Tips inför Veterinärbesök
Kommer snart att boka tid för att kolla min hunds höfter bl.a. Jag är ganska orolig över detta då han verkligen inte accepterar att främlingar hanterar honom. Han får panik & kan börja bete sig som att han hyperventilerar mm. Han har lyckats ta sönder 3 munkorgar på raken innan veterinären godkände att pappa gav sprutan istället (då utan munkorg). Han har slagit ut en tand på en djurvårdare och han kan bita. Så det är ganska allvarligt alltså. Någon gång har vi blivit nekad vård pga detta. Nu har jag dock hittat en veterinär som lyckats söva honom, inte helt enkelt såklart men där fortsätter vi att gå hedan efter.
Är det någon här som har något tips på hur vi kan göra för att det ska gå så bra som möjligt hos veterinären? Jag har redan lämnat över det så att det är pappa som åker med honom. (Jag blir för orolig och min hund känner av det på en gång). Munkorg kommer han att ha såklart. Men utöver det, hur förbereder jag honom bäst på morgonen? Vad kan min pappa tänka på när han överlämnar honom och vad kan veterinären tänka på? Alla hundar är olika, men önskar ändå tips :) Allt är välkommet!
I have no sympathy for people without empathy
Be att dom ger lugnande så fort det bara går när ni kommer dit så hunden slipper jaga upp sig i onödan.
Jo men att ge lugnande innebär ju hantering :-( och det klarar han inte av. Även om det är det är det första dom gör.
Börja med att träna hunden med att låta okända människor hälsa på hunden. Träna att ha munkorg så blir den delen förhoppningsvis inte heller så obehaglig. Fråga om din pappa kan få ge lugnande själv. Vet inte hur det är med hundar, men till hästar finns det ett medel som är som en gegga som man trycker in i munnen på dem. Kanske finns något sånt till hund? Sen ska hunden givetvis ha fått lugnande innan din pappa går därifrån.
Be veterinären skriva ut lugnande som ni själva kan ge.
Ska kolla upp det där med hästgeggan :) Det hade ju varit super om vi kunde ge lugnande innan vi åkte dit. Munkorg är han van att ha, tränar ju en hel del bland och på människor och då har han munkorg.
Han har varit med om en del saker när det kommer till människor så vi har tränat i hela hans liv. Tyvärr funkar det inte riktigt ända fram, vi har även tränat mycket hos veterinären bara att gå dit osv. Men problemet är ju själva hanteringen. Han har en väldigt stark "egen zoon" och den har vi inte lyckats träna bort än trots alla år som gått. Men tack för era tips! Hoppas verkligen att det finns lugnande vi kan ge själva, det vore ju kanon.
Det finns ju DAP-sprej mm. Fast frågan är om det hjälper.
Får jag fråga varför hunden ska lämnas utan trygghet hos veterinären när det endast gäller en höftledsröntgen ? Känns lite galet. En röntgen ar inte lång tid och hunden får gå därifrån direkt efter så fort dom ser att bilderna blev bra.
Eller är det inte en "vanlig" höftledsröntgen som ska göras ?
Jag såg på djursjukhuset ett avsnitt med en hund som hade svårt för främmande människor som höll på med den. Då gav de lugnande sprutan redan i väntrummet. Ägaren satt och väntade med hunden och sen satte sig veterinären/djurvårdaren brevid och snabbt gav lugnande.
Nu vet jag inte hur din hund är men de flesta hundar är lugnare ute i väntrummet än i behandlingsrummet, eftersom det vet att i behandlingsrummet händer det saker, men är inte lika vaksamma i väntrummet.
Besök min blogg: http://bumpi.se

Den förra hunden jag hade avskydde att bli hanterad av främmande människor. När hon skulle till veterinär brukade han gå ut till vår bil och ge lugnande där. Nackdelen var att hon var en stor hund och det blev lite jobbigt att bära in henne. Men hon blev mycket mindre stressad av att göra så.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#7 han måste ju sövas. #o det funkar säkert på många hundar men min kan inte ens bli hanterad av en främling varken i väntrummet, på gatan, hemma eller någon annanstanns för den delen heller. Vissa går det bra med men oftast inte :-( han behöver bygga upp förtroende för varenda människa han träffar #9 ja bilen hade varit något. Synd bara att han skulle känna sig trängd då. Kanske om jag håller i huvudet på parkeringen men han skulle nog fara runt o försvara sig när veterinären väl närmade sig. För stor risk. Inte lätt =\
Gör så att ni frågar om vetten/sjuksköterskan kan gå en promenad med er, en kort bara, och sedan se om det blir lättare att hantera. Ska någon sova över här är det lite ett krav för min hund(som ogillar hantering av främmande) att gå en promenad och sedan erbjudas något roligt(frisbeekastning) eller något gott, då brukar de kunna klappa och kolla tänder, hantera m.m. Jag vet inte hur din hund är, men så är min hund. Just vetten vi haft har varit så säker och inte brytt sig ett smack om Opsis reaktioner så det har inte behövts att ta promenader.
-
med #0 så menade jag #8. Blev lite fel när jag skrev ifrån mobilen.
#11 Promenad kan nog hjälpa, för då får han en chans att acceptera veterinären :) Dock tror jag att det är få veterinärer som går med på det, men jag kan ju iallafall fråga. Ett bra tips :)
Ni kan nog köra ett riktigt fyspass och mycket mental stimulering så hunden blir trött och ni kanske kan be om att få lydnad ute direkt så hunden inte enns behöver gå in innan? Att en vet kommer ut?

#10 Jag hade alltid munkorg på min hund när hon skulle få sprutan i bilen. På det viset visste jag att hon inte skulle kunna bita även om hon snodde runt och jag kunde slappna av lite med.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar