hjälp angående löp!
Skaffade min första egna tik i april, och är helt ny på allt som har med löp osv att göra, tänkte jag skulle be om hjälp med några frågor som har dykt upp… Har en chinese cresteddam på 8 månader. Hon började löpa första gången i augusti då hon var ganska exakt 5,5 månader. Då märktes knappt någonting förutom en blodfläck och att hanhunden va galen dygnet runt… (hon började löpa fem dagar innan hans kastrering…) Vi har ju hört och läst att en tik löper ca två gånger per år så vi tänkte att nästa gång kommer till våren men nejdå. Vi började hitta större blodfläckar där hon sovit, sen såg vi att det droppade/rann blod och att hon var väldigt svullen. Även vår numera kastrerade hanhund märktes det på då han fortfarande är på henne myclet bak och vill slicka och jucka, dock inte i samma grad som förut…dock eftersom vi inte trodde att hon skulle löpa så tätt inpå igen så registrerade aldrig min hjärna i början att blodet berodde på det…nu när jag tänker efter så har hon nog blött ganska kraftigt i 3 veckor…vi måste byta trosskyddet i "trosorna" minst 2-3 gånger/dag för att det blir så mycket. Är det normalt att de blöder så mycket och länge? Tänkte att en liten ras skulle löpa mindre, men det kommer mer blod än alla större tikar vi känner… Bör jag oroa mig? Som sagt, helt ny på allt det här
Alla tikar löper inte 2ggr om året utan det är individuellt, allt ifrån 2 månaders skillnad till en gång per år.
-
Ja det har jag fått reda på :) är mest orolig för att det är så mycket blod! Och hur länge de normalt blöder (på ett ungefär)
#2 Ungefär 3 veckor :)
-
Jag tycker inte att så stor mängd i så många veckor låter normalt. Ring och prata med uppfödaren. Hon vet bäst hur hennes linjer brukar fungera vid löp. Ta bort hanne ifrån henne. Han ska inte få jucka och ha sig på henne.
Okej då ska jag ringa henne imorn :) Självklart låter vi honom inte hålla på hur han vill! Visar han minsta tendens på att jucka eller slicka mycket säger vi åt honom, blir han för på så skiljer vi dem från varandra en stund, men oftast lugnar han sig direkt när jag säger åt honom.
Låter bra det!
Inte ovanligt att tikar som får ett tidigt löp, löper ganska snart igen. Det brukar stabilisera sig. Men hur löpcykeln blilr sen är väldigt individuellt.
Mina småttingar blöder rätt mycket, men dom får städa själva ändå - jag använder inte tikskydd mer än nattetid. Och det ser ofta mer ut än vad det egentligen är.
Men är du orolig är det alltid bra att kolla upp så det inte är en cysta eller annat som spökar.