Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5757 ggr
Persifone
1

Blocket

Måste bara dela med mig, var inne på blocket och kollade runt lite så klickade jag in på en annons "Chinese crested" från älvsborg, 

Det står:

"Den 29/11 föddes underbara små valpar (2 tikar)

Renrasig chinese crested utan stamtavla. 

Hundar med jätte fin mentalitet och som passar både den stora familjen och den äldre pensionären. Den absolut perfekta familjehunden!!

Pris 5.500"

På bilden är det två valpar, och den ena ser verkligen inte ut  som en CC utan mer som en Sheltie blandning. 

Kan skicka länk i pm, om ni inte hittar :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

felzena
0

Skicka länk! 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Zlarviig]
0

Skicka gärna länk 🙂

Persifone
0

1# och 2# Har skickat :)

[Zlarviig]
0

Hmm.. Såg verkligen inte ut som chinese crested valpar.. Dem skrev ju att ingen i kullen är opälsad.. Kan ju bero på att dem förmodligen inte är renrasiga.. 🤔

Persifone
0

Jag skrev till dem och frågade, så vi får se vad dem skriver. 

Nej, kan inte tänka mig att det där skulle vara "renrasigt"

[Zlarviig]
3

Haha dem har ju inte ens stavat rätt 😂

Persifone
0

Förvånar mig inte ett dugg :P

[Bullen300]
0

kan du länka till mig med?:)

Persifone
0

#8 Gjort :)

kodex
1

Är inte expert på hur CC valpar ser ut men de där såg allt lite suspekta ut :P

[Bullen300]
1

den ena liknar en shelti medan den andra en bishon eller något sånt tycker jag ….

Mapel
0

Ser verkligen konstiga ut. Det kan ju vara blandras eller nått mellan powder puff, alltså den hårade varianten av chinese crested och nått mer. Men de ser ju knappt ut att komma från samma kull. Och konstigt att de inte skriver att det är powder puff och inte chinese!

[IdaSo]
0

Kan du länka till mig med ? :)

Frida B
13

såg väldigt skumma ut. Skulle tippa på powder puff, Chihuahua, någon bichon eller någonting liknande

Såg precis (på tal om blocketannonser) en grej som jag tyckte var oerhört korkat och okunnigt. det stod " även fast detta är en amstaff så är den inte agressiv, för vi har lärt den att inte morra och skälla vid lek". Blev så irriterad för detta, först det där med att "även fast hunden är en amstaff så är den inte agressiv", gaaah! blir så sur.

Sen det med att dom verkar tro att hunden är aggressiv om den morrar vid lek… suck säger jag bara

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CHARMEN
0

Kan du länka till mig också är du snäll

Hälsningar Lovisa & Chester❤

sasha_setter
0

Kan du skicka länk till mig med?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Asuna
3

#12 förstår inte riktigt vad du menar en powder puff är ju en chinese crested..

Köper man en hund utan stamtavla så är den ju ändå reggad som blandras, jag har väldigt svårt för att folk skriver renrasig utan stamtavla, I mina ögon så är dom inte renrasiga.

Mapel
1

#17 det är samma hund bara olika "pälstyp" de finns i naket och pälsas, samma som att det finns korthårig och långhårig collie 😊 varför man nu valt att kalla den långhåriga för powder puff vet jag inte. Här är det som står på skk's sida om chinese crested: " Den förekommer i två olika varianter en naken och en pälsad (powder puff). Båda varianterna föds i samma kullar och tävlar på utställning i samma konkurrens."

Asuna
1

#18 tack jag vet att det finns både pälsad och naken jag äger en av varje själv ;)

Det jag menade var att du skrev "konstigt att de inte skriver att det är powder puff och inte chinese!"

Mapel
0

Jaha, jag missförstod visst! Jag trodde du inte förstod varför jag skrev att det var samma! Ja, det jag menade var ju att de skrev ju att det inte fanns några pälsade i kullen, men eftersom de pälsade har ett namn så tycker jag att de borde ha skrivit att det var powder puff, jag menar, har man chinese så borde msn ju veta vad powder puff är också. 😊

[Nightcat]
0

Länka till mig med?

