Försäkringsbedrägeri, hur?
Hur går man tillväga ifall man skall anmäla en tidigare ägare på en hund för försäkringsbedrägeri? Om man får reda på vilket försäkringsbolag hunden stått försäkrad i innan den såldes.
Nämligen så att min far har tagit över en hund vars gamla ägare anmälde hunden avliden till SKK direkt efter att kontrakt skrivits och han fått alla papper, stamtavla osv på hunden och vi kan inte se någon annan anledning till att man gör detta än just försäkringsbedrägeri dvs få ut livförsäkringen på hunden. Mest för att tidigare ägare endast snacka pengar när vi hämta hunden och om hur hon hade tagit ett högre pris än ynka 2000kr om hon vetat redan innan att någon verkligen ville ha honom.
Uppfödaren till hunden är informerad om hela ruljansen redan vilket också SKK är. Hunden står återigen som levande hos SKK och vi hoppas på att min far skrivs som ägare inom kort med hjälp av SKK och/eller uppfödaren.
Kan personen åka dit per automatik eftersom hunden nu står som levande igen?
Min far försäkra även hunden i annat bolag efter att han köpt den men ställa ut hunden har han inte kunnat som han velat iom att den stått som död vilket kom som en chock för oss alla.
Tror ni man kan fixa så min far hamnar som ägare utan att man måste kontakta gamla ägaren? Kan SKK göra detta eller måste uppfödaren göra något? Har frågat uppfödaren detta redan men jag vill höra vad ni här inne anser.
Ring skk o berätta att ni har hunden o att den i allra högsta grad lever. Vill dom ha bevis antar jag att hunden är chipad
minavitas.wix.com/kennel
#1 Det är redan gjort, står i texten. Hunde är åter levande i deras register. Bara just det med registrera min far som ägare på hunden som inte är klart än. Men det var frågorna jag ville ha svar på.
Att en hund står som död på SKK ger inte rätt att få ut pengar från försäkringsbolag, så jag förstår inte hur detta är ett försäkringsbedrägeri ?
För att få ut livförsäkring så krävs antingen veterinärintyg på att hunden är avliden eller avlivad eller så krävs flera vittnen att den är död alternativt sprungit bort.
Jag förstår Om den nya ägaren blir misstänksam men det kan ju också vara,så att någon på ska råkat registrera avliden på fel hund helt enkelt!? Ring och kolla vad det kostar och försäkra hunden hos försäkringsbolagen då lär du nog bli varse om hunden är föremål för bedrägeri eller inte, det finns inte så många bolag ändå att kolla med.
#3 Jo jag vet, men varför anmäler man annars hunden död när man säljer den? Och eftersom tidigare ägare hota med att skjuta hunden, de är jägare, så hade ju de ändå inte haft något veterinärsintyg om de gjort det.
Eller det kanske finns andra teorier kring varför man anmäler en hund avliden? Jag drar bara röda trådar genom förra ägarens pengarmani, laddad bössa osv och går på det jag fått höra.
#4 Tack för tipset.
#4 Kan väll tillägga att SKK nämnde själva att det var tidigare ägare som anmälde hunden avliden.
Hm det är betydligt märkligare skulle köra på mit. Förslag i #4
Hur ser det ut nu för att regga min far som ägare? Kontakta gamla ägaren kan man ju uteslut. Kan man bara skicka in ägarbytepapper? Måste uppfödaren stå med på ett hörn?
Finns kvitto på hunden, så är det lätt att bevisa att hunden är er - ta kopia och skicka till SKK samtidigt med ägaranmälan. Jordbruksverket är det samma sak med.
Intyg på att hunden är just den hunden går att få hos veterinär som läser av märkningen om det behövs för försäkringen🙂
Uppfödaren är ju inte speciellt glad på förra ägaren och har nämnt någon gång att de är portade från att köpa hund hos henne inte bara pga detta men också för att de bröt mot kontraktet när de omplacera honom, har ljugit för henne, struntat i hunden då de dumpa honom hos ett handikappat par som aldrig ägt hund och som inte kunde gå ut med han eller visste vad en hund ska äta i väntan på att han skulle skjutas mm.
Uppfödaren är glad över att det handikappade paret vände sig till min släkt då de bor grannar vilket gjorde att släktingarna, hela sex stycken, ringde i omgångar till min far. I slutändan bestämde sig min far att samma dag åka och hämta hunden då hunden var schemalagd att skjutas i skogen veckan därpå.
#10 Tack för tipset. Inväntar också vad SKK och Uppfödaren kommer med för info. Kvitto finns och chippmärkningen är ju lätt att läsa av hos veterinär.
Vilka försäkringsbolag för hundar finns det?
Jag kommer bara på;
Agria
IF
Folksam
Sveland
TryggHansa
Dina Försäkringar
Jag har försäkringsbolaget Optimal
Trygg Hansa försäkrar inte djur längre.
#15 Har också för mig TryggHansa slutat med det och vad jag fattar det som så hänvisar TryggHansa djurägare till Sveland. Men de har ändå sin försäkringssida kvar; http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/djurforsakringar/hundforsakring/pages/default.aspx
Men förstår jag det rätt, tecknar du försäkring hos TryggHansa så får du per automatik Sveland. 🤔
#11 Då har uppfödaren gjort fel, man får inte göra egna tillägg till SKKs kontrakt o en uppfödare kan aldrig kräva att man inte får omplacera en hund som man köpt, lika lite som en bil eller kylskåpsförsäljare kan kräva det.
Oavsett så låter allt väldigt märkligt, om de tänkte skjuta hunden varför placera den hos någon annan under tiden istället för att skjuta den direkt? Varför anmäla att en hund dött till SKK? Har jag aldrig gjort, däremot vill försäkringsbolaget ha in intyg om livbelopp skall delas ut.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 Jo det vet jag, hon hade inget krav men en önskan i kontraktet att hon ville vara med om omplacering skulle ske vilket gamla ägaren gick med på och sa till henne att det var en självklarhet. Uppfödaren trodde väll förra ägaren skulle följa deras överenskommelse.
Ja du, det finns många varför.
Anledningen till att gamla ägaren ville skjuta hunden om han inte försvann fort enligt henne själv var för att han var för lekfull på jaktmarkerna och enligt henne flög hon i taket varje gång (hon berätta det själv när vi hämta hunden). Notera då att det är en 1,5 årig retriever vi då pratar om och vilken retriever har inte myror i häcken!?