast med svart filyta, så prova den. Jag har använt den till jämtens klor efter klippning och den är bra mycket mer effektiv än en nagelfil för människor. Dessutom är det ju en sak som många har hemma.

Michaela-N
2

Det kanske bara är min ICA-butik som har klosaxar på djuravdelningen.

Sugar Mist
0

#17 Vad vill du säga med den kommentaren?🙂

-

Sugar Mist
4

#16 Tack så jättemycket för tipset! Gick betydligt snabbare än med nagelfilen! Fick nerfilat 4 klor på 20 minuter.

-

[TeamGolden]
10

Kan tyvärr inte riktigt se problemet i det hela, klor växer inte så pass fort att det är panik idag kl 10 på kvällen. Imorgon är det ju lördag, åk iväg till nån djuraffär eller butik du vet har klosaxar och köp dig en. Aldrig haft problemet med att tappa bort klosaxar, ha den i en låda där man aldrig får ta ur den förutom under kloklipp, då lär den ju ligga kvar;)

Sugar Mist
0

#20 Vi är en familj på 5 personer, saker försvinner dynget runt hehe. Har inte riktigt tid med att åka och handla saker i djuraffären för när man "bara" ska ha en sak kommer man ut en timma senare med 20 andra saker som inte är en klosax ahha.

-

[TeamGolden]
2

#21 Är också en familj på 5 personer + en viss liten hund som tror han är retriver och bär bort saker hela tiden haha 😎 och har givetvis stött på problemet att saker försvinner, dock inte i hundväg då vi har en hundlåda där alla hans saker ska ligga, det gör att de ligger där de ligger! 
Klart du kan gå in i affären och köpa klosax utan att köpa massa annat, ev kan du ju gå till en Ica, de har ibland Dogman klosax och filar, kanske minskar risken för att du kommer ut med 20 andra saker

Sugar Mist
0

#22 Mjo visserligen, ska iaf kika på det om vi hinner med det imorgon.

-

[Forest]
2

Tror han överlever ett par dagar tills du köpt eller hittat klo-saxen :)

[Tess86]
0

#19 Varsågod! Bra att det gick snabbare i alla fall! :)

Lathundarna
3

Använder olika modeller av sekatörer dagligen i jobbet, och med tanke på hur grenar kan se ut efter skulle jag inte tänka tanken på att använda sekatör som ens tillfällig lösning. Hellre då låta hunden vara ett par dar extra eller kolla om jag kan låna av nån polare.

Thaisilk
0

"Apotekets fotfil" med en grövre och en finare sandpappersyta är toppen att använda på hundklor! När ytan blir sliten kan man köpa nya bitar att byta med.

En sekatör har sällan tillräckligt bra precision och är sällan så vass att den gör annat än klämmer sönder klon. AJ! vad ont det måste göra!

Sugar Mist
1

Har lyckats få tag på en klosax så problem solved d:

-

vallhund
2

Istället för att slänga klosaxar så kan man slipa dem, man använder en rundfil, en sån där som man slipar motorsågens klinga med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.