Mapel
0

Den finns på blocket annars, ställ in på älvsborg djur så finns den där, typ 4e annonsen, jätte lätt att hitta, så slipper TS länka till alla! 😉

Frida B
3

eller så söker man på rasen på blocket, första annonsen

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nightcat]
0

Huh. Det var nog den konstigaste Chines crested jag någonsin sett! Den är ju definitivt inte renrasig.

sasha_setter
1

Håller med #11 att de ser ut som en sheltieblandning och en bishonblandning…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Jamie+Engla
4

Asuna: Håller helt med dig! Har hunden ingen stamtavla är den inte renrasig, även om båda föräldrarna inhar stamtavla!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Persifone
1

Har som sagt mailat annonsören och påpekat detta, men har inte fått någon respons ännu, kan ju undra varför ;)

jollycox
2

Jag fick svaret att tikvalpen som liknar en sheltie har fått någon konstig gen som gjort hennes päls så och därför har dom inte stamtavla. 😕

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Noa-Nisse
10

#28 hahaha wtf… århundradets sämsta ursäkt…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Persifone
0

#28 Jasså dig svarar dem? Mitt meil har dem då inte besvarat.

Men oj, det var en tokig gen :P

Någon annan som hittat en rolig/idiotisk blocket annons att dela med sig av? :)

Frida B
0

#30 såg en blandras mellan amstaff och siberian husky :s läskigt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Persifone
0

# 31 Oj, ja, de skrev inte lämpliga familjehundar i annonsen eller? ;)

Frida B
1

#32 jodå, "lämpliga familjehundar som gärna bara går utanför dörrn och kissar, vill helst inte göra någonting alls" haha! skulle kunna stå så :S

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#31 Denna? Iaf uah, skulle inte våga ha en sådan hund. "Tre hanar och en tik e kvar å ska nu hitta nya hem dom med:) dom föddes den 14 december så leverans e tidigast den 11 feb! Då e dom chippade, vaccinerade avmaskade å veterinär besiktade:) allt som ska göras e gjort då! Då de va tjuvparning e de en blandras av siberian Husky, å amstaff:) helt underbara e dom"

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frida B
0

nu när jag läste annonsen igen står det att det var en tjuvparning, men att alla var underbara! haha..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#34 precis :s skrämmande :( det är så lätt att förhindra tjuvparning, suck

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

nu såg jag en annons med blandrasvalpar, raser: Amstaff, Rottweiler och welsh springer spaniel.. Och en hund med raserna Amstaff/ Aussie…Man kan ju bara hoppas att allt detta är tjuvparningar

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

och nu en annons, valparna är labbe, border collie, engelsk setter, vorsteh och amstaff.. Jag kan hålla på så här länge :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Persifone
12

Hittade precis denna om vad det var för raser i en valp:

"Följande raser 

80% Chihuahua och 25 % dvärgpinscher.

Valpen säljs som sällskapshund och är riktigt perfekta familjehund, glad och mycket keliga och trevliga. "

Är det 105 % hund då? Hängde inte riktigt med…

Persifone
7

Eller denna:

"Dom kommer även att vara gott som rumsrena då dom flyttar. Vi vill ha 3500 kr för hane och 4500 kr för tik"

Rumsrena valpar på 8 veckor? Helt underbart!

vallhund
9

Häromdagen var det en kull med Amstaff/Ovtjakavalpar, blir säkert perfekta familjehundar, eller NOT!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Persifone
2

Oj :O

Det var en vågad blandning…

Michaela-N
4

#40 Inte alls nåt konstigt med valpar som vet om att man helst gör ifrån sig utomhus. Att det bara är äldre valpar som kan lära sig det är en myt.

Jamie+Engla
4

#40 Våra akitor är rumsrena vid 4-5-6 veckor.. Av 10 valpar var det två kisshpölar från natten när de var 5 veckor?

Persifone
3

Då kan jag bara säga att jag är smått imponerad.

Michaela-N
7

#45 Vissa uppfödare lägger ner mer tid än andra på den sortens träning, det ser jag endast som ett plus.

Jamie+Engla
0

#46 Tummen upp!

Persifone
3

Ja, det är väl klart att det är det. Trots att valparna jag vart med och fött upp varit väldigt duktiga när det gäller rumsrenhet så skulle jag aldrig våga skriva att de "så gott som" var det i en annons. Eftersom de flyttar till ett nytt hem och träffar nya människor/djur tror jag inte att de, den första tiden, är lika duktiga som de var hemma hos uppfödaren. Och då skulle det inte förvåna mig om vissa klagade på detta.

joheck
0

Väldigt söta va dom måste jag säga❤️

Linnea
6

Från blocket idag:

Härliga blandrasvalpar!

collie/bordercollie/schäfer

Den kombinationen avstår jag helst..

Och denna:

jackrussel/chihuahua/papillon

Mamman är de två sistnämnda raserna. Varför blanda in en till? Ska man tvunget ha valpar kan det väl inte vara så svårt att hitta en Chihuahua eller papillonhane?

