Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2794 ggr
LinaLj
0

Obehagligt

För ett par veckor sedan var min närmsta granne ute och promenerade med sina två corgis. De tog det som vi kallar den långa promenaden som går i en cirkel genom skogen och så kommer man ut en bit bort på vägen. En bit bort på den vägen så bor det ett par med en stor hund som alla alltid är lite försiktiga när man möter. Man vet aldrig var man har varken ägarna eller hunden. I alla fall… 

När min granne kom gående på vägen så kommer hunden rusande inne på sin tomt, hoppar över staketet, springer över vägen och hugger Anna (den ena corgin) i sidan av halsen. Medan min granne förtvivlat försöker få bort hunden från hennes hund och samtidigt hålla Lotta (den andra corgin) undan så står ägaren till den stora hunden på sin altan och ropar på den. Det slutade med att min granne fick sparka hunden i bröstkorgen för att få den att släppa. Då kommer ägaren rusande och skriker att hon ska anmäla min granne för djurplågeri. 

Anna fick åka in till djursjukhuset och det blev en operation då det var ganska stora skador på halsmuskeln. Grannen anmälde naturligtvis allt till polisen och alla hundägare här omkring har känt sig ännu mer obehagliga till mods. Jag slutade att gå med Trixie åt det hållet och ser jag dem när vi är ute så ser jag till att vi inte möts. Ägaren till den stora hunden (i alla fall kvinnan) har vänt det hela till att alla andra hundägare "mobbar" henne och hennes hund och att det är så synd om dem.

Igår skulle en bonde som bor lite längre bort komma hit med ved. Jag hjälper honom ibland när han arbetar med sina hästar i skogen så jag får veden till ett bra pris. Som vanligt så använde han Flinga (en nordsvensk arbetshäst) och kom körande med henne på vägen. Då händer samma sak igen. Hunden kommer springande, hoppar över staketet och ger sig på Flinga. 

Flinga var ju selad och drog vagnen så hon var begränsad i sina rörelser (vilket förmodligen var tur för hunden). Flingas ägare lyckades behålla kontrollen över henne så hon skenade inte. Återigen stod ägaren på altanen och försökte ropa in sin hund. Flingas ägare hade det mycket jobbigare att mota bort hunden eftersom han inte bara kunde släppa tyglarna och hoppa ner från vagnen. Det slutade med att hunden fick en rejäl smäll av Flingas ena framhov som gjorde att han vacklade bakåt ett par steg. Då tog Flingas ägare chansen och körde där ifrån. Men hunden jagade dem en bra bit längst vägen. 

När de kom hit så ropade han att jag skulle gå in och ringa polisen för han visste inte om hunden fortfarande jagade dem. Flinga hade flera bitmärken på frambenen och ett rejält sår på ena bakbenet.

Jag tycker det här är enormt obehagligt för det visar del att ägarna inte alls har lärt sig något om de fortfarande låter deras hund gå lös på tomten och dessutom att hunden anfaller allt och alla. Den bor inte så långt härifrån och det känns verkligen inte säkert. Jag hoppas verkligen att polisen tar tag i det nu när de har fått in två anmälningar på så kort tid.

Linnea
12

Bra att ni polisanmäler, en sån hund ska bli omhändertagen! Uppenbarligen kan inte ägaren kontrollera den och hon gör ju tydligen inget för att hålla hunden inne heller!

Skynda långsamt så går det fortare.

Vizzla
22

Anmäl anmäl anmäl. Jag hade anmält varje gång och försökt om möjligt att gå tillsammans med andra så det finns vittnen varje gång. Hon får tycka hon är mobbad eller vad som helst - HON ÄR EN FARA FÖR ER OCH hundarna!

Skydda era djur bäst och undvik människan men ring polisen och säg att ni är rädd! 10 gg om så behövs! Blir så arg på såna där. Ropa också att "JAG SPARKAR HUNDEN OM DU INTE HÄMTAR DEN" om den kommer rusande. Då vet hon iaf vad som kommer hända.

