Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3642 ggr
Molosser
0

Vad är eran första tanke?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17647805.ab

Vad är eran första tanke när ni läser den här artikeln och hur ser ni på det hela?
Själv blev jag rent ut sagt förbannad. Döda ett djur som är ute efter mat? Fel att bara skrämma bort den? 

- Vill inte höra någonting om ''krutmormor'' eller dylikt som det står mycket av på twitter. 
Frågan är: Är detta okej?

Sugar Mist
2

Nej, absolut inte okej.

-

Fridaaaa
4

Jag blev förbannad med när jag läste artikeln.
Var en jag diskuterade med som tyckte det var rätt åt räven och att vi ska "försvara" våra djur. Ja sant att vi ska göra det men inte genom att döda! Och det är ju rävens instinkt att söka mat.
Man får ju göra rävsäkert, om man väljer att ha höns eller andra djur som räven kan tänkas ta. Enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[erikam]
4

Hade väl räckt med att jaga bort den? Kä**ing säger jag!

jossa5
7

Självklart ska hon vara rädd om sina höns, men bygg då för tusan en bättre hönsgård.

Inte okej att döda den, och verkligen inte som hon gjorde heller.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frida B
7

Var det bara jag som reagerade väldigt starkt på att dom skriver att samma sak hände med en hund? Och vad hade hänt om räven inte hade dött, utan bara svimmat av? Fy säger jag, att det finns sådana människor är skrämmande. Det är jättelätt att skrämma iväg räven istället och sedan rävsäkra hönsgården.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Fridaakafrodo]
3

Tycker absolut att detta är fel, skrämma ordentligt hade räckt. Det är just precis sånt här som utrotade bl.a. "Thylacine". Huva. :c

Fenix_Chicci
3

Absolut inte okej. Självklart ska man försvara sina djur och hålla dem i säkert förvar, men något sånt här är ju helt oacceptabelt och vidrigt beteende. 
Blir illamående.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Majken!
4

Nä, jag blir inte särskilt upprörd faktiskt. Jag kan tycka det är OK, vilda djur får man inte fatt i med bara händerna i vanliga fall och tamdjur som är instängda och som inte har möjlighet att fly ska försvaras.

Fridaaaa
14

#8 Man får för det första inte döda en räv bara sådär, för det andra: man har som ägare skyldighet & ansvar att göra det rovdjurrsäkert = inte rävens fel. Ska räven straffas pga deras naturliga instinkter.
Nej bara dumt enligt mig.

Majken!
4

#9 Hur får man döda en räv då? 

Jag har inte sagt att det är rävens fel, men i Sverige är räven ett skadedjur och inte ett djur som behöver sparas på. Dessutom har hon försökt skrämma ut den ur hönshuset och misslyckats innan hon får fatt i den, så jag tycker det mesta är i sin ordning.

htt
1

Inlägg borttaget

Fridaaaa
3

#10 Man får inte döda en räv bara för att man tycker det själv, så som tanten tyckte själv att hon hade rätt till det. 
(pratat med jägare nämligen ang det). Och tror inte att man som "privatperson" bara får döda en räv heller, utan specifik anledning (nej detta var inte en specifik anledning)

Majken!
2

#12 Är det inte en specifik anledning att avliva ett rovdjur som attackerar din tamboskap?

Molosser
2

#10 Vart står det att hon försökte skrämma iväg räven?
Så här står det:
''Jag försökte fånga honom fler gånger. Så sprang han plötsligt förbi mitt ena ben och då fick jag tag på hans svans. Ingrid tog ett fast grepp om räven och styrde stegen mot husets stentrappa.

– Jag slungade honom två varv runt, drämde honom i trappan. Sen var han död''.

Molosser
0

#11 Inget skämt om någon annans död i tråden, tack.

Fridaaaa
1

#13 Det är deras instinkt. Samt att man får göra det rovdjurssäkert, absolut inte omöjligt till höns, tvärtom. Så nej, i just detta fallet är det för mig inte en specifik anledning.

En specifik anledning kan vara t.ex om den har skabb och stryker sig nära hus osv (bara ett exempel).
Du får höra med jägare, men det är vad de har sagt till mig, att man inte får döda själva pga att man själv tycker det.

htt
1

#15- Det var väl ändå inget skämt om döden? 
Utan snarare min första tanke.  
Men självklart ber jag om ursäkt om någon blev personligen upprörd över det!