Och:

Mopsvalpar utan stamtavla.

Säljes endast till seriösa.

Okej men uppfödaren verkar ju inte så seriös..

Och:

Cockerpoo 8000kr.

8000 för en blandras??

Och:

Chivava/Papilon

Ny ras?

Och:

Engelsk bulldog, två år gammal. 21000kr.

Japp du läste rätt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[fabienne]
3

Såg en annons om valpar här om dagen. Bordercollie och jämthund. Strålande ju!

Frida B
2

Schäfer, border collie, collie och Berner sennen såg jag nyss… Hur tänker folk? "Hoppas" det är massa tjuvparningar allt detta.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Linnea
0

#52 Vissa verkar tycka "ju fler raser ju bättre".. Helst ska dom inte alls likna varandra heller.

imsuchadiva
4

Finns fey överhuvud taget någon tanke bakom en Bladras? Menar, det är flera här inne som har blandras. Skrattar nu åt dem också? Eller är det vara okej att skratta åt blocket hundar innan de fått nya hem?

Sugar Mist
10

#54 Det är ju för sjutton inte hundarna de "skrattar" åt om du nu tänkte så utan personerna som tar fram hunden. Jag har inget emot prestationsavel, dvs balndrasavel som gynnar något såsom drag, jakt m.m. men när man korsar en whippet med en BC så tänker man ju lite vad sjutton tänkte de med.

-

Linnea
3

#54 Det är inte "blandras som blandras". Finns många fler på blocket än dessa. De som tas upp här är mest de mer udda varianterna där man verkligen kan undra vad nyttan skulle vara, typ tax/schäfer eller papillon/amstaff. Att man korsar golden/labbe eller nåt är ju en annan sak men inget jag personligen vill ha. Vill man ha blandras är det okej för mig men att ta fram valpar i vilka konstiga korsningar som helst är ju inte alltid så smart..

Frida B
0

#54 jag hade blandras när jag skrev i den här tråden. Skulle skrivit den här, men såg henne inte på blocket vilket den här tråden handlar om.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[TeamGolden]
10

Tycker den här tråden är såå larvig. Att länka massa olika blandningar och håna dem. Min hund är amris/papillon från blocket, skulle säkert kunna vara med i era listor på helt oacceptabla blandningar. Så sjukt trist när det skapas såna här trådar det finns ingen mening med att sitta och skriva olika blandningar och skratta/håna/bli chockad eller vilken reaktion man nu vill ha fram. 

Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, tror inte någon vill om man en dag bestämmer sig för att sälja sin hund ha ett gäng ovetande iFokus människor som länkat och diskuterat det och man är knäpp och oseriös osv. Ännu mindre vill nog någon se en tråd  tillägnad just sin ras där alla sitter och smutskastar massa uppfödare registrerade i SKK, nä nån måtta får man ha och lite klass tack, det finns unga här på iFokus som kan tro det är okej att behandla andra så som det görs i denna tråd.

Linnea
13

#58 En del blandningar som säljs är ju mer eller mindre olämpliga att ta fram från första början när man korsar helt olika raser hej vilt utan att förstå eller bry sig om hur hundarna blir sen. Dom kan bli helknäppa och väldigt svåra. Ska man avla ska man veta vad man gör. Det är skillnad på avel och förökning.

Lilllens
7

#58 Ja för unga människor ska lära sig att oseriös avel är något bra?

[TeamGolden]
9

#59 denna tråd är långt ifrån en tråd där man varnar om tex smuggelhundar osv som finns på blocket, denna tråd b.la vill man bara få fram konstiga blandningar och tycka det är skitkul att se dem. Det är så oförskämt att göra såhär mot dem som lagt upp annonsen på blocket. #60 men vad trångsynt. Du vet ju ingenting om valparna på blocket, visst att en husky/bc blandning kan vara nått man undrar över, men ta då för tusan kontakt med den som lagt upp annonsen! Se mellan fingrarna det kan likaväl vara en tjuvparning. men då skulle väl helst dessa valpar avlivats så ni slapp besväret att sitta på iFokus och undra och skapa dåligt rykte om blocket. Det är okej när småbarn gör saker som det här försatt de inte förstår bättre, men tonåringar och vuxna? Ingen ursäkt att sitta och bete sig såhär tycker jag. Det jag är mest rädd för är att någon av annonsörerna gått in här och sett detta och blivit jätteledsna. Är detta hur man ska bemöta andra på sajten om de sett det? Eller ännu värre inte sett det och inte kunna försvara sig.