Ett alternativ kan ju vara att ha en sprayflaska med typ surströmmingsspad i, skadar inte hunden men hon lär ju inte vara så glad att få tvätta den varje gång den stinker ve och fasa när den har smitit.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Fridaakafrodo]
2

Ni har gjort rätt som anmält, absolut! Inte bara för hundarna (och hästarna) i närheten, utan också för hunden själv. Ägarna till denna hund har ju tydligen inte fattat att hunden måste fostras innan den kan vara lös… Hoppas både Flinga och Anna mår bättre!

lindbergarn
8

#2 Gillar förslaget om surströmming som motvapen. hehehe

RebeccaG
2

Det finns en björnspray som jägaren använder i skogen om de skulle bli attakerade av en björn - spraya mot björnens nos och den springer för glatta livet åt andra hållet. 

Samma med pepparspray, inget av dem kostar särskilt mycket & kan ju vara en bra idé att ta med sig om man är ute & går, eller ha nära till hands hemma. 

Spraya mot hundens nos och jag kan garantera att hunden sticker åt andra hållet. 

Ingen av sprayerna skadar djuren, men det kommer sticka till i hundens nos. 

Det är en pengavärd investering om man har ert problem. 

Annars kan ni ju tyvärr inte göra mycket mer än att anmäla gång på gång, förr eller senare kommer det få respons. 
Sätt ner foten med en gång!

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Anna4077
1

Hur gick det med hästen? Jag gillar också surströmming idén. Då kanske hon håller bättre koll på sin hund. Men som sagt, gå gärna tillsammans om ni går där. Anmäl varje gång. Ring polisen. Vet inte om man kan ringa någon djurskydds grej.

Anna och taxen Max

imsuchadiva
0

Man ska absolut inte spraya pepparspray på hunden! Att hota med att skada hunden är inte heller så smart. Det är inte hundens fel. TS ni har gjort helt rätt! Ring gärna och stöt på. Jag skulle också undvika att gå förbi där Tänk dock på att om man försöker dra bort en hund som bitit sig fast så kan de ge ännu större skador.

[[Boris Sager]]
2

Anmälan borde göras både till polis och till länsstyrelsen. Detta  är ju ingen okynnesanmälan, till skillnad från så många andra, som länsstyrelsen får. Denna anmälan verkar vara synnerligen befogad.

imsuchadiva
2

Har ni försökt pratat med ägaren? Alltså gått till ägaren och hälsat på, utan hundar?

[tk1971]
0

Usch, vad obehagligt! Man kan ju inte ha en sån hund lös i trädgården om man inte kan hålla den inne på tomten. Det är varje hundägares skyldighet, och särskilt om den attackerar andra djur.

Jag var med om nåt liknande med min förra hund. Vi gick förbi ett hus där det låg en schäfer som stirrade på oss. Plötsligt rusade den mot staketet och hoppade rakt över det och tog tag i min hund. Jag lyckades få loss henne innan nåt allvarligt hände, och DÅ kom ägaren gående. Hon frågade i alla fall om jag ville polisanmäla, men dumt nog tänkte jag att eftersom hunden inte blev skadad så får jag väl låta udda vara jämnt.

Linnea
11

#7 Om en hund hugger tag i nån av mina så ser jag till att få bort den även om den får ont. Det är inte hundens fel men ska man bara stå och titta på tycker du? Inkallningen funkar ju tydligen inte speciellt bra på den här hunden.

LinaLj
0

#6 Flinga mår ganska bra. Hon fick "bara" ytliga skador, varken muskler eller senor verkar vara drabbade. Men hon har flera sår på benen och kommer förmodligen inte kunna arbeta i skogen tills de har läkt ordentligt. Turligt nog så är hon en väldigt lugn häst och verkar inte ha fått några större psykiska men.

#9 Vad jag vet så har min granne (vars hund blev biten) försökt prata med henne över telefon. Dels ville hon veta vad kvinnan skulle göra med sin hund om hon skulle se till att ha den kopplad, sätta munkorg på den osv. Dels för att prata om veterinärräkningen för grannens hund då grannen anser att det är något som den stora hundens ägare borde stå för.