Majken!
5

#16 Rävar jagas och dödas varje år på grund av deras instinkter, precis som hundar som river får eller jagar renar skjuts direkt på plats. Man har rätt att försvara sina egna djur, det är ett särskilt skäl. 

Jag tycker det är ett driftigt ingripande när man själv är i chock, det är min fortsatta åsikt.

Fridaaaa
4

#18 Ja man har rätt att försvara sina djur, inte antytt motsatsen heller, men man behöver inte döda anser jag. Men det är min personliga åsikt. Samt verkligen inte på ett sådan sätt som tanten gjorde, räven kunde lika väl ha lidit och allting bara blivit helt fel, nej anser att det var felaktigt beslut av henne. Men det är bara min egna åsikt kring det hela.
Jag skulle aldrig döda ett rovdjur om den tar sig in till t.ex mina kaniner, nej det har aldrig hänt mig, men jag vet att jag inte skulle göra det, eftersom jag vet att det inte är rävens fel, skulle vara förbannad och ledsen men skulle aldrig döda den.

Vi har delade åsikter helt enkelt, så kommer inget vart med det.

Molosser
1

#17 Jag blev personligen upprörd över det, men de är lugnt.

htt
0

#20- Ursäkta, jag tar bort inlägget! :)

imsuchadiva
2

Ser inga som helst fel.

Molosser
5

#22 Förklara gärna hur du tänker.

ChristineF
19

Min första tanke: "Vad är det för fel på folk och varför låter det i texten som tanten gjorde något coolt!?"
Det är inte rätt nånstans enligt mig att döda ett djur (som inte kan rå för att den har starka jaktinstinkter för att överleva) som lockats dit pga att hennes höns sticker ut huvudena, att hon inte har en säker inhägnad när hon bor nära en skog med rovdjur.
Skrämma bort så mycket man vill: Visst! Men att gå iväg med den i famnen och utföra ett väl planerat sving mot en stentrappa och sen helt iskallt lägga den i komposten är skrämmande, särskilt när de beskriver att hon fått inspiration till svingen från en hundägare som gjort så. :S
Undrar vad kärringen gör automatiskt om en hund smiter in och jagar hennes katter eller om barn kommer och pallar äpplen…

imsuchadiva
1

#23 ser inget fel med att man skyddar sin egendom. #24 vart står det att hon bli inspirerad?

Molosser
15

#25 Det gäller alltså alla varelser? Så om vi säger att din hund springer rakt emot någon av mina hundar och hugger någon av dem i benen så har jag rätt att döda din hund? För då skyddar jag min familj. Hundar är som sagt också rovdjur i grunden.

imsuchadiva
1

#26 Så nu påstår du att min hund är aggressiv och hotar med att döda den!!!?

Sugar Mist
20

#27 Men alltså ahhahahahaha

-

Lilllens
20

#27 Men herregud. Nu får du ju ge dig…..

Molosser
11

#27 jag ställde dig en fråga och hotade ingenstans. Tänk lite logiskt och läs noga.

Djurälskaren87
1

fy faaaaan säger jag bara, urs'kta mitt språk men hon är ju inte rktigt klok som dödar en räv på de heeeeemska sättet osm hon gjorde pch hon är stolt över de också?säger som vissa andra här, skydda dina djur genom att ha säkert hönsnät inte genom att döda den som kommer in för då har du ju misslyckats enormt med att säkra ditt nät!!!

det hade räckt att hon skrämde bort den istället för att dra tag i svansen på den och slänga den mot stentrappan:(:(:(:

Vizzla
0

Jag kan förstå en sån reaktion om man t ex upprepade gånger fått höns uppätna av rävar och olika stängsel osv inte har fungerat. Jag tror dock inte jag skulle agerat på det sättet. Bättre att försöka skrämma räven på något sätt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
0

I övrigt håller jag med Majken i tråden.

hund_katt
4

man måste väl också ha tillstånd att döda/skjuta/fånga(framför allt rovdjur).

och varför göra som den som gjorde lika dant med en hund? hunden mådde väl inte bra och behövde hjälp att bli trygg, inte hjälp att bli dödad.

varför ska man fånga och döda den? varför inte bara jaga ut den?

uppfattade det även som att hon var stolt över vad hon hade gjort…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

imsuchadiva
1

#30 Att du ens kan tänka den tanken och skriva ner det är obehagligt.