EnMalins
1

Jag hitta en annons där uppfödaren ville att köparen skulle vara seriös. Mamman till valparna är enligt uppfödaren en underbart lugn och trevlig Engelsk Springer Spaniel. Pappan är dock okänd, men troligtvis en Rottweiler. Med tanke på att personen ifråga säger troligtvis så antar jag att personen tycker att valparna på 8 veckor påminner/liknar en rottweiler kanske både utseende och teckning..? Men jag tycker ändå inte att man kan dra slutsatsen om att pappan faktiskt är en rottweiler. Det kan ju dock röra sig om att tiken var dräktig när personen ifråga köpte hunden. (Utan vetskapen om att tiken var dräktig) Det finns väl inget annat sätt (än utseendet) på en hund som man kan gissa raserna i en blandras?

vallhund
13

#61 Finns ingen anledning att se mellan fingrarna med oseriös blandrasupfödning. Håller man inte reda på sin tik när den löper så är det läge att ta bort valparna o kastrera tiken.

Persifone
6

#63 Jag håller med dig.

Lilllens
8

#61 Jag är inte trångsynt, däremot realistisk. Ja det hade nog varit väldigt bra för endel "uppfödare" att få se denna tråd, då kanske de skulle få upp ögonen och förstå att hundar inte är valpfabriker. Som tidigare nämnts, det är skillnad på avel och förökning. Jag tänker definitivt på valparna i första hand, jag har NOLL tolerans mot människor som leker med liv hur som helst.

imsuchadiva
7

det är ironisk att ni anser att det är okej att hoppa på folk i den här tråden. De har inte en enda chans att försvara dig. Ni är bra lustiga…

[Bolten]
4

#66 Du klagar ständigt på hur dåligt stämning de är här inne eller att alla är otrevliga. Varför går du in här då?

De är inte påhopp när man diskuterar olika korsningar.

Lilllens
8

#66 Har du någon gång läst igenom dina egna inlägg? Innan du uttalar dig om hur andra människor beter sig så bör du göra det. Var det inte du som skrev till en person som hade en "puggle" om hur SKRATTRETANDE det var att hon kallade den puggle och inte blandras?

imsuchadiva
1

#68 Jo, för jag anser att det är skrattretande när man sätter namn på sin blandras och dessutom avlar på den "rasen". Jag förstår inte vad det har med de här o göra?

Lilllens
9

#69 Vad det har med det här att göra? Att man kanske inte ska kasta sten i glashus?

hund_katt
2

puggle kallas blandningen, så som labradoodle(dock en riktig ras nu), goldendoodle, yorkiepoo osv. så borde man inte tycka dessa namn är skrattretande också då? :/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

imsuchadiva
1

Jag skrev rätt ut till personen på ett forum vad jag tyckte om att namn sätta och avla på blandraser. Ni sitter och hånar folk bakom deras ryggar pga deras annonser. Hånar dem för deras hundar, deras kunskap, hur de stavar.

imsuchadiva
0
vallhund
0

#71 Labradoodle är inte en ras i någon stambokförande hundklubb som tillhör eller är affilierad till FCI.

hund_katt
0

#74 det är den väl? den blev framavlad till bland annat blindhund, och blev godkänd för… ja, hur länge sedan var det? ett år kanske?

vet dock inte om boken stämmer, men det är en bok där det står alla registrerade hundraser i FCI. boken är från usa, men kommer inte ihåg vad den heter… var något 'allt du behöver veta om hundar' eller nåt liknande.

[Bolten]
2

#74 Labradoodle är ingen ras.

hund_katt
0

den är registrerad? stod till och med i tidningen när den godkändes.

Sugar Mist
2

#77 Gå in på SKK och länka Labradoodle, jag är väldigt intresserad i vilken grupp och vilken beskrivning den har :)

-

hund_katt
0

men är skk samma som FCI?

boken var som sagt från usa där labradoodlen var med, tidningen lästa jag inte, lästa bara att den var godkänd i fci. vet inte om det är samma som i usa som i sverige. storpudeln var enligt boken brukshund eller drivande… kommer inte ihåg. men enligt min mamma en sällskapshund.

så är det samma sak som i usa som i sverige?

Sugar Mist
0

#79 Sökte lite snabbt om Labradoodle'n var godkänd av FCI men icke, det kan du läsa i andra stycket här: http://simple.wikipedia.org/wiki/Labradoodle

-

Linnea
0

#79 Är du säker på att det var FCI? I USA har dom motsvarigheter till FCI och följer inte FCI:s reglemente utan sina egna (dessutom har dom två olika förbund av nån dum anledning). Det tar lång tid att korsa fram  nåt som kan godkännas som en ny ras.