Efter vad grannen berättade så hade hon inte direkt varit mottaglig för något. Hon ansåg inte att hunden hade gjort fel då den "vaktade sitt revir" och den var inte alls aggressiv menade hon. Därför tyckte hon inte heller att de skulle hjälpa till med veterinärräkningar.

Jag vet att Flingas ägare kommer att prata med henne om veterinärräkningar och om lönebortfall då Flinga är en arbetshäst. Men jag vet inte om han har fått tag på henne än.

Själv känner jag att jag håller mig lite utanför, vill helst slippa att ha något att göra med dem och är nöjd så länge de håller sig på sin kant och jag på min.

Angående att prata med polisen så pratade jag med de poliser som kom ut i går för att ta emot anmälan. Flinga fick stå kvar hos mig tills ägaren kunde komma med transporten. Jag berättade då att det känns väldigt otryggt att ha en sådan hund i området. Eller ja, snarare sådana ägare som inte kan hålla hunden under kontroll. 

Det är en väldigt olustig stämning här omkring idag när nyheten sprids (och den går som en löpeld så här ute på landet). Jag pratade med en annan hundägare när jag och Trixie var ute och gick. Han berättade att han hade förbjudit sin fru och dotter att rida ut i skogen och på vägen. Han hade ringt upp till det stora stallet som ligger en bit bort och de fick mer än gärna använda deras paddock och ridhus när det inte var lektioner där. Jag förstår honom för om hans 12 åriga dotter blir attackerad när hon sitter på sin häst så vet man ju inte vad som kan hända.

Jag pratade med en granne när jag var och hämtade posten som sa att de är lite oroliga att släppa ut sina barn för att leka (13, 10 och 8 år). Det är de som bor "närmast" hunden, även om det är en åkerbit och lite buskar emellan tomterna. Så det blir verkligen en osäkerhet över lag och speciellt på ett litet ställe som det här.

Anna4077
0

Fy va jobbigt :S jag bor på ett liknande ställe, på en ö och alla vet typ allt om alla. Kan bara tänka mig hur det skulle vara en vi hade en hund som kunde attackera folk. Lyckligtvis är det inte så många hundar här omkring och dom som finns är jätte snälla.

Anna och taxen Max

Linnea
2

En sån hund måste ju bort det förstår ju vem som helst. Att inte ägaren fattar att hon måste ha ett högre staket så att inte hunden kommer ut. Att man har mage att tycka att det är okej att ens hund gör såna saker..

imsuchadiva
1

TS om du vill hålla dig utanför, varför sitter du då och skriver det här på ett forum? Det kommer inte göra saken bättre. Vill du inte lägga dig i så låt bli att passera hunden och låt bli att tala om det.

Linnea
7

#15 Fortfarande är det så att man ska kunna passera någons hus utan att hunden som bor där tar sig ut och attackerar både det ena och det andra.

Driva
16

#15 när det händer såna här saker kan det var skönt att få prata/skriva av sig.

Besök min blogg: http://bumpi.se

LinaLj
9

#15 Därför att det är ett bra sätt att ventilera iom att ni inte har en aning om vem jag pratar om. Naturligtvis blir det mycket prat om sådana här saker på små ställen där alla känner alla och alla vet vem alla är. Men det är även väldigt skönt att ventilera av sig till folk som inte vet vem jag eller mina grannar är.

Frågan är väl kanske snarare om det är så klokt av mig att gå och ringa på hos det här paret bara för att berätta att deras hund och sättet de hanterar den på ger mig rysningar. Personligen tycker jag inte det tillför situationen något. Den dagen (gudarna förbjude) hunden gör något mot mig eller mot ett djur jag är ansvarig för så kommer jag definitivt att prata med någon av ägarna. Jag ser bara inte poängen med att ta en diskussion med dem i dagsläget för jag ser inte vad det skulle ge för resultat. "Jaha du tycker inte att vi hanterar situationen på rätt sätt, ja men då tar vi ju och gör på det sättet som du, nästan helt okända människa, rekommenderar"