Em_
4
#12 Jo, har du jakträtten får du göra det.

Skyddsjakt på enskilds initiativ

26 §

För att förebygga skador av vilt får jakträttshavare bedriva jakt under de tider och övriga villkor som anges i bilaga 4 till denna förordning. 

Bilaga 4

Jakt för att förebygga skador av vilt

2) Vildsvin, räv, /…/ som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Jaktforordning-1987905_sfs-1987-905/

[TeamGolden]
8

#19 Men du har du själv hittat dina höns upprivna av en räv? För vet du det har jag och det var ingen rolig syn tro mig. Huvuden var avbitna och massa annat man inte ville se. 

1 höna av ca 7 st överlevde men dog dock dagen efter av den djupa chock hon hamnat i, hon var även gammal. 

+ att du kan inte tänka dig i situationen ''jag ska inte döda dig bara slå dig lite medvetslös, skicka ut dig i skogen igen och låta dig leva ett happily ever after'' antagligen blev den gamla damen både chockad och rädd utan att vilja skriva det i texten. 

Personligen skulle jag inte kunna döda en räv med ''mina egna bara händer'' men hon gjorde det och det är inget fel med att skydda sina djur. 
Vad hade du gjort om det var din hund som nästan blev uppäten av en räv? En höna kan känna samma rädslor och chock som en hund och du kan få en relation till dem som med din hund, skulle du se på när din hund blev dödad eller döda räven? Tror jag vet svaret på det redan.

imsuchadiva
2

TeamGolden du är en stjärna på att skriva helt otroligt bra och klockrena svar! 🌟

Vizzla
4

En fråga:

Om kvinnan hade avlivat räven lite mer humant än att dänga den i stentrappan hade det känts mer ok då?

Jag tycker själva sättet hon gjorde det på var lite brutalt men jag tycker inte det var fel av henne att avliva räven. Jag känner itne till hennes situation och kan inte döma henne för det. Hon har enligt mig rätt att skydda sina höns, det tycker jag inte är något hemskt i.

Mysisa
1

#39 Fast hur mycket mer humant än så kan det bli när man är bunden till att använda sina egna händer?

minavitas.wix.com/kennel

hund_katt
0

#39 sättet som hon gjorde på var brutalt, men ändå rätt snabb avlivning på räven, men tycker ändå inte OK om att hon dödar den.. hade funnits bättre sätt..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sugar Mist
4

#39 Hade räven blivit skjuten hade det inte varit några problem för mig men att ta tag i rävens svans, slunga den i luften och sedan kasta den rakt i en stentrappa är lite väl brutalt.

-

Majken!
2

#42 Har du sett ett djur bli skjutet någon gång? Varför skulle det vara mer humant än att bli ihjälslagen med ett slag tycker du?

Sugar Mist
0

#43 Ja det har jag, över 50ggr iaf, det är imo mer humant än det hon utförde.

-

Majken!
1

#44 Okej, där tycker vi olika.

Lilllens
0

Har varit med om att en räv tagit ett av våra föl, det enda som var kvar var det lilla huvudet och en liten bit hals. Det var såklart inte roligt att hitta en framtida familjemedlem nästan helt uppäten.

Eftersom vi inte såg vad som hände kunde vi inget göra, men hade jag sett det hade jag gjort det jag kunde för att försvara min häst.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta.

jessica@fpo.se
1

har själv höns, barn, hund, kanin.. Alla dessa är lika mkt min familj.. Mitt ena barn har blivit biten på vänster sida från revbena och ner på knät av en hund (inte vår) så jag kan säga att då var jag mer än beredd på att slå ihjäl den hunden med mina bara händer.. Hade det kommit en räv och gjort samma sak mot min familj hade jag troligen kännt samma sak.. Men jag kan på sin höjd nacka en sjuk höna så jag slog inte ihjäl den arga hunden heller men alla har en bristningsgräns så räven hade nog åkt på en rejäl käftsmäll precis som hunden som bet min son.. Men inte fan skryter man om det i tidningen ialf.. Sen är det ju ett hel vilt djur och det ligger i deras natur och sånt får man räkna med om man har höns..

