Mental träning tips tack
Hej! Den senaste månaden har min hund blivit väldigt pigg villet bara är positivt då han ändå är 7.5 år men han vill ut jämt och när vi är ute Bill han inte hem utan vill gärna vara ute i två tre timmar vilket tyvärr inte går varje dag. När vi är hemma vilar han och är lugn men det är när vi är ute som det inte finns någon broms,han blir aldrig trött känns de som. Våra rutiner när jag inte jobbar kväll brukar se ut såhär: 9:30 morgon runda på 25-30 min 12:30 lunch promenad 45-120 min{ibland längre om vi är iväg i skogen} 16:00 middags promenad ca 20-40 min 19:30 kvällstidningarnas 25 min 22:00 natt rundan 10-15 min Han är gärna ute längre än detta och idag var vi ute i 1.5 timme vid 14 tiden för jag skall jobba kväll och han skall då vara hemma med husse men Hugo blev knappt trött o ville vara ute längre. Nu var jag ute med hinom i 15 min då jag måste till jobbet o han vägrade o protesterade när vi skulle hemåt. Min sambo går ut med honom vid halv sju igen och jag halv tio när jag är hemma. Tips på vad jag kan göra annorlunda rllee tips på mental träning? För jag kan inte vara ute två timmar varje gång vi går ut:)
Gömm maten för hunden, om den får torrfoder sprid ut det utomhus som hunden sedan ska leta åt. Ta en platsbytta med godis i som du sedan vänder upp och ner, så ska hunden försöka vända tillbaka. Lär hunden nya trick.
En annan idé är att börja någon spårkurs eller om vill träna själv istället. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#1 gömma maten var det första jag tänkte på ;)
hmm… måste göra nåt trick för att få t.ex. hoppa upp i soffan(om hunden får det då) t.ex. sitta vackert.
det gjorde jag med våran Pudel innan. han skulle göra vacker tass innan han fick hoppa upp i min säng. inte bara för att träna honom, utan även för att se så han inte var blöt ;) ibland hände att jag glömde, och det var oftast då han var blöt… jättemysigt..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Tack för tipsen! Brukar köra sök hemma och gömma godis så han får leta men nu dessa dagar har han inte brytt sig alls , har även tagit med mat/godis ut men då bryr han sig bara om dofter :) han älskar verkligen att vara ute men ibland kan de bli för mkt;) han går omvägar och extra långsamt när han vet att vi går hemåt. Men skall försöka träna honom mer!
Låter som han behöver träna mer psykiskt, är inte många hundar som blir nöjda av bara fysisk motion.
Prova luktdiskriminering/specialsök inne. Googla så kommer det info, eller gå en kurs i det :) Jag kör det min min lilla, både kantarell och jordnötsolja.
Annars kan man ju göra mycket med en klicker: nya tricks, lära han städa upp leksaker och lägga i en korg, apport, shejping m.m..
Sen finns ju roliga aktiveringsleksaker. Men viktigt att ta det relativt lugnt inne tycker jag, passivitetsträning är underskattat.
Ute kanske du kan prova lägga spår ibland. :)
4# ja det är lite så jag känner att han inte får den psykiska träningen riktigt. Funderar på att gå en sök kurs med honom då han verkar tycka det är kul men skall kolla upp lite vad man kan leka inne och ute!
#5 Ja gör det, är jättekul att se hur de använder deras viktigaste sinne: luktsinnet! :)
Toarullar, lägg godis i och vik in kanterna, får kämpa lite. På en promenad göm godis i ett träd med bark, alltså kila in de lite i barken och låt hunden nosa upp och komma på hur den ska få tag på det. Strumpa med godis i. Trixträning. Aktiveringsleksaker typ bollar, puzzel osv.
Hehe tyckte hen att dövar roligt?
kan du kanske prova att avsluta promenaden med en jätteskoj och uttröttande lek utanför hemmet, så det blir en belöning att gå hem, inte bara att det blir tråkit att gå hem?
Idag körde jag lunchportionen i en 50 cl petflaska det var bökig och skoj att få ut (tröttnar ibland på att städa pappen av toarullar och mjölkkartonger ;))