hund_katt
3

hade en av mina hundar bara fått 'fnatt' och gjort något sådan, skulle jag inte bara stå och ropa in hunden. jag skulle nog själv sprungit fram till min egen hund och sparkat bort den(inte sparkat så hunden far illa då). hade även hjälpt till med veterinärkostnader även om jag kanske inte har ekonomi, om det blir så stor skada att det blir dyrt(även om hunden är försäkrad). hade hunden(eller hästen om den skulle gett sig på den) behövt avlivas, så skulle jag också betalat. jag hade även kollat hos veterinär om min hund är sjuk, dock tror jag att dessa ägare inte uppfostrat eller inte gett den motion som den kräver. antar att det är nån typ av sådan ras som kräver ordentlig uppfostran från A-Ö och som behöver riktigt mycket motion. både mentalt och fysisk.

men att hon inte bryr sig om att hennes hund håller på att döda en häst eller hund, utan bara bryr sig om att de försvara sin hund/häst genom att sparka undan hunden, vilket jag anser inte var så farligt eftersom den gav sig på en igen. vilket är värst? ett liv eller en 'kort' smärta?

usch, de har för det första ingen aning om vad en hund kräver och att man måste hålla ordning på den. och de valde helt fel typ av hund om de nödvändigt ska ha en hund. varför ta en av denna typ av hund som kräver så mycket? varför inte ta en enkel sällskapshund? och ha hunden i alla fall kopplad om de vet att den kan hoppa över staketet om den tvunget ska vara ute utan kontroll.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Vizzla
10

Skriver man på forum kan man ju hoppas att diskussionerna leder till att vissa som läser kanske tänker om just gällande att se till att ens hund inte kommer åt att skada någon annan. Diskussionsforum kan ju fungera så. 

Jag har lärt mig flera grejer och tänkt till om mycket som förändrat mitt sätt att se och göra saker med mina hundar. Nu har jag inte haft såna problem som i detta fallet men man kan ju faktiskt lära sig av andra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
7

TS Det här är helt sjukt. Jag drabbades också av en sån granne/hund som klippte tre av mina hundar. Men hon ansåg att hennes hund skulle få en chans till. Men det fick den inte. Döttrarna tog den till avlivning. Tack och lov. Skadorna på mina hundar gick på grannens hemförsäkring.

Er granne styr ju upp hela byn på grund av sin olustiga hund. Ordna en namninsamling där folk får visa vad dom tycker. Fy vad olustigt det låter.

Hoppas ni får någon rätsida på ert problem. Att hunden gett sej på hästen kan faktiskt göra så att det blir en vändning. För det blir ganska stora kostnader med inkomstbortfall och veterinär.

Hälsning från en stor djurvänCool

[Forest]
7

Hoppas alla vågar anmäla allt som inträffar, det är ju uppenbart att ägaren inte är så mån om sin hund eftersom denna nu har mindre koll på den trots att den visat sig farlig flera gånger mot andra hundar. 

Det finns någon sort spray som man får använda och visst anser jag att det är väl bra att använda den OM det räddar liv.

vallhund
6

TS hoppas att grannen blev polisanmäld för den första händelsen du skrev om, där finns ju bevis i form av journalanteckningar från vet. Naturligtvis skall grannen betala veterinärkostnaderna, eller iaf dennes hemförsäkring.

kl
Pepparsprej är olagligt, däremot finns något som heter dog defence som man kan spruta i nyllet på attackerande hundar. Självklart får man skydda sin egendom o sig själv mot anfallande hundar, även om den anfallande hunden skulle dö av skadorna o lika självklart får man upplysa om att man tänker göra det vid behov, det är inget hot, det är en upplysning. Precis som man får skjuta ihjäl hundar som angriper ens tamdjur o inte låter sig infångas, om man har jakträtten, vapen o vapenlicens.

Sprejflaska med surstömmingsspad lät som en bra idé!🐖

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LinaLj
3

#23 Ja alla incidenter är polisanmälda.

vallhund
0

#24 Bra, håll oss uppdaterade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.