Pudeln var från början apportör.

hund_katt
0

det är säkert därför den stod med i boken?

pudeln har jag försökt övertala om att den inte är sällskaps hund (även om den används för det) och mamma har också sagt att den apporterar och är en vattenhund, och även därför man klipper den som man gör för att hålla värman eller nåt vad det var. vet inte hur hon kan få en vatten apportör till sällskapshund? :P

tetri
0

#82 Tänker hon inte på portugisisk vattenhund då?

feral jesus

hund_katt
1

nej, hon vet vilken som är vilken… och portugisisk vattenhund är inte reggad som sällskapshund enligt henne, så där har hon koll i alla fall…

tror hon hört och tror för mycket… hon tror att hon vet allting men vet typ ingenting av vad hon säger :P

hon fick för sig att vorsteh var en mycket olämplig familjehund(även om man jagar med den) och är en sådan hund som man inte ska ha i huset för att man inte kan lita på rasen och att den ska vara i hundgård… och att den blivit sådan för att man använde katter förr för att träna dom då jaktbyten var slut eller nåt sånt…

vallhund
2

FCI är den internationella paraplyorganisationen för nationella kennelklubbar. I Sverige är den klubben SKK I USA finns diverse kennelklubbar, den som samarbetar, utan att vara medlem är AKC, dvs Amerikanska kennelklubben. Detta medför att inga andra amerikasnka raser än de som reggas av AKC kan bli godkända av FCI.

Att pudeln ursprungligen var en vattenapporterrande jakthund går enkelt att läsa sig till på http://www.skk.se/hundraser/pudel-stor/ scrollar man längst ner kommer man till http://www.fci.be/ logga. AKC är ganska enkelt att googla fram adressen till: http://www.akc.org/

Synd att du inte läste länken i #80, där står det ganska tydligt att det inte är en ras som är godkänd av någon större hundorganisation.

Vem som helst av oss kan starta en klubb o stambokföra sin Fido med grannens Lisa o deras avkommor, gör det denna köksblandning till en ras? Nej. I USA kryllar det av olika hundklubbar som stambokför lite vad som helst, det gör inte hundarna rasrena. Osakliga o rent av böcker utan substans o fakta kryllar det oxå av.

Visst kan man ha en vorsteh inomhus, under förutsättning att den aktiveras med jakt. http://www.skk.se/hundraser/kortharig-vorsteh/

[Beak]
3

Det blir inte bättre med blandrasuppfödningen av att sitta här och prata om olika blandraser, att man inte kan ge sina blandrasen namn, så som min Puggle som nämnts ovan, det jag inte förstår är varför folk jämt och ständigt kommenterar det här och har detta som en diskussion? och med detta menar jag då blandrasen, det är inte så att dom inte har funnits tidigare? 

Det ni skriver här kommer inte göra någon skillnad, Ta kontakt med vettigt folk - och kämpa som in i om det nu är så att ni tycker det är så fel - Så kanske ni har en chans.

Mysisa
5

#86 Det enda som kan sätta stopp för blandrasförökningen är en lag ändring. Licens krav för uppfödning, utan licens går valparna inte att chippa o registrera. Dispens går att ansöka om vid äkta tjuvparning som man inte upptäckt förren efter att det är för sent för abort. Licensen ska naturligtvis inte kräva att man enbart föder upp stammade hundar, den ska bara ställa lite krav. Gå en kurs, se till att man har den grundläggande kunskapen om genetik och etologi och valparnas utveckling. Det kommer inte ta bort blandras aveln helt mm den den kommer minska drastiskt om det plötsligt blir jobbigt att massproducera valpar.

minavitas.wix.com/kennel

[Beak]
3

Det jag menar är att sitta här och diskutera vilka blandraser det finns och som ni har hittat på blocket, hjälper er inte mot det ni egentligen klagar på.. 

#87 Nu minns jag inte om du är en av dom eller inte, men det var bra skrivet med bra information så förhoppningsvis så hoppas JAG på att slippa se såna här trådar.

[[Boris Sager]]
1

#43: Valparna kanske möjligen anar det, när de är 8 veckor, men deras tarm-och urinbåsor "vet" inte om det i den åldern.

Mysisa
0

#88 Nu var det där bara önsketänkande från mig och ingen riktig lag ändring tyvärr

minavitas.wix.com/kennel

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.