Fridaaaa
6

#36 Du verkar inte ha läst allt vad jag har skrivit 😉
Har inte skrivit motsatsen till det du nämnde.

#37 Jag har varit med om att räv har tagit höns ja, och sett hur kan det se ut ja, nej det är verkligen inte en trevlig syn.

Jag tror inte att hennes avsikt var att göra den "medvetslös" om det är det du syftar på eller hur är det du menar?

Nu är min hund så stor att det aldrig skulle ske, men om det skulle ge med den lille vi tar hem, skulle det var ett av sista alternativen att döda den, jag skulle personligen aldrig klara av heller att göra det, hade försökt allting annat först. Och vi vet inte hela sanningen till damens historia heller men jag hade absolut inte hyllat det i alla fall.
Och anser inte att det är samma sak att jämföra om en räv hoppar på en hund än höns, eftersom det är 2 olika djur. Hund kan försvara sig på ett helt annat vid än en höna, en hund är ett rovdjur, det är inte en höna, så för mig kan man inte jämföra det. Men jag hade självklart försvarat hunden, precis som med hönsen. Jag har haft höns och de betydde mycket för mig, grät när en höna dog. Jag pysslade väldigt mycket om dem varje dag när jag hade dem, de var husdjur, precis som mina andra djur.
Jag personligen kan inte säga hur jag skulle reagera i situation om mot förmodan en räv hade attackerat en liten hund (om jag hade haft en), men jag tror absolut inte att jag skulle klara av att döda den. Inget man kan förutspå men jag tvivlar på att jag hade klarat av det. Samt att jag som ägare har ansvar för mina djur.

Det jag reagerade på är HUR hon dödade räven, för mig är det inte OK, då det kunde slutat riktigt illa, och ingen vet om räven dog direkt eller inte, och det kommer vi aldrig få reda på, spelar ingen roll vad tidningarna skriver eller vad tanten säger till tidningarna, för vi vet inte om det är sanningen eller ej.

Men förstår itne alls vad det ens har med min text att göra. Jag har liksom inte ens antytt motsatsen, så får inte ihop det riktigt.

[TeamGolden]
1

#48 du har ingen koll på vad du skriver, du kan på allvar inte i den situationen när din valp håller på bli dödad bra tolerant mot räven. Skulle det varit min valp hade jag slått så långt nöden gäller. Spelar dessutom ingen roll om du har en Sankt Bernhard eller en papillon du skulle bli lika rädd vilket som om antagligen automatiskt slå räven. Jag skulle iaf skydda mina djur mot räven, och dö handlar det att göra det tills faran är över.

OneSound
13

#49 Det hade räckt med att ta räven över nacken, den reagerar instinktivt med att försökte rädda sig själv då nacken är det känsligaste området. Alltså släpper den taget om hunden.

Så varför ska man behöva döda för att skydda?

Nej jag tycker inte att det var ett okej sätt att avliva räven. Det damen ska stå för är att hålla sina djur säkra genom en lämplig bostad och inte döda den för att hon inte kunnat ha sina djur säkra. Man får ju inte ens avliva djur i den storleken på det sättet.

En sak är det att skjuta med gevär eller liknande, då bör personen ha licens alltså är det större chans till snabb död. Om man gör som kvinnan så är det stor risk att räven endast förlorar medvetande/får skador och sedan långsamt och plågsamt dör.
Men jag anser ändå att det var fel.

Aut viam inveniam aut faciam

Molosser
4

#50 Riktigt bra skrivet, håller med dig till fullo!

Fridaaaa
0

#49 Har Full koll på vad jag skrivit. Du som har missuppfattat mig i så fall, för jag ser precis vad jag skrivit. Märks på ditt svar att du dessvärre har missuppfattat mitt inlägg. (men vanligt via nätet att en text missuppfattas så).

#50 👍

[Forest]
8

FEL! 

Har haft höns själv, men jag såg till att ha en hönsgård som inte rävar eller annat kunde ta sig in i. Jag stängde in dom säkert varje natt för att dom skulle få sova tryggt o skönt. Så jag anser det är helt fel hon bör se hur hon kan bättre på hönshuset så rävar inte kommer in.

