Nyfiken, vilken ras?
Man får ju lätt tunnelseende när man bestämt sig för vilken ras man vill ha. Jag har äntligen bestämt mig för att det blir en Shetland Sheepdog som nästa hund (när vet jag inte, dock inte förrän om 2-3 år), men tänkte att det kunde vara kul att höra om någon mer ras passar mig :) Så bara nyfiken som sagt, och vill lära mig mer om olika raser. Och har gjort några sådana här trådar här, men det var så länge sedan så jag hittar dom inte någonstans! Så, mina krav på hunden är:
- Inte för liten, minst 35-40 cm (är medveten om Sheltiens storlek, men rasen passar mig i övrigt så)
- Inte för mycket pälsvård, men kamma igenom och hålla på med pälsen några gånger i veckan tycker jag är kul :)
- Ha mycket driv, och will to please då jag vill komma långt inom agility som kräver ett visst driv. Självklart är det ju individuellt, men generellt :)
- Så frisk som möjligt
- Så lite jaktlust som möjligt
- Prioriterar att träna hunden på att kunna gå lös i de flesta miljöer, så gärna lite reserverad och att hunden vill hålla sig till mig.
- Hyfsat lättmotiverad (snabblärd, lättlärd, vad man nu vill kalla det)
Det jag kan erbjuda hunden:
- 7-10 km motion per dag i olika former, ibland mer.
- Vill tävla i främst agility, men även freestyle och viltspår. Kan även tänka mig att låta hunden bli eftersökshund. Kommer även att hålla på med dog parkour.
- Mental aktivering dagligen
- Kan även tänka mig att prova på andra aktiviteter som typ flyball, lydnad och apportering med dummy.
Vilken/vilka ras/er låter detta som? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Någon av de tyska spetsarna passar bra in.
#1 är inte de ganska svårmotiverade och envisa? I och med att det är spetsar, och många spetsar vet jag har "jag ska bara" attityd…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Instämmer att mitteln passar in, MEN det finns individer med varierande grad jaktlust. Men mittelspitz är en fantastisk sporthund som är alltid redo. Tvärtom så får man träna på avslappning så de lär sig ha en offknapp.
Tänkte även på Pudel då den är väldigt allround och bra balans, berger des pyrenees, mudi, eller pumi. Pumi beskrivs ha rejäl arbetsmotor.
Jaktcocker kanske?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 hmm, får läsa på lite om mitteln då! Ska kolla lite närmare på mudin och pumin också, de andra två raserna har jag upptäck inte passar mig alls haha! Alltså känslan, har träffat många pudlar och har aldrig riktigt känt att "en sådan hund vill jag ha!". Bergern, den är väl väldigt speciell?
Har funderat på jaktcocker faktiskt, får läsa vidare om den med!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har inte mycket ingående kunskap om de flesta av de raserna, förutom mitteln. Hade en egen (som inte var överdrivet bra rasrepresentant visserligen) var hundvakt åt två, samt att min faster har en med.
Min fasters hund är bara gårdshund medans de andra tre var riktiga arbetsnarkomaner. Ådi var alltid redo för aktivitet men hans jaktlust var enorm, så välj noga.
Japansk spets ska vara bra sporthund med men jag har ingen erfarenhet av dom heller.
Wachtelhund har viskats i mitt öra att dom skulle vara bra sporthundar med, men hur sant det är vågar jag inte svara på.
Corgi cardigan, västgötaspets och lancashire heeler kanske kan vara nåt att snegla på med? Bara för att bredda vyerna?
Hm.. svårt. :)
Kooiker? (:
-
#5 ja jag har aldrig riktigt intresserat mig för just de tyska spetsarna, så kan inte mycket alls om dom haha! Har knappt träffat några, förrutom pommar, och dom har inte direkt varit trevliga… Japansk Spets är trevliga hundar,är hundvakt åt tre sådana (eller ja två stycken, de har precis skaffat en till. De har en liten kennel, och sparade en valp från en kull som jag träffade när dom var fem veckor gamla… Ojoj vad söta!) och visst är de trevliga, men inte riktigt min hundras om man säger så. Wachtel är ju en jakthund, och används typ bara till jakt ;) Så nja.. De jag träffat har varit väldigt rymmningsbenägna. De andra tre har jag ingen erfarenhet av alls, ska kolla in dom!
#6 Ja den rasen ligger delad förstaplats med sheltie på min lista, någon gång ska jag äga en sådan!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Australian cattledog tror ja skulle passa dig!
#8 hmm, tack för tipset!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Nej, de är mycket lättlärda och lättmotiverade! Riktigt smarta och duktiga hundar, som man lätt skulle kunna komma långt med. Har tränat med en del tyska spetsar och attans så rappa och smarta de är.
Har en gammal klasskamrat som köpt en cattledog just för att ha till agility
cattledogs är enormt smarta och högenergihundar. De kan vara lite "tjockskalliga" som de flesta kovallare, men i gengäld är rätt så miljöstabil motför känsligare raser, typ sheltie, collie, border collie, etc. Kan absolut funka om man orkar en "hårdare" hund. :)
I så fall kan även kelpie passa. :)