Misarn
1

#50 bra skrivet, håller verkligen med dig!

[TeamGolden]
6

Okej men då ska jag förtydliga lite: Räv är ett skadedjur, dvs precis som kackellackor och möss kan de under hela sin livstid om de inte blir dödade bo på samma gård/ i närheten och ta djur (syftar då på räv och varg mest) från samma gård under hela sitt liv. Och det kan både vara djur till nytta och nöje, nyttodjur är inte lika jobbigt att förlora vanligtvis men förlorar du nöjes djur dvs våra tamdjur är det lika jobbigt som att förlora sin hund t ex. Du kan inte bara drämma en räv i backen så att den "lär sig" då det är vilda djur som kommer överleva i första hand, rädsla sätts sällan in i dem när hungern är olidlig. Visst kan du antagligen bygga en rävsäker lya till dina djur men en räv kan vara en j*vel på att ta sig in om den så vill så man ska inte vara så kaxig att kunna kasta skit på damen för att hon hade dålig hönsgård. Med skadedjur ingå även att när en räv är så dum att den tar sig in på gårdar osv kan de börja sprida sjukdomar, rävskabb till gårds och vakthundar, loppor eller infekterade sår på djur som de inte lyckats döda. Som en gårds ägare ska du skydda sina djur när djur såsom höna, får, ko och häst inte kan försvara sig själv. Egentligen alla djur som är flyktdjur. Att hon dödade räven mot stentrappan är en snabb död för räven, precis som hur man dödar kaniner, gör dem snurriga och sen slår dem i nacken.

[TeamGolden]
0

Dubbelpost

OneSound
4

Du behöver inte förtydliga något för mig. Jag vet vad de klassas som, men jag tycker ändå att damen gjorde fel. Min egna åsikt har jag rätt till!

Nej, men jag skrev efter det scenario som du målade upp. Och jag skrev ingenstans att man ska drämma den i backen, utan ta den över nacken. Har man djur får man hålla koll på dom också. Har man frigående katter är man också (bör åtminstone vara) väl medveten om vilka risker det medför. Speciellt om man bor lantligt. Vilket jag har gjort under hela min uppväxt med hund, katter och kaniner. (de djur som vistades ute)

Finns det räv i närheten så får man ombesörja gott skydd också! Ska man bo lantligt kan man inte vänta sig att det inte finns vilda djur i närheten, då är man bara korkad.

Jag vet mycket väl hur rävar kan vara. Kaxig? Det kallas erfarenhet. Det går att ha rävsäkert om man bara efterforskar väl och håller efter. Bara för att det är lite svårare att ha en säker hönsgård så ska man istället döda räven, är det så du menar?
Och kasta skit, det var bara löjligt. Jag tycker inte om hennes metod, punkt. Men det betyder inte att jag "kastar skit" på henne, det kan man säga att folk gör när det är obefogat. Så är inte detta fall.

Var god och förklara varför räven är dum? Jag tycker den är smart som letar upp djur som sitter i dåliga burar - ett enklare byte. Återigen är vi tillbaka till att man måste skydda sina djur om man ska ha djur. En sak om räven har skabb, då håller jag med att för allas skull ska den skjutas. Inte avlivas på något annat sätt.

Ja, man ska se till att sina djur är säkra. Men inte döda.

Och där har du fel. Man får inte döda ett djur större än en liten kaninunge på det sättet. Om de är större ska man avbloda! Är dessutom ytterst tveksam till om denna metod får appliceras på djur i en rävs storlek alls. Alltså slå i bakskallen + avbloda.

Observera att detta är mina åsikter, jag försöker inte pracka på någon dom och hoppas andra inte försöker pracka på sina åsikter på mig.

Djurälskaren87
1

57# håller med dig till fullo!!! räven fick en hemsk död verkligen och jag tycker också tanten gjorde helt FEL

[TeamGolden]
0

#57 Förtydade min egen åsikt. Du är ingentans i min text nämd?

OneSound
0

#59 Känns mycket som det var menat till mig. Men då vet jag.

[TeamGolden]
0

#60 Då var det missuppfattad, skrev från mobilen det första inlägget med mycket stavfel så ville skriva lite renare när jag väl satt vid datorn, inte menat till nån speciell utan min åsikt :)

OneSound
0

#61 